Zeewateravontuur van erwin2


Wat heb je verwijderd?

Goeie, vergeten te typen : de bakkishower . 3 kuub/uur naar beneden laten storten in torentje van 15x15cm met 2 lagen op grof materiaal .
Onderste deel is ingericht als half-nat gedeelte met turbulente waterverplaasting , daarboven meer waterval .
 
Goeie, vergeten te typen : de bakkishower . 3 kuub/uur naar beneden laten storten in torentje van 15x15cm met 2 lagen op grof materiaal .
Onderste deel is ingericht als half-nat gedeelte met turbulente waterverplaasting , daarboven meer waterval .

Oe cool! Die heb ik nog nooit gebouwd. Wel veel over gelezen al.

Heb je een kant en klaar model of een zelfbouw. Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen en de reden dat je hem liever kwijt was.

Ik geloof zeker dat dit een impact heeft op je bak. Ik wil er zelf graag later ook een door de goede verhalen, en daarnaast klinkt het me gewoon erg logisch.
 
Ik heb het eigenlijk gekopieerd van mijn koivijver , daar staat ook zoiets al lang mee te draaien in het seizoen .
Daar is het meer een trickle (lager debiet) , 4 kuub over 60x40 cm , wel 3 trappen daar .
Hoe meer water er over gaat hoe beter , net als hoe hoger het water kan vallen . Veel afvalstoffen worden dan gewoon vergast .
Ik heb dat wat kleiner gemaakt ,tis maar 1700 liter water he dat zelf ook veel kan verwerken .
Gewoon een glazen zuiltje gekit , in de sump gezet , met wat siporax achtig spul in en met wat gebroken bacteriahome FI .
 
zo zie je maar weer dat het soms lang kan duren voordat je het effect zie van een aanpassing in het systeem.
 
Ik dacht het 1,5 maand geleden zowat heb afgekoppeld .
En de laatste 3 metingen viel me het hoge nitraat op .
MAAR :
1: ik heb ook de verlichtingsduur ingekort van de HQI met 6 uur :oops:toen ik de T5 heb bijgehangen .
Omwille van de warmte en de stroomkosten .
Echter is dit niet zo slim geweest , totale volle verlichtingsduur is 6 uur geworden nu , maar dat is gewoon te kort .
Dit wordt nu geleidelijk weer verhoogd .
2: verwaarloosde afschuimer heeft ook wel wat nadelig effect gehad volgens mij .
Maar voor de rest niet veel veranderd hoor :D:oops:
 
Hier filmpje van de bakkishower , onderste deel moet wel iets droger worden .
Vorige keer kwamen de bellen enkel terug in de onderste helft van de keramische pijpjes .

 
Ik zie verdamping en geluid als nadeel.

Ik zou dan graag veel verse lucht willen hebben in die ruimte. Ik zit nog na te denken hoe ik dat doe en het daarnaast ook geluid dicht te maken.
 
Ik dacht het 1,5 maand geleden zowat heb afgekoppeld .
En de laatste 3 metingen viel me het hoge nitraat op .
MAAR :
1: ik heb ook de verlichtingsduur ingekort van de HQI met 6 uur :oops:toen ik de T5 heb bijgehangen .
Omwille van de warmte en de stroomkosten .
Echter is dit niet zo slim geweest , totale volle verlichtingsduur is 6 uur geworden nu , maar dat is gewoon te kort .
Dit wordt nu geleidelijk weer verhoogd .
2: verwaarloosde afschuimer heeft ook wel wat nadelig effect gehad volgens mij .
Maar voor de rest niet veel veranderd hoor :D:oops:

HQI :smitten:

Dat gaat een TL niet opvangen nee :D en, sorry maar ik ben blij dat te horen. Ik ben nogal een HQI fan.
Die stroomrekening.... tsja.. die betaal ik gewoon blind. Ik las hem niet :D
 
Verse lucht is wel belangrijk .
En de zuil is vanboven open .
Bij meer trappen voorzie je zijdelingse verluchting .
Geluid is er altijd bij bakki , dat valt ook te regelen hoe je je water verdeelt . Valt wel mee hoor , meeste is van de fototoestel zelf en de overloop .
 
HQI :smitten:

Dat gaat een TL niet opvangen nee :D en, sorry maar ik ben blij dat te horen. Ik ben nogal een HQI fan.
Die stroomrekening.... tsja.. die betaal ik gewoon blind. Ik las hem niet :D

Ga ik ook gewoon doen hoor , ook met dubbele verlichtingsuren . Moterke van de bak . Al de rest is bijzaak .
 
Verse lucht is wel belangrijk .
En de zuil is vanboven open .
Bij meer trappen voorzie je zijdelingse verluchting .
Geluid is er altijd bij bakki , dat valt ook te regelen hoe je je water verdeelt . Valt wel mee hoor , meeste is van de fototoestel zelf en de overloop .

Ik heb wel wat ervaring met vallend water, maar ik kon dat zo geleiden dat het niet klotste. In dit soort filters wil juist inderdaad wat jij zegt veel turbulentie.
Ik isoleer regelmatig PC's, dus heb materiaal voorhanden. Ik moet alleen een beter ontwerp maken. Iemand die verstand heeft van luidspreker behuizingen moet ik nog zoeken :D
 
Ik dacht het 1,5 maand geleden zowat heb afgekoppeld .
En de laatste 3 metingen viel me het hoge nitraat op .
MAAR :
1: ik heb ook de verlichtingsduur ingekort van de HQI met 6 uur :oops:toen ik de T5 heb bijgehangen .
Omwille van de warmte en de stroomkosten .
Echter is dit niet zo slim geweest , totale volle verlichtingsduur is 6 uur geworden nu , maar dat is gewoon te kort .
Dit wordt nu geleidelijk weer verhoogd .
2: verwaarloosde afschuimer heeft ook wel wat nadelig effect gehad volgens mij .
Maar voor de rest niet veel veranderd hoor :D:oops:

Minder verlichting zal zeker effect hebben op het verbruik van no3 en zeker in combinatie met minder filtratie.
 
Hier nog een filmpje van de sump die ook wat ingegeroeid is .



En het kleine bakje wat ook nog meedraait .

DSCF5145.JPG
 
Je gaat dus alles maar wat verdunnen :p
Dat kan ook .
 
Je gaat dus alles maar wat verdunnen :p
Dat kan ook .

:D ja in princiepen wel ja. Ik ga namelijk ook mijn doseringen anders verdunnen en mijn waterverversingen anders doen. Ik verander dus inderdaad de hoeveelheid water wat veranderd in mijn bak. Veranderen is verdunnen of concentreren.
Je moet natuurlijk wel allemaal op elkaar afstemmen wat betreft skimmer en stroming.

Het is stiekem ook een verkapte verwoording van "minder vis". Je adviseert liever niet minder vis, maar meer water ;)

Je mag het rustig verdunnen noemen :D
 
Als je geen overtollig geluid wil dan is misschien de zandfilter wel wat voor jou .
Dat is ook een mooi systeem (vroeger ook gehad op mijn zoetwaterbak)
Dan vul je een buis met geschikt zand en laat dit er traag doorsijpelen via de wet van communicerende vaten .
De zandlaag minimaal 90cm hoog .
Maakt nitraat in de bovenste 2cm , de rest is allemaal reductie en ontsmetting . In principe heb je dan ook geen UV nodig .
 
Als je geen overtollig geluid wil dan is misschien de zandfilter wel wat voor jou .
Dat is ook een mooi systeem (vroeger ook gehad op mijn zoetwaterbak)
Dan vul je een buis met geschikt zand en laat dit er traag doorsijpelen via de wet van communicerende vaten .
De zandlaag minimaal 90cm hoog .
Maakt nitraat in de bovenste 2cm , de rest is allemaal reductie en ontsmetting . In principe heb je dan ook geen UV nodig .

Ik like je post maar ga niet voor zandfilters. Dit princiepen ligt me niet. Het gaat me echt om de aanraking van lucht en daartussen ook veel oppervlakte creëren voor wieren/algen/bacterie/filterdieren. Het idee is dat ik een soort van eb en vloed locatie maak waar dingen groeien die maar half in het water hoeven te staan. Het gaat me om die ecologie die daar ontstaat. Ik kan daar dingen kweken die niet continu onder water willen staan en juist goed functioneren in brandingen en in eb en vloed situaties.
 
Daar kan je dan een syphon systeem voor bouwen .
Dan pomp je iets heel traag vol tot tot een bepaalde waterstand , vanaf dat punt loopt alles snel leeg , en wordt dan terug traag gevuld .
Die syphon is vrij eenvoudig te bouwen .
Dat is een soort van aquaponics opstelling , zoek eens op 'bell syphon"
 
Daar kan je dan een syphon systeem voor bouwen .
Dan pomp je iets heel traag vol tot tot een bepaalde waterstand , vanaf dat punt loopt alles snel leeg , en wordt dan terug traag gevuld .
Die syphon is vrij eenvoudig te bouwen .
Dat is een soort van aquaponics opstelling .

Ik weet niet of het nut heeft want dit is voor mij een bak die ik wellicht pas over 10 jaar start (kan ook 2 jaar zijn). Het word mijn laatste bak :D

Maar ja dat kwam ik inderdaad tegen en staat op de optie lijst. Ik weet alleen nog niet wat ik precies wil gaan doen en welke ruimte ik heb. Een branding is weer anders dan eb en vloed. Ik zou zo ontzettend graag een soort van mossel kolonie willen die daar graag leeft. Wieren ed zijn dan mooi meegenomen, maar ik wil een bak die ik kan overvoeren voor de gorgonen, en deels gefilterd word door mossel types.

Maar je syphon systeem staat op de lijst der mogelijkheden :)
 
Als je er een aparte gekoppelde getijde bak van maak met verschillende soorten krabben zoals degenkrabben en mangrove kan het een hele mooie en bijzondere toevoeging zijn.

En dat met een dik zandbed zodat het ook als zandfilter werkt.
 
Hier nog een fotoke van deze week .
Paddestoel onderin moet een nieuw plaatsje krijgen (maar waar ??)
Heeft veel te lijden van het netelen van de omringende leders .
Ook nog een steen naar beneden gekukeld , hoopje koralen gebroken ...:(

2018-08-02-2.JPG
 
Ja , achter de stylo op de achterwand , maar ook schuin onder de groene montikelk die dan weer onder de blauwe stylo staat , kan je het nog volgen :p
Kleur is wat blauw grijs achtig . onder blauw licht weer wat groeniger heb ik het idee .
 
Ik heb nog een stuk liggen op de bodem , maar is wat ver weg voor jou denk ik .
 
Net eens efkens alles stilgelegd en eens van bovenaf gekeken .
Van vooraf zie je het maar voor de helft .
Snel paar foto's gemaakt , de lampen krijg ik niet weggetoverd .

DSC03738.JPG


DSC03739.JPG


DSC03741.JPG
 

Bedankt .
Kleur is er wel wat af tov paar maand terug .
Nitraat is wat hoog :( dus ja ...
Ik vind het wel apart dat bijvoorbeeld in het groen , de meeste wel mooi blijven en de andere wat fletser worden .
 
Hele mooie foto's zo van boven.

Dat groene is toch hydnophora? Als je die 2 dagen naast de bak leg dan blijft deze nog steeds fel groen volgens mij.
 

Terug
Bovenaan