Wat is er nieuw

Een nieuwe opstart en nu al algen.

Het lijkt wel op poetin zich vergist heeft. Is er een dwaler in je bak ontploft ofzo.

Ik weet niet wat je hebt gedaan, of wat je ermee wilde bereiken. Maar gisterochtend zag het er nog best aardig uit.

En die algen, ja dat hoort bij de opstart. Daar heb ik ook nog steeds wat last van. En met kleine stapjes probeer ik dat te corrigeren.

Die synedra alg, dat is de enige alg waar ik een actief middel voor heb gebruikt. Want die alg, die geeft stukjes af, en die zetten zich weer vast op wat anders. En dat bleef ook na weghalen terugkomen. Ik heb daar silicate ex van easylife voor gebruikt.
2 weken achter elkaar. En in de eerste week ging het al weg.
Is ook niet meer terug gekomen.
Dat hele verhaal met hoog silicate is onzin. Ja het wordt door die algen gebruikt. Maar als de algen er niet zijn, komen ze ook niet met hoog silicaat.

Baardalgen dat is lastiger. Daarmee moet je met licht en co2 gaan spelen. En ook dat duurd weken eer je er wat van gaat zien.
De baardalg gaat niet weg, maar komt als het goed is niet op nieuwe bladeren. Als je dan genoeg nieuw blad hebt. Dan kun je het oude pas weghalen.

Zo ben ik nu bezig met fluweel alg. En dan pas ik wat aan, en wacht een paar weken, en bekijk of het nieuwe blad schoon blijft.
De oude bladeren daar blijft het zitten, dat gaat er niet af.

Dus de moraal van het verhaal. Kleine stapjes en steeds 1 ding veranderen en weer afwachten. En wachten duurt heeeeel lang.
 
Maar als de algen er niet zijn, komen ze ook niet met hoog silicaat.
Klopt en silicaat is geen reden van ontstaan maar ze gebruiken als ze er zijn de silicaat als voedsel. Ze bouwen er hun skelet mee op.
 
Dit is pas echt kort gesnoeid hoor.
vroeger deed ik het ook wel eens zo om de x aantal weken de verstengelde planten groepen uit elkaar halen en de mooiste delen terug plaatsen.
 
Ik weet niet wat je hebt gedaan, of wat je ermee wilde bereiken. Maar gisterochtend zag het er nog best aardig uit.
Ik heb gedaan wat ik heb omschreven. Ik zit nu ook met vragen inderdaad waar ik geen antwoord op heb. Ik weet gewoon niet meer verder... De wortels van bijvoorbeeld de Vallisneria heb ik ingekort al eerder omdat anders het terugzetten niet wil.

Straks misschien een bezoek aan de LFS en ook daar proberen de problemen onder de aandacht te brengen... Vragen om tips...
 
Ik denk veel geduld Andre zodat alles in balans komt. Je hebt ook een ander filter volgens mij dus ook daar is de bacteriecultuur weer door verstoord denk ik.
Het kan soms lang duren zoals Marcel ook al aangeeft. Geduld en voldoende voeding is mijn advies.
 
Platen zitten in elkaar ook verstrikt tijdens het eruit scheppen met een schepnerje.
Dat zou ik niet met een netje doen, dan maak je teveel stuk. Ik snoei met de hand en knijp tussen twee vingers het steeltje door en haal get dan omhoog. Losse blaadjes van de bodem pak ik met een pincet
 
Het lijkt wel op poetin zich vergist heeft. Is er een dwaler in je bak ontploft ofzo.

Ik weet niet wat je hebt gedaan, of wat je ermee wilde bereiken. Maar gisterochtend zag het er nog best aardig uit.

En die algen, ja dat hoort bij de opstart. Daar heb ik ook nog steeds wat last van. En met kleine stapjes probeer ik dat te corrigeren.

Die synedra alg, dat is de enige alg waar ik een actief middel voor heb gebruikt. Want die alg, die geeft stukjes af, en die zetten zich weer vast op wat anders. En dat bleef ook na weghalen terugkomen. Ik heb daar silicate ex van easylife voor gebruikt.
2 weken achter elkaar. En in de eerste week ging het al weg.
Is ook niet meer terug gekomen.
Dat hele verhaal met hoog silicate is onzin. Ja het wordt door die algen gebruikt. Maar als de algen er niet zijn, komen ze ook niet met hoog silicaat.

Baardalgen dat is lastiger. Daarmee moet je met licht en co2 gaan spelen. En ook dat duurd weken eer je er wat van gaat zien.
De baardalg gaat niet weg, maar komt als het goed is niet op nieuwe bladeren. Als je dan genoeg nieuw blad hebt. Dan kun je het oude pas weghalen.

Zo ben ik nu bezig met fluweel alg. En dan pas ik wat aan, en wacht een paar weken, en bekijk of het nieuwe blad schoon blijft.
De oude bladeren daar blijft het zitten, dat gaat er niet af.

Dus de moraal van het verhaal. Kleine stapjes en steeds 1 ding veranderen en weer afwachten. En wachten duurt heeeeel lang.
Dwaler... Nee meer een duizeligheid... Komt zomaar ineens als het me tegen zit, lastig... Maar heb iets dat daarvoor goed werkt.
Heel erg bedankt voor deze, wederom belangrijke moraal.

Dit zal een van mijn belangrijkste speerpunten zijn om naartoe te werken.
 
Laatst bewerkt:
Een heel klein gedeelte van algensporen die je niet met het blote oog ziet worden ook 'aangepakt'. Hetzij niet alles natuurlijk, het is maar een fractie.
Maar het levert toch een kleine bijdrage en de reeks preventieve maatregelen die we nemen in het kader van algpreventie.
(en preventie is wat anders dan bestrijden)

Note; easycarbo en soortgelijke produkten zijn NIET op markt gebracht als algen bestrijdingsmiddel.
Het is toegevoegde bron van koolstof voor de plant. Dat het schadelijk is voor algen is voor ons een welkome bijwerking.
Bedankt voor deze opmerking. Ik ging al aan mezelf twijfelen omdat hier mensen waren die heel stellig zeiden dat carbo een algen bestrijdingsmiddel is, terwijl ik van voorheen nog wist dat het een koolstof bron is. Fijn te weten dat mijn geheugen me nog niet in de steek laat haha..
 
Jeetje, je hebt wel heel rigoureus gesnoeid met de planten.
Wat ik op dit punt zou doen is alle planten eruit halen, een flinke verversing doen waarbij je ook de bodem goed stofzuiger zodat zoveel mogelijk oud blad opgeruimd word, en naar de winkel gaan voor nieuwe planten... kortom, overnieuw beginnen dus. Waarom? Omdat ik niet denk dat dit nog goed gaat komen. De plantjes die je nog hebt zijn nu zo klein en fragiel, die kunnen het echt niet meer opnemen tegen de groeiende algen. Meer planten dus, ik zou zelf ook snel groeiende planten erbij doen maar dat is puur een gevoel, geen wetenschap.. en daarna echt goed structureel gaan zorgen voor voldoende voeding voor de planten, en voldoende koolstof of co2. En heel veel geduld hebben, en niet meteen in paniek raken als er weer algen gaan groeien. Ik heb ook wat algen in mijn net een maand draaiende bakje. Bij lange na niet zoveel als jij, maar ik laat het gaan. Het bakje word net opgestart, algen horen er trouwens sowieso een beetje bij, bij een aquarium. Naar mijn idee is het zo hoe meer je erin gaat rommelen, hoe meer je de boel verstoord en het alleen maar erger word. Dus ik zou nieuwe planten halen, zorgen dat alle techniek en voeding op orde is en op tijd gegeven word en verder overal met je handjes vanaf blijven haha.. succes, ik hoop niet dat je de handdoek in de ring gaat gooien want dat zou zonde zijn van zo'n mooie bak.
 
Ik heb gedaan wat ik heb omschreven. Ik zit nu ook met vragen inderdaad waar ik geen antwoord op heb. Ik weet gewoon niet meer verder... De wortels van bijvoorbeeld de Vallisneria heb ik ingekort al eerder omdat anders het terugzetten niet wil.

Straks misschien een bezoek aan de LFS en ook daar proberen de problemen onder de aandacht te brengen... Vragen om tips...
Ik heb een truukje voor planten met lange wortels.

Je kunt ze wel iets inkorten, maar vallisneria heeft al korte wortels, dus die moet je niet inkorten. Ik houd meestal 5-7 cm aan. De rest gaat eraf.

Dan het truukje. Pak de uiteindes van de wortels bij elkaar. Met je vingers vanaf de basis tot uiteinde wortel glijden en dan vasthouden.
Pak dit met een pincet vast. (zo’n lange pincet voor planten)
Begin de pincet op zo’n 7 cm vanaf de plek waar de plant moet komen in het aquarium in de grond te steken, en sleep de wortel steeds dieper het grind in.
Als de basis diep genoeg is, laat je de wortels los, en trek de pincet uit het grind.
De plant staat op de juiste plek. En de wortel zit stevig in het grind.
En belangrijk de wortel ligt gestrekt. En niet als een dot onder de plant.

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, want voordoen is makkelijker dan uitleggen.
 
Ik heb een truukje voor planten met lange wortels.

Je kunt ze wel iets inkorten, maar vallisneria heeft al korte wortels, dus die moet je niet inkorten. Ik houd meestal 5-7 cm aan. De rest gaat eraf.

Dan het truukje. Pak de uiteindes van de wortels bij elkaar. Met je vingers vanaf de basis tot uiteinde wortel glijden en dan vasthouden.
Pak dit met een pincet vast. (zo’n lange pincet voor planten)
Begin de pincet op zo’n 7 cm vanaf de plek waar de plant moet komen in het aquarium in de grond te steken, en sleep de wortel steeds dieper het grind in.
Als de basis diep genoeg is, laat je de wortels los, en trek de pincet uit het grind.
De plant staat op de juiste plek. En de wortel zit stevig in het grind.
En belangrijk de wortel ligt gestrekt. En niet als een dot onder de plant.

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, want voordoen is makkelijker dan uitleggen.
Ik snap volledig wat je bedoelt! Heel goed uitgelegd in Jip en Janneke taal. Wat ik als kleine toevoeging nu heb is dat ik inmiddels filterzand heb gehaald ook al had ik nog wat aquarium zand liggen dat niet zuiver genoeg was. Ik heb nu ook meer planten gehaald voor opnieuw een goed begin.
 
Als je veel slakken hebt en steeds meer krijgt, dan is er simpelweg te veel voedsel beschikbaar in de tank. Of dat nu stervende planten zijn of voer wat je toevoegt is, ik zou ook proberen dat te verminderen. Zelf heb ik liever juist wel wat van de blaashoornslakjes erin, omdat het echt geweldige stofzuigers zijn.
Slakkeneitjes komen vaak mee met aangekochte planten. De enige goede remedie is elke dag handmatig afvangen. Zelf heb ik wel vaker een plotselinge slakken plaag gehad door de aankoop van planten ondanks dat ik die spoelde alvorens te plaatsen. Daarbij ving ik wel zo'n 50 of meer slakken per dag! Maar na verloop van tijd win je dit!
 
John. Ik heb ze er al elke dag uit gehaald met de komkommer maar dat haalt niks uit. :engel:
Slakkeneitjes komen vaak mee met aangekochte planten. De enige goede remedie is elke dag handmatig afvangen. Zelf heb ik wel vaker een plotselinge slakken plaag gehad door de aankoop van planten ondanks dat ik die spoelde alvorens te plaatsen. Daarbij ving ik wel zo'n 50 of meer slakken per dag! Maar na verloop van tijd win je dit!
 
Van alle voedingsmerken is Colombo toch wel de minst populaire. Of anders geformuleerd: de slechtste AIO op de markt. Het is wel populair als je kijkt naar de verkoopcijfers.
Maar dat is ook logisch; het is een budgetmerk en daarmee het meest gezien in de gemiddelde dierenwinkel met aquariumproducten.

Het is een AIO en bevat fosfaat en nitraat. Maar weet je ook hoeveel? Denk het niet, staat immers niet op de fles, toch?

Met de geadviseerde hoeveelheid voeg je per week 3.2ppm nitraat toe en 0.10 fosfaat.
Dit zijn targets die het beste werken icm met een aquasoil. Met een inerte bodem (met of zonder voedingsbodem) is dit gewoon te weinig.

Mijn advies: spoel de Colombo door de gootsteen en ga gebruik maken van de EI. En dan wel de echte estimaded index. Voor de micro's gewoon CSM, tenso of profito.
mocht je dan plantproblemen hebben en/of ligt het iedergeval niet aan je voeding.
Ik ben inmiddels overgestap van Colombo_FloraGrow_Pro naar Complete van aquariumbemesting.nl op mijn 246L bak
https://aquaforum.nl/threads/aquatlantis-sublime-100-246l-van-tutorial.182847/page-3#post-2523896
  • Complete: dagelijks 6 ml
  • Carbo: dagelijks 4 ml (preventief)
 
Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan