Wat is er nieuw

Een nieuwe opstart en nu al algen.

1000000321.jpg

Ik ben blij voor je dat je er eindelijk weer plezier mee en in hebt!
Zeker! Ik was het zo zat. Ik dacht nu goed en meteen doordacht het roer om. Het was de enige optie, beter dan stoppen waar ik wel degelijk aan dacht.
Geduld hèhè. 🙂

Ook de groffe sponzen in het voorfilter zijn een verbetering.

De aanhouder wint ! Prachtig frisgroene bak. Proficiat.

Bij mij hielp het vaak om de verlichting met tussenpauze aan te zetten. Dus bijv smorgens 3 uurtjes en savonds 7 uurtjes. En dan terwijl het licht uit is zorgen dat er geen daglicht bij komt, dus dat de bak echt donker is. Ik heb momenteel een stukje van mijn verduisterende gordijnen gebruikt om de bak overdag af te dekken. Die staat namelijk best wel dichtbij het raam. De rechterkant van de bak heb ik afgeplakt met dik zwart karton. Zodat er aan die kant ook geen licht binnen komt overdag. Misschien een tip waar je iets mee kan?

Bij mij hielp het vaak om de verlichting met tussenpauze aan te zetten. Dus bijv smorgens 3 uurtjes en savonds 7 uurtjes. En dan terwijl het licht uit is zorgen dat er geen daglicht bij komt, dus dat de bak echt donker is. Ik heb momenteel een stukje van mijn verduisterende gordijnen gebruikt om de bak overdag af te dekken. Die staat namelijk best wel dichtbij het raam.

De rechterkant van de bak heb ik afgeplakt met dik zwart karton. Zodat er aan die kant ook geen licht binnen komt overdag. Misschien een tip waar je iets mee kan?
Goede tip, thanks! Misschien ook een optie om te denken aan zwarte schoolbord verf aan de zijkant.

Even een update, enkele foto's. Algen zijn nog steeds sterk aanwezig op de voorgrond. Planten uitgedund om meer ruimte te creëren voor nieuw.

Plantenvoeding was ik vergeten enkele dagen. Dus dat gisteren ook meteen verholpen.

1000000764.jpg

1000000763.jpg

Links hangt een Oase skimmertje 350.

1000000770.jpg

Meteen ook even de dropchecker vanmorgen.

1000000767.jpg

Laatst bewerkt:
De dc mag wel wat lichtgroener Andre. De algen die ik denk te zien zijn volgens mij de Staghorn en bruinalg/Synedra.
Dus het hangt denk ik samen met de opstart en de balans in de bak.

Goede tip, thanks! Misschien ook een optie om te denken aan zwarte schoolbord verf aan de zijkant.

Even een update, enkele foto's. Algen zijn nog steeds sterk aanwezig op de voorgrond. Planten uitgedund om meer ruimte te creëren voor nieuw.

Plantenvoeding was ik vergeten enkele dagen. Dus dat gisteren ook meteen verholpen.

Bekijk bijlage 379522

Bekijk bijlage 379523

Bekijk bijlage 379524

Bekijk bijlage 379525
Zet een herinnering in je telefoon voor se plantenvoeding.. dan kun je het niet vergeten. Ik heb begrepen dat planten erg veel last hebben ervan als ze niet op tijd voeding krijgen, die willen echt regelmaat om goed te kunnen groeien. Ik doe elke dinsdag eerst mijn bakje verversen met schoon water, ramen even poetsen als dat nodig is, nieuw water erin, en dan profito plantenvoeding erin. En sommigen zijn er tegen maar ik vind het top spul, easy carbo. Daarvan doe ik elke dag een ml erin of iets minder (ik heb maar een 50 liter bak, bij een grotere bak kun je iets meer gebruiken) en dan net zodra de bak weer aan gaat om 17.00 uur. Dan brand het licht tot de avond rond 12 uur.

Na de verversing voeg ik de voeding toe en dan kun je het bijna niet vergeten. Als ik de bak vul dan voeg ik gelijk de voeding toe tijdens het wachten.

Zet een herinnering in je telefoon voor se plantenvoeding.. dan kun je het niet vergeten. Ik heb begrepen dat planten erg veel last hebben ervan als ze niet op tijd voeding krijgen, die willen echt regelmaat om goed te kunnen groeien. Ik doe elke dinsdag eerst mijn bakje verversen met schoon water, ramen even poetsen als dat nodig is, nieuw water erin, en dan profito plantenvoeding erin. En sommigen zijn er tegen maar ik vind het top spul, easy carbo. Daarvan doe ik elke dag een ml erin of iets minder (ik heb maar een 50 liter bak, bij een grotere bak kun je iets meer gebruiken) en dan net zodra de bak weer aan gaat om 17.00 uur. Dan brand het licht tot de avond rond 12 uur.
Inmiddels in mijn To Do List gezet. Thanks wederom! Easycarbo ook gestart. Dagelijks 4 ml tegen de algen.

Je gebruikt ook al co2 dus zal de meerwaarde van carbo minimaal zijn en met een aanbevolen dosis bestrijdt je denk ik niet echt algen maar dat kan @Cornelius beter vertellen.

Je gebruikt ook al co2 dus zal de meerwaarde van carbo minimaal zijn en met een aanbevolen dosis bestrijdt je denk ik niet echt algen maar dat kan @Cornelius beter vertellen.
Ik gebruik wel een veiligheidsmarge vanwege de Vallisneria. Dus sowieso niet een hoge dosering van carbon.

Bekijk bijlage 379522

Bekijk bijlage 379523

Bekijk bijlage 379524

Bekijk bijlage 379525
Je dropchecker mag lichter groen, en ik zou eerder onderhoud doen. Aangetaste bladeren eerder weghalen.

Ja,
carbo heeft altijd een meerwaarde, als je maar niet overdoseert. Dan kan het schade geven aan sommige planten en bewoners.

Er zijn 2 aspecten waarom het schadelijk is bij overdoseren. Bij dieren omdat de draagstof glutaaraldehyde bij een overdosering schade aan de celwand (toxisch)
En bij bepaalde planten schade aanricht. Dit zijn planten met een erg dunne celwand zoals Vallisneria en mossen waardoor het celmembraan wordt vernietigd
En... natuurlijk algen. Die hebben een erg dunne celwand waardoor easycarbo erg effectief kan zijn.
(feitje; glutaaraldehyde is een chemisch desinfectiemiddel wat ze ook gebruiken bij de sterilisatie van operatie-instrumenten)

Maar ik zou wel een betere kwaliteit nemen zoals Seachem Flourish Excel. Easycarbo is na een uur of 6 afgebroken, en dat is dus altijd korter dan de lichtperiode. Zeker in bakken met langzaam groeiende planten waarbij je meer uur licht kan geven. Als het na die 6 uur is afgebroken staat wellicht je belichting nog voluit te knetteren. Dan heeft algen bestrijden niet zo veel zin natuurlijk.

En ook als je CO2 gebruikt heeft eascycarbo een meerwaarde; je geeft een extra koolstofbron én het werkt preventief tegen de beginnende ontwikkeling van algen.
Maar als je bak onder de alg zit heeft easycarbo ook niet zoveel nut. Daarvoor is de concentratie te klein een ben je verplicht om over te doseren met
alle negatieve gevolgen van dien. Daarom is easycarbo effectiever als je daarbij ook zoveel mogelijk alg handmatig verwijdert.

én het werkt preventief tegen de beginnende ontwikkeling van algen.
Dus ook een gewone dosis werkt de algen tegen begrijp ik en dat wist ik dus niet. Met een gewone dosis doos je ook de algen begrijp ik of vertraag je die?
Zoals wel bekend is heb ik zelf soms een stootkuur gebruikt om algen te doden namelijk. Dus daarom vraag ik me af wat een gewone dosis doet met algen.

Een heel klein gedeelte van algensporen die je niet met het blote oog ziet worden ook 'aangepakt'. Hetzij niet alles natuurlijk, het is maar een fractie.
Maar het levert toch een kleine bijdrage en de reeks preventieve maatregelen die we nemen in het kader van algpreventie.
(en preventie is wat anders dan bestrijden)

Note; easycarbo en soortgelijke produkten zijn NIET op markt gebracht als algen bestrijdingsmiddel.
Het is toegevoegde bron van koolstof voor de plant. Dat het schadelijk is voor algen is voor ons een welkome bijwerking.

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgende probleem.
Heel veel algen. Planten geknipt, planten laten los. Dwarrelende bladeren eruit gevist met schepnerje. Er blijft amper iets van over. Duizeligheid gooit ook roet in het eten......

Jeetje! Je hebt niets over!

Platen zitten in elkaar ook verstrikt tijdens het eruit scheppen met een schepnerje.

Ik loop structureel telkens weer vast in de hobby. Het gaat echt niet, het wil maar niet.

Even alles op een rijtje zetten.
De planten zaten vol met algen op de voorgrond, alles weggeknipt,
Planten op de achtergrond kwamen mee met het schepnerje.

Apparatuur heb ik inmiddels uitgezet. Ik weet gewoon niet meer verder.
Hoe krijg ik beter het snoeisel weg zonder alles kapot te maken? Algen bestrijden, plantenvoeding moet structureel beter.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan