Een nieuwe opstart en nu al algen.

Niet helemaal mee eens. Een rode lotus kan prachtig zijn en is erg makkelijk. Merk wel dat hij met CO2 sterker rood wordt.
Is in mijn bak ook de enige rode plant, de rest is kansloos met de relatief lage licht intensiteit.
Is bijvoorbeeld een hygrophila met een rode tint ook een uitzondering?
 
Weet ik niet. Alle Althernantheras zijn bij mij in de prullenbak beland iig.
 
Nu ik erover nadenk krijg ik steeds meer de indruk dat ik dat rechtsachter heb.. 2 planten die niet willen en linksvoor doet niks. Zou naar verluidt geen aquarium plant zijn.

Bij nader inzien is rechtsachter de Althernanathera sessislis.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal even mijn ervaringen met planten delen:
makkelijk en doet 't als een trein met (erg) weinig licht op 23 á 24C. (kamertemperatuur, maar de lampen geven ook wat warmte af)
cryptocoryne groen
cryptocoryne bruin-bronskleurig
vallineria gigantea

In de Juwel (standaardverlichting, zelfde temperatuur:
Pogostemon stellatus octopus
tijgerlotus red lijkt het te doen
nymphoides taiwan
crypto's
nymphea minuta
cardamine lyrata.

Ondanks dat gezegd wordt dat echinodorussen makkelijke planten zijn, hebben ze het bij mij nooit echt lekker gedaan en ik heb ze er dus uit gegooid.

Deze planten doen het bij mij goed, ondanks de moeizame omstandigheden, al krijgen ze wel genoeg voeding.
één keer per week voedingsstoffen van aquariumbemesting. nl: makro-oplossing met nitraat, kaliumsulfaat.
aparte voeding met fosfaat.
aparte voeding met de tenso-sporenmix.

Eens per 6 weken (ofzo) krijgen ze klei-lterietkorrels en in de bodem (grover zand) heb ik een dun laagje lateriet-kleikorrelmix gestrooid.
That's it.
 
Bruinalgen zijn inderdaad maar tijdelijk, dus geen zorgen daarover. Begin met makkelijke en snelgroeiende planten, dit maakt de start een stuk eenvoudiger.
Heb ik gedaan nu. Althernanathera soorten 2 zijn eruit ook Acorus gramineus pussilus eruit. Wel fijn dat ik nu de naam weer weet. Dan kan ik daar rekening mee houden in de toekomst.

Nieuwe....
Vallisneria gigantea.
Hygrophila polysperma
Extra potje Cryptocoryne wendtii green in meerdere delen gesplitst.
Kleibolletjes toegevoegd.
 
Ik zou zeggen, houd moed ! Alles ook tijd geven om aan te passen en te reageren. Niet te snel van alles veranderen.
 
Heb ik gedaan nu. Althernanathera soorten 2 zijn eruit ook Acorus gramineus pussilus eruit. Wel fijn dat ik nu de naam weer weet. Dan kan ik daar rekening mee houden in de toekomst.

Nieuwe....
Vallisneria gigantea.
Hygrophila polysperma
Extra potje Cryptocoryne wendtii green in meerdere delen gesplitst.
Kleibolletjes toegevoegd.
Dat klinkt als een goeie stap vooruit:thumbs: Nu de plantjes lekker de tijd geven om te wortelen en te groeien:DD
 
enne....als je eens stekjes wilt van de octopus, of de bronskleurige cyptocoryne, of de nymphoides taiwan dan stuur je maar een berichtje. Er is altijd wel wat te stekken of uit te dunnen.
 
1000003645.jpg

Bruine algen zijn duidelijk zichtbaar op blad en bodem.
 
Bruinalg hoort er inderdaad bij en is een kwestie van geduld hebben.
 
Wat heb je anders aangepakt om de kans op alg te verminderen tov je eerder bakken?
Vorige keer had ik na het indraaien meen ik me te herinneren wat japonica xl garnalen erin gedaan die hielpen heel goed tegen deze algen.

Want als je andere resultaten verwacht, met dezelfde werkwijzen, kan wel eens voor teleurstelling zorgen
(y)

Waar ik vooral tegenaan loop nu is dat voor mijn gevoel, ervaring in andere jaren met een voedingsbodem de voedingsbodem te dun ligt, te weinig.
Meer voedingsbodem 3 cm dik heeft mijn voorkeur, meer houvast voor de wortels. Dan werkt de Dennerle voedingsbodem langer.
 
Ik heb 15 jaar aquaria en had er max 14 maar nog nooit een voedingsbodem gebruikt. Dit kan best voordelen hebben maar voor een gemiddelde bak kun je ook prima met kleibolletjes werken en ik denk niet dat het bij jou is mislukt omdat je geen/weinig voedingsbodem hebt gehad.

Maar goed als jij er goede ervaringen mee hebt en een goed gevoel dan moet je het gewoon doen want iedereen heeft zn eigen methode.
 
Ik heb 15 jaar aquaria en had er max 14 maar nog nooit een voedingsbodem gebruikt. Dit kan best voordelen hebben maar voor een gemiddelde bak kun je ook prima met kleibolletjes werken en ik denk niet dat het bij jou is mislukt omdat je geen/weinig voedingsbodem hebt gehad.

Maar goed als jij er goede ervaringen mee hebt en een goed gevoel dan moet je het gewoon doen want iedereen heeft zn eigen methode.
Ik heb nu 4.8 kg (emmer) :)erin en dat zou moeten zijn 9.6. eens kijken bij Hornbach.
Hier lees ik het duidelijk, het is te weinig.

 
Vorige keer had ik na het indraaien meen ik me te herinneren wat japonica xl garnalen erin gedaan die hielpen heel goed tegen deze algen.
Kan iets helpen inderdaad, maar verwacht geen wonderen. Ook pas na opstartfase toe te voegen. Ik heb ze vooral ook in de bak voor de algemene opruimwerkzaamheden en omdat ze gewoon mooi zijn.
 
Ik heb nu 4.8 kg (emmer) :)erin en dat zou moeten zijn 9.6. eens kijken bij Hornbach.
Hier lees ik het duidelijk, het is te weinig.

Maar als je er meer in wil dan moet je alles weer omgooien toch en ik weet niet of dat nu zo raadzaam is? Of snap ik het niet helemaal goed?
 
Ik heb , heel lang geleden in mn eerste aquariumjaren ook 1 keer voedingsbodem gebruikt. Na een jaar of wat is dat ook uitgewerkt en moet je weer. Met kleikorrels, leem en lateriet heb je bijna dezelfde basis en veel goedkoper volgens mij.
 
Tja, ik zou het niet doen Andre en liever wat kleibollen in de bodem steken.
 
Ik heb , heel lang geleden in mn eerste aquariumjaren ook 1 keer voedingsbodem gebruikt. Na een jaar of wat is dat ook uitgewerkt en moet je weer. Met kleikorrels, leem en lateriet heb je bijna dezelfde basis en veel goedkoper volgens mij.
Dan zou je dit ook als verrijking in een bestaande bak met een (te) weinig voedingsbodem kunnen gebruiken en met een spuit in de bodem brengen.
 
Ja dat doen wel meer met een spuit maar ik stop bij de wortels gewoon 1 0f 2 bolletjes.
 
Ja keuzes maken is soms lastig maar je draait net weer en ik zou nu niet het hele proces weer al gaan verstoren.
 
Ja keuzes maken is soms lastig maar je draait net weer en ik zou nu niet het hele proces weer al gaan verstoren.
Voor de door @Fozzy genoemde lateriet kan ik ook lateriet tabs gebruiken. Alles blijft dan gelijk maar het krijgt een waardevolle aanvulling.
 
Ik heb , heel lang geleden in mn eerste aquariumjaren ook 1 keer voedingsbodem gebruikt. Na een jaar of wat is dat ook uitgewerkt en moet je weer. Met kleikorrels, leem en lateriet heb je bijna dezelfde basis en veel goedkoper volgens mij.
Begrijp ik je zo goed? Heb je met de genoemde basis een dun laagje liggen in de bak en daarop bijvoorbeeld zand of grind?
 
Eens per 6 weken (ofzo) krijgen ze klei-lterietkorrels en in de bodem (grover zand) heb ik een dun laagje lateriet-kleikorrelmix gestrooid.
Wat ik niet begrijp - en meer mensen gebruiken een dun laagje als voedingsbodem - dat de planten niet losgaan op het moment dat je, zoals ik, probeert om de algen eruit te halen met een slang
 
Wat ik niet begrijp - en meer mensen gebruiken een dun laagje als voedingsbodem - dat de planten niet losgaan op het moment dat je, zoals ik, probeert om de algen eruit te halen met een slang
Zuig je je complete bodem op dan?
Ik laat de bodem zoveel mogelijk met rust. Heel soms woel ik alleen op enkelijke plekken de toplaag iets om, zodat het losgekomen vuil afgeheveld kan worden.
 
Zuig je je complete bodem op dan?
Ik laat de bodem zoveel mogelijk met rust. Heel soms woel ik alleen op enkelijke plekken de toplaag iets om, zodat het losgekomen vuil afgeheveld kan worden.
Nee, absoluut niet. Ik heb de slang op afstand van de bodem.

Ik heb nu alleen de toppen van de limnophila sessiflora weer geplaatst. Wat er eerst nog stond was zwart geworden. Toppen vorige x bewaard in een emmer water. En de goede toppen die er nog in stonden staan er ook.

Ik heb nu ook wat lateriet tabletten in de bodem gedaan, kleibolletjes volgen nog. Colombo plantenvoeding, all in onze, een 4e part...
*Ik vergeet nog nitraat en fosfaat te benoemen.
 
Laatst bewerkt:
Waarom lateriet en kleibolletjes apart?
Ik meng het en rol er dan pas balletjes van. (Perfect werkje om bij de tv te doen, doe je nog iets nuttigs bij het tv kijken ook).
 
Waarom lateriet en kleibolletjes apart?
Ik meng het en rol er dan pas balletjes van. (Perfect werkje om bij de tv te doen, doe je nog iets nuttigs bij het tv kijken ook).
Omdat ik eraan twijfel(de) of ik lateriet bij de kleibolletjes mix had gedaan. En deze voedingsbodem is ook van een gerenommeerd bedrijf.
 
Tja ik heb nog nooit lateriet gebruikt en volgens mij zit daar toch ijzer in? Ik denk dat met de kleibollen en de plantenvoeding je genoeg ijzer in het water krijgt voor de meeste planten.
 
Nee, absoluut niet. Ik heb de slang op afstand van de bodem.

Ik heb nu alleen de toppen van de limnophila sessiflora weer geplaatst. Wat er eerst nog stond was zwart geworden. Toppen vorige x bewaard in een emmer water. En de goede toppen die er nog in stonden staan er ook.

Ik heb nu ook wat lateriet tabletten in de bodem gedaan, kleibolletjes volgen nog. Colombo plantenvoeding, all in onze, een 4e part...
*Ik vergeet nog nitraat en fosfaat te benoemen.
Ik begrijp je bemesting niet: 4e part all in plantenvoeding colombo, en je voegt nog los nitraat en fosfaat toe?
 
Ik begrijp je bemesting niet: 4e part all in plantenvoeding colombo, en je voegt nog los nitraat en fosfaat toe?
Ik verspreid de *AIO over 4 dagen in de week. 10 ml per 50 liter. Nitraat en fosfaat zit er te weinig in heeft me de geschiedenis geleerd.

*Colombo Floragrow Pro.
Ik zal proberen straks een foto te plaatsen.
 
Terug
Bovenaan