Erg leuk die nieuwe aankopen Erwin.
Dat ziet er gezellig uit zo, eindelijk een zeebak met veel visjes 😉
Nou, niet op jouw bak dit keer 😉Haha, waar zal dat op slaan? Maar ja in zo n bak kun je wel wat vissen kwijt en die draait eigenlijk al vrij lang.
in een zeewaterbak qua aantallen ook minder vissen dan in een zoetwaterbak. Maar ja, naast de vissen zie je wel andere dieren zoals koralen Ben😉
Misschien dat veel mensen bang zijn om teveel aan bezettiing te hebben.
Of bang dat ze de controle over de waterwaardes verliezen .
Het is meer een kwestie van de juiste balans vinden met je bezetting denk ik.
Heeft de prijs van die visjes er ook misschien iets mee vandoen?
Veel hangt ook af van je steen en wat voor afschuimer je hebt dus het is lastig om te zeggen dat zoveel vissen op zoveel liter wel of niet kan. Ik merk met deze Deltec 1351 dat die veel beter afschuimt dan de oude Tunze 9001 (in de oude bak) en dat maakt al een wereld van verschil.
De Tunze kreeg de nitraat amper onder de 10 mg en na 8 maanden lukte het pas om deze onder de 5 te krijgen. Het heeft nooit problemen gegeven gelukkig maar ja ik merk nu inderdaad een wereld van verschil. De Tunze werd me destijds aangeraden maar ja viel me toch wel tegen achteraf.
Maar goed met zo n bakje als mijn oude met sump achterin ben je ook weer beperkt in de mogelijkheden. En als starter moet je ook nogeens een boel leren.
Ik had je gewaarschuwd voor die tunze , en zelfs nog een goedkoop aanbod gedaan ook , maarnee John wilde perse een nieuwe 😛😀
Bij die van mij zag het er wel erger uit maar ook vooral bij de vinnen aan de zijkant en de rugvin. Tanne Hoff heeft mij toen verteld dat dit vaak veroorzaakt wordt door een te kort aan groenvoer en mogelijk vitamine tekort.
Ik geef dagelijks spirulina vlokken (HS aqua) en diepvriesvoer (elke dag 2 soorten mysis, krill, artemia) ook geef ik 2x per week pas uitgekomen artemia.
Ook geef ik dagelijks een stukje nori.
Bij mijn gele dokter ben ik toen gestart met het geven van nori (gaf ik daarvoor niet) en dagelijks heb ik bij het diepvries voer een paar druppels vitamine gedaan van AquaForest, na een week zag ik verbetering en na 2 maanden was hij weer helemaal mooi geel.
Als ik het zo zie dan zou het niet aan je voer moeten liggen dus misschien toch gewoon het licht.
Allereerst 🙂 Mooi project!
Zie je eigenlijk buiten de eventuele dokter verkleuring nog andere problemen? Je zou verwachten dat als er echt iets mis is dat er wel meer vis in de problemen raakt.
Als je verder ook niks meet, en de dokter verkleuring door de foto komt, dan zou ik denk ik rust nemen. Het is zeker opvallend maar met jouw vissen en koraal bestand verwacht ik dan veel meer symptomen.
Staat al het koraal netjes open?
(ow en op de discussie over vissenbestand uit Feb, dat ligt aan je filter. Helemaal niks anders. Met een bioloog van 2x bakinhoud kom je een heel eind.)
Niet alle koralen staan heel de dag open , degene die soms dicht staan zijn enkel leders (paddestoelen) .
Maar is meer te wijten aan waterwaarden denk ik en stroming .
Sps wel , dat is staat altijd mooi open .
(ow en op de discussie over vissenbestand uit Feb, dat ligt aan je filter. Helemaal niks anders. Met een bioloog van 2x bakinhoud kom je een heel eind.)
Deze begrijp ik niet goed .
Een bioloog van 2x bakinhoud ?? Waar is dat goed voor ?
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.