Eerste stap in CO2 toevoegen: bio CO2, CO2 systeem of vloeibare CO2


volgens mij gebruik jij geen bio co2 dat water in die flessen is gewoon helder.
ik denk dat jij via een chemische reactie co2 maakt bijvoorbeeld met citroenzuur en baking soda is of iets dergelijks
 
volgens mij gebruik jij geen bio co2 dat water in die flessen is gewoon helder.
ik denk dat jij via een chemische reactie co2 maakt bijvoorbeeld met citroenzuur en baking soda is of iets dergelijks
Zoals ik aangeef is dat idd het recept. Veel stabieler dan gist en suiker. Het zijn natuurproducten dus noem ik het Bio Co2. Zou niet weten hoe ik het anders moet noemen.

Het werkt iig perfect :giggle:
 
Zoals ik aangeef is dat idd het recept. Veel stabieler dan gist en suiker. Het zijn natuurproducten dus noem ik het Bio Co2. Zou niet weten hoe ik het anders moet noemen.

Het werkt iig perfect :giggle:
Bio suggereert het gebruik van micro-organismen (gist)

Jouw methode is puur een chemische reactie zonder enzymen of organismen. Chemo-CO2 is dus misschien beter, maar dat is ook weer zo'n beladen term he..
 
@ daniel,
daar had ik over heen gelezen sorry
hoe lang loopt het systeem bij jouw voordat je het mengsel moet vervangen?

ik gebruik dat spul wel eens om om schoon te maken als er zuur wordt toegevoegd aan het baksoda bruist het ongeveer 10 minuten daarna is de reactie afgelopen


suiker e gist is ook behoorlijk stabiel je moet dan alleen met meerdere flessen werken zodat het starten en afsterven van het gist wordt gecompenseerd door een goed draaiende fles
 
Het mooie van soda en azijnzuur is dat je het heel mooi kunt regelen en dat het temperatuuronafhankelijk is. Je hebt veel minder verspilling want je kunt de reactie gewoon stop zetten tijdens de nachten.
Gebruik een doseerpomp met pH regeling voor het pompen van het azijnzuur en je hebt een perfect systeem. Dus in plaats van het CO2 magneetventiel (zoals bij de fles) sluit je nu de doseerpomp aan op je ph controller.

Ik heb overwogen dit op grote schaal uit te voeren voor mijn aquarium, maar het werd een flink stuk duurder qua ingredienten dan gewoon 10 kg CO2 flessen van de slijter. en ook een stuk arbeidsintensiever. Ik wilde dan 50L jerrycans gebruiken van de ingredienten maar dan blijf je ook zitten met al het afval.

Maar op kleine schaal is en blijft soda+azijnzuur of citroenzuur een leuke interessante methode.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het "bitterlemon" noemen. :daisy:

Ontopic: Ik heb al bijna 0,5Watt/liter verlichting dus nu wil ik ook co2, want zo gaat dat blijkbaar.:cool: RVS CO2 generator kit van pakket A (most basic denk ik?) van €13,-- tot en met pakket E (met elektromagnetische klep) €27,-- en een glass drop checker €1,--.

1. Welk setje is nou budget technisch een goede deal tot maximaal een +/-300 liter aquarium?
2. Wat is de meerwaarde van dat buisje en die klep, is het de 13 euro extra waard? Dat begrijp ik niet helemaal.

Wanneer jullie zeggen van, die "Pakket E-EU" is helemaal toppie en iemand is dan helemaal klaar voor co2 vanaf 60l tot 300l aquarium, dan ga ik hem vandaag nog aanschaffen.

3. Een glassdrop checker moeten we ook hebben toch?
4. Zijn we er dan helemaal klaar voor?

thx.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou ik beslis later wel welke mengel ik ga gebruiken. De bitter lemon, DIY Co2 of de acid. Eerst maar eens kijken of het me lukt dit weekend een installatie in elkaar te flansen voordat de algen het hele territorium hebben opgeëist.
 
:thumbs:@ daniel,
daar had ik over heen gelezen sorry
hoe lang loopt het systeem bij jouw voordat je het mengsel moet vervangen?

ik gebruik dat spul wel eens om om schoon te maken als er zuur wordt toegevoegd aan het baksoda bruist het ongeveer 10 minuten daarna is de reactie afgelopen


suiker e gist is ook behoorlijk stabiel je moet dan alleen met meerdere flessen werken zodat het starten en afsterven van het gist wordt gecompenseerd door een goed draaiende fles
Ik doe op mijn 120L bak 6 weken met 1 vullen. Is net mee verhuisd naar mijn 180L bak.
Vullen kost 10 minuten en dan 2 uur om goed op druk te komen. Dus doe het meestal in het weekend een paar uur voordat het licht aan gaat vervangen.

Alle setjes zijn goed. Zou met de beginner versie beginnen. Heb ik ook gedaan het laatste setje heb ik alweer 3 jaar in gebruik. Dus in 9 jaar 3 setjes versleten van Ome Ali of wish.

Ik heb ook met gist gewerkt, uiteindelijk omdat de kamertemperstuur te laag was 3 flessen in een bak met water en heater om de temperatuur stabiel te houden vond ik omslachtig worden.

De DIY versie werkt direct. En je hebt altijd evenveel druk totdat de fles met zuur op is.

Het mooie van soda en azijnzuur is dat je het heel mooi kunt regelen en dat het temperatuuronafhankelijk is. Je hebt veel minder verspilling want je kunt de reactie gewoon stop zetten tijdens de nachten.
Gebruik een doseerpomp met pH regeling voor het pompen van het azijnzuur en je hebt een perfect systeem. Dus in plaats van het CO2 magneetventiel (zoals bij de fles) sluit je nu de doseerpomp aan op je ph controller.

Ik heb overwogen dit op grote schaal uit te voeren voor mijn aquarium, maar het werd een flink stuk duurder qua ingredienten dan gewoon 10 kg CO2 flessen van de slijter. en ook een stuk arbeidsintensiever. Ik wilde dan 50L jerrycans gebruiken van de ingredienten maar dan blijf je ook zitten met al het afval.

Maar op kleine schaal is en blijft soda+azijnzuur of citroenzuur een leuke interessante methode.
Via PH controleren zou inderdaad super zijn. Wel met tussen ventiel dan de druk verminderen. Staat stiekem best veel druk op. De druk op deze flessen bij mij is bijna 3 bar.

Ik had hier nog niet aan gedacht.... eens induiken.
 
Laatst bewerkt:
Ik doe op mijn 120L bak 6 weken met 1 vullen. Is net mee verhuisd naar mijn 180L bak.
Vullen kost 10 minuten en dan 2 uur om goed op druk te komen. Dus doe het meestal in het weekend een paar uur voordat het licht aan gaat vervangen.

Alle setjes zijn goed. Zou met de beginner versie beginnen. Heb ik ook gedaan het laatste setje heb ik alweer 3 jaar in gebruik. Dus in 9 jaar 3 setjes versleten van Ome Ali of wish.

Ik heb ook met gist gewerkt, uiteindelijk omdat de kamertemperstuur te laag was 3 flessen in een bak met water en heater om de temperatuur stabiel te houden vond ik omslachtig worden.

De DIY versie werkt direct. En je hebt altijd evenveel druk totdat de fles met zuur op is.


Via PH controleren zou inderdaad super zijn. Wel met tussen ventiel dan de druk verminderen. Staat stiekem best veel druk op. De druk op deze flessen bij mij is bijna 3 bar.

Ik had hier nog niet aan gedacht.... eens induiken.
Als je druppelsgewijs zuur toevoegt zal de druk nooit (te) hoog worden. Gaat dan heel geleidelijk
 
bij mi staan de flessen met gist (2 stuks) in de kast bij de pomp.
de temperatuur blijft constant hierdoor en er komt geen licht op wat gunstig is.


oke het zuur moet er dus niet in 1 keer bij

wat betreft de druk zou ik wel zorgen voor een ventiel
ik heb ooit een set gezien van een drukspuit
daar zit en ventiel in en bij de start kan je met de pomp een beetje helpen om de druk op te bouwen
 
Nou heb inmiddels mijn zelfgemaakte bio co2 systeempje aangesloten met behulp van jullie advies. Gelijk de filter schoongemaakt en daar trof ik drie nog levende jong black mollies aan die ik al 3 weken kwijt was. Ik ging ervanuit dat ze opgegeten waren door de andere mollies. 3 weken in een pikdonker filter zonder voeding of licht is dus geen probleem voor deze kleine survivortjes.

Heb een diffuser gekocht bij de aquariumboer en voor de rest alleen gebruik gemaakt van suiker, gist en water. We gaan kijken of dit werkt!

Enige waar ik nog onzeker over ben, is het terugslagventiel wat ik toch maar de zekerheid heb geplaatst. Vraag me nu af of ik het wel in de juiste richting heb geplaatst. Maar daar kom ik snel genoeg achter: als er bubbeltjes komen in het omgekeerde bakje dan zit het wel snor.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-11-28 at 18.38.12.jpeg
    WhatsApp Image 2020-11-28 at 18.38.12.jpeg
    138.4 KB · Weergaven: 74
Leuk dat je de stap hebt gemaakt. Je komt er vanzelf achter welke manier bij jou het beste past. Je leert iig nu veel over het begrip Co2 en de verzorging van je planten.


Betreft het terugslagventiel. De pijl moet richting het aquarium. Of als je erdoor heen blaast de kant waar je kan blazen naar de fles toe. Kan je nu nog makkelijk even testen nu de fles pas aan het opstarten is.
 
bij mi staan de flessen met gist (2 stuks) in de kast bij de pomp.
de temperatuur blijft constant hierdoor en er komt geen licht op wat gunstig is.


oke het zuur moet er dus niet in 1 keer bij

wat betreft de druk zou ik wel zorgen voor een ventiel
ik heb ooit een set gezien van een drukspuit
daar zit en ventiel in en bij de start kan je met de pomp een beetje helpen om de druk op te bouwen

Ik wil je topic niet kapen maar leg nog even mijn systeem uit.

Je hebt 2 flessen die met elkaar verbonden zijn waarvan 1 fles een dubbele aansluiting heeft. 1 daarvan gaat naar het aquarium voor Co2 toevoeging.

1 fles heeft 200ml water en 200gt soda. De andere fles heeft 600ml water en 200gr citroenzuur. Als je het recept hebt gemaakt en de doppen weer op de fles hebt dan knijp je in de fles met het zuur waardoor er zuur bij de fles met soda komt. Nu volgt er gelijk een reactie en de flessen vullen zich nu met Co2 die vrijkomt bij de reactie van de soda met zuur.

Als de flessen op druk zijn dan open je het ventiel op slang die naar je diffuser gaat. Ik wacht meestal tot de meter in het midden van het groene gebied van de meter zit. Is tussen de 1.5 en 2.5 bar.
Een petfles kan 8 bar hebben dus dat gaat altijd wel goed.

Nu kan je de bellen afstellen doormiddel van het ventiel verder open te draaien of meer te sluiten.

De flessen werken met het hevel principe. Als er druk ontsnapt uit de fles met soda dan zuigt deze zuur aan van de andere fles en onstaat er weer een reactie.

Dit gaat erg geleidelijk en er ontstaat zo een constante reactie.

Hoe meer bellen en druk op de diffuser hoe meer zuur hij aanzuigend voor de reactie.
 
bedankt heb je toevallig ook een goede webshop waar je voor een schappelijke prijs citroenzuur en baksoda kan kopen
ga ik het toch een keer proberen
 
Nou heb inmiddels mijn zelfgemaakte bio co2 systeempje aangesloten met behulp van jullie advies. Gelijk de filter schoongemaakt en daar trof ik drie nog levende jong black mollies aan die ik al 3 weken kwijt was. Ik ging ervanuit dat ze opgegeten waren door de andere mollies. 3 weken in een pikdonker filter zonder voeding of licht is dus geen probleem voor deze kleine survivortjes.

Heb een diffuser gekocht bij de aquariumboer en voor de rest alleen gebruik gemaakt van suiker, gist en water. We gaan kijken of dit werkt!

Enige waar ik nog onzeker over ben, is het terugslagventiel wat ik toch maar de zekerheid heb geplaatst. Vraag me nu af of ik het wel in de juiste richting heb geplaatst. Maar daar kom ik snel genoeg achter: als er bubbeltjes komen in het omgekeerde bakje dan zit het wel snor.
Twee dingen: Misschien is een korfje aan je aanzuiging een idee? Of heb je een (binnen-)filter waarbij dit niet kan? Op je terugslagventiel staat in veel gevallen een pijltje voor de stroom richting maar je er vooraf natuurlijk ook even doorblazen om de stroomrichting te bepalen..
 
bedankt heb je toevallig ook een goede webshop waar je voor een schappelijke prijs citroenzuur en baksoda kan kopen
ga ik het toch een keer proberen
Ik bestel ze via bol.com en dan vaak van die acties dat als je 3kg pakt dat je maar 1.5 kilo in verhouding hoeft te betalen. En daar doe ik dan 2.5 jaar mee voor 25 euro of zo. Maar als je zoekt kan het vast goedkoper.

De carbonaat (soda) ben je duurder uit. Maar die kan je ook in ,akken van 10kg of 20kg kopen maar dat is zo onhandig in je aquariumkast ;)
Dus dan maar 500gr bij de supermarkt en iets meer betalen.
 
Ik bestel ze via bol.com en dan vaak van die acties dat als je 3kg pakt dat je maar 1.5 kilo in verhouding hoeft te betalen. En daar doe ik dan 2.5 jaar mee voor 25 euro of zo. Maar als je zoekt kan het vast goedkoper.

Volgens mij scheelt dit dan wel als ik het goed heb:
 
Ik heb net nog gekeken voor een co2 set in Nederland. Kost 140 euro alles erop incluis slangen+reduceer+klep+motor+fles+eerste vulling. Ik vind het niet extreem duur, je moet gewoon zeker weten dat je aquariums bijhouden leuk vind om te doen. Het bespaart je toch ook een hoop geklungel zo'n co2 set met fles en al.
 
Twee dingen: Misschien is een korfje aan je aanzuiging een idee? Of heb je een (binnen-)filter waarbij dit niet kan? Op je terugslagventiel staat in veel gevallen een pijltje voor de stroom richting maar je er vooraf natuurlijk ook even doorblazen om de stroomrichting te bepalen..
Het is een extern filter waar al een korfje op de aanzuiging zit. Maar de mazen in dit kortfje zijn alsnog enkele milimeters breed dus kennelijk net genoeg om hele kleine visjes op te zuigen. Ik kan nog steeds niet geloven dat die beestjes drie weken in een pikdonker filter zonder voeding hebben weten te overleven. Heb de drie survivortjes inmiddels aan een andere aquariaan geschonken omdat ik was mijn visbestand aan te passen en naast cory's graag tetra's en goeramis of en betta wil. Heb nu geen hele kleine visjes in mijn bak maar het idd wel handig om een nog kleiner korfje te kopen om dit een volgend keer te voorkomen.

Het terugslagventiel heb ik de goede kant op geplaatst want iedere seconde verschijnt er een prachtig belletje uit het luchtventiel. Wil nu nog een extra fles aansluiten en moet nog een t-splitsing hiervoor vinden en dan is het voorlopig wel klaar qua co2 hoop ik. Nu nog proberen de bestaande algen uit mijn aquarium te verwijderen. Heb gisteren met filterwatten geprobeerd wat bladeren schoon te maken maar dat ging vrij moeizaam.

In het ergste geval kan ik altijd nog nieuwe planten plaatsen maar dat hoop ik natuurlijk te vermijden
 
Ja komend weekend ff kijken of ze bij de aquariumboer iets hiervoor hebben liggen...
 
Beste allen, reeds twee weken verder en het zelf gefabriceerde bio co2 installatie loopt als een zonnetje. Helaas geldt dit ook voor de draadalgpopulatie die zich aan de linkerkant van mijn aquariuam (dus tegenover het omgekeerde CO2 bakje) zich enthousiast aan het breiden is. Rondom het CO2 bakje (rechterkant) is het inmiddels algvrij dus ik denk dat dit te maken heeft met een matige watercirculatie waardoor de CO2 zich niet goed over de bak kan verspreiden.

Het gaat om een Juwel 125 Liter bak met een Eheim 2213 filter met een capaciteit van 440 liter per uur. Dat zou toch voldoende moeten zijn. Maar desondanks zit er er weinig beweging in het water en moet je bijna met een microscoop kijken om de waterplanten te zien bewegen. Zo net weer een waterwissel gedaan na de nodige algen te hebben verwijderd en je ruikt de algenlucht rondom het aquarium na afloop.

Klinkt het aannemelijk dat slechte watercirculatie de boosdoener is en zoja, wat is dan de beste methode om de watercirculatie te verbeteren?

Een stromingspompje (mss overdreven in een 125 liter bak)? Of een spraybar aanluiten op de filter? Momenteel is de Eheim aangesloten op een standaard outlet pipe zoals hieronder. Het was zelfs zo erg dat de draadalgen zich rondom de outlet aan het nestelen waren.

Of voldoet deze filter niet voor een 125 liter bak en moet er naar zwaarder geschut gezocht worden?
 

Bijlagen

  • 4004710 Eheim Bent Outlet Pipe 12 16mm a-525x525.jpg
    4004710 Eheim Bent Outlet Pipe 12 16mm a-525x525.jpg
    33.7 KB · Weergaven: 63
De pomp is wel aan de krappe kant.
440L is schoon en zonder opvoerhoogte.
Normaal zou een JBL 702 toereikend zijn dus 300L is wel weinig.

Dit kan ook bijdragen aan je algen probleem.
 
Ik heb jaren een 2213 gebruikt op de 125 liter en geen enkel probleem gehad dus het kan wel met een normale bezetting.
 
Hier een filmpje maar daarin de uitstroom van de Eheim filter. Is dit een normale uitstroom voor een 2213 of is er iets mis hiermee? Anders zat ik te spelen met de gedachte nog een oude binnenfilter te plaatsen (tetra in 600 model heb ik nog liggen)
 

Bijlagen

  • WhatsApp Video 2020-12-10 at 08.50.34.mp4
    9.5 MB

Terug
Bovenaan