Een zeewater aquarium


Ik moet zeggen dat we die worm niet meer hebben gezien de laatste dagen dus die zit of verstopt of is het hoekje om. Hij was ook heel erg klein dus het is afwachten.
 
wormen komen meestal snachts tevoorschijn, even met een zaklampje schijnen.

borstelwormen kunnen niet direct kwaad (ze vreten doopvont schelpen alleen)
verder zijn het best goede opruimers..

niet gewenst, geen ramp
 
Hoe bevalt inmiddels de Tunze 9001 afschuimer? Ik heb hem vandaag ontvangen, vanavond anders morgen plaatsen. Moeten jullie elke dag het bakje legen nu die nog niet goed afgesteld is of kan die nu ook makkelijk een paar dagen mee?
 
Hoe bevalt inmiddels de Tunze 9001 afschuimer? Ik heb hem vandaag ontvangen, vanavond anders morgen plaatsen. Moeten jullie elke dag het bakje legen nu die nog niet goed afgesteld is of kan die nu ook makkelijk een paar dagen mee?

De skimmer bevalt erg goed lekker rustig. En hier duurt het best lang voordat het bakje vol is. Zal eerst ook nog wel even goed moeten indraaien.
Wel schuimt die goed af komt veel donker drap in het bakje.
 
De skimmer bevalt erg goed lekker rustig. En hier duurt het best lang voordat het bakje vol is. Zal eerst ook nog wel even goed moeten indraaien.
Wel schuimt die goed af komt veel donker drap in het bakje.
Goed om te horen! Ik heb hem gisteravond rond 2100uur geplaatst. Opvangbakje is nu ca 10 procent vol met water (helaas nog geen bruine drap) ondanks geen geknepen luchtslang. Heerlijk die rust van dit apparaat, nauwelijks te horen.
 
Nou er komt beweging in het leven want de no2 is nu 1 en de po4 rond de 1.8 en een no3 van rond de 20mg.
 
Nou er komt beweging in het leven want de no2 is nu 1 en de po4 rond de 1.8 en een no3 van rond de 20mg.
Mooi lkkr indraaien. Vd week zal ik ook nog even een testje doen. Gisteravond wel de 1e borstelworm te pakken gehad, niet zoals in je filmpje maar toch wel tegen de 10cm al. Helaas geen foto kunnen maken.
 
Hoe loopt de afschuimer nu bij jullie john? Ik ben nog even aan het klooien met de juiste hoogte in het water. Het water staat nu ca 0,5cm hoger dan het streepje op de afschuimer voor de waterhoogte en hij schuimt behoorlijk hoog. Zie filmpje. Wel is dit de 2e ochtend zonder te legen dus denk dat die overmorgen in de ochtend pas vol is op deze manier. Voordeel is wel dat het water in het aquarium gewoon wat kan verdampen en dat de waterhoogte voor de afschuimer dan nog goed blijft. Benieuwd hoe die bij jullie inmiddels draait.
 
Ik heb hem hier ook ongeveer tot dat streepje hoor. Schuim komt hier halverwege de afschuimer zeg maar en we hebben wel wat bubbels naast dat bakje waar de luchtslang verbonden zit. Verder lijkt ie goed te werken moet ik zeggen en je hoort hem amper en al helemaal in vergelijking met de oude die erbij zat.
Val me wel op dat jij geen bubbels hebt naast het bakje.

Edit: ik zie net dat er momenteel ook geen bubbels bij het slangetje zitten dus ik heb te vroeg geroepen.
 
Laatst bewerkt:
Mooi lkkr indraaien. Vd week zal ik ook nog even een testje doen. Gisteravond wel de 1e borstelworm te pakken gehad, niet zoals in je filmpje maar toch wel tegen de 10cm al. Helaas geen foto kunnen maken.

Heb je die eruit gehaald?? Ik heb de onze niet weer gezien maar ja die kan ergens zitten natuurlijk. Omdat we een rooster onder de stenen hadden heb ik deze verwijderd en vervangen door een extra glasplaat dus de stenen zaten even een half uur in een emmer en wie weet is hij daarbij meegekomen en nu dus weg.
We hebben van de lfs hier wat wier gekregen en een bepaald alg om in de bak te doen. Dit moet goed de nitraat en fosfaat opnemen.
 
Heb je die eruit gehaald?? Ik heb de onze niet weer gezien maar ja die kan ergens zitten natuurlijk. Omdat we een rooster onder de stenen hadden heb ik deze verwijderd en vervangen door een extra glasplaat dus de stenen zaten even een half uur in een emmer en wie weet is hij daarbij meegekomen en nu dus weg.
We hebben van de lfs hier wat wier gekregen en een bepaald alg om in de bak te doen. Dit moet goed de nitraat en fosfaat opnemen.
Ik had de borstelworm eruit gehaald. Verlichting ging uit en zag hem zo tevoorschijn komen en langs de ruiten gaan, dus snel met een schepnetje eruit gehaald.
Ik had met de afschuimer eerst ook bubbels naast het bakje, maar toen had ik de hele afschuimer uit de sump gehaald en toen weer teruggeplaatst. Maar toen ging het luchtslangetje helemaal los van de afschuimer tijdens terugplaatsen en kon ik hem dus half demonteren, slangetje weer aansluiten en weer terugplaatsen in de sump. Sindsdien geen bubbels meer naast het bakje.
 
Inmiddels is de nh3/4 dus 0 en de n02 was vorige week bijna 1 maar vandaag rond de 0,2 dus het gaat de goede kant op. Nitraat was rond de 50mg en nu dik 25 schat ik in. Altijd lastig te beoordelen op die kleurenkaartjes.
 
In elk geval een nh3/4 an 0 en een no2 van 0. Nitraat moet eigenlijk onder de 5 zijn dacht ik en een po4 van 0,03. De eerste bewoners zullen wat algeneters zijn zoals slakken.
De waarden hangen ook af van wat je uiteindelijk erin wil hebben maar wij nemen de makkelijke koralen om mee te starten de eerste tijd. Er valt nog veel te leren.

https://dreamreef.nl/threads/standaard-waterwaardes.5/
 
Nou ik hoop dat de afschuimer daar voor gaat zorgen. Fosfaat is momenteel al in orde en nu is de nitraat aan het zakken. Omdat de nitriet nu bijna op 0 staat zal deze nu denk ik ook de goede kant opgaan. Ivm een week geleden is die al gehalveerd.
 
Ik heb bijna 10 kilo levend steen op bruto 85 liter (netto 65) dus dat zou voldoende moeten zijn.
 
alleen hierom zou ik al de dsr start doen..
dat wachten ken ik ook niet hoor..

no3 en po4.. vooral de balans, en de meet methode zijn belangrijk..
bij 0 no3 zal po4 oplopen.
bij 0.00 po4 zal no3 oplopen.

meetbare balans tussen de 2 waarde met een ratio van 1:100 is theoretisch het mooist.. de absolute hoogte hiervan verschilt per bak/gehouden koralen..

0.03 po4 met 3ppm nitraat is mijn streefdoel persoonlijk..

hoe realistisch is dit om dat perfect op dat niveau te houden?.. ik denk niet erg.. op even ruim 500liter heb ik moeite om een vaste constante waardes vast te houden.


hoe realistisch is dit dan op dit volume?
niet...

als de waterwaardes er een beetje op lijken (als in.. no3 beneden de 10) zou ik hiet lekker een opruim ploeg inzetten.. zolang nh3/4 en no2 0 zijn
 
Kon als jan ongeduld het niet laten om het even te testen en de no2 zit inmiddels ook op 0 en de nitraat rond de 20.
 
Dat was 1 week terug hier ook nog rond de 50mg hoor. We zien wel hoe dat verder zakt;).
 

Terug
Bovenaan