Een of twee keer doseren


S

smidsy

Guest
De titel lijkt me al vrij duidelijk...
Ik heb een totaal bemesting en er staat voor geschreven 10ml, vaak voeg ik dit toe na een waterwissel maar wat is verstandig.
De 10ml in een x doseren, of 5ml en na 3 dagen de andere 5ml?

Groet,
Erik.
 
Het is maar net hoe moeilijk je het jezelf wilt maken, maar verspreid is waarschijnlijk wel beter. :) Zelf ben ik lui en doe ik het per 5 dagen of zo.
 
Mee eens hoor. Ik zou het zelf gewoon na de wekelijkse verversing doen anders vergeet ik het wellicht maar goed. 1x per dag kan ook al zou ik dan wel een doseer systeempje aanraden. 2x per week is ook prima.
 
Top, dan houd ik het op 2x per week... ik hoop dat de planten het daarmee van de alg gaat winnen....
 
hier staat de plantenvoeding op een doseerpompje die op dezelfde schakelklok zit als de Co2. Zo doseert ie elk uur een minieme dosis zolang de Co2 aan staat. Over een week gezien krijgen ze dan in totaal de voorgeschreven dosis
 
De sporen doseer ik dagelijks de macro in één keer na de water wissel zodat wat er uit gaat meteen weer bij komt.
 
Ik doseerde in de 80cm alles na de verversing en in de meterbak juist weer 3x per week maar zag net echt veel verschil maar als je het niet vergeet kun je het prima over de week spreiden.
 
Het ligt er maar net aan hoe goed je bent in het aanhouden van je eigen schema. Zelf doe ik 1 keer per week, anders vergeet ik het. Maar als je 2 keer per week kunt volhouden, is dat wel beter.
 
Stel, je hebt na waterwissel in je aquarium 5 ppm nitraat en 0.3 ppm fosfaat.
Als je dan de concentraties weer wilt verhogen en dat dan met een doseerpomp gaat doen( per dag een beetje) dan bereik je op het eind van de week de gewenste concentratie van bijv 20 : 2 en ga je weer waterwissel doen.
Is dat langzaam opbouwen dan wel zinvol ?
 
Als je doeltarget 20 ppm nitraat is en je meet na een waterwissel nog maar 5 ppm
betekent dit dat je planten 15ppm gedurende de week hebben opgenomen, en dat zou dan ongeveer 2.8ppm per dag zijn. Dus heb je een tolerantiebuffer van 5ppm op weekbasis.

Kan je dan niet gewoon elke dag 2.8 ppm toevoegen? Dan zou je aan het einde van de week 5 ppm over houden als buffer.
Om aan het einde van de week uit te komen op 20ppm lijkt me een beetje zinloos...
 
Wat je zegt kan prima lijkt me Corne maar ja dan moet je niet het type zijn dat het met regelmaat vergeet. Vandaar dat ik ook voor de EI heb gekozen en wekelijks een vaste dosering toevoeg. Dagelijks is allemaal leuk en aardig zolang je eraan denkt of een doseerpomp hebt.
 
Wat je zegt kan prima lijkt me Corne maar ja dan moet je niet het type zijn dat het met regelmaat vergeet. Vandaar dat ik ook voor de EI heb gekozen en wekelijks een vaste dosering toevoeg. Dagelijks is allemaal leuk en aardig zolang je eraan denkt of een doseerpomp hebt.
Ik maak in principe ook gebruik van een EI. Elke dag de micro's en maandag, woensdag en donderdag de macro's.
En dat heeft niets met vergeten van doen; dat is gewoon routine. Dat moet het ook zijn toch?
 
Ja, ja Corne maar dat is voor de een eenvoudiger dan voor de ander denk ik. Ik heb me er zelf vaak op betrapt dat ik een dosering was vergeten hoor.
Maar goed de jaren gaan ook tellen natuurlijk ;)
 
De titel lijkt me al vrij duidelijk...
Ik heb een totaal bemesting en er staat voor geschreven 10ml, vaak voeg ik dit toe na een waterwissel maar wat is verstandig.
De 10ml in een x doseren, of 5ml en na 3 dagen de andere 5ml?

Groet,
Erik.

Het beste is zelfs elke dag een aangepaste dosering te geven. Dat is het meest effectief. Net als dat mensen zich niet voor een week kunnen volstoppen om vervolgens na die week pas een nieuwe eetgelegenheid te krijgen hebben ook planten een gelimiteerde opname mogelijkheid. Overigens heb ik een (zelfgebouwd) bemesting doseersysteem welk alle soorten dagelijks in mijn bak brengt.
 
Als je doeltarget 20 ppm nitraat is en je meet na een waterwissel nog maar 5 ppm
betekent dit dat je planten 15ppm gedurende de week hebben opgenomen, en dat zou dan ongeveer 2.8ppm per dag zijn. Dus heb je een tolerantiebuffer van 5ppm op weekbasis.

Kan je dan niet gewoon elke dag 2.8 ppm toevoegen? Dan zou je aan het einde van de week 5 ppm over houden als buffer.
Om aan het einde van de week uit te komen op 20ppm lijkt me een beetje zinloos...
Als je 5 ppm meet na een 50% wissel heb je toch nooit de 20ppm gehaald?
Dan zat je (uitgaande van 0ppm in het ververswater) voor de wissel op 10ppm.

Anyhow volgens EI (zoals ik het heb begrepen) doseer je 20ppm per week ongeacht de opname van de planten.
Dat je voor de waterwissel 20ppm meet betekent dan alleen maar dat je dus die week 20ppm meer hebt gedoseerd dan je planten hebben verbruikt zegmaar
 
Als je 5 ppm meet na een 50% wissel heb je toch nooit de 20ppm gehaald?
Dan zat je (uitgaande van 0ppm in het ververswater) voor de wissel op 10ppm.

Anyhow volgens EI (zoals ik het heb begrepen) doseer je 20ppm per week ongeacht de opname van de planten.
Dat je voor de waterwissel 20ppm meet betekent dan alleen maar dat je dus die week 20ppm meer hebt gedoseerd dan je planten hebben verbruikt zegmaar
Ja precies, dat tracht ik dus ook duidelijk te maken.
 
Klopt en door dus zo over te doseren voorkom je tekorten.
Dat snap ik, maar als je het verbruik weet hoef je toch niet zo ver over te doseren om tekorten te voorkomen?
Ja precies, dat tracht ik dus ook duidelijk te maken.
Denk dat ik je net niet helemaal goed heb begrepen dan
 
Als je 5 ppm meet na een 50% wissel heb je toch nooit de 20ppm gehaald?
Dan zat je (uitgaande van 0ppm in het ververswater) voor de wissel op 10ppm.

Anyhow volgens EI (zoals ik het heb begrepen) doseer je 20ppm per week ongeacht de opname van de planten.
Dat je voor de waterwissel 20ppm meet betekent dan alleen maar dat je dus die week 20ppm meer hebt gedoseerd dan je planten hebben verbruikt zegmaar
ik schrijf doeltarget, niet bereikte concentratie. correct in dit geval zal de concentratie dus 10 ppm zijn geweest.
En dan vraag ik me af, wat te doen.....na waterwissel in 1 x de nitraat concentratie naar 20 brengen of....langzaam met een doseerpomp waarbij het lastig wordt ...je holt dan een beetje achter de feiten aan of je doseert in 1 dag met meerdere shots tot 20 en daarna alleen shots die gelijk staan aan verbruik.
Misschien heb ik het nu beter uitgelegd...
 
ik schrijf doeltarget, niet bereikte concentratie. correct in dit geval zal de concentratie dus 10 ppm zijn geweest.
En dan vraag ik me af, wat te doen.....na waterwissel in 1 x de nitraat concentratie naar 20 brengen of....langzaam met een doseerpomp waarbij het lastig wordt ...je holt dan een beetje achter de feiten aan of je doseert in 1 dag met meerdere shots tot 20 en daarna alleen shots die gelijk staan aan verbruik.
Misschien heb ik het nu beter uitgelegd...
Ik denk dan dat het beter is om dagelijks iets meer te doseren dan word verbruikt, zoals corne ook al aan gaf

Of ik begrijp je niet helemaal goed
 

Terug
Bovenaan