Topicstarter
Topicstarter
Ilse
Guest
Ik denk dat je redenatie voor geen waterwissels meer op zich juist is, met een grote maar... Een aquarium is geen volledig ecosysteem. En oa. daardoor gaan er spullen missen en ook andere stoffen zich opbouwen. Met fris leidingwater herstel je vaak veel van die tekorten en overschotten. Maar je zou er in elk geval je waterwissels wat minder vaak kunnen doen. Ik lees wel eens van mensen die van waterwissels om de dag naar waterwissels per week of 2 weken gaan. Voor zulke mensen lijkt het me goud.
Wij hebben een aquarium met een lichte tot normale bezetting en gemiddeld tot bovengemiddelde beplanting. Ons nitraat is altijd op, ondanks dat we plantenvoeding geven met nitraat. Dat is geen groot probleem hoor, op zich lijkt het vrij goed te gaan. Maar wij zitten dus niet te wachten op denitrificatie.
Natuurlijk hebben wij ook wel eens dat het tegenzit in de bak, door uiteenlopende oorzaken. En wij merken dat we het met stevige filtratie beter weer op de rij krijgen. Bij ons is de nitrificatie, dus de omzetting van ammoniak en nitriet, eigenlijk nooit een probleem. Wel willen we in het geval van verhoogd organisch afval, door welke oorzaak dan ook, dat snel kunnen wegfilteren. Bij ons gaf dat zweefvuil, zweefvuil gaf minder licht bij de planten, gaf meer alggroei. Allemaal dingen waar we geen zin in hebben. Met meer filtratie lukt het hier beter om de boel weer op de rij te krijgen, weer in balans te krijgen nadat er wat is misgegaan. We zorgen dan voor juiste verlichting, co2 en voeding, en dan zorgt het filter voor de rest. Wij hoeven het dan alleen maar geregeld schoon te maken. In perioden van balans eens per 2 a 3 maanden, in perioden van onbalans tussen 2- en 4 wekelijks.
Dat is eigenlijk mijn voornaamste reden om voor stevige filtratie te pleiten in het algemeen 🙂
Helder.. ik ga lekker aan de slag binnenkort, bedankt voor alle tips n tricks. 🙂