Wat is er nieuw

Eerste aquarium; verkeerde planten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter IngeE
  • Startdatum Startdatum
I

IngeE

Guest
Ik ga binnenkort beginnen met het opstarten van mijn eerste aquarium. Ik heb vanmiddag een Juwel Rekord 800 opgehaald en ben daarna naar de Hornbach gereden voor wat zand. Er was een behulpzame jongen (uiteraard) waaraan ik specifiek hoornblad, cabomba, waterpest en vaantjesplant heb gevraagd. Die hadden ze niet meer, maar hij had nog wel wat andere snelgroeiende beginnersplanten voor me. Uiteindelijk thuis gekomen met een Echinodorus Argentinensis en een Mayaca Fluviatilis. Net even gegoogled en het blijken niet echt de makkelijkste planten te zijn, had ik kunnen weten natuurlijk.. Ze staan voor nu even in een emmer in het donker, heb morgenavond pas tijd om er eventueel wat mee te gaan doen.
Wat is wijsheid? Gewoon planten en zien waar het schip strandt of hier niet eens aan beginnen en 'beginnersplantjes' kopen?

Waar kopen jullie je planten? Ik heb hier aquarium speciaalzaak Pentazona praktisch om de hoek zitten, maar online bestellen via aquarium123.nl lijkt me wel erg makkelijk (en wat voordeliger dan in de winkel gok ik). Wat me nog wel opviel is dat bij aquarium123.nl bij Cabomba en waterpest de volgende melding staat: 'Import, niet geschikt voor bij garnalen'. Hoe komt dat? Zijn Cabomba en waterpest uberhaupt niet geschikt voor bij garnalen of heeft het een andere reden?

een Echino is in het algemeen niet de moeilijkste hoor. Wel een kleibol bij de wortels doen.
Bij sommige kwekers worden bv Cabomba ingespoten met slakkengif waarvoor garnalen gevoelig zijn. Bij garnalen kun je het beste de planten eerst 5 dagen in een emmer weken dan.

Ik koop vaak planten bij Aquaplantsonline.nl

Hoornblad hebben ze nog niet.

Cabomba van APO , is met 2-3 dagen goed.

Heb ze daar pas gekocht.

IngeE zei:
Ik ga binnenkort beginnen met het opstarten van mijn eerste aquarium. Ik heb vanmiddag een Juwel Rekord 800 opgehaald en ben daarna naar de Hornbach gereden voor wat zand. Er was een behulpzame jongen (uiteraard) waaraan ik specifiek hoornblad, cabomba, waterpest en vaantjesplant heb gevraagd. Die hadden ze niet meer, maar hij had nog wel wat andere snelgroeiende beginnersplanten voor me. Uiteindelijk thuis gekomen met een Echinodorus Argentinensis en een Mayaca Fluviatilis. Net even gegoogled en het blijken niet echt de makkelijkste planten te zijn, had ik kunnen weten natuurlijk.. Ze staan voor nu even in een emmer in het donker, heb morgenavond pas tijd om er eventueel wat mee te gaan doen.
Wat is wijsheid? Gewoon planten en zien waar het schip strandt of hier niet eens aan beginnen en 'beginnersplantjes' kopen?

Waar kopen jullie je planten? Ik heb hier aquarium speciaalzaak Pentazona praktisch om de hoek zitten, maar online bestellen via aquarium123.nl lijkt me wel erg makkelijk (en wat voordeliger dan in de winkel gok ik). Wat me nog wel opviel is dat bij aquarium123.nl bij Cabomba en waterpest de volgende melding staat: 'Import, niet geschikt voor bij garnalen'. Hoe komt dat? Zijn Cabomba en waterpest uberhaupt niet geschikt voor bij garnalen of heeft het een andere reden?

Als je de planten voor garnalen gaat gebruiken zou ik ze echt heel goed spoelen, zoals John al aangeeft zijn die ingespoten met slakkengif en daar kunnen garnalen echt totaal niet tegen.

Zelf gooi ik voor me garnalenbak planten eerst in een emmer na een paar dagen ververs ik het water. Ook laat ik er een klein zakje actieve kool bij liggen zodat alle troep uit het water getrokken wordt.

Overigens is Aquaplantsonline een goede site om planten te bestellen, planten zijn van goede kwaliteit 🙂 Ik zou gewoon beginnen met goede snelgroeiers zoals cabomba, waterpest en hoornblad daarna kan je altijd voor moeilijkere planten gaan 🙂

Ben het helemaal met Kevin eens. Verder heb ik met APO alleen goede ervaringen tot op heden.
Als je niet al te lastige planten zoekt dan zou ik gaan voor de Crypto s en de Echino s. Ook Javavaren is makkelijk.

Even over je verlichting, de meeste TL- balken kan je het beste na 1 jaar vervangen omdat ze minder licht geven. Ik zou jouwe dus sowieso vervangen.

succes met het starten van je bak !!!

Botia zei:
Even over je verlichting, de meeste TL- balken kan je het beste na 1 jaar vervangen omdat ze minder licht geven. Ik zou jouwe dus sowieso vervangen.

tegenwoordig hoeft dat toch niet meer?

T5 hoef je niet meer te vervangen want die worden max 10% minder en begeven het dan plots.
Er blijft dan nog altijd 90% over van de capaciteit. Althans dat zeggen de fabrikanten namelijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan