@biljoenblik heeft een goede formule om het begin van het aantal bellen in te stellen zonder risico te lopen dat je vissen hemelen .
Ja die formule is een leuke beginwaarde maar meestal erg laag. Het hangt ook af van je belichting en de planten.@biljoenblik heeft een goede formule om het begin van het aantal bellen in te stellen zonder risico te lopen dat je vissen hemelen .
Dat wordt dus een bezoekje aan Specsavers Rinzoop je foto zou ik eerder 5mg/l zeggen
Hier hetzelfde. Weinig licht, geen CO2. Sessiliflora groeit wel mooi.De Sessiflora deed het hier als onkruid in een bakje met minder licht dus opzich is deze niet veel licht nodig.
Klopt, vanmorgen even de foto gemaakt. Maar dan nog de kransen zijn nog erg iel, maar de tijd zal meer informatie brengen.De plant kan de toppen ook gesloten hebben wanneer het licht net aan. Is
Vind dit een zeer goeie opmerking.Wat tevens opvalt is dat het blad wat weg is rond het verwarmingselement zit, misschien heeft dat er ook nog mee te maken 🤔.
Gr. Ed
Ik neig te zeggen een tekort aan licht, maar kan dat ook met zekerheid niet zeggen. De koppen vind ik namelijk nogal gesloten en wat langer gerekt.
Wat tevens opvalt is dat het blad wat weg is rond het verwarmingselement zit, misschien heeft dat er ook nog mee te maken 🤔.
Gr. Ed
Dat zou het weleens heel goed kunnen zijn allebei jullie gedachten. Dan zou alleen een 200 Watt staafverwarming of een 150 Watt te weinig zijn maar 2 stuks is dan beter.Vind dit een zeer goeie opmerking.
Planten verkiezen hun ideaal plekje.
Sommigen
-vol int licht andere iets gedempt
-rijke bodem andere voldoende met wat voeding in de waterkolom
-warm andere verkiezen iets koeler.
Rond je warmte element kan de temperatuur hoger zijn maar ook de water stroming door convectie verstoord zijn.
Ik zal eens kijken wat er lukt. Eheim 200 Watt gaat niet. Staaf is te lang vrees ik. Externe verwarming durf ik niet echt meerIk denk dat 1 staaf van 150 of 200W wel volstaat. Dat had ik ook altijd.
Ik doe dat juist vaak wel en al helemaal in een nano met een afdekplaat want als je hem hoger plaatst dan past de plaat er niet goed meer op.Zelf denk ik beetje oude stempel en ga ik het regel mechanisme nooit onder water stoppen ook al zegt fabrikant dat dit mag.
Dat is inderdaad ook een optie. Het is een koude omgeving en de huidige is 300 Watt Eheim.Euuuh ,wil je niet op kosten jagen hoor , zou eerst een proberen met je huidige verwarming diagonaal te plaatsen.
Nu weet ik uit de chat dat co2 in deze bak de afgelopen tijd lastig is geweest, zowel omhoog als omlaag, dat er verschillende andere wisselelingen zijn geweest. Misschien heeft het daar mee te maken.
Dit zou ook kunnen maar ik ben al langere tijd bezig met geen waterwissel, japonica garnalen zitten erin en die houden het mee zuiver.Lastig, misschien dat het bij meer stabiliteit beter wordt, misschien licht, voeding en co2 niet juist afgestemd.
die durven ook wel een zacht gekookte plantjes eten 😉japonica garnalen zitten erin en die houden het mee zuiver.
Wat dan wel eens gedaan wordt volgens mij is dat ze de ene heater op een hogere temperatuur zetten dan de andere. Dan hoeft nummer twee minder vaak aan te springen. Het slijten van heaters zit hem vooral in het schakelmechanisme, dus eentje bijna continu aan hebben staan is misschien wel beter dan aan uit aan uit aan uit aan uitttttt
In mijn ogen is ook 1 verwarming gunstig dat niet zoals bij 2 staven de kans bestaat van beurtelings aan/uit springen. Maar misschien hebben anderen een andere ervaring daarmee.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.