Wat is er nieuw

Een op z'n Twents nanooo (Hoekie)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Hoekie
  • Startdatum Startdatum
Een luchtpompje toevoegen aan je aquarium is ook een geen verkeerd idee. Ik weet niet meer precies hoe het zat maar in de basis is het een zuurstof tekort dacht ik dat problemen geeft. Mogelijk is de omgevingstemperatuur lager dan het aquarium water en pomp je zo dus koudere lucht door het water heen. Dat laatste is maar een theorie hoor die ik nu ter plekke verzin.

Wel een goeie idd. Vanuit m'n vorige hobby was het essentieel om de temp zo stabiel als mogelijk te houden.
Maar ik kan me niet voorstellen dat met voldoende zuurstof een bak van 35 graden goed is voor de diertjes en plantjes. Denk dat je beter oorzaak aan kunt pakken ipv gevolg. Heb gisteravond nog wel ff op het www rondgesnuffeld mbt een zuurstof pompje maar kan behalve je zuurstof op pijl houden niks vinden over verkoeling, en waar ze het hebben over zuurstof toevoegen beginnen ze ook meteen over je bak verkoelen via bijv ventilatoren.

er is energie nodig om water te verdampen, Door lucht over het wateroppervlak te blazen verdampt er meer water, de energie daarvoor komt voornamelijk uit het water zelf en dat koelt daardoor af. (etzelfde principe als zweten, door vocht te verdampen verkoel je)

je kunt veel meer lucht over je oppervlakte blazen met ventilatoren dan lucht door je water met een luchtpompje, dus is dat laatste een stuk minder effectief. een luchtpompje helpt wel omdat de gasuitwisseling en circulatie verbeterd waardoor de hoeveelheid zuurstof in het water beter in relatief evenwicht blijft met de hoeveelheid zuurstof in de atmosfeer. bij hogere temperaturen is de consumptie van zuurstof namelijk hoger (veel processen gaan sneller) waardoor de hoeveelheid zuurstof kan dalen, Omdat de stofwisseling van vissen (koudbloedig) ook sneller gaat hebben ze meer zuurstof nodig. Dat kan problemen geven, waar een luchtpompje iets bij kan helpen. Maar bij hogere watertermperaturen ligt het relatieve evenwicht met de atmosfeer lager omdat gassen slechter oplosbaar worden, dus ook zuurstof. een oxidator of twinstar-achtig apperaat bijv. zijn opzichzelf effectiever in het toevoegen van zuurstof omdat je daarmee ook boven het natuurlijk zuurstof evenwicht kunt komen, net zoals je met het toedienen van pure co2 boven het natuurlijke co2-evenwicht kunt komen.

Dat zijn antwoorden waar we wat mee kunnen @Akwarium ! :petjeaf:

High tech superfish kapje zo :DD

Heel mooi gedaan! Ik durf dat allemaal niet 😀 Ik heb het met de grote nog niet geprobeerd maar vorig jaar wel op mijn kleine bakje de kap er af gehaald en een ventilator op gezet 😉

Kleine waterflesjes kopen van 500ml,in de diepvries leggen, als het bevroren is, in het aquarium leggen, als het flesje ontdooid is nieuwe uit de diepvries pakken en de oude terug leggen, werkt hier in mijn lido geweldig met een iets grotere fles. Ik hang hem boven de uitstroom

Kleine waterflesjes kopen van 500ml,in de diepvries leggen, als het bevroren is, in het aquarium leggen, als het flesje ontdooid is nieuwe uit de diepvries pakken en de oude terug leggen, werkt hier in mijn lido geweldig met een iets grotere fles. Ik hang hem boven de uitstroom
Ik zou dit soort stappen wel echt als laatste nemen maar als het nodig is moet het maar. Het probleem is alleen wel met dit soort dingen dat als de omgevingstemperatuur hoog blijft kun je de watertemperatuur wel laten zakken maar die zal weer stijgen als het ijs is ontdooit. En om nou de hele dag flesjes te wisselen lijkt mij ook veel moeite en niet haalbaar als je niet thuis bent.

@Destiny zal met je grote bak ook werken hoor. Je kan ook kant en klare ventilatoren kopen bij de speciaalzaken. Nadeel is wel dat bij de meesten je kap eraf moet.
@nynke ben het met hoogheid wel eens dat het een hoop werk is en je wel regelmatig thuis moet zijn maar als het werkt dan is het goed toch?

Ik heb deze warme periode van beide bakken de kap afgehad (en schuin aan de zijkant er tegen aan gezet, toch nog licht er in ;)). Op het kastje er naast een dvd rekje (jawel) met de bovenste twee dvd's er uit en daar twee usb ventilatoren in, een gericht op de ene bak, een gericht op de andere bak, en een plastic dekel van zo'n opbergbak half over de betta bak heen mochtiehetinzijnhoofdkrijgeneenanderepoeltewillenopzoeken. Goh typen zonder spaties is nog best moeilijk.

Het was wat herrie maar het werkte goed 🙂 Dat en elke dag een emmer water er uit en vers koud water er bij in. Niet teveel voor de schok, maar het scheelde toch een graad. Die kleine kon het btw ook wel met alleen een ventilator aan.

Maar ben voor allebei wel blij dat het niet meer zo warm is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan