Een nieuwe opstart en nu al algen.


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
5,056
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Ik ben voorzichtig opnieuw begonnen maar de rode cabomba heeft nu al algen... Oftewel ik ben opnieuw het gevecht aan het verliezen, nog voordat ik echt begin......een hopeloos gevecht dat niet te winnen valt...

1000003576.jpg
 
Dit lijken me bruine slierten? Dat hoort er bij hoor.. heb ik ook gehad. Letterlijk de hele bak zat vol.

ik verwijderde het met een vork (op wikkelen als spaghetti) en de rest met een slang weg zuigen.. geduld is het toverwoord (enkele weken in mijn geval)
 
Geen paniek, dit zijn bruinalgen die je vaker ziet bij de opstart:)
Met een satéprikker kun je ze makkelijk verwijderen.

Achterin zie ik wat draadalgen. Hoe lang heb je je verlichting aanstaan?
 
Bruinalgen zijn inderdaad maar tijdelijk, dus geen zorgen daarover. Begin met makkelijke en snelgroeiende planten, dit maakt de start een stuk eenvoudiger.
 
Zowel bruinalg als draadalg hier ook gehad de eerste maanden. Stelselmatig weghalen en CO2 op orde brengen was de oplossing, naast geduld…
 
Geen paniek, dit zijn bruinalgen die je vaker ziet bij de opstart:)
Met een satéprikker kun je ze makkelijk verwijderen.

Achterin zie ik wat draadalgen. Hoe lang heb je je verlichting aanstaan?
Via de smart power plug van 3 uur middag tot 11 uur avond.
 
Zowel bruinalg als draadalg hier ook gehad de eerste maanden. Stelselmatig weghalen en CO2 op orde brengen was de oplossing, naast geduld…
Zou het een goed idee zijn om de CO2 met een kleine diffuser beneden in de bak te laten komen?
De spraybar werkt voor een deel horizontaal en een deel verticaal. Beiden even veel gaatjes.

Ik zie ook al slakken.
 

Bijlagen

  • 20240611_222155.jpg
    20240611_222155.jpg
    3.8 MB · Weergaven: 26
  • 20240611_222547.jpg
    20240611_222547.jpg
    3.8 MB · Weergaven: 26
Zou het een goed idee zijn om de CO2 met een kleine diffuser beneden in de bak te laten komen?
De spraybar werkt voor een deel horizontaal en een deel verticaal. Beiden even veel gaatjes.

Ik zie ook al slakken.
Wat heb je nu dan? Inline via de spraybar?
 
Ja, maar nog niet aangesloten.
Met een reden nog niet aangesloten? Ik zou altijd direct CO2 erin pompen. Ik heb difuser in de bak omdat ik interne filter heb, maar anders zou ik zeker inline doen via spraybar.
 
Met een reden nog niet aangesloten? Ik zou altijd direct CO2 erin pompen. Ik heb difuser in de bak omdat ik interne filter heb, maar anders zou ik zeker inline doen via spraybar.
Reden is dat de helft meteen verloren gaat vrees ik. Horizontaal gaat meteen verloren.. :juggle:
 
Ik denk je planten hebt die om CO2 vragen!
 
Horizontaal gaat meteen verloren
De meesten hebben co2 via de spraybar die horizontaal is en dan iets naar beneden gericht. Maar dan gaat niet zomaar alle co2 verloren. De alg is denk ik Synedra en dat is inderdaad een diatoom.
 
Rustig, rustig.

Ik heb 2,5 maand in een algen paradijs gezeten. Wordt minder nu.

Wel zorgen dat je alles hebt draaien om een balans te krijgen.
Iedere verandering (zelfs toevoegen vissen) geeft weer een verstoring van de balans.
En pas na een stabiele periode, zal er een balans ontstaan. En dan zijn hopelijk algen ook weg.
 
Oftewel ik ben opnieuw het gevecht aan het verliezen, nog voordat ik echt begin
Wat heb je anders aangepakt om de kans op alg te verminderen tov je eerder bakken?
Want als je andere resultaten verwacht, met dezelfde werkwijzen, kan wel eens voor teleurstelling zorgen
 
Vorige keer geen voedingsbodem, nu wel van Dennerle maar een kleinere emmer. Vorige keer zand nu weer grind. Misschien de verkeerde planten keuze voor de opstart?
 
Vorige keer geen voedingsbodem, nu wel van Dennerle maar een kleinere emmer. Vorige keer zand nu weer grind. Misschien de verkeerde planten keuze voor de opstart?
Wat probeer je dan ook? Met 1 redelijke superlamp.
Opstarten😁
Geen snelle groeiers nodig voor je zo.
Je kunt jezelf zo ook doemen tot mislukking zou het je doel wezen.?
 
Wat probeer je dan ook? Met 1 redelijke superlamp.
Opstarten😁
Geen snelle groeiers nodig voor je zo.
Je kunt jezelf zo ook doemen tot mislukking zou het je doel wezen.?
Zeg Edwin.
Mij was verteld in de winkel dat deze planten wat beter zouden werken in een koudwater bak.

Heb je er lol in dat iemand in de ellende zit? Zou dat je doel wezen? Iemand in de grond boren met problemen?

Ik vraag om hulp, niet om sarcasme.
Ik dacht dat juist Cabomba ook een ideale opstart plant zou zijn. Een echte zuurstofplant.
 
Laatst bewerkt:
Toen ik draadalg had, hielp het ook om de lichtintensiteit iets terug te schroeven, weet niet of je de lampen kan dimmen?
 
Toen ik draadalg had, hielp het ook om de lichtintensiteit iets terug te schroeven, weet niet of je de lampen kan dimmen?
Dat heb ik inmiddels al vanaf het begin. Dat kan met de JBL solar natuur basic uitvoering.
 
Ik weet weer de naam van de Althernanathera. Het is de Althernanathera Reineckii. Kon hem niet eenvoudig vinden via Google in eerste instantie. Die zal eruit moeten en een betere ervoor in de plaats komen. Snelle groeier is beter inderdaad.
 
Ik weet weer de naam van de Althernanathera. Het is de Althernanathera Reineckii. Kon hem niet eenvoudig vinden via Google in eerste instantie. Die zal eruit moeten en een betere ervoor in de plaats komen. Snelle groeier is beter inderdaad.
Aha, niks met een papegaai dus zoals ik eerder begreep.
 
Tja waar dat papegaaienblad op slaat weet ik dan niet want dat staat ook bij de link van mij van gister.
 
Tja waar dat papegaaienblad op slaat weet ik dan niet want dat staat ook bij de link van mij van gister.
Namen kunnen soms best verwarrend zijn. Dat komt zelfs voor bij man en vrouw. :juggle::D

Maarja moeilijke planten zijn in ieder geval niet de bedoeling/oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Nee je wil simpel en dan kun je beter geen planten met rood nemen. Crypto s en bv pogostemon Octopus zijn makkelijk. Zwaardplant ook alsmede de Echino s.
 
Nee je wil simpel en dan kun je beter geen planten met rood nemen. Crypto s en bv pogostemon Octopus zijn makkelijk. Zwaardplant ook alsmede de Echino s.
Niet helemaal mee eens. Een rode lotus kan prachtig zijn en is erg makkelijk. Merk wel dat hij met CO2 sterker rood wordt.
Is in mijn bak ook de enige rode plant, de rest is kansloos met de relatief lage licht intensiteit.
 
Dat is wellicht een uitzondering maar in de regel kun je dan beter geen rode planten nemen.
 

Terug
Bovenaan