Een Labyrint als koudwatervis


Altum1981

Well-known member
Lid geworden
11 april 2012
Berichten
66
Locatie
Amsterdam
Wie had dat gedacht een labyrintvis die je niet verwarmd kunt houden sterker nog ze hebben koude nodig om te overwinteren.

Ik heb het dan ook over de Macropodus occelatus oftewel de rondstaart paradijsvis of Chinese paradijsvis.

Ze komen oorspronkelijk uit China en de Korea's verder zijn ze gevonden in Japan en Siberië.
Ze wonen in rustige rivieren en vijvers.

Ik heb er nu 6 zitten in een 70liter bak. Ze zijn nog niet volwassen en op kleur. Op kleur zijn ze prachtig een donker lijf met vaak verlengde dorsaal en centraal en een prachtige rode staart.

In de zomer gaan ze naar de straatvijver van 225l waar al Notropsis chromosus in zit.

Ik houdt ze nu op kamertemperatuur dat is max 19 graden. Wekelijks waterwissel 30liter.
Aangevuld met koud leidingwater.
 

Bijlagen

  • IMG_20221231_191559_HDR.jpg
    IMG_20221231_191559_HDR.jpg
    347.9 KB · Weergaven: 119
  • IMG_20221231_191624_HDR.jpg
    IMG_20221231_191624_HDR.jpg
    331.8 KB · Weergaven: 117
  • IMG_20221231_191628_HDR.jpg
    IMG_20221231_191628_HDR.jpg
    342 KB · Weergaven: 118
  • IMG_20221231_191809_HDR.jpg
    IMG_20221231_191809_HDR.jpg
    349.7 KB · Weergaven: 122
leuke vissen in hield ze ook koud winters bij de slangenkop en zomers warm.
Mooie bak ook nog :)
 
[QUOTE="jessicapilon, post: 2413675, member: 7954"] Is vorst ook geen probleem in de winter voor de genoemde visjes? [/QUOTE] Dat is geen probleem voor ze.
 
Wie had dat gedacht een labyrintvis die je niet verwarmd kunt houden sterker nog ze hebben koude nodig om te overwinteren.
Dat is al jaren bekend. Het geldt overigens niet voor alle labyrintvissen. Alhoewel, de grotere gourami's wel een goed temperatuurstolerantie hebben waardoor je die ook buiten kunt houden tijdens de betere maanden. Maar die moeten dan welw eer binnen overwinteren. Betta's, zoenvissen en paradijsvissen heb ik daarentegen wel buiten gehouden. En als de omstandigheden er naar zijn, kunnen de paradijsvissen idd buiten nog overwinteren.
 
Heb hier ook een onverwarmd aquarium.
Je genoemde vissen kunnen wel meer aan dan gebruikelijke aquariumvissen
maar ook veel andere vissoorten durven wel eens houden van wat frissere temperaturen .
Bij vissen kiezen kijk ik naar de oorspronkelijke vindplaats en zoek ik de gemiddelde temperatuur van die regio in de koudste maand en doe +2graden
Is deze hoger dan de ondergrens van mijn bak durf ik deze te gebruiken.
 
Heb hier ook een onverwarmd aquarium.
Je genoemde vissen kunnen wel meer aan dan gebruikelijke aquariumvissen
maar ook veel andere vissoorten durven wel eens houden van wat frissere temperaturen .
Bij vissen kiezen kijk ik naar de oorspronkelijke vindplaats en zoek ik de gemiddelde temperatuur van die regio in de koudste maand en doe +2graden
Is deze hoger dan de ondergrens van mijn bak durf ik deze te gebruiken.
Er zijn vele soorten aan vissen die wij vanuit de boeken en winkels kennen als tropsiche danwel subtropische vissen die feitelijk rustig lagere temperaturen kunnen hebben dan men meestal denkt. Voor diegenen die denken dat je dan bewust de grens opzoekt en dat het kunnen verdragen van lagere temperaturen niet bijdraagt aan het welzijn van de vissen, zouden feitelijk eens moeten gaan kijken in de gebieden waar ze oorspronkelijk vandaan komen, En net zoals jij het al stelt, dat ze in de vrije natuur worden blootgesteld aan dergelijke fluctuaties in de temperatuur en dat het hen totaal niet schaadt. Er zijn ook genoeg soorten die eigenlijk die fluctuaties nodig hebben. Hetzij voor hun algemene welzijn, het zij dat ze daardoor hun lichamelijke rust krijgen omdat dan hun metabolisme omlaag gaat. Hierdoor kunnen zij zich weer voort gaan kweken na zo'n rustperiode.
Er zijn gewoon heel veel mensen die dat vaak niet weten en denken dat het dan beter is dat de temperatuur constant wordt gehouden. Het gaat tegen de natuur in. Bij diepere wateren kunnen de vissen gedurende de nacht dieper gaan zwemmen om niet teveel af te koelen. Doch in ondiepere wateren wordt het al anders. Dan heb je ineens een temperatuursterugval gedurende de nachtval t.o.v. de dag. Die vissen kunnen tussen de planten gaan zitten of vrij gaan zwemmen ondanks de temperatuursdaling gedurende de dag. De mensen die dit niet geloven zijn vaak mensen die het absoluut goed voor hebben met hun vissen doch wat kennis tekort schieten. Dit is zekers geen aanval op deze groep mensen hoor. Ze zijn vaak te overbeschermd t.a.v. de vissen. Ik heb het vaker gesteld dat een trip naar bepaalde gebieden waar dergelijke vissen zich van nature ophouden eens te gaan bezoeken en te observeren en in conclaaf gaan met lokalen. Men zal dan de visie die men uit boeken en via het internet verkregen hebben bijstellen. Want van zulke trippen leert men veel meer over hoe de vissen zich in de vrije natuur verhouden en wat ze nodig hebben. Ik heb vaker een trip gemaakt om bepaalde gebieden te bezoeken en als ik mijn visie vergelijk met vele anderen die hetzelfde hebben gedaan, dan zijn we vrij éénluidig in onze stellingsname.
Men moet ook weten dat als men over vissen spreekt uit een tropisch (subtropisch sla ik nu even bewust over) land, dat de vissen in kwestie niet persé tropisch behoeven te zijn. Men moet niet enkel naar het land kijken doch ook naar de locatie binnen dat bewuste land. Want als er een subzone is waar een subtropisch danwel echt een koud klimaat heerst, mogen we niet spreken over tropische vissen. De locatie binnen een tropisch land is dus van belang. Denk hierbij ook aan de eventuele altitude van de locatie binnen dat land.
We zijn gewoon te vaak te voorzichtig met onze vissen... Marginaal bezien kunnen vele soorten meer tolereren dan men denkt. Het begint al bij de commerciële boeken waarbij er al te voorzichtig wordt omgesprongen met het geven van informatie. Het is veilige informatie. Maar geeft niet altijd de juiste marges aan wat ze kunnen hebben. Vergeet niet dat vele teksten op het internet kopieën zijn van de teksten die men in commerciële boekwerken kan vinden. En dat wordt dan klakkeloos verder gekopieerd.

Ik hou een serieus aantal bakken hierzo en geen enkel is voorzien van een verwarmingselement. Ik werk enkel met de juiste laag in een stelling waar ik bepaalde soorten hou die echt niet de warmte opzoeken en soorten die warmte behoeftiger zijn. Zo werk ik al jaren en de vissen zijn gewoon gezond te noemen. Zo min mogelijk poespas met de bakken is het beste. De commercie is er m.n. schuldig aan dat er teveel op de markt wordt gebracht om een aquarium met inhoud zo goed mogelijk te laten draaien. Dat terwijl men met veel minder af kan om een bak met inhoud goed te houden. Ik kan me wel indenken als men is opgegroeid met steeds nieuwe snufles of gadgets ( we leven tegenwoordig in dat tijdperk) dat ook op dit gebied men als hyper wordt als erw eer wat nieuws op de markt wordt gebracht om te besteden aan een aquarium. Dan ben ik toch blij dat ik buiten die generatie val en dat old school ook gedwoon goed werkt. Dan heb je ook vaak de minste problemen met en in zo'n bak.
 
Even een gedachtengang en daaraan gekoppeld een vraag:
In een voldoende grote, diepe (1,5-2m) vijver komt de temperatuur op de bodem rond de 4C tot evenwicht. Tenzij er een heel lange vorstperiode is, en dan wordt er geroepen over elfstedentochten enzo...
Betta's, zoenvissen en paradijsvissen heb ik daarentegen wel buiten gehouden. En als de omstandigheden er naar zijn, kunnen de paradijsvissen idd buiten nog overwinteren.
Kunnen deze vissen dat aan?
 
Laatst bewerkt:
Wauw wat een mooie vissen Macropodus occelatus.
Dat wis ik niet dat die in zulk koudwater konden.

Die ga in opslaan voor als ik nog een koudwater bak ga maken.
 
Even een gedachtengang en daaraan gekoppeld een vraag:
In een voldoende grote, diepe (1,5-2m) vijver komt de temperatuur op de bodem rond de 4C tot evenwicht. Tenzij er een heel lange vorstperiode is, en dan wordt er geroepen over elfstedentochten enzo...

Kunnen deze vissen dat aan?
Als er genoeg vegetatie in de vijver zit waar ze tussen kunnen schuilen wel. Maar het liefst wat hoger uiteraard. Daarom stel ik ook, mits diep genoeg, kunnen ze de nederlandse winter buiten overleven. Mijn vijver was 1,6 meter diep doch op een beschermde plek in de tuin. En daar was het op het diepste punt niet kouder dan 7°C. De vissen die ik in een bak buiten hield die gingen wel weer naar binnen ergens medio herfst. Maar goed, wij hebben tegenwoordig korte winters. En ik had ook wel van andere houders vernomen dat ze zelfs met nog wat lagere temperaturen de winter over leeft hadden. Maar goed, ik stel wel ergens mijn grens.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt me wel leuk om tijdens het zwemmen die vissen tegen te komen, want ze zijn erg mooi. Het lijkt me alleen niet te doen om ze elke herfst uit een vijver van 100m3 te vangen....
 
Als je er een moment komt dat je er teveel heb stuur mij dan even een pb^^
 
Hoe is het met de vissen?
Zitten ze in de vijver?
 
Zou je is een overzicht willen maken van jou vissen op kamertemperatuur ?
Alvast bedankt ,Henry.
Hier ook een lijstje:

 

Terug
Bovenaan