don1262
Well-known member
- Lid geworden
- 16 september 2022
Met afval stoffen bedoelde ik ook nitraat en fosfor, je vissen hebben dat niet nodig om te leven, het zijn voedingstoffen voor je planten en afval stoffen voor de vissen, net zoals algen nuttige planten zijn voor de vissen en onkruid in onze ogen is. Ik kan wel wat linkjes sturen waarom bodemrot en deadspots bevordelijk kunnen zijn als je dat interessant vind. In zee aquarium worden deze dingen namelijk al vaker benut en ik zoek vooral ook buitenlandse artikelen misschien dat het in nederland gewoon minder erkend word. Deze afvalstoffen kunnen namelijk weer in voedingstoffen worden omgezet zonder het uit het systeem te hoeven halen. Maar dat is helemaal afhankelijk van hoe je systeem werkt. Met de ei methode zal dat ook niet goed werken omdat je je daar aan strakke schemas en gegevens moet houden. Als je dan nog is moet gaan schatten hoeveel anearobische bacterien de no3 en dergelijke omzet dan word het helemaal een gedoe. Ik ben gewoon erg gecharmeerd over het gesloten systeem maar er is absoluut geen goed of fout.Bodemrot en deadspots? Naar mijn mening niet bevorderlijk voor een aquarium. Oud en nieuw water? Dat doe je omdat in de loop van tijd afvalstoffen zich ophopen in een aquarium
Het beste wat je kan doen is je aan een plan houden omdat dat je het makkelijkst naar een resultaat zal brengen. Maar ik vraag me vooral heel erg af wat de eimethode brengt voor voordelen in tegenstelling tot zn gesloten systeem. Ik hoor veel over giftige gassen en nadelen over bodemrot terwijl in mijn ogen het een natuurlijk proces is en ik moet dat gewoon even tot de bodem uit zoeken voordat ik daar echt duidelijke conclussies over kan trekken voor mijzelf. Maar ik denk dat het ondergewaardeerd word dat dat soort processen zoals bodemrot/deadspots ook voordelen in je aquarium kan brengen niet alleen nadelen. In mijn ogen zou variatie juist goed en fijn moeten zijn voor het aquarium. Maar dat vraagt ook een stukje controle los te laten en het aan de natuur over te laten.
Voor het zelfde geld tast de bodemrot wel je wortels aan, of krijgen de vissen last door gebrek aan zuurstof doordat de gassen omhoog gaan en zuurstof mee nemen. Het vraagt weer een hele andere aanpak en soms is het fijner om het heft in eigen handen te kunnen houden. Hoewel je dan soms situaties moet creeren die ik zou ervaren als tegen de stroming in zwemmen. Zoals het vaker afhevelen van water en het opnieuw voedingsstoffen toevoegen. Wat jij afhevelt probeer ik juist mn bodem in te krijgen voor mn anearobische bacterien daar komt het eigenlijk misschien op neer. Een aquarium vraagt hoe dan ook maanden lang balanseren tot het in evenwicht is. Op wat voor manier je het ook doet 😄