Wat is er nieuw

Een op z'n Twents nanooo (Hoekie)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Hoekie
  • Startdatum Startdatum
Knutselen altijd leuk maar knutsel al genoeg in dit huis van eind jaren 60?
Die reactor die je gaat knutselen is toch 1 die je aan je buiten filter installeert? Daar zit ik ook aan te denken, maar een interne van JBL lijkt me ook een goeie, de jbl taifun reactor. Nadeel is wel dat dat ding aardig zichtbaar is.

Als je dan toch dit geld wilt uitgeven zou ik eerder kijken naar een JBL Pro Flora direct. Of een andere inline CO2 diffuser. Die zit gewoon buiten je aquarium.

Zondag verversdag.
Twee problemen in de tank, gelukkig maar want ze zou je toch is gaan vervelen ?
1 is bruinalg, niet gek veel maar gestaag op bepaalde plekken. Grootste oorzaak die @#€&* silicaten in m'n kraanwater. En een gedeeld probleempje 2: stroming bij de bodem.
Silicaat blijft lastig. Gebruik ik silicate ex in m'n tank dan verwijder ik ook fosfaat en da's nou juist niet de bedoeling.
Heb nu een 20 l aquarium met ververs water draaien met een zakje silicate ex. Na 60 uur draaien net meetbaar en ligt toch wel eerder op 6 dan op 3 mg/l. Waardes van gister dus zo nog ff een poging wagen
IMG_20200322_081009.jpg

Dus eigenlijk ben ik er bang voor en zal ik of regenwater moeten gaan gebruiken of een osmose apparaat. Laatste is misschien wel de beste optie maar meteen weer een dikke aanslag op de knip. En ook weer kluswerk. In al mijn genialiteit had ik besloten om een ombouw om de wasmachine en droger te maken. Achrer het rechter paneel zit de kraan, dit paneel is middels magneten vastgezet dus ik kan erbij komen maar is niet echt ontworpen om er veel gebruik van te maken
IMG_20200322_081022.jpg

2: stroming bij de bodem dus. Nu heb ik een intern filter van 500 l per uur en een extern filter van 700 l per uur. Zou voldoende moeten zijn maar en ik zie ook wel aantal belletjes horizontaal langs de bodem scheren maar schijnbaar niet genoeg. De plantjes groeien te veel naar boven op kruipen over de bodem.
IMG_20200322_075117.jpg
IMG_20200322_075104.jpg

En lang leve YouTube, oorzaak te weinig CO2 over de bodem.

Dus de intern en de extern monden aan de rechterkant uit. Waarbij de extern een beetje naar beneden en schuin gericht staat
15848620529602628056105850114241.jpg

En aan de linkerkant onder de mistmaker, heleirritantekleinebelletjesmaker
Nu ga ik deze laatste verplaatsen naar de rechterkant een beetje aan de onderkant van de interne denk ik, zuigt ie mooi wat van die bellen mee. Krij ik onderin dan nog geen genoeg CO2 dan misschien toch maar een circulatie pompje gebruiken. Heb wat gevonden nog en deze doen het ook nog. Alleen ik was zo lui om ze niet schoon weg te leggen dus beetje azijn
IMG_20200322_075138.jpg

Maar ben bang dat het totaal dan iets teveel van het goede is qua stroming maar een keer testen kan geen kwaad. Geen idee meer hoeveel stroming deze zijn maar waren de kleinste die ik had en als ze schoon zijn staat het er misschien nog wel ergens op.
Prettige zondag?

Leuk om dit allemaal te volgen. Ik ben heel benieuwd wat de volgende stappen precies zullen worden!

De plantjes op de bodem kun je ook eens flink snoeien. Hiermee stimuleer je dat deze in de breedte gaan groeien. Dit is voor Monte Carlo in ieder geval zo, en jouw plantje lijkt daar wel op. Je kunt je ook afvragen of je wel voldoende licht, CO2 en plantenvoeding toevoegt voor een optimale groei.

Een spraybar over de gehele breedte achterin het aquarium werkt ook erg goed voor een goede waterdistributie. Ik heb gisteren mijn eigen project afgerond. Onder dit bericht, in mijn handtekening, staat er een linkje naar dit artikel 'Zelf Spraybar maken'. :petjeaf:

Denk dat de monte carlo eerder moeite heeft met te weinig licht.
De facto moet je het qua CO2-niveau hebben van de opgeloste CO2. Het is niet zo dat de planten moeten worden 'geraakt' door de fysiek zichtbare CO2-bubbels.

Wat voor licht hangt erboven?

Nog even wat aanpassingen doen dus, ben benieuwd of het gaat lukken.

Hoogheid, bedankt voor uw input. Heb het artikel over de spraybar gelezen. Ik denk idd dat een betere optie zou zijn dan de circulatie pomp. Dus plan van aanpak is eerst m'n CO2 verplaatsen naar de rechterzijde en mocht dat geen resultaat leveren dan zal ik zoiets gaan aanleggen.
Ook je opmerking over toevoegen klopt als een bus. Ben op 17-3 begonnen met toevoegen van nitraat en fosfaat. Tot nog toe niet veel resultaat. Ieders 2,5 ml en blijf hetzelfde meten. Gister ieders 5 ml van beide toegevoegd. Moment van tikken net no3 gemeten, 4 mg/l. po4 en kalium zal ik nu zo mee beginnen. Ik gebruik ook 1 keer in de week Colombo planten voeding, hierin zit dus ook kalium.
En snoeien gaat straks gebeuren ? de plantjes heten overigens hemianthus nogwattus. Latijn is niet echt mijn ding.

Mafkees bedankt voor je input.
Bak is nu bijna drie weken oud en heb de verlichting op 7 uur staan. Ik ga hem nu per halve week verhogen naar 8 uur.
Het zijn de orginele lampen van superfish de retroled Bright. Dit plantje heeft idd veel licht nodig
En idd gaat het over de opgeloste CO2 maar ik heb het idee dat ze daar niet geraken.
Misschien is een druppeltest daar te onnauwkeurig voor maar ik meer een 0.2 pH verschil in het water boven en onder. Boven is de test een tikje lichter van kleur en ik zag op YouTube dus uitleg over hoe dit plantje reageerde als het niet voldoende stoffen tot zich krijgt.

Ben ook erg benieuwd killerfish!?

Bak is nu bijna drie weken oud en heb de verlichting op 7 uur staan. Ik ga hem nu per halve week verhogen naar 8 uur.
Het zijn de orginele lampen van superfish de retroled Bright. Dit plantje heeft idd veel licht nodig
Ik denk niet dat de belichtingsduur maar de kracht (in lumen) het probleem is.
Verder zou ik één ding tegelijk aanpassen. Of licht, of plantenvoeding, of ... en niet alles tegelijk want dan weet je niet wat wel of niet helpt.

En als je bak nu net 3 weken staat mag je alles ook wel even de tijd geven om aan te slaan. Deze hobby draait voor een groot deel simpelweg om geduld hebben.

Mafkees,
Had wr tijdje terug al naar gezocht maar sf geeft hier niks geen duidelijkheid over het aantal Lumen. Zojuist nog ff poging gedaan en kom jawel hier op het forum terecht. Hier schreven ze over een app science journal van Google, hier kan je je lux meten. Zal me ff gaan verdiepen.
Dat ik de lampen langer wil laten branden heeft meer te maken met langer loeren in de bak. Denk dat totaal 8 uur nog geen overkill is.

Hoogheid,
Klopt hoor maar mag graag finetunen? en denk dat het alleen maar goed is als je waardes goed afgestemd zijn op je plantjes, ook al is het een jonge bak. Dat is ook de reden dat ik nu erg veel test, bak moet z'n balans nog vinden en zolang ik m'n visbestand nog niet klaar heb moet je denk ik blijven meten. Zodra je een paar maand verder bent en je bak qua bestand af is zal ik veel minder gaan meten.

Hoeveel Watt is de led?

Hoeveel Watt is de led?
Hmmm, volgen m'n notitie 18 watt en verbruik 14 watt
Volgens een webshop Verbruik: 10 watt, vervangt de oude 18 watt.

Heb je niet toevallig vloeibaar filtermedium liggen? Dat creëert altijd een mooie mist om te zien hoe de stroming door de hele bak is. Dan kun je wellicht je 'co2 komt niet overal' theorie zien.

Als ik op het forum zoek naar "Science journal" kom ik alleen jouw topic als resultaat tegen. Wel interessant dus ik zie graag een link naar het artikel dat je bedoelde. Ik heb de app maar vast geïnstalleerd!

Easylife VF is een middeltje om stoffen te binden en zo beter uit het water te filteren. Het creëert hierbij alleen een mist, omdat het een troebel goedje is. Daardoor kun je wel goed zien hoe de flow door je aquarium is. Tis dan even een dagje 'mistig' in je bak waarna het weer volledig helder is

https://www.easylife.nl/producten/z...filter-medium/easy-life-filter-medium-gebruik

Dank voor de info killerfish.

Heb ook beetje gestoeid met die app en idd niet echt betrouwbaar. Pal in de zon 5000/4000/6000
En in de bak 120/96/98

Zaterdag baaldag.
Afgelopen donderdag 5 Otocinclus vittatus gekocht en vanmorgen 1 dood en zojuist ook 1.
Nu las ik dat het sterke visjes zijn behalve met het transport, een dusdanige stressvolle situatie.
Nu voeg ik visjes altijd middels de druppelmethode toe en heb preventief beetje knoflook uitgeknepen.
Dus paar weken ff niks meer toevoegen en kijken hoe het de rest vergaat en anders uitvangen en ff apart zetten.
Ook mijn zogenaamde baardalg schijnt dus geen baardalg te zijn maar die verdomde blauwalg bacterie. Het stinkt niet, geen luchtbelletjes en zag er door zijn kwastachtige verschijning uit als baardalg maar volgens de visboer is het dus wel blauwalg. Heb alle besmette plantjes eruit gehaald want je kreeg het er niet tussen uit, de Hemianthus callitrichoides is echt te teer.
De besmetting gaat langzaam. Ik heb m'n nitraat verhoogd en ga morgen een 30% waterwissel doen. Ook meteen steen en grind aanpakken.
We zien wel, geen zin in extreme maatregelen voor nu. En voor hetzelfde geld is het geen cyano maar toch baardalg.
Heb 2x eerder een bak opgestart en dit was zeewater en eigenlijk was het vooral leuk. Maar dit is ellendig. Ook nooit zomaar visjes verloren zo. Ik weet nog dat een paar zeeaquarianen toen tegen me zeiden zoet is anders en makkelijker. En deze nitwit slikte het voor zoete koek.
Maar goed, de bak is nog donker en wat ik bijna zeker weet is dat er weer licht in zal schijnen? de electra is iig betaald.
Ooit komt het goed!

Bijlagen

• IMG_20200402_170043.jpg
    IMG_20200402_170043.jpg
    210.6 KB · Weergaven: 117
  • IMG_20200402_162022.jpg
    IMG_20200402_162022.jpg
    481.6 KB · Weergaven: 118
Wat balen 🙁
Zelf nooit Oto's verloren. Misschien waren ze al ziek. De alg lijkt mij inderdaad blauwalg. Dat kun je naar mijn ervaring 't beste afhevelen.

Hoi Hoekie, wat voor filter heb je nu? Ik heb nog de Aquaflow 300 die er bij zat maar het buitenste gedeelte is me laatst op de vloer gevallen (hij wou niet los...) en waarschijnlijk is er iets afgeknapt waardoor de modules nu wat lossig er aan zitten. Mijn man heeft het heel snugger met wat tiewraps (hoe schrijf je dat?) vastgezet maar ik ben wel aan het kijken naar een andere pomp/filter. Deze creeert een goede stroming in de start 100 maar als ik hem op zijn zachtst zet dan krijg ik een enorm gat in het zand als ik de straal naar beneden richt. En een andere richting op ... tjah.

Ik ben ook aan het kijken naar een buitenfilter maar weer niet of dat niet wat teveel van het goede is voor deze bak. Wat voor type JBL heb je en hoe bevalt deze? En hoe ben je tot de beslissing gekomen om deze te nemen?

Ben wat huiverig voor externe filters, bang voor lekkage en zo.

Btw heb je hem ook op zo'n Superfish kastje staan? Ben nl. wel benieuwd hoe ik dat zou moeten indelen dan 😀

Zaterdag baaldag.
Afgelopen donderdag 5 Otocinclus vittatus gekocht en vanmorgen 1 dood en zojuist ook 1.
Nu las ik dat het sterke visjes zijn behalve met het transport, een dusdanige stressvolle situatie.
Nu voeg ik visjes altijd middels de druppelmethode toe en heb preventief beetje knoflook uitgeknepen.
Dus paar weken ff niks meer toevoegen en kijken hoe het de rest vergaat en anders uitvangen en ff apart zetten.
Ook mijn zogenaamde baardalg schijnt dus geen baardalg te zijn maar die verdomde blauwalg bacterie. Het stinkt niet, geen luchtbelletjes en zag er door zijn kwastachtige verschijning uit als baardalg maar volgens de visboer is het dus wel blauwalg. Heb alle besmette plantjes eruit gehaald want je kreeg het er niet tussen uit, de Hemianthus callitrichoides is echt te teer.
De besmetting gaat langzaam. Ik heb m'n nitraat verhoogd en ga morgen een 30% waterwissel doen. Ook meteen steen en grind aanpakken.
We zien wel, geen zin in extreme maatregelen voor nu. En voor hetzelfde geld is het geen cyano maar toch baardalg.
Heb 2x eerder een bak opgestart en dit was zeewater en eigenlijk was het vooral leuk. Maar dit is ellendig. Ook nooit zomaar visjes verloren zo. Ik weet nog dat een paar zeeaquarianen toen tegen me zeiden zoet is anders en makkelijker. En deze nitwit slikte het voor zoete koek.
Maar goed, de bak is nog donker en wat ik bijna zeker weet is dat er weer licht in zal schijnen? de electra is iig betaald.
Ooit komt het goed!

Ik zou er even voor willen waarschuwen dat het niet zinvol is om te veel tegelijk aan te pakken. Er is dan niet meer te achterhalen welke actie welke reactie tengevolge heeft. Meer stap voor stap gaan werken.
Zelf ga ik altijd uit van licht. Hoeveel licht is mijn plantenbestand nodig en kan mijn hardware dat bieden. Zo niet, moet je of je hardware of je plantenbestand aanpassen. Zodra dit passend is ontstaat er een CO2 vraag. Je voegt CO2 toe dus dat moet te doen zijn. Daarna moet de overige bemesting op orde zijn. Denk eraan, de meeste planten in onze bakken zijn geen echte waterplanten maar moerasplanten. Deze nemen hun voeding op deels door hun wortels en deels uit de waterkolom. Er moet dus ook aan bodemvoeding gedacht worden. Het is daarna zinvol om je waterdistributie te bezien. Komt mijn bemesting overal in gelijke mate in mijn bak? Het is goed te vermelden dat al deze stappen snel opgeschreven zijn maar in werkelijkheid maanden kunnen duren. Planten hebben tijd nodig om zich aan te passen. dit in tegenstelling dat algen die dit razendsnel kunnen.

Het giet ow good met'n bak.

Hoi Hoekie, wat voor filter heb je nu? Ik heb nog de Aquaflow 300 die er bij zat maar het buitenste gedeelte is me laatst op de vloer gevallen (hij wou niet los...) en waarschijnlijk is er iets afgeknapt waardoor de modules nu wat lossig er aan zitten. Mijn man heeft het heel snugger met wat tiewraps (hoe schrijf je dat?) vastgezet maar ik ben wel aan het kijken naar een andere pomp/filter. Deze creeert een goede stroming in de start 100 maar als ik hem op zijn zachtst zet dan krijg ik een enorm gat in het zand als ik de straal naar beneden richt. En een andere richting op ... tjah.

Ik ben ook aan het kijken naar een buitenfilter maar weer niet of dat niet wat teveel van het goede is voor deze bak. Wat voor type JBL heb je en hoe bevalt deze? En hoe ben je tot de beslissing gekomen om deze te nemen?

Ben wat huiverig voor externe filters, bang voor lekkage en zo.

Btw heb je hem ook op zo'n Superfish kastje staan? Ben nl. wel benieuwd hoe ik dat zou moeten indelen dan 😀
Hey Destiny,
Ik heb de jbl e702 er aangehangen. Ben er erg tevreden over. Is erg stil en niet zoveel onderhoud en enorm veel ruimte voor je filtermedia.
Welk merk je ook kiest let wel op dat je de slangen kunt afsluiten zodat je de filter makkelijk kan afkoppelen. Bijvoorbeeld de Eheim classic heten ze geloof ik kan dat niet, dan zal je zelf kraantjes moeten aansluiten, dus nog meer koppelingen en nog meer kans op lekken. Vroeger zo'n Eheim gehad en nooit geen lekkage gehad overigens, wel de vloer flink nat met afkoppelen. Met de jbl ook geen lekkage en met afkoppelen een mooie droge vloer.

Qua stroming heb ik geen last van dat de bodem wegblaast ofzo, mocht jij hier last van hebben zou je de lange buis met gaatjes kunnen proberen, dan verdeel je het wat meer.
Heb nu dus de orginele interne filter (500l), een skimmer van Eheim (500l op minimaal gezet)
En dus de jbl e702 (700l)
Meen dat je qua stroming minimaal 5 keer je bakinhoud moet hebben maar 10 keer zou geen overbodige luxe zijn.
Heb hem naast de aquarium staan, eronder past de 702 niet, volgens mij is er een maatje kleiner van JBL en die zou moeten passen
Succes!

Benvo bedankt voor de adviezen!!
Gaat erg goed nu met de bak, gister een flinke snoei beurt gehouden. Vorige week opnieuw de Hemianthus geïntroduceerd. Een 3 weken terug 10 blauwe danio's en 10 garnaaltjes erin.
Ben er te pas mee zoals het nu gaat

Bijlagen

• IMG_20200518_154246.jpg
    IMG_20200518_154246.jpg
    200.2 KB · Weergaven: 128
  • IMG_20200518_154240.jpg
    IMG_20200518_154240.jpg
    215.9 KB · Weergaven: 133
Benvo bedankt voor de adviezen!!
Gaat erg goed nu met de bak, gister een flinke snoei beurt gehouden. Vorige week opnieuw de Hemianthus geïntroduceerd. Een 3 weken terug 10 blauwe danio's en 10 garnaaltjes erin.
Ben er te pas mee zoals het nu gaat

Je bent wel een hoge lichtintensiteit nodig met deze planten. Je Ludwigia en Alternathera vragen licht en eigenlijk ook CO2. Je Hemianthus ook!

Ja klopt. CO2 heb ik en licht is op het oog goed (is van superfish en niet echt veel info over)
Eerste 2 die je noemt groeien als kool, de helft heb ik gister weggesnoeit. De Hemianthus deed het de eerste keer ook mooi alleen werd toen overwoekerd door de blauwalg. Dus met deze 2e poging hoop ik op dezelfde groei. Afwachten ff.

Zo zag het er vorige week ongeveer uit.
IMG_20200512_174541.jpg
IMG_20200512_174541.jpg

• Leuk
Waarderingen: Joff
Het gaat er steeds mooier uitzien!

Heb je misschien een totaalplaatje van je bak en kastje?
en waar ik eigenlijk vooral benieuwd naar ben is hoe je die slangen of buizen van het exxterne filter door die kleine gaatjes in het deksel hebt weten te wurmen, of past dat gewoon goed?

Je moet je kap idd wel modificeren.
Op 1 van de foto's is te zien dat ik de uitsparingen nog tikje dieper moet maken.
En dat gaat waarschijnlijk zondag ook gebeuren, heb kleine ventilatoren besteld en deze bouw ik er ook in. Dacht tijd zat maar was het nieuwe normaal vergeten, bloedheet weer?
IMG_20200604_202639.jpg
IMG_20200604_202421.jpg
IMG_20200604_202546.jpg

Dank je? onze lieve eigenwijze diva Jill.

Zondag knooidag,
De spulletjes zijn binnen dus de kap maar is onder handen genomen. Moet zeggen aardig gelukt.
4 ventilatoren van 40x40 ingebouwd.
Donderdag avond een begin gemaakt en zaterdag beetje getest, rond de 2 vragen naar beneden dus netjes denk ik. Hoewel ik twijfel of de ventilatoren achteraf bezien niet te klein zijn is er oozich geen man over boord.
Ik heb nu een systeem van 2 kunstof u profieltjes bedacht zodat ik maar 2 schroefjes hoef los te draaien om 2 ventilatoren te kunnen vervangen. Mocht blijken dat deze te licht zijn dan doe ik er 4 van 60x60 in. Moet ik wel de u profielen er uit slopen maar omdat de roosters 60x60 zijn kan ik ze daar aan bevestigen.
Naar mijn bescheiden mening ziet het er netjes uit.
Alleens de schroefjes nog ff voorzien van een druppeltje zwarte verf en klaar is hoekie.
Fijne zondag?
IMG_20200612_223502.jpg
IMG_20200614_110907.jpg
IMG_20200614_123836.jpg
IMG_20200614_131334.jpg

Dat heb je toch netjes gedaan zeg! :petjeaf:

Ga je nu de warme lucht uit de bak zuigen of blaas je nu de koude lucht de bak in? :DD :juggle:

Haha nee zo werkt het niet. Ik blaas de omgevingslucht de bak in, dit is dus gewoon warme lucht.
Maar het werkt hetzelfde als je lichaam dat zweet. Doordat het water verdampt krijg je verkoeling.
Nu heb ik een mobiele airco in de kamer staan en kan de temp ong een 4 graad naar beneden krijgen en ik hoop dat de ventilatoren er ook nog is 3 graden vanaf snoepen. Met de extreme hitte de afgelopen jaren in m'n achterhoofd hoop ik dat de klap stukken minder is. Afwachten dus?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan