Zondag verversdag.
Twee problemen in de tank, gelukkig maar want ze zou je toch is gaan vervelen ?
1 is bruinalg, niet gek veel maar gestaag op bepaalde plekken. Grootste oorzaak die @#€&* silicaten in m'n kraanwater. En een gedeeld probleempje 2: stroming bij de bodem.
Silicaat blijft lastig. Gebruik ik silicate ex in m'n tank dan verwijder ik ook fosfaat en da's nou juist niet de bedoeling.
Heb nu een 20 l aquarium met ververs water draaien met een zakje silicate ex. Na 60 uur draaien net meetbaar en ligt toch wel eerder op 6 dan op 3 mg/l. Waardes van gister dus zo nog ff een poging wagen
Dus eigenlijk ben ik er bang voor en zal ik of regenwater moeten gaan gebruiken of een osmose apparaat. Laatste is misschien wel de beste optie maar meteen weer een dikke aanslag op de knip. En ook weer kluswerk. In al mijn genialiteit had ik besloten om een ombouw om de wasmachine en droger te maken. Achrer het rechter paneel zit de kraan, dit paneel is middels magneten vastgezet dus ik kan erbij komen maar is niet echt ontworpen om er veel gebruik van te maken
2: stroming bij de bodem dus. Nu heb ik een intern filter van 500 l per uur en een extern filter van 700 l per uur. Zou voldoende moeten zijn maar en ik zie ook wel aantal belletjes horizontaal langs de bodem scheren maar schijnbaar niet genoeg. De plantjes groeien te veel naar boven op kruipen over de bodem.
En lang leve YouTube, oorzaak te weinig CO2 over de bodem.
Dus de intern en de extern monden aan de rechterkant uit. Waarbij de extern een beetje naar beneden en schuin gericht staat
En aan de linkerkant onder de mistmaker, heleirritantekleinebelletjesmaker
Nu ga ik deze laatste verplaatsen naar de rechterkant een beetje aan de onderkant van de interne denk ik, zuigt ie mooi wat van die bellen mee. Krij ik onderin dan nog geen genoeg CO2 dan misschien toch maar een circulatie pompje gebruiken. Heb wat gevonden nog en deze doen het ook nog. Alleen ik was zo lui om ze niet schoon weg te leggen dus beetje azijn
Maar ben bang dat het totaal dan iets teveel van het goede is qua stroming maar een keer testen kan geen kwaad. Geen idee meer hoeveel stroming deze zijn maar waren de kleinste die ik had en als ze schoon zijn staat het er misschien nog wel ergens op.
Prettige zondag?