Een Co2 probleem...............


B

Bonky

Guest
Hallo, ik zit met een probleem inzake het toedienen van Co2.
Mijn aquarium is een Juweel Vision 180.
Het aquarium word verlicht middels een "Easy Led" universal Full Spectrum van 742mm, en dat vanaf s,morgens 9:00 uur tot 12:00 uur, en van 15:00 uur tot 21:00 uur.
De water circulatie word verzorgd door een Juweel Bioflow filter met als inhoud Turfplaat, Filterdoek en nitraatspons.
Water temperatuur is constant 25 graden.
Co2 word toegediend middels een Co2 optimat met difusor (Tetra), zo,n groen buisje met een membraam er boven op.
Verder heb ik een indicator geplaatst waar ik vloeistof in heb, deze blijft hardnekkig een blauwe kleur vertonen hetwelk beduid dat er te weinig Co2 word aan gevoerd.
Ik vul de difusor twee maal daags en dat alleen wanneer er verlicht word.
Eens per week wor 1/3 van het water ververst met op temperatuur gebracht leidingwater.
Mijn aquariumplant zitten bezaaid met lange draadalgen, wat te doen?
Mvg,
Bonky

Het Co2 probleem 001.jpg


Het Co2 probleem 002.jpg


004.jpg


001.jpg


002.jpg


003.jpg
 
Hoe moet ik dat CO2 systeem precies zien; Vul je dat buisje met CO2 en dat CO2 diffundeert dan evrvolgens door je membraan het water in? Want als dat zo is dan dien je waarschijnlijk gewoon te weinig toe.
Wat je met drukflessen hebt is dat het het aantal bellen per minuut in kan stellen. Bij jou systeem zal dat waarschijnlijk niet kunnen, je kan immers alleen maar het buisje onder het membraan vol laten lopen. Er zit dus een max aan wat je met dit systeem toe kan voegen, en aan je algen en indicator te zien is dat niet genoeg.
Een CO2 systeem met regelaar voor een vision 180 is niet overbodig, maar hangt er maar net vanaf wat je wil bereiken en uit wil geven.
 
Misschien ligt het aan je stroming, is het 'plaatselijk' die draadalg? Of gewoon overal?
 
Volgens mij zie ik meer algsoorten maar dat er een co2 tekort is dat is wel duidelijk. Je zou dan nog beter op bio co2 over kunnen gaan denk ik of nog liever uit drukflessen.
 
Stoppen met die kleine flesjes co2. En filter uitstroom net onder water hangen. Te weinig co2 is een feit. Maar een variabel co2 gehalte is heel erg fijn voor je baardalg.

Als je echt co2 wilt toe voegen zou ik een degelijker systeem adviseren.
 
Met dit systeem zul je inderdaad nooit stabiele waarden krijgen. Met bio co2 ook al erg lastig maar beter dan het huidige systeem wat vast ook nog duur in gebruik is.
Op MP kun je soms voor nog geen 100 euro een echte co2 installatie kopen en daar heb ik er ook 2 vandaan.
 
Misschien ligt het aan je stroming, is het 'plaatselijk' die draadalg? Of gewoon overal?

Het zit eigenlijk overal.
De stroming circ
Hoe moet ik dat CO2 systeem precies zien; Vul je dat buisje met CO2 en dat CO2 diffundeert dan evrvolgens door je membraan het water in? Want als dat zo is dan dien je waarschijnlijk gewoon te weinig toe.
Wat je met drukflessen hebt is dat het het aantal bellen per minuut in kan stellen. Bij jou systeem zal dat waarschijnlijk niet kunnen, je kan immers alleen maar het buisje onder het membraan vol laten lopen. Er zit dus een max aan wat je met dit systeem toe kan voegen, en aan je algen en indicator te zien is dat niet genoeg.
Een CO2 systeem met regelaar voor een vision 180 is niet overbodig, maar hangt er maar net vanaf wat je wil bereiken en uit wil geven.
Heb zo,n drukfles met regelaar en bellenteller enz. geprobeerd maar wil niet werken, wat ik ook heb geprobeerd.
uleerd door de gehele bak, dat zit wel goed.
 
Volgens mij zie ik meer algsoorten maar dat er een co2 tekort is dat is wel duidelijk. Je zou dan nog beter op bio co2 over kunnen gaan denk ik of nog liever uit drukflessen.
Heb drukflessen geprobeerd, krijg het gewoon niet aan de loop, ook na een aantal dagen wachten i.v.m. druk opbouw, er gebeurde gewoon niets in de difusor, er kwamen geen belletjes.
 
Stoppen met die kleine flesjes co2. En filter uitstroom net onder water hangen. Te weinig co2 is een feit. Maar een variabel co2 gehalte is heel erg fijn voor je baardalg.

Als je echt co2 wilt toe voegen zou ik een degelijker systeem adviseren.
Filter uitstroom hangt net onder het wateroppervlak.
 
Dan is er iets niet goed geweest want normaliter moet dat niet zo n probleem zijn hoor. De drukfles draai je open en de handel draait.
Of heb je bio co2 gebruikt?
 
Hmmmmm, lastig dit probleem
Inderdaad, en erg frustrerend, t,is zo langzamerhand om gek van te worden.
Heb ook een Juweeltje van 60 staan onder dezelfde omstandigheden en met als zelfde manko; niet genoeg Co2, echter heb ik in dit bakje geen draad alg maar een klein beetje groene als aanslag op de achter ruit.
Wat ik in dat bakje ook nog hebis een biogene ontkalking welke zich manifesteerd d.m.v. een creme kleurige afzetting op de planten.
Tja, t,is wat hé.
 
en dat je water in je bellenteller moet doen, althans bij die van mij. Dat is zo'n bellenteller in de diffusor zelf
 
Allemaal gedaan, niets helpt.
Ik zal straks eens naar m,n aquarium speciaalzaak gaan om er weer zo een set aan te schaffen, eens kijken of die wel naar behoren gaat werken, ik houd jullie op de hoogte.
Mvg,
Bonky.
 
Als het niet goed werkt dan zou ik me beroepen op de garantie. Heb je dat bij Frits gekocht?
 
Hornbach, nu zal ik gaan kijken of Freddy ze ook heeft, dan haal ik er daar, ben daar al klant sinds 1965, een prima zaak alleen wat klein van assortiment qua aquarium benodigheden.
Mvg,
Bonky.
 
Anders kijk je op de visvoerwebwinkel.
Ik heb daar een prima CO2 set gekocht voor 130 euro. Prima service en fijn spul
 
Nou, heb zojuist eens even "flink in de bus geblazen" zoals dat dan heet en heb deze artikelen aan geschaft, ik ben benieuwd, ik houd jullie op de hoogte van het resultaat.
Mvg,
Bonky

Co2&osm. apperaten 002.jpg
 
Het is jou keuze maar ik zou anders kijken voor co2 uit de drukfles want dat is vaak goedkoper op de lange termijn en makkelijker en vooral stabieler en dus beter.
 
Wat hij eerst gebruikte ook maar die zijn zomaar leeg. Zit volgens mij ook veel minder druk op.
 
Nou, heb zojuist eens even "flink in de bus geblazen" zoals dat dan heet en heb deze artikelen aan geschaft, ik ben benieuwd, ik houd jullie op de hoogte van het resultaat.
Mvg,
Bonky

Bekijk bijlage 2837

Nou dat is een vroege sinterklaas!! Maar goed. JE mag jezelf ook wel eens verwennen. Goede keuze gemaakt!
 
De installatie is voltooid maar er blijft voor mij toch nog een vraag over welke ik in de bijsluiter niet beantwoord vind nl. Hoeveel bellen per .............?
Er word aan gegeven dat in het begin je de bellenteller in moet stellen op 10 a 20 bellen, maar wat word er mee bedoeld?, is het nou 10 a 20 bellen per sec. min. of uur?
Is er hier iemand welke een gelijk product gebruikt en mij uitsluitsel hier omtrent kan geven.
Ik hoor het graag even van u.
Mvg,
Bonky

Bellen vraag 001.jpg
 
Ik zit op de bak met zo n 190 liter rond de 150 bellen maar dat hangt af van je leidingwater en wat je wil bereiken. Ik zou ergens met 50 beginnen en dan kijken wat dat doet.
Ik ga ervanuit dat je ongeveer hetzelfde water hebt als hier en dan heb je flink wat bellen nodig. De ph is hier zo n 7.9 en met 150 bellen komt die uit op zo n 6.6
 
Een standaard minimale dosering is KH x inhoud bak / 50. Maar zelf had ik op mijn juwel vision 180 altijd 60 bpm.

gek genoeg nu op de 300 liter ook:stars:, zal wel efficienter oplossen.

Die taifun had ik ook. Je kunt er nog een verlengstukje voor kopen.

2x per jaar helemaal loshalen (ringen losmaken) en in een badje chloor leggen. Daarna even borstelen en goed afspoelen.
Das is hij weer als nieuw.
 
Ik zit op de bak met zo n 190 liter rond de 150 bellen maar dat hangt af van je leidingwater en wat je wil bereiken. Ik zou ergens met 50 beginnen en dan kijken wat dat doet.
Ik ga ervanuit dat je ongeveer hetzelfde water hebt als hier en dan heb je flink wat bellen nodig. De ph is hier zo n 7.9 en met 150 bellen komt die uit op zo n 6.6

CO2 is bedoeld om de CO2 te verhogen. In de eerste plaats. Dat de pH zakt is bijzaak.
pH ga je sturen met de KH. Door de KH te verlagen, krijg een lagere pH met minder CO2.
 
Hier is de ph 7.9 en de kh zo n 7 uit de kraan. Door co2 toe te voegen zakt de ph en stijgt de co2 dus. Verder doe ik niks met de kh. Ik voeg het ook toe om co2 te verhogen en dat de ph zakt is bijzaak.
Je redenering klopt maar ja dit is wel de makkelijkste manier als je wekelijks de helft ververst.

Voor een verlaging van de ph en de kh in de garnalenbakjes gebruik ik dan ook turf bij de gewone cr.
 
Hier is de ph 7.9 en de kh zo n 7 uit de kraan. Door co2 toe te voegen zakt de ph en stijgt de co2 dus. Verder doe ik niks met de kh. Ik voeg het ook toe om co2 te verhogen en dat de ph zakt is bijzaak.
Je redenering klopt maar ja dit is wel de makkelijkste manier als je wekelijks de helft ververst.

Voor een verlaging van de ph en de kh in de garnalenbakjes gebruik ik dan ook turf bij de gewone cr.

Je weet dat je met een KH van 7 en een pH van 6,6 wel heel veel CO2 doseert?? CO2 50 mg/L!!
Niet dat een tabel heel betrouwbaar is, maar het blijft wel veel.
 
De indicator is redelijk lichtgroen ja. Kan ook een 6.7 zijn want ik meet haast nooit en zorg dat de vloeistof echt lichtgroen is. Ik heb de vloeistof van Backplay in gebruik.
Meende dat ik rond de 35 zat dus wellicht was de ph toch iets hoger:)
 

Terug
Bovenaan