Wat is er nieuw

Eccoflow 600 pomp in Rio 240 vervangen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ilse
  • Startdatum Startdatum
Ik denk dat je redenatie voor geen waterwissels meer op zich juist is, met een grote maar... Een aquarium is geen volledig ecosysteem. En oa. daardoor gaan er spullen missen en ook andere stoffen zich opbouwen. Met fris leidingwater herstel je vaak veel van die tekorten en overschotten. Maar je zou er in elk geval je waterwissels wat minder vaak kunnen doen. Ik lees wel eens van mensen die van waterwissels om de dag naar waterwissels per week of 2 weken gaan. Voor zulke mensen lijkt het me goud.

Wij hebben een aquarium met een lichte tot normale bezetting en gemiddeld tot bovengemiddelde beplanting. Ons nitraat is altijd op, ondanks dat we plantenvoeding geven met nitraat. Dat is geen groot probleem hoor, op zich lijkt het vrij goed te gaan. Maar wij zitten dus niet te wachten op denitrificatie.

Natuurlijk hebben wij ook wel eens dat het tegenzit in de bak, door uiteenlopende oorzaken. En wij merken dat we het met stevige filtratie beter weer op de rij krijgen. Bij ons is de nitrificatie, dus de omzetting van ammoniak en nitriet, eigenlijk nooit een probleem. Wel willen we in het geval van verhoogd organisch afval, door welke oorzaak dan ook, dat snel kunnen wegfilteren. Bij ons gaf dat zweefvuil, zweefvuil gaf minder licht bij de planten, gaf meer alggroei. Allemaal dingen waar we geen zin in hebben. Met meer filtratie lukt het hier beter om de boel weer op de rij te krijgen, weer in balans te krijgen nadat er wat is misgegaan. We zorgen dan voor juiste verlichting, co2 en voeding, en dan zorgt het filter voor de rest. Wij hoeven het dan alleen maar geregeld schoon te maken. In perioden van balans eens per 2 a 3 maanden, in perioden van onbalans tussen 2- en 4 wekelijks.

Dat is eigenlijk mijn voornaamste reden om voor stevige filtratie te pleiten in het algemeen 🙂

Helder.. ik ga lekker aan de slag binnenkort, bedankt voor alle tips n tricks. 🙂

• Leuk
Waarderingen: GCJ
Toch nog een vraagje. 🙂 Ik zie dat in de JBL filters JBL micromec wordt gebruikt. Is dit nu vergelijkbaar met Siporax of Biohome? Oftewel, zou ik dit moeten vervangen of werkt het evengoed?

Ik heb zelf geen ervaring ermee. Dit is wat ik er over vind op internet.

Volgens de informatie op internet is het ook gesinterd glas ten behoeve van biologische filtratie. Wat ik las van mensen die beiden in gebruik hebben is dat ze geen verschil zien.

Wij zijn van jbl-filters naar eheim-filters gegaan, maar ik denk wanneer ik nu een filter zou kopen van jbl dat ik die balletjes gewoon zou gebruiken.

Oke.. ik gok alleen zo dat de tray voor de helft vol zit met balletjes, er zal vast meer bij kunnen. Kun je het in zo'n geval mengen met bv biohome? Of kun je het dan beter aanvullen met hetzelfde soort?

Is het een nieuw filter? Meestal doen ze er een afgepaste hoeveelheid bij. Dacht ik. Wat voor filter heb je?

En ga je het nog combineren met het interne filter?

Meestal zit er niet voldoende media bij om het filter helemaal te vullen, echt helemaal zeker weet ik dat bij de JBL helaas niet. Je kan het overigens gerust mixen met andere media dus als je nog plek over hebt gooi en wat biohome bij, geen probleem!

• Leuk
Waarderingen: Ilse
Ik denk dat ik voor 2x de JBL 702 ga.
Mijn advies zou ook de 2x 702 zijn van jbl. Ik heb zelf een juwel 450 en daar had ik 1x jbl 1502 op en het interne (wat op zich een prima combi is) maar nu toch een 2e 1502 gekocht. Het maakt een stuk eenvoudiger schoon. Je hoeft niet in je bovenkant van je bak te gaan zitten etteren met halve mand houders etc. Dus dikke aanrader!

Had ook voor jou nog een vraag. Waar heb jij je biohome gekocht? Bij de Nederlandse kan ik het krijgen maar voordat ik bestel ga ik eerst even rond of het niet ergens anders goedkoper te krijgen is.

Groetjes!

Fijn om te horen dat 2 filters bij meer mensen goed bevallen. Ik denk alleen toch dat ik dan voor de combi 702 met 902 ga, zodat ik net iets meer filterinhoud heb; een hele tray, waar waarschijnlijk nog een liter materiaal in kan. De filtercapaciteit van 2x een 702 lijkt me net te krap.

Ik heb nog geen biohome besteld, ik twijfel nog tussen de siporax. Ik heb het inderdaad ook enkel nog gevonden bij biohome Nederland, dus geen andere tips daarvoor. 🙂 Mocht ik de biohome wel gaan bestellen, dan twijfel ik nog om ook de sponzen daar te halen. Wat vinden jullie van die "gehobbelde" sponzen? Zou dat inderdaad beter zijn omdat het meer ruimte biedt voor vuil/bacteriën?

Ik vind de sponzen van biohome handig voor mensen die verder niet weten hoe ze aan sponzen kunnen komen. Het grotere oppervlak vind ik onzin. Het gaat om het oppervlak in het materiaal, en om hoeveel spons je hebt totaal. Een poging iets van 5 euro voor 15 euro te verkopen door een verkooppraatje.
Een beetje hetzelfde idee als de ramentrekker die op de damesbeurs bijna vanzelf lijkt te werken en die je door het goede verkooppraatje koopt voor nu slechts 22,50, terwijl je er thuis achterkomt dat het eigenlijk precies hetzelfde doet als de raamtrekker die je voor 2,35 had gekocht bij de blokker of action.

Wij knippen voor bijna alle situaties spons zelf van matten van 50x50.
Voor de jbl gebruiken wij liever de perfect passende spons die bijgeleverd wordt en die je ook los kan bijkopen.

• Leuk
Het klinkt allemaal heel mooi inderdaad.. maar in dat geval hou ik het wel bij de originele, en ga ik waarschijnlijk ook gewoon voor de Siporax, dat scheelt toch bijna de helft in kosten. 🙄 En wat denk je van het stoppen van die keramische pijpjes onder in het filterhuis? Dus echt op de bodem? Daarmee zou de stroming mooi verdeeld bij de sponzen komen en het zou het ergste vuil mooi vast houden....... (doet hij met Eheim, dus geen verkooptruc dan lijkt me)

En wat denk je van het stoppen van die keramische pijpjes onder in het filterhuis? Dus echt op de bodem? Daarmee zou de stroming mooi verdeeld bij de sponzen komen en het zou het ergste vuil mooi vast houden.......
Dat is prima als je die keramische buisjes al hebt liggen. Zelf zou ik daar niet speciaal iets voor kopen. Is ook weer iets wat je bij onderhoud van je filter moet gaan schoonmaken / uitspoelen en kan ook fout gaan als je dit net te hoog doet waardoor je mandjes niet vlak liggen. In principe heb je al een voorfilter (bovenin) die JBL zitten en dat is wat mij betreft voldoende.

Wat betreft die 'speciale' spons ribbels, dat zou theoretisch gezien iets langere interval betekenen tussen schoonmaken want je hebt meer oppervlakte. Ook voor dit geldt, als je nu al spons hebt zou ik niet speciaal die geribbelde versie aanschaffen.

• Leuk
Ik heb eigenlijk geen idee of dat werkt. Wij doen vaak iets onder de eerste spons als dat nodig is om afstand te houden. Het water zal er vrijelijk onderdoor moeten kunnen. Maar meestal is dat al geregeld door een afstandhouder of doordat de spons in een mandje zit.

Hebben tegenwoordig alleen nog spons in de mandjes en in de bovenste mand of halve mand onder het voorfilter de siporax. En dat werkt hier goed. Het bruin/zwarte vuil blijft grotendeels in de sponzen zitten. Als we zweefvuil in het water zien hebben we te lang gewacht met schoonmaken. Wachten tot de doorstroming minder wordt wat ik hier vaak lees werkt hier niet. Het water zoekt de weg van de minste weerstand, en wanneer de sponzen dichtzitten gaat het water langs de mandjes en wordt er dus niet of nauwelijks meer gefilterd.

Fijn om te horen dat 2 filters bij meer mensen goed bevallen. Ik denk alleen toch dat ik dan voor de combi 702 met 902 ga, zodat ik net iets meer filterinhoud heb; een hele tray, waar waarschijnlijk nog een liter materiaal in kan. De filtercapaciteit van 2x een 702 lijkt me net te krap.

Ik heb nog geen biohome besteld, ik twijfel nog tussen de siporax. Ik heb het inderdaad ook enkel nog gevonden bij biohome Nederland, dus geen andere tips daarvoor. 🙂 Mocht ik de biohome wel gaan bestellen, dan twijfel ik nog om ook de sponzen daar te halen. Wat vinden jullie van die "gehobbelde" sponzen? Zou dat inderdaad beter zijn omdat het meer ruimte biedt voor vuil/bacteriën?

Ik heb toch maar geen biohome gekocht maar via marktplaats kon ik een grote zak siporax kopen wat een paar maanden gebruikt was bij een hobbykweker. Vandaag alles binnen gekregen en dat is toch ook top spul hoor. De uitleg die ik op internet over de biohome vond gaat eigenlijk net zo op voor de siporax. Is goed poreus etc. Alleen zijn het geen staafjes maar rondjes.. Ook absorbeert het in notime, dus het gehele buisje wordt gebruikt in tegenstelling tot sommige ander biologisch filter materiaal. Je bespaart ook nog eens aardig wat centen! Voor je sponsen zou ik naar een tuincentrum gaan met vijver afdeling. Die verkopen vaak grote stukken in alle diktes voor spotprijzen in vergelijking tot sponsen die voor een aquarium zijn.

Succes!

• Leuk
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan