Eerste keer osmosewater maken


SmartAqua

Well-known member
Lid geworden
21 juli 2020
Berichten
74
Leeftijd
28
Locatie
Brabant
Goedemorgen (bijna middag)

Komend weekend ga ik voor het eerst osmosewater maken, waar moet ik allemaal rekening mee houden en zijn er speciale testen om het water te controleren of dit goed is?
 
Met een tds meter kun het water controleren, als je na het osmosefilter ook een di filter hebt dan zou een tds meter 0 moeten aangeven.
 
Meteen maar even eentje bestellen, met een beetje geluk morgen dan nog binnen.
 
Eerst even een paar uur laten draaien Robin en dan zou je het kunnen meten met een geleidbaarheidsmeter.
En ja, na de chat van daarnet was ik je naam nog niet vergeten hoor ;)
 
In de handleiding staat dat je de opbrengst van het eerste uur draaien weg moet gooien. Gezien het doel (in het aquarium) heb ik een stuk meer weggegooid voor de zekerheid.

Als je een boosterpomp erbij hebt (aanrader!) moet je er rekening mee houden dat je die het beste elke 3 uur een kwartier uit kan zetten zodat die tussendoor kan afkoelen. Dit kan met een tijdklok.

En, klassiek, zorg dat je op tijd alles weer uitzet zodat de boel niet overstroomt haha. Dat is mij gelijk op de eerste dag al gelukt :ROFLMAO:
 
Als je een boosterpomp erbij hebt (aanrader!) moet je er rekening mee houden dat je die het beste elke 3 uur een kwartier uit kan zetten zodat die tussendoor kan afkoelen. Dit kan met een tijdklok.
Ik maak wekelijks 200 liter osmosewater aan en zet nooit tussendoor stil, al meer dan 2 jaar geen probleem opgeleverd.
 
Ik maak wekelijks 200 liter osmosewater aan en zet nooit tussendoor stil, al meer dan 2 jaar geen probleem opgeleverd.
Ah ok, ik begreep vanuit de leverancier dat het in verband met de levensduur van de pomp is (had er achter gevraagd nadat ik het in de handleiding las). Ik volg het dus braaf (ongeveer) op 😂 . Maak ook wekelijks ruim 200 liter. Maar goed om te weten dat het bij jou dus geen problemen geeft.
 
Hoeveel liter is de bak als ik vragen mag?
200L excl. 50L sump

In de handleiding staat dat je de opbrengst van het eerste uur draaien weg moet gooien. Gezien het doel (in het aquarium) heb ik een stuk meer weggegooid voor de zekerheid.

Als je een boosterpomp erbij hebt (aanrader!) moet je er rekening mee houden dat je die het beste elke 3 uur een kwartier uit kan zetten zodat die tussendoor kan afkoelen. Dit kan met een tijdklok.

En, klassiek, zorg dat je op tijd alles weer uitzet zodat de boel niet overstroomt haha. Dat is mij gelijk op de eerste dag al gelukt :ROFLMAO:

Ik heb dit osmoseapparaat; https://aquariumcoenen.nl/webwinkel/techniek/osmose/aqua-medic-easy-line-300/
 
Heb je er ook een DI filter op Robin want de geleidbaarheid moet wel 0 zijn als dat kan of hooguit 5 uS. Bij 5 uS vervang ik het hars namelijk alweer.
 
Heb je er ook een DI filter op Robin want de geleidbaarheid moet wel 0 zijn als dat kan of hooguit 5 uS. Bij 5 uS vervang ik het hars namelijk alweer.
Volgens de winkel zou ik alleen dit apparaat nodig moeten hebben en dan was het goed zeiden ze
 
Volgens de winkel zou ik alleen dit apparaat nodig moeten hebben en dan was het goed zeiden ze
Zonder DI filter zal je uS snel richting de 20-25uS zijn en dat bevat dan nog het lastig uit te filteren silicaat en daarom zou ik wel een DI filter nemen.
Misschien kan @lbakker dat bevestigen. Voor zoet is het niet nodig maar zover ik weet wel voor zout.
 
Hier kun je zien hoeveel een gewoon osmoseapparaat uit het water vist en door DI hars te gebruiken reduceer je dat flink, Ik heb hier een uS van 500 uit de kraan en daar blijft 20uS van over uit het apparaat en met DI hars 0-1 uS.

 
Zonder DI filter zal je uS snel richting de 20-25uS zijn en dat bevat dan nog het lastig uit te filteren silicaat en daarom zou ik wel een DI filter nemen.
Misschien kan @lbakker dat bevestigen. Voor zoet is het niet nodig maar zover ik weet wel voor zout.

Klopt helemaal, voor zoutwater is het aan te raden om er een di filter achter te plaatsen. Zonder kan wel maar afhankelijk van de kwaliteit van je leidingwater kan silicaat een probleem worden.
 
Klopt helemaal, voor zoutwater is het aan te raden om er een di filter achter te plaatsen. Zonder kan wel maar afhankelijk van de kwaliteit van je leidingwater kan silicaat een probleem worden.
omdat het zig op hoopt of hoe moet ik dat zien?
 
omdat het zig op hoopt of hoe moet ik dat zien?
Dat merk je vooral door bruine aanslag op de bodem. Het kan geen kwaad maar fraai is het zeker niet.

Er zijn mensen die zich heeeeel erg kunnen irriteren aan aanslag die er eigenlijk niet hoort te zijn, ik noem geen namen maar John weet wie ik bedoel :br::oopss:
 
Dat merk je vooral door bruine aanslag op de bodem. Het kan geen kwaad maar fraai is het zeker niet.

Er zijn mensen die zich heeeeel erg kunnen irriteren aan aanslag die er eigenlijk niet hoort te zijn, ik noem geen namen maar John weet wie ik bedoel :br::oopss:

Dat verklaard mijn bruine aanslag, dacht eerste instantie aan rode flap maar dat is dus daarvan.. maar dit wordt de eerste keer dat ik het zelf maar en in het verleden kwam het uit de winkel.. ofwel kan ik eruit concluderen dat ze het in de winkel al niet doen?
 
Dat verklaard mijn bruine aanslag, dacht eerste instantie aan rode flap maar dat is dus daarvan.. maar dit wordt de eerste keer dat ik het zelf maar en in het verleden kwam het uit de winkel.. ofwel kan ik eruit concluderen dat ze het in de winkel al niet doen?

Heb zelf nog nooit osmosewater uit de winkel gehaald maar je leest regelmatig dat dit van matige kwaliteit is.
 
Zou best kunnen dat ze in de winkel het niet door een DI laten lopen maar je zou dat even kunnen navragen.
 
Let er ook goed op dat je membraan nooit uitdroogt. Een uitgedroogd membraan is een kapot membraan.
 
Ik denk dat als je die wekelijks gebruikt dat er weinig mis kan gaan.
 

Ik denk dat als je die wekelijks gebruikt dat er weinig mis kan gaan.
Als het membraanhuis volledig leeg kan lopen zou ik daar zo zeker niet van zijn.
Toen ik nog osmose maakte, stak ik de osmoseslang altijd hoger dan het membraan vast. Zo heb je ook minder last van nadruppeling.
 
Ja dat is iets om dan op te letten en ik heb hem op een plank op de grond staan maar beide slangen hangen hier ook hoog inderdaad.
 
Update; Afgelopen vrijdagavond het osmoseapparaat geïnstalleerd en geconstateerd dat ik 2 slangetjes miste. Zaterdag daarvoor heen en weer naar de dierenspeciaalzaak gereden voor de 2 slangetjes, wat advies en een TDS meter en kort daarna zelf osmosewater gemaakt. TDS sloeg nog wel aan op 045 maar was ook wel iets te snel geweest. Vanavond een nieuwe poging!
 
Het hangt ook af van de uS van je kraanwater maar die is hier 500 en dan hou ik zonder DI zo n 22 over en met DI 0-1uS.
Zoals ik al zei laat ik hem meestal als hij nieuw is 4 uur lopen en meet dan de waarde.
 
45 dat is wel hoog joh wat is de tds van je kraan water
 
Goedemorgen ik wil.een tds meter aanschaffen, er zijn heel wat soorten te koop. Waar moet ik op letten bij aanschaf, zie ze van €10 en €50? Graag advies. Thnx
 
Dat is een hele goede vraag en een oud lid heeft er eens een aantal vergeleken en allemaal gaven ze iets anders aan. Het blijven hobby pennen en ik heb er een van Voltcraft waarvan je de electrode kan verwisselen. Ik denk da het bij een zoetwaterbak niet op een paar uS meer of minder aankomt en dan is een goedkopere vaak prima te doen.
 
Het gaat mij er ook om om te weten of het membraan van osmose toestel nog goed werkt. Ik zie ook ec/tds meters. Wat is het verschil? Ik ben nog niet zover dat ik dit al snap 😳 dus evt makkelijk uitleggen😀
 
Het gaat mij er ook om om te weten of het membraan van osmose toestel nog goed werkt. Ik zie ook ec/tds meters. Wat is het verschil? Ik ben nog niet zover dat ik dit al snap 😳 dus evt makkelijk uitleggen😀
ik zou gewoon een tds meter gebruiken , dit meet gelijk alles in het water , je weet gelijk of het membraan nog zijn werk doet .
 
Ik heb altijd begrepen dat een ec en tds meter voor 99% hetzelfde zijn, het enige verschil zit hem in de weergave. Beide meten ze de geleidbaarheid van het water (ec dus) de ec meter geeft de waarde direct aan maar de tds meter doet eerst een berekening over de ec waarde en geeft dit aan als tds waarde.
Door de berekening en vooral de afronding die de tds meter uitvoerd is de ec meter preciezer al zal de zeer kleine afwijkingen voor onze hobby geen probleem zijn.
 
Laatst bewerkt:


What is the difference between EC and TDS?​

While TDS can be determined from EC, the two do differ which is why the conversion is only an estimate. EC is looking at how well electricity can pass through the substances that are present in the water. TDS is looking at the dissolved solids in the water and looks at both EC generating particles as well as particles that don’t conduct electricity which is where the main difference occurs. Therefore, the EC to TDS conversion factor will change depending on the contents of the sample and these conversions are performed automatically by your TDS meter. It is important to get the right meter suitable for your application. Even though it might make sense to choose a meter with the widest measurement range, this will decrease the accuracy of your measurements.

In most instances EC will be measured and converted to TDS to get an approximate TDS reading. TDS meters will perform this conversion automatically based off a conversion factor. This factor will range depending on the sample being tested and it is important to choose the most appropriate meter for your application. Most modern meters, however, will allow you to adjust the conversion factor to help you get the most accurate conversion when measuring EC.
 

Terug
Bovenaan