Wat is er nieuw

Eerste aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Giltix
  • Startdatum Startdatum
G

Giltix

Guest
Hallo allemaal,
Ik hoop dat dit draadje hier goed staat.

Ik ben op zoek naar mijn eerste aquarium, maar ik ben nog redelijk beperkt in mijn kennis daarvan. Ik heb lang geleden een aquarium van Tetra gehad, waar ik tevreden over was, maar ik kan me voorstellen dat Tetra ook niet alles is.
Ik heb enkele eisen en vragen die ik graag aan jullie wil stellen, in de hoop dat zaken me wat meer helder worden.

- Welk type vissen is het makkelijkste voor een beginner?
Ik had gelezen dat zoutwatervissen niet ideaal waren. Dus dan blijven koudwatervissen en zoetwatervissen over.

- Welk soort aquarium drukt mijn energierekening niet al te veel?
Ik heb gekeken naar 'Tetra Starter Line', met daarin een verwarmingselement van 50W, 6W aan LED-lampjes en 3.5W aan filter. Gebruikt het aquarium dan 59.5W constant, of varieert dit? Kamertemperatuur is tussen de 18-20 graden celcius.

- Bovengenoemd type aquarium is relatief groot. Ik heb ook een nano-aquarium overwogen
Tot in hoeverre is dit een 'serieus' aquarium? Ik weet dat de hoeveelheid vissen beperkt zal blijven.

Zijn er nog andere tips en adviezen die jullie me vanaf de 'get-go' mee kunnen geven?
Alles is welkom. 🙂

Hoe groot mag de bak max zijn? De verwarming slaat alleen af als het verwarmen moet en dat is bij de winter wat meer dan bij de zomerdag maar dat zal vaak enkele uren per dag zijn. Zeewater is een hele andere tak binnen onze hobby en voor nu niet geschikt.
Voor een starter is vaak 60cm een leuke maat maar goed met een 80cm bak kun je weer iets meer.

Zoals John hierboven is 60cm of 80cm een prima startersbak. Kleiner kan ook maar is vaak iets lastiger stabiel te krijgen. Hoe groter hoe makkelijker, in principe. De verwarming van 50W gaat alleen aan indien deze nodig is, verbruik in de winter zal hoger zijn dan in de zomer maar waarschijnlijk niet continue 50W. Wat stroomverbruik betreft zullen zij elkaar allemaal niet zoveel ontlopen. Kies in ieder geval voor LED verlichting.

Er zijn verschillende merken die prima aquaria aanbieden. Er zijn SuperFish bakjes (zelf niet zo'n fan van) maar ook van Juwel bijvoorbeeld. Wellicht is het verstandig om gewoon eens bij de lokale aquariumwinkel binnen te stappen en te kijken wat er beschikbaar is. Wel zou ik een extern filter (potfilter) aanraden omdat deze gewoon een stuk effectiever zijn en geen ruimte in je aquarium in nemen.

Verder zou ik je aan willen raden onderstaand artikel eens te lezen. Geeft een hoop inzicht in wat te doen om je aquarium goed in te draaien.
https://www.aquariadise.com/stikstofkringloop-aquarium-indraaien/

Weinig aan toe te voegen alleen dat een nano compleet ongeschikt is voor visjes (met uitzondering van 1 single bettaman) want zelf die zogenaamde nanovisjes kunnen niet veel meer dan wat rondhangen in een nano waardoor ze geheid doodongelukkig worden want ze trekken liever baantjes.
Starten met een aquarium is vooral je gezonde verstand gebruiken en logisch nadenken (en youtube links laten liggen want die staat bol van foute voorbeelden) een hond stop je tenslotte ook geen 24/7 in een kennel omdat het past, die hebben ook hun beweging nodig, datzelfde geld voor vissen

Bedankt allen voor de adviezen.
De grootte van de bak maakt me niet zo veel uit eigenlijk. Ik heb nog een vrije wand, en als ik besluit om een aquarium te nemen pas ik mijn inrichting daarop aan. Breedte van die wand is ongeveer 1.5 tot 2 meter. Ruimte zat dus. Nano valt dan in ieder geval al af.

Een ding wat ik wel belangrijk blijf vinden is het minimaliseren van mijn energieverbruik. Ik neem aan dat een grotere bak een grotere filter en een groter verwarmingselement nodig heeft en dus ook meer kosten met zich mee brengt. Ik zet m’n zinnen nu op 60 of 80 centimeter met LED.

Ik loop zo de Hornbach eens naar binnen. Ik begrijp dat ik niet al te veel fout kan doen aan het kopen van een bak.

Een grotere bak brengt inderdaad mer stroomkosten met zich mee vanwege meer licht en en zwaarder filter en vaak meer stroom om de bak te verwarmen. Maar goed een hobby kost nu eenmaal geld 😉

Je verwarmingskosten zijn afhankelijk van de temperatuur welke je bak wilt hebben met oog op de vissen en de kamer temperatuur, vaak scheelt dat slechts een enkele graad en zijn de kosten niet veel, als je een goede pomp koopt hoeft deze ook niet zo veel te verbruiken, dus deze kosten vallen vaak erg mee en kan je makkelijk kijken naar een bak van een meter of groter, veel kosten zitten in de verlichting naar mijn idee, maar led verlaagt dat ook weer.

Mocht je twijfelen over een 60 of 80 cm, wees dan slim en neem de 80 cm, daarmee heb je veel meer keuze aan vissen t.o.v. een 60 cm.

Hallo iedereen,

Zo gezegd, zo gedaan. Ik ben even langs de hornbach gewipt gisteren. Hier uitgebreid een Jewel Rio 125 bekeken en ik moet eerlijk toegeven dat ik dit wel een erg mooi aquarium vond. Zeker een potentiehebber om mee te starten (ik vind die kunststof deksels van andere aquaria lelijk, daar kwam ik ff achter hahaha, dus ik wil voor een vlakke bovenkant/deksel gaan). Zag alleen dat deze qua stroomverbruik wel wat hoger lag, maar als ik jullie goed begrijp zijn het totaal aantal watt niet constant. Dan valt dat allemaal wel mee. Het is LED. Kennen jullie nog (goedkopere) alternatieven op de Jewel Rio 125 (is meteen 80cm, 60cm leek me toch een beetje klein)?

Ik zit momenteel nog met 2 zaken.
1) Ik zit in een (huur-)huis, welke bijna 100 jaar oud is. Ik heb al gemerkt dat het huis relatief scheef is, en heb een vaag vermoeden dat de vloer op de plek waar het aquarium moet komen scheef afloopt. Sterker nog, ik weet het vrij zeker. Hoe kan ik dit het beste opvangen? Het lijkt me enorm lelijk als er een bak staat waarin je duidelijk ziet dat het water er scheef in staat (lijkt me qua gewicht ook niet handig). Is het een kwestie van ophogen en gaan met die banaan?

2) Ik heb een industrial-style interieur (veel metaal, licht hout). De meeste aquaria hebben echter vrij standaard kastjes. Iemand een aanrader voor een kastje wat mooi bij het interieur past? Wit kan ook, maar dan geen 'ikea-achtig wit'.
Aangezien ik er achter wil komen of dit een hobby voor mij is, wil ik in ieder geval nu nog geen honderden euro's uitgeven aan enkel bak en kast. Wat zouden jullie adviezen hierin zijn?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ben het er mee eens, een rio 125 is een leuke bak om mee te beginnen. Hoe groter hoe hoger het stroomverbruik dat is nu eenmaal zo. De lampen zijn sterker en langer, de pomp heeft meer vermogen nodig om water rond te pompen en de verwarming heeft een hoger wattage nodig. Bij een rio 125 komt een 100W verwarmingselement zit (die aanslaat indien nodig, verbruik afhankelijk van omgevingstemperatuur en ingesteld aquarium temperatuur), een 500l/u stromingspompje voor het filter van 5,5W (die staat wel 24/7 aan) en MultiLux LED 80 cm van 2x 14W. De verlichting zal dus per dag zo'n 8 tot 10 uur lang 28W verbruiken.

Op jaarbasis nou niet echt een energieslurper denk ik zo 🙂

Vraag 1)
Het aquarium zelf dient inderdaad waterpas te staan. Het onderstel zal je dus waterpas moeten maken. Het standaard kastje van juwel heeft dacht ik stelpoten om dit gemakkelijk te doen.

Vraag 2)
Ik zou bij een Juwel kast blijven. Die is gemaakt voor het gewicht en zie bovenstaand antwoord op vraag 1, kan je ook makkelijk waterpas maken. Maar goed, je kan natuurlijk elk kastje die het gewicht van zo'n 150KG kan dragen gebruiken.

Ik vind zelf de Juwel kastjes en aquaria in het wit of donker hout mooi, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Thanks voor je toelichting.

Heb qua energiekosten even gerekend voor: 10 uur licht, 24 uur filter en 4 uur verwarming per dag (weet niet of dat laatste representatief is?) en toen kwam ik uit op een 64 euro aan energie per jaar.
Opzich maakt dit de Rio bak wel aantrekkelijk. Aanschafprijs incl meubel is wel iets dat eigenlijk net iets hoger is dan bedoeld, maargoed. Daar is vast nog een mouw aan te passen.

Ik ga het dan toch vragen: zit ik met de Rio goed of zijn er goedkopere alternatieven die ook goed zijn om mee te starten?
Vergeef me: ik zoek dingen graag altijd tot het bot uit voordat ik ergens aan begin.

Een 80cm aquarium is naar mijn mening net het formaat die je niet zomaar even op een bijzettafel plaatst. Een 60cm bak is dat net weer wel. Al zit er maar 20cm verschil in de lengte is het verschil in gewicht meestal het dubbele, dit komt omdat de 80cm bakken ook net wat hoger en dieper zijn. Als de aanschaf dus toch net iets te hoog lijkt door bijvoorbeeld het meubel dan is een 60cm bakje wellicht iets geschikter, alleen wel minder mogelijkheden wat visbestand betreft.

Ik zie die rio 125 online voor ongeveer 285 euro inclusief meubel. Zijn er goedkopere alternatieven? Ik denk het niet, Juwels zijn meestal al aan de goedkope kant helemaal op dit formaat.

Kun je een spietje voor gebruiken om je aquarium waterpas te zetten, te koop bij diezelfde Hornbach

Goed, enkele dagen verder.
Twijfel.. moet ik het doen? Nog een keer twijfelen... Zoals je wellicht al hebt gemerkt ben ik niet echt bepaald de persoon die 'even' keuzes maakt. Maar goed ook, want we hebben het hier over diertjes en er midway-through achter komen dat het houden van een aquarium niks voor mij is zou ik niet fijn vinden. Niet voor mij en niet voor de visjes,

Laten we vooropstellen dat een 'gewoon kastje' kopen een stuk goedkoper is dan een aquarium en bijbehoren. 😛
Ik ben er over uit dat het een 80cm aquarium moet worden. Als ik het heb, wil ik er ook wel wat mee kunnen en niet vanaf het begin al beperkt zijn in de mogelijkheden. Afloop van de vloer is praktisch 0, dus dat is ook een meevallertje. Twijfel zelfs nog voor een bak van 100cm, aangezien deze in aanschaf niet vreselijk veel duurder is. Aquarium is dan de Jewel Rio 125, of de Jewel Rio 180 (1m breed). Ben ook nog druk in de weer over hoe ik het stuk muur verder nog inricht. 'Ff een aquarumpie plaatsen'. Uhu.

Ik vroeg me wel nog af hoe het met de geluidsproductie van het Jewel aquarium is? Nu ben ik niet iemand die het absoluut stil moet hebben, maargoed, er zijn ook andere kanten van het spectrum.
En ik vroeg me nog af of mijn schatting van 4 uur gebruik van het verwarmingselement een goede schatting is, of dat dit te laag is (te hoog zal het waarschijnlijk niet zijn).

Wederom bedankt, ik ga alvast doorlezen op het forum en wat extra informatie verzamelen 😉

Bedankt allen voor de adviezen.
De grootte van de bak maakt me niet zo veel uit eigenlijk. Ik heb nog een vrije wand, en als ik besluit om een aquarium te nemen pas ik mijn inrichting daarop aan. Breedte van die wand is ongeveer 1.5 tot 2 meter. Ruimte zat dus. Nano valt dan in ieder geval al af.

Een ding wat ik wel belangrijk blijf vinden is het minimaliseren van mijn energieverbruik. Ik neem aan dat een grotere bak een grotere filter en een groter verwarmingselement nodig heeft en dus ook meer kosten met zich mee brengt. Ik zet m’n zinnen nu op 60 of 80 centimeter met LED.

Ik loop zo de Hornbach eens naar binnen. Ik begrijp dat ik niet al te veel fout kan doen aan het kopen van een bak.
Hornbach heeft aquatlantis fusion 150 eik voor 960 eu hele set.

Just an idea

960 euro voor een hobby die je uitprobeert.... Lijkt me wat veel voor TS. 😀

Bij twijfel over de Rio 180: gewoon doen. 😛 Spijt hebben kan altijd nog! Je leeft maar één keer! Doe het.

Qua geluid valt het met het interne filter van deze bakken erg mee. 🙂

Edit: er bestaan websites waar je je verwarmingsduur/kosten kunt berekenen aan de hand van bakmaten, glasdikte, isolatie-eigenschappen, te overbruggen temperatuurverschil...

Als je zo twijfelt waarom koop je dan geen 2e hands 60cm bakje?
Liefst 1 waar nog een T8 buis in zit.

Je kan er wat visjes in houden, simpele plantjes als crypto, echinodorus en wat mossen.
Intern filtertje, verwarming, verlichting en klaar.
Meeste interne filters maken niet veel lawaai en als het er niet bij zit koop je voor €5 een superfish 100 op marktplaats.

Je kan dan excl vulling van je aquarium voor €50 klaar zijn, Opzich wel te overzien als “probeersel”
Wat betreft je vissen.. je moet toch een maand indraaien, als je dan al bedenkt dat het niks is verkoop je de hele boel weer.
Als je het wel leuk vind kan je altijd nog nieuw en groter gaan

indien je de plaats ervoor hebt zou ik zeker voor een meterbakje gaan .

Ben het met tuinkabouter eens. Op marktplaats zie ik regelmatig 60cm Juwel rekord bakjes staan met oude T8 verlichting voor 10 tot 20 euro en daar zit bijvoorbeeld al een intern filter in. De verlichting is in deze bakjes niet al te fel en hierdoor kun je makkelijk starten en kijken of het wat voor je is. Vaak krijg je er ook nog een berg aan extra dingen bij, schepnetjes, steentjes, ornamentjes, voer etc omdat mensen gaan stoppen met de hobby.

Hoe meer ik erover nadenk hoe geschikter ik een 60cm bakje vind worden voor het uitproberen van deze hobby. Handzamer dan een 80 of 100cm bak, goedkoop tweedehands aan te schaffen en ook als je later toch een groter aquarium wilt is de 60cm bak prima als quarantaine / reserve bakje te gebruiken.

Bedankt allen, wederom.

Reden dat ik eigenlijk niet voor 2e hands (zoals een Jewel Rekord) wil gaan is, omdat ik de zichtbare kappen op aquaria ontzettend lelijk en vaak erg goedkoop uit vind zien. Aangezien ik dus nog een muur te vullen heb, en ik het aquarium het middelpunt van die muur wil maken, pas ik niet alleen aquarium maar ook alle inricht-zaken eromheen aan (denk aan kasten, kamerplanten, etc.). En 60cm bakje vind ik op een wand van 2,5 meter dan weer erg zielig, en als ik later op wil schalen zit ik met het probleem dat het niet goed past en het waarschijnlijk weer veel extra geld gaat kosten. Kans dat ik het een leuke hobby vindt is namelijk best groot, en dan wil ik ook erg snel groter 😛

Ik zal op jullie advies toch eens tweedehands gaan kijken... Wie weet zit er wel wat leuks tussen 🙂

Mits wat geduld zijn er wel koopjes te doen op de 2dehandsmarkt.
Kijk ook zeker eens richting de aquatlantis aquaria. Die hebben vaak een modernere look dan de juwels.
Naar mijn mening is zo'n 2dehands 60cm bakje zonde van het geld (ook al kosten ze 2x niets)
Koop dan liever een 2dehandse deftige bak, hoe meer liter hoe beter. Ligt je het niet kan je hem voor dezelfde prijs terug doorverkopen.

Ik zou zeker ook eens richting koudwatervisjes kijken. Maar dan zeker niet naar goudvissen maar naar bvb Danio's, killivissen of elritsen (bvb de notropis chrosomus)

@DanielHoogland Oeh, dat ziet er goed uit. Kan helaas nog geen PB's versturen of meer informatie vragen in dat topic (niet genoeg rechten).

Gezien je post hou je van inrichten en crea bezig zijn.

Wellicht is een vol glas aquarium idee wat voor jou. Deze kun je relatief goedkoop op maat laten maken en is geheel kaal. Een extern filter op MP of hier scoren zijn de belangrijkste zaken. Kijken wat voor vis je wil hebben want de ene soort doet het prima op 22 graden en heb je geen verwarming nodig een ander soort heeft 30 graden nodig dus staat die kachel 24 uur per dag aan.

Verlichting kun je dan oplossen met van die led bruggen, aquarium spots en zelfs met gewoon lampen aan het plafond og gebogen sta lampen aan de zijkanten.

Het voordeel is dat je zaken in etappe s kunt kopen en/of upgraden. Je kunt dan vrij low budget beginnen met een nieuw aquarium zonder krassen of mankementen. Je zult wel wat meer hulp nodig hebben ivm afstemmen bepaalde zaken maar genoeg leden hier op forum die je daar graag bij helpen.

Dit vereist wel weer meer onderzoek maar internet vol met hele mooie aquariums en ideeen als je van crea hou.

Hier koppeling voor wat inspiratie.

http://aquariumkopen-zorona.nl/volglas-aquarium.html
Succes met uitzoeken wat te doen. Het word zo steeds makkelijker :juggle:

Het aquarium van smidsy kwam helaas niet door de keuring van de baas (mijn vriendin).. Te breed en niet strak genoeg.
Ben uiteindelijk naar de Pet's Place hier in de buurt gegaan en heb daar gekeken naar een mooie Jewel Lido 200. Jeetje wat een ding, en mooi strak. Met 200L 😱 Deze werd wel goedgekeurd, want 'die is niet zo breed en vult de muur meer in de hoogte'

Niet geheel de planning maar toch verkocht aan dat bakkie. Twijfel nu tussen de Lido 120 en de Lido 200, wit. Prijsverschil is 100 euro, maargoed. Dat is dan alleen aan de bak en er komt nog zo'n €100 euro aan zaken bij om te starten. Twijfel gaat door. Maar het gaat in ieder geval wel een Lido worden.

Dat snap ik. Was mooi geweest als het wel zo was ;-)

Ach de prijs van het water zijn de minste kosten, 200 liter kost denk nog geen 10 cent.

Anyway, bedenk even goed welke je wil want de meeste bakken hebben een intern filter en als je even de zoekfunctie gebruikt over interne filters kom je er al snel achter dat iedereen ze eruit sloopt na een tijdje omdat het ondingen zijn, dus misschien beter kijken naar een bak waar een extern filter bijzit

Ja oké, maar ik moet ergens beginnen 🙂

Ik woon in Nederland, dus dat is geen probleem 🙂

Oke, ja dan zou ik me het minst druk maken over de waterprijs.

Dat van dat extern filter zou ik serieus overwegen hoor, liever nu dan later je hele bak in onbalans.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan