Ik heb al van veel mensen gelezen dat ze daar goede resultaten mee behaald hebben, met biohome, net als met andere materialen.
Misschien heb je er iets aan als ik probeer heel grof en in grote lijnen een idee te geven van wat er gebeurt in het filter (en in het aquarium, want gedeelten van het volgende speelt zich ook af in de bodem en tegen oppervlakten in het aquarium). Misschien heb je er iets aan. Als ik heel rare dingen zeg hoop ik dat andere mensen me willen corrigeren.
In je aquarium wordt organisch afval gemaakt. Dat gebeurt door planten en vissen en nou ja, bijna alles in je aquarium. Die organische stoffen zoals poep en rottende plantendelen worden door heterotrofe bacteriën omgezet naar onder andere ammoniak. Er komt ook ammoniak in het water via vissen. Die heterotrofe bacteriën daar heb je er snel veel van, omdat ze zich heel snel vermenigvuldigen. Ze kunnen zowel met veel als weinig zuurstof hun werk doen.
Dit proces heet mineralisatie.
Dat ammoniak komt in 2 vormen voor, de een minder slecht dan de ander, maar beiden slecht. Daar begint eigenlijk nitrificatie. Er zijn bacteriën die de ammoniak omzetten naar nitriet. Die bacteriën gaan dus pas groeien wanneer er ammoniak in het water zit. Dat is hun eten. Ze vermenigvuldigen zich langzaam. Ze houden niet van licht en hebben voldoende zuurstof nodig om te overleven.
Dan zijn er bacteriën die qua eigenschappen lijken op de vorige, met dit verschil dat ze leven van nitriet als voedsel. Ze zetten dat om naar nitraat. Nitraat is alweer minder schadelijk voor bewoners van je aquarium, maar, je moet er ook niet teveel van hebben.
Nitraat is voeding voor planten.
Als je een aquarium hebt met veel vissen en weinig planten, dan wordt het voorlopig eindproduct nitraat dus niet of te weinig gebruikt waardoor het zich opstapelt.
Wanneer het te hoog oploopt kan je het verwijderen door waterwissels, door het als voeding te laten gebruiken door planten, of door een volgende stap in de cyclus te stimuleren.
Tot aan hier was het wat men geloof ik een halve cyclus noemt. De volgende stap, en tevens datgene wat het tot een volle cyclus brengt is de omzetting van nitraat naar (oa.?) stikstof. Dat noemt men denitrificatie. Bacteriën die dat doen, doen dit zonder zuurstof.
Die bacteriën zitten in een biofilm. Dat is een laagje spul. Wanneer je veel organisch afval hebt, bijvoorbeeld in het begin wanneer je cyclus nog niet op orde is, of wanneer je planten niet goed groeien, dan gaan de heterotrofe bacteriën die van dat afval leven zich enorm vermenigvuldigen. Zo sterk dat ook de biofilm dikker wordt, en er minder zuurstof in komt of geen.
De nitrificerende bacteriën kunnen zo slecht leven, want die hebben zuurstof nodig, en hierdoor kunnen de heterotrofe bacteriën de nitrificerende bacteriën verdringen. Nou kunnen die heterotrofe bacteriën ook ammoniak omzetten naar nitraat, maar ze doen dat veel minder efficiënt. Je aquarium kan daardoor minder goed inspelen op schommelingen in aanbod van ammoniak en nitriet. Bacteriën die zich in die omstandigheden juist wel heel prettig voelen zijn de denitrificerende bacteriën. Die hebben juist een plek nodig zonder zuurstof. En dus zullen die, wanneer het zuurstof verdwijnt nitraat gaan omzetten.
Misschien dat je zo iets beter begrijpt wat er in dat stuk staat over biologisch filteren.
En zo niet, zoals ik zei, in alle situaties qua filter die je overweegt komt het vast wel goed met de afvalstoffen, linksom of rechtsom. Daarvoor ben je je zo goed aan het oriënteren.