Wat is er nieuw

Een nieuw begin - Juwel Rio 180 (2)

Ik heb even wat foto's gemaakt @benvo en @jessicapilon.

Bekijk bijlage 379799

Bekijk bijlage 379800

Bekijk bijlage 379801

Bekijk bijlage 379802

*edit*
Beste mensen. Het filterzand is gespoeld van tevoren.
Ik heb er tijdelijk een JBL 902 bijgezet met sponzen om het water extra goed zuiver te krijgen. De Oase biomaster 350 thermo is de hoofdmoot dadelijk weer. Maar ik heb mijn twijfels over welke sponzen voorfilter.. Nu 15 ppi.
Mooi cryptos in het midden waar het meeste licht op schijnt.
Vraag je niet om problemen?

Nog altijd problemen. Wat meer waterbeweging voor de kaamlaag, maar helpt niet. Wel meer CO2 verlies... Het wil gewoon niet. Uitstroom bochtje zit hoger.

Hoort bij de fase van de bak Andre en ik heb het na 5jr af en toe ook nog. Skimmertje 2x 30 aan doet wonderen.
Geef het de tijd want de laatste veranderingen zijn nog recent bij je. Gewoon lekker 4 weken aankijken en soms duurt het nog langer.

Ik snap er eerlijk gezegd niks meer van. Ondanks dat het filter toch al heel lang mee indraait heb ik weer heel veel bruinalg op glas en bodem. Ik had het echt niet verwacht ondanks dat ik toch veel geduld en steeds weer problemen heb (gehad).
1000001774.jpg

Ik denk dat je dan toch niet voldoende goede bacterien in het filter hebt om alles aan te kunnen nadat je de bodem hebt verwisseld. In zowel de bodem als je filter zitten bacterien en die zijn afgestemd op de belasting en als een van beide wegvalt dan moet de bacteriecultuur weer op orde komen en dat duurt weer even.
Geduld Andre.

Ik heb ook nog steeds bruin alg op de bodem André. Ik hevel het af en dan komt het 2 dagen later weer terug..

Het kan soms erg lang aanhouden maar daar komt een eind aan.

Hij draait in, geduld, geduld, geduld.

Van de andere kant, ik had dit niet toen ik de bodem veranderd heb.

Ik begin hoe langer hoe meer te denken dat @Gino88 , zijn visie meer spons minder, geen siporax beter werkt. Filter draait al vanaf juni ongeveer.

Toch eens een topic daaraan wijden.

Hij draait in, geduld, geduld, geduld.

Van de andere kant, ik had dit niet toen ik de bodem veranderd heb.
Tig, ik weet echt niet meer wat ik nog kan doen om het goed te krijgen. Ik loop gewoon telkens weer vast ondanks alle adviezen. Ik zie gewoon door het bos de bomen niet meer..

Edit.
Ik twijfelde of het voorfilter de sponzen te grof zouden zijn 10ppi. Toen heb ik er even de rode sponzen in gebruikt als voorfilter. Maar las daarna weer dat fijne sponzen eerder dichtslibben.

Door de vele adviezen, hoe goed ook bedoeld, weet ik vaak niet meer wat ik het beste kies en daar loopt het voor mij al vast.

Laatst bewerkt:
Tig, ik weet echt niet meer wat ik nog kan doen om het goed te krijgen. Ik loop gewoon telkens weer vast ondanks alle adviezen. Ik zie gewoon door het bos de bomen niet meer..
Geduld hebben Andre want je bodem zit er nog niet zolang in en dat heeft de boel weer in onbalans gebracht. Probeer 1-2 maanden geduld te hebben en dan zie je vast wel verbetering.
Voldoende voeding dat weet je wel zodat de planten goed kunnen groeien.

Edit.
Ik twijfelde of het voorfilter de sponzen te grof zouden zijn 10ppi. Toen heb ik er even de rode sponzen in gebruikt als voorfilter. Maar las daarna weer dat fijne sponzen eerder dichtslibben.

Door de vele adviezen, hoe goed ook bedoeld, weet ik vaak niet meer wat ik het beste kies en daar loopt het voor mij al vast.
Geduld en nog eens geduld.
Ik weet dat het frustrerend is maar op het ogenblik moet je afwachten. Laat hem gewoon met rust, ook niet aan de filter. Zet er misschen een paar slakken in die de biofilm eten, maar voor de rest zou ik gewoon afwachten..

Een andere vraag, heb je al eens je kraantjeswater gemeten of daar misschien teveel NO3 inzit?

Daar zit mijn inziens ook vaak het probleem. Iedereen geeft advies en gebruikt zijn eigen bak en werkwijze als referentiekader en dat wil elkaar wel eens tegenspreken. Ik bedoel; wat voor de 1 werkt kan voor de ander een drama zijn.
Misschien zou iemand zich vrijwillig moeten aanmelden als 'personal coach'. Iemand die je 1 op1 gaat helpen en begeleiden.

Volgens mij wil Andre je hulp graag aanvaarden Corne :DD 😉
Helaas, ik heb ik momenteel 3 mensen aan wie ik 1op1 begeleiding geef, en dat vind ik eigenlijk wel genoeg.
En, met alle respect, daarbij voel ik mij niet geroepen om een aquarium te helpen opstarten waar ik niet achter sta wat betreft beoogde vormgeving en gebruikte techniek. Dus ik pas en geef die mogelijk graag door aan andere aquarianen 😉

Ik snap er eerlijk gezegd niks meer van. Ondanks dat het filter toch al heel lang mee indraait heb ik weer heel veel bruinalg op glas en bodem. Ik had het echt niet verwacht ondanks dat ik toch veel geduld en steeds weer problemen heb (gehad).
Bekijk bijlage 380137
ZIet er uit als een heerlijk buffet voor een groepje Otocinclus.

Niet doen Andre en ik zei in de chat al je bak zit in een soort opstart na al je wijzigingen dus laat de boel draaien en niet teveel licht gelijk als dat kan en dan 2 maanden met rust laten.
Niet elke bak is in 4 wk goed ingedraaid en dat kan @biljoenblik bevestigen.

Niet doen Andre en ik zei in de chat al je bak zit in een soort opstart na al je wijzigingen dus laat de boel draaien en niet teveel licht gelijk als dat kan en dan 2 maanden met rust laten.
Niet elke bak is in 4 wk goed ingedraaid en dat kan @biljoenblik bevestigen.
Was de situatie niet zo lastig dan zou ik het zelfs grappig vinden wat je zegt. 🙂

Stekkers gisteren eruit gegooid uit wanhoop...siporax eruit...

Andre, ik kan dat jammergenoeg ook bevestigen.
Mijn bak draait ook verre van optimaal.

En ik kan er ook de vinger niet op leggen.

Voeding gedoseerd volgens EI.
Wekelijkse verversing 50%
CO2 checker is groen.
2 filters. Eerst compleet vol met K1, Nu standaard vulling Eheim met alleen laatste bak K1.
Daytime verlichting max 35 lumen per liter. Staat nu op 27.

Eerst bruinalg, toen synedra.
Daarna groene fluweelalg.
Nu nog steeds fluweelalg en daarbij ook penseel en baardalg. En hier en daar een vlokje blauwalg.

Van 30 lumen terug naar 20 lumen in stappen. Geen verbetering. Behalve slechtere groei planten.
Nu weer terug naar 27 lumen.

Het water hier uit de kraan is 520 uS/cm. In de bak was het 675 uS/cm.
KH van 8 en pH 6,7
Het water wordt hier centraal onthard dus water is uit balans.

Ik heb het idee dat de co2 niet goed beschikbaar is voor de planten. En dat de planten moeite hebben voeding op te nemen.

Sinds deze week begonnen met osmose water.
Nu een KH van 4 en een pH van 6,5
Ik hoop dat de planten nu beter aan voeding en co2 komen.
Tevens wil ik de GH (calcium en magnesium) wat omhoog brengen.

Dus hopelijk werkt het.

Het blijft een complex geheel @biljoenblik dat blijkt telkens weer opnieuw. Soms denk ik dan ook wel.. Wil ik hier nog mee door... Tegelijkertijd is opgeven ook geen bevredigend iets.

Laatst bewerkt:
Helaas, ik heb ik momenteel 3 mensen aan wie ik 1op1 begeleiding geef, en dat vind ik eigenlijk wel genoeg.
En, met alle respect, daarbij voel ik mij niet geroepen om een aquarium te helpen opstarten waar ik niet achter sta wat betreft beoogde vormgeving en gebruikte techniek. Dus ik pas en geef die mogelijk graag door aan andere aquarianen 😉
Hoi @Cornelius ik begrijp maar al te goed je punt! Ik begrijp dat je meer bent voor een voedingsbodem bijvoorbeeld. Techniek weet ik niet precies maar ik denk aan de verlichting als mogelijkheid. En dat 3 genoeg is voor persoonlijke ondersteuning begrijp ik ook.

Maar ik ben je heel erg dankbaar voor je reactie, je eerlijke reactie sowieso geef je altijd erg goede reacties zoals van meerdere helpers, helpende handen.
De personel coach is een erg goede tip! Ik merk nu al de informatie, de onderbouwde informatie die ik krijg van @Ed Tensen!

Dankjewel nogmaals!

Hoi @Cornelius ik begrijp maar al te goed je punt! Ik begrijp dat je meer bent voor een voedingsbodem bijvoorbeeld. Techniek weet ik niet precies maar ik denk aan de verlichting als mogelijkheid. En dat 3 genoeg is voor persoonlijke ondersteuning begrijp ik ook.

Maar ik ben je heel erg dankbaar voor je reactie, je eerlijke reactie sowieso geef je altijd erg goede reacties zoals van meerdere helpers, helpende handen.
De personel coach is een erg goede tip! Ik merk nu al de informatie, de onderbouwde informatie die ik krijg van @Ed Tensen!

Dankjewel nogmaals!
Ik heb er alle vertrouwen in dat Ed je heel goed kan helpen bij de ontwikkeling naar een topbak.
Inderdaad, ik 'begeleid' nu een aantal mensen die graag eenzelfde plantenbak willen hebben als ik, dus adviseer ik ze in de keuze van de benodigde techniek, belichting en voeding. En daar gaat veel tijd inzitten dus moet ik selectief keuzes maken. Bedankt voor uw begrip :thumbs:

Klein verzoek van mijn kant. Spreek me alsjeblieft aan met je. Dat is de algemene waarde waar ik aan gewend ben op meerdere fora.

Vaak is een bodem met planten/vissen en wat stroming/beetje filtering al genoeg.
Het doet me pijn om zoveel mensen te zien klooien met mesten en co2 gefrutsel terwijl je hier kan zien dat het ook zonder die dingen kan.
Ik wens je na al dat getrial gewoon eens eens een bak die je langer tevreden maakt

Het doet me pijn om zoveel mensen te zien klooien met mesten en co2 gefrutsel terwijl je hier kan zien dat het ook zonder die dingen kan.
Mij doet het juist pijn om mensen met veel problemen te zien die geen voeding of co2 gebruiken en overal algen hebben. Zonder kan soms wel maar dan moet je makkelijke planten en weinig licht hebben 😉

Ik weet niet over jou pijn, maar met wat ervaringsdeskundigheid vind ik je nogal een naprater en sommigen ze hobby in de soep helpend.

Zie dit huis tuin keuken dingetje op de aanrecht, totaal geen spul als eten erin en soms water eruit en een sponsje uitknijpen.

Mij doet het juist pijn om mensen met veel problemen te zien die geen voeding of co2 gebruiken en overal algen hebben. Zonder kan soms wel maar dan moet je makkelijke planten en weinig licht hebben 😉
Kan me toch niet onttrekken vd indruk dat jijzelf niet zoveel uitgeprobeerd hebt, meestal ook maar herhaald telkens dat wat er al eerder op je internet staat😁

Nee dat is pure ervaring en ik heb ervaren dat je met veel licht niet zonder voeding en co2 kan maar dat is logisch want dan is de vraag naar voeding groter. Dat is algemeen bekend en dat wordt hier gelukkig ook altijd gezegd als mensen meer licht willen gaan gebruiken.
Ik heb de Fusion 120 maar met het led vol open ontkom ik er niet aan om voeding te doseren en co2. Maar zoals ik al zei kan het zonder als de planten niet veeleisend zijn en je weinig licht hebt.
Ik heb bij jou bakken ook al algen gezien Edwin en dat geeft niet maar dat komt vast niet doordat je geen voeding toevoegt 😉
Zo on topic maar weer.

Hoe kan het volgens jou(en de rest) dan nog aannemelijk zijn dat ik de hoeveelheid planten(groei) die je zelf wel onder co2 en mest wil houden, het hier het gewoon kan doen, en zeker niet onverdienstelijk.
Goed je hebt geen algen dan😂🤣

Hoe kan het volgens jou(en de rest) dan nog aannemelijk zijn dat ik de hoeveelheid planten(groei) die je zelf wel onder co2 en mest wil houden, het hier het gewoon kan doen, en zeker niet onverdienstelijk.
Goed je hebt geen algen dan😂🤣
Wellicht heb je makkelijke planten en niet veel licht en dan kan het zoals ik al zei wel. Geen bak is gelijk en licht is de motor voor de groei en met veel licht gaat die motor harder draaien en is er meer voeding nodig. Een plant heeft de voeding nodig om voldoende voeding op te kunnen nemen met een bepaalde hoeveelheid licht.
Maar goed dit is het topic van Andre en die weet dit wel en gebruikt dan gelukkig ook voeding en co2.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan