Een nieuwe opstart en nu al algen.


Prima als je nitraat en fosfaat aanvult, maar hoe weet je dan dat er geen andere tekorten zijn in bijvoorbeeld kalium en de sporenelementen?
 
Volgens mij geeft Andre ook sporen maar dat kan hij zelf het beste aangeven.
 
Prima als je nitraat en fosfaat aanvult, maar hoe weet je dan dat er geen andere tekorten zijn in bijvoorbeeld kalium en de sporenelementen?
Is het niet handiger om de dosis all in one te verhogen ipv extra de toevoeging van alleen nitraat en fosfaat?
 
Is het niet handiger om de dosis all in one te verhogen ipv extra de toevoeging van alleen nitraat en fosfaat?
Ik geef al 4 x per week 10 ml AIO. Dus die dosis is al ruim als je exclusief de bodem rekent.
Volgens mij geeft Andre ook sporen maar dat kan hij zelf het beste aangeven.
Aan welke sporen denk je? Ik gebruik nitraat en fosfaat zoals gezegd.
 
Tja ik heb nog nooit lateriet gebruikt en volgens mij zit daar toch ijzer in?
Het zit erin ja, maar in een vorm die niet opneembaar is door planten. Iets wat meestal niet vermeld wordt op de websites omdat het anders minder goed zou verkopen. :rolleyes:
 
Het zit erin ja, maar in een vorm die niet opneembaar is door planten. Iets wat meestal niet vermeld wordt op de websites omdat het anders minder goed zou verkopen. :rolleyes:
Dus dat heeft weinig meerwaarde begrijp ik? Is het niet zo dat het in een opneembare vorm kan worden omgezet? Ja ik bedenk maar wat Gino.
 
Ik geef al 4 x per week 10 ml AIO. Dus die dosis is al ruim als je exclusief de bodem rekent.

Aan welke sporen denk je? Ik gebruik nitraat en fosfaat zoals gezegd.
Als je gebruik maakt van de aanbevolen dosis van een all in one bemesting, en je meet een tekort in nitraat en fosfaat, dan zou ik gaan twijfelen of er in de andere bemestingselementen geen tekorten zijn.
 
Ik geef al 4 x per week 10 ml AIO. Dus die dosis is al ruim als je exclusief de bodem rekent.

Aan welke sporen denk je? Ik gebruik nitraat en fosfaat zoals gezegd.
Van alle voedingsmerken is Colombo toch wel de minst populaire. Of anders geformuleerd: de slechtste AIO op de markt. Het is wel populair als je kijkt naar de verkoopcijfers.
Maar dat is ook logisch; het is een budgetmerk en daarmee het meest gezien in de gemiddelde dierenwinkel met aquariumproducten.

Het is een AIO en bevat fosfaat en nitraat. Maar weet je ook hoeveel? Denk het niet, staat immers niet op de fles, toch?

Met de geadviseerde hoeveelheid voeg je per week 3.2ppm nitraat toe en 0.10 fosfaat.
Dit zijn targets die het beste werken icm met een aquasoil. Met een inerte bodem (met of zonder voedingsbodem) is dit gewoon te weinig.

Mijn advies: spoel de Colombo door de gootsteen en ga gebruik maken van de EI. En dan wel de echte estimaded index. Voor de micro's gewoon CSM, tenso of profito.
mocht je dan plantproblemen hebben en/of ligt het iedergeval niet aan je voeding.
 
Dus dat heeft weinig meerwaarde begrijp ik? Is het niet zo dat het in een opneembare vorm kan worden omgezet? Ja ik bedenk maar wat Gino.
Ik durf niet te zeggen of het spul als geheel geen nut heeft voor planten. Ik zou het alleen niet kopen met het idee dat de planten dan aan hun ijzer komen. Het ijzer kan worden omgezet in een opneembare vorm. Het lastige is dat daarvoor een zuurstofarme omgeving nodig is. Op dezelfde manier als bij nitraat (denitrificatie naar stikstof) is dat iets wat je in een aquarium niet of nauwelijks ziet gebeuren.
 
Ja gelet op die uitleg dan zal het in de meeste bakken weinig toevoegen want dat werkt dan alleen met een vrij dikke bodem. Maar goed dat ik er nog nooit een dubbeltje aan heb uitgegeven:DD
 
Zoals eerder beloofd. Wat foto's voor het overzicht. Heb nu al langer een stille Oase Biomaster thermo (pro) 350 met sponzen, siporax en lavasplit.

Bovenste en onderste mandje originele sponzen
 

Bijlagen

  • 20240626_212545.jpg
    20240626_212545.jpg
    4.1 MB · Weergaven: 23
  • 20240626_213222.jpg
    20240626_213222.jpg
    4 MB · Weergaven: 23
Wat ik zie is denk ik Synedra en dat is een diatoom die je vaak ziet bij de opstart.
 
Van alle voedingsmerken is Colombo toch wel de minst populaire. Of anders geformuleerd: de slechtste AIO op de markt. Het is wel populair als je kijkt naar de verkoopcijfers.
Maar dat is ook logisch; het is een budgetmerk en daarmee het meest gezien in de gemiddelde dierenwinkel met aquariumproducten.

Het is een AIO en bevat fosfaat en nitraat. Maar weet je ook hoeveel? Denk het niet, staat immers niet op de fles, toch?

Met de geadviseerde hoeveelheid voeg je per week 3.2ppm nitraat toe en 0.10 fosfaat.
Dit zijn targets die het beste werken icm met een aquasoil. Met een inerte bodem (met of zonder voedingsbodem) is dit gewoon te weinig.

Mijn advies: spoel de Colombo door de gootsteen en ga gebruik maken van de EI. En dan wel de echte estimaded index. Voor de micro's gewoon CSM, tenso of profito.
mocht je dan plantproblemen hebben en/of ligt het iedergeval niet aan je voeding.
Bedankt @Cornelius . Ook al vindt ik het jammer van het geld voor een 2,5 liter can is de uitleg erg duidelijk.
 
Dan zou ik zeggen overstappen op de complete. Je hebt net een nieuw filter draaien dus bent veel bacterien kwijt en alles moet weer in balans komen dus geef het even ruim de tijd.
 
Eerste indruk tot dusver van dit filter is echt goed. Gebruik nu geen spraybar en heb alle tijd van de wereld me voorgenomen voor het indraaien.
 
Wijze woorden Andre en ik hou je eraan want anders kom ik op mn fiets met houten wielen bij je langs hoor:DD;)
 
Van foto naar tekst omgezet

->
NL - Voedingsoplossing van primaire nutriënten, secundaire nutriënten en micronu- triënten voor waterplanten.
Oplossing van NPK (+Mg)-meststof 0.36-0.44-0.72 (+0.33) met micronutriënten.
Gewaarborgde gehaltes in gewichtspercentage:
0.36% Stikstof totaal (N)- 0.36% nitraatstikstof 0.04% Fosforzuuranhydride (P2O5) Oplosbaar in water.
0.72% Kaliumoxide (K2O) - Oplosbaar in water.
0.33% Magnesiumoxide totaal (MgO) - Oplosbaar in water.
0.003% Boor (B)*/ 0.0004% Kobalt (Co)*/ 0.002% Koper (Cu)*/ 0.062% IJzer (Fe)**/ 0.02% Mangaan (Mn)*/ 0.005% Molybdeen (Mo)*/ 0.001% Zink (Zn)*. -*Oplosbaar in water; Chelaatvormer: EDTA. ** Oplosbaar in water; Chelaatvormer: DTPA.
Gebruiken bij een pH tussen de 6 en 9 in het verband met de stabiliteit van de chelaten.
Alleen te gebruiken in geval van erkende behoefte. De benodigde dosering mag niet worden overschreden.
Nettogewicht: 2.500 gr.
Ontheffingsnummer voor België:
Zie opdruk op de verpakking.
Colombo B.V.
Franse Akker 7-4824 AL-Breda - Nederland E: info@colombo.nl - T: +31 (0)76-3038727
 
Ik bedoelde meer dat er niet duidelijk uit op te maken is hoeveel je nu precies toevoegt per dosering. Ik zou bv graag lezen dat 10 ml de hoeveelheid nitraat met x verhoogd en met x fosfaat.
 
Ik bedoelde meer dat er niet duidelijk uit op te maken is hoeveel je nu precies toevoegt per dosering. Ik zou bv graag lezen dat 10 ml de hoeveelheid nitraat met x verhoogd en met x fosfaat.

Dat begrijp ik, zou het ook graag beschreven willen zien door leverancier (de ratio tussen fosfaat en nitraat) maar doen gerenommeerde merken dat wel.
Zie dit bij aquariumbemesting.nl ook niet maar misschien interpreteer ik de omschrijving verkeerd.
Wel lees ik dat je de ratio zelf moet meten en er een aanbeveling na 50% waterwissel is.

Vraag: welke AIO leverancier heeft dit wel goed beschreven?

Voor mij te omslachtig om de ratio dagelijks proberen op pijl te houden, dan ook nog welke 1:20, 1:16 of 1:10 😓

Ik hou het bij dagelijks dezelfde dosering en bij een wekelijkse waterwissel een extra dosering en dit alles vooral consequent volhouden, elke aanpassing bijhouden in een logboek. Elke wijziging zeker 2 a 3 weken de tijd geven op positief/negatief resultaat.

Ik ben van een combinatie van:
Profito en APO plantenpracht maar geen extra fosfaat/nitraat
enkele maanden geleden overgestapt naar:
FloraGrow-Pro
Lange termijn (>1jr) ervaring heb ik nog niet met deze AIO
 
Vraag: welke AIO leverancier heeft dit wel goed beschreven?
Antwoord; De meeste doen dit niet.
Ze zijn wettelijk wel verplicht om te vermelden wat de gebruikte stoffen zijn. maar dan krijg je cijfers en procenten waar de gemiddelde hobbyist feitelijk niet zoveel mee kan.
Deel doen ze dit om het product te beschermen tegen clonen. Ze weten natuurlijk donders goed dat als men de chemische bemestingszouten weet of te targets die je krijgt bij het gebruik hiervan, de mensen het kunnen gaan namaken.
Maar gelukkig zijn er mensen die genoeg kennis hebben om dit uit te rekenen zodat er inmiddels van elk commercieel bemestingsmerk een DIY versie is.

Zo zit er in de klone van FloraGrow-Pro 3 soorten stikstofbronnen: ureum, magnesiumnitraat en kaliumnitraat. Voor de kalium; kaliumsulfaat en kaliumchloride. En voor de fosfaat; kaliumfosfaat.
Kostprijs is nog geen 30 cent per liter
 
Laatst bewerkt:
Even tussendoor een paar testen gedaan. Nitraat 20 en fosfaat 2. Straks nog ff ook met een teststrips proberen.
 
Ik stond op het punt om helemaal te stoppen maar ben toch blij, ondanks de troubles dat ik de moed heb gevonden om door te gaan.

Ook goed is dat ik nu dit filter gebruik. Handig voorfilter een wat minder harde stroming.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan