Eerste zeeaquarium


M

michael0705

Guest
Hallo allemaal,

Ik zit al erg lang met het idee om een zeeaquarium te beginnen, vorige winter kwam het zelfs zo ver dat ik al een aanbetaling had gedaan voor een tweedehands zeeaquarium. Hier heb ik op het allerlaatste moment van afgezien omdat ik bang was dat de kosten te hoog op zouden lopen.
Ik ben namelijk net 16 jaar, maar nu heb ik 2 baantjes dus dat moet wel lukken, kwa opstart budget zou ik toch liever niet over de 350 euro heen willen gaan. Ik heb me wel al aardig ingelezen en dergelijke maar ik zit nog steeds met veel vragen. Ik heb bijvoorbeeld veel youtube filmpjes gekeken van mensen die een nano rif opzetten en dan kan je helemaal volgen hoe het groeit en dergelijke. (vind het erg mooi om dat te zien), maar even to the point, ik zou graag een aquarium willen dat niet al te groot is, het liefst ook niet al te veel gecompliceerde technieken etc.
Op vele van die filmpjes zag ik bijvoorbeeld dan mensen gewoon een aquarium van 60 liter ofzoiets, opzetten met een hang-on filter, een stromingspomp, een paar mooie leds erboven en een verwarming uiteraard, levend zand erin, 'dood' steen en dan groeit het uit tot een prachtig rifje met mooie koralen en een paar visjes. Niet al te veel moeilijke dingen, maar is dit nou echt aan te raden? Ik zou er gewoon graag wat leuke koralen en misschien een paar visjes etc. in willen doen, heel graag een koppeltje driebandsannemoonvisjes, vind dit echt geweldige vissen om te zien. Nu zit ik dus met de vragen: wat voor bak formaat heb ik nodig? (ik slaap op zolder en er past niet een al te grote bak door het trapgat heen), wat zijn de kosten die ik hiervoor kan verwachten?, is het goed te doen om een aquarium met bijv. een extern Eheim filter en zonder sump etc. te houden?
Alle tips zijn welkom ;)
Gr.
Michael
 
Nog even ter informatie: kwa grootte zat ik zelf te denken aan ongeveer 80x40x50, vind dit een mooie maat, niet te groot en niet te klein en neem aan dat ik hier wel wat leuke visjes en koralen in kan houden. (wil wel graag een tweedehands bak halen vanwege de kosten) een afschuimer erbij zit ik ook te overwegen ik kan een bak halen voor 150 euro, deze is dus 80x40x50, zit led verlichting (dag en nacht), een tunze wavemaker, voer systeem, verwarming, dennerle nano 4 in 1 pomp (ik ga sowieso een andere kopen), 'dood' steen, een algen krabber, een emmer zout bij en een afschuimer: blusskimmer 550.
ik kan hem ook zonder de afschuimer halen dan is het 100 euro, maar dit is een goede afschuimer en lijkt me erg handig om te hebben.
is het aan te raden deze set te kopen?
Gr.
Michael
 
Even de bak zelf.. die maat is wel ok� en daar kan je wel iets mee.

Dood steen kan je uitkoken, en hiermee opstarten, denk er wel aan dat de opstart dan enorm lang duurt (microbelift bacteri�n zijn ook absolute noodzaak dan)

Tunze streamers zijn top

Ferplast bluskimmer is gezien je budget niet gek.

Led heb ik geen idee wT erop zit. Maar indien genoeg vermogen kan dit prima..

Hou rekening met het aanschaffen van een osmose apparaat met DI filter (rond de 65� nieuw) en het zout dat je nodig heb.

Let hierbij ook op dat het maken van osmose wTer veel water kost (elke 4l uit de kraan maakt 1 liter osmose)

Klinkt als geen verkeerde set om mee te beginnen, welke regio kom je vandaan ? Er is altijd hier wel iets te lenen/halen
 
Hallo,
Ik kom uit regio Utrecht, mij leek het indd ook wel een mooie set om mee te beginnen.
En het indraaien, hoe lang duurt het dan als ik met 'dood' steen en levend zand begin?
Ik kan ook wel wat levend steen erbij halen, als dit een paar weken scheelt dan doe ik dat wel.
Gr.
Michael
 
Dat verschilt heel erg. Met geluk, zo'n 2-3 maanden, als je pech hebt , of als je er gewoon weinig aan doet (geen bacteri�n toevoegt enz.) kan het tot 1 jaar of misschien zelfs langer duren. Je kan inderdaad een beetje levend steen halen, en de rest dood doen. Als zo'n 20% van het steen levend is, zal dat heel erg helpen.
 
Oh, ik wist wel dat het lang duurde maar ik dacht gewoon een week of 6. Maarja ik zal dan in ieder geval wel wat levend steen halen, ik ga aanstaande zaterdag de bak halen ;)
Dan zal ik hem ergens volgende week gaan klaarmaken. Ik zal het wel bijhouden met foto's en updates. Lijkt me wel leuk om te doen, ik had wel nog een vraag: moet je nou nog iets onder te stenen leggen voordat je ze in het aquarium doet? Want lijkt mij niet echt goed voor het glas als er zware stenen opliggen, of maakt dat niet uit?
Gr.
Michael
 
De een stapelt op piepschuim , de ander lijmt de ze vast of met epoxy , de ander legt ze op stekkenroosters , weer een ander legt ze rechtstreeks op het glas .
Ik heb ze op stekkenroosters liggen , dan kan ik nog wat rommelen met mijn stenen .
Qua opstart valt het wel mee , mijn ene startte op in 2-3 weken , de andere duurde toch dik 4 weken .
De ene geen algenplaag gehad , de andere tierde welig .
Na een week of 4 zet ik de eerste dieren in om het wat op gang te brengen .
Ik zou als je begint opstarten met levend steen , mooi om te volgen wat er allemaal opzit .
Echter twijfel ik nu weer als ik naar je budget kijk , met levend steen moet je wel wat ploegen inzetten om je stenen weer proper te krijgen , dat gaat van egels , garnalen , slakken , kreeftjes .
Die tikken samen toch aardig door , maar doen hun werk wel eer aan .
Ik kan je zeggen , die 350 euro is veel te weinig , je gaat nog vanalles tegenkomen wat je niet voorzien had .
Aankoop uitrekenen is simpel en helder , wat er daarna volgt .....
 
3weken is super snel..
Mijn bak nu, draaide pas een beetje na een half jaar..
Mijnvorige bak had 7weken nodig ongeveer voordat die goed ging..

En idd zoals erwin al aangeeft.. Je gaat tegen een hoop kosten aanlopen die je waarschijnlijk nooit had verwacht.

Mijn mening is dst de grootste nadeel aan overstap naar ,zout de kosten lopen heel rap heel hoog op..

Alleen aan zout (kh/ca/ ververs zout) heb ik iedere maand op 500liter echt 50� nodig. (en 50 tot 65� stroomkosten.. En euro of 25/35 toevoegingen.. En..en..en..)
 
Okee, ik denk dat ik dan zo'n stekken rek erin doe. Dat kosten oplopen begrijp ik ook hoor en dat is geen probleem, maar ben eerder bang dat er iets mis gaat. Gister naar de rifwachter in Hilversum geweest, daar zeiden ze dat als ik er paar kg levend steen bij doe en 80 liter van hun zeewater (zit in de koralen bak bij hun, dus is goeie kwaliteit water met bacterieen erin, en verder gewoon zelf water maken, dan 3 weken laten in draaien, zand er later pas in en na een week of 3 a 4 kunnen de eerste dieren erin. Ik ga al jaren nar de rifwachter en vind het een erg fijne winkel maar de prijs ligt wel erg hoog, volgens hem was die eiwit afschuimer en dan een extern eheim filter erbij ruim voldoende om de bak draaiende te houden. Misschien start ik eerst wel met het filter dat er bij zit, een intern filter. En dan voordat ik er dieren in doe een eheim filter erop zetten. Kan dit?
Gr.
Michael
 
neen.

rifwachter ken heel goed praten, ik ben ook ooit zo op die manier begonnen, en eigenlijk kom ik er nooit meer.

1: die koralen bak.. man o man.. wat een drama, dat ding ziet er echt niet uit, en zou daar nooit water uit willen hebben.
2: de vissenbakken zijn gevuld met gewoon kraanwater (of iig, dat waren ze anderhalf a 2 jaar terug)
3: levend steen van hun, komt binnen, en gooien ze in de sump van de koralenbak... dit is dus absoluut geen verse steen, en voor 15euro per kilo, kan je veel beter ergens anders steen halen.

regio utrecht, de diebo is wel een leuke om eens langs te gaan dan.

mocht je een auto hebben, zou ik ZEKER even langs aquaasan rijden, boesingheliede, op schiphol (is even een stukje rijden, maar dat is wel DE zaak van nederland.)

zowel diebo als aquaasan verkopen steen, maar eigenlijk en alleen op bestelling zodat jou steen zo vers mogelijk ik, en niet als bij rifwachter, al weken/maanden in een bak ligt en het meeste leven al eraf..


je hebt helemaal geen externe eheim filter nodig, dit is alleen echt nodig als:
1: je fosfaat hoog oploopt (voor fosfaat killer)
2: je water te geel word (voor kool)
3: je te weinig stroming heb.

zolang je een afschuimer, en wat stroming pompjes heb, heb je echt geen extra filter meuk nodig.
die denerle bio circulator 4 in 1 apparaat is gewoon een stromingpompje met een watje erop, dat word elke dag schoonmaken, of een nitraat fabriek, beide zit je niet op te wachten.
 
Okee, maar is er dan echt geen filter nodig? En dat de rifwachter mooie praatjes heeft twijfel ik over, ik vind dat ze inderdaad wel snel dingen aansmeren enzo maar hun bakken zien er prima uit hoor. Ook hebben ze grote aquaria in aqua expo. Maar hoe kan ik de bak het best opstarten ik heb hem nu staan met het uitgekookte dood steen op zijn plek maar verder niks erin. Maar zal ik nu met levend zand starten of niet? En waar kan ik dan het beste levend steen halen en is dat echt nodig? En zal ik gewoon beginnen met zelf gemaakt zeewater? Gewoon met osmose water uiteraard en een goed merk zout uiteraard. Het is mij namelijk nog steeds niet helemaal duidelijk hoe ik het beste kan opstarten.
Gr.
Michael
 
Het koraal eiland is een van de beroerdste van Nederland..
Alles is bruin of word daar bruin.
Moeilijkere koralen verkopen ze niet omdat die daar toch alleen maar doodgaan.

De koralen bak bij rifwachter zou ik geen water van willen


Zelf water maken.. koop een osmose apparaatje met di filter.

Vul de bak.

Zout erbij.

Pompen aan.

Steen erbij

Bacteri�n erin (microbelift special blind is fantastisch)

En gewoon 8 weken wachten
 
Vissen zijn trouwens ook goed te halen bij rifwachter. Zeewater ook.
ik heb daar nog nooit een zieke vis ofzo gekocht. De quarantaine enzo doen ze echt super netjes.. het enige waar de rifwachter in mijn ogen echt enorme vooruitgang in MOET boeken. Is de droevige koralen bak (tot voor kort bakken).

Ik wil ook absoluut niet deze winkel zwart maken!

Ik kwam er altijd vaak. Met plezier.

De iets hogere kosten voor zeewater vissen is zeker te rechtvaardigen.
Hun hebben alle vissen minimaal een aantal weken in quarantaine.
Hier sterven er gewoon een aantal. Dat is hun absoluut niet kwalijk te nemen.
Dit verlies word gewoon in mijn opzicht doorberekend. Maar als ik vissen nodig heb is dit wel 1 van de weinige zaken waar ik heenga.

De negativiteit is vooral op het aspect:
Water halen uit de koralen bak.
Doe dit gewoon niet.. ga naar een hobbyist ofzo. Die hebben water kwaliteit veel hoger in het vaandel staan.

Ik heb vorige week vrijdag 300liter ververst. Of wij het nou over de stoep laten lopen of iemand meegeven. Maakt ook niet uit

Een maat van me woont in Utrecht. Die ververst ook wekelijks. En heeft een puik draaiende bak staan. Stuur me anders even een pRive bericht. Dan stuur ik je zijn nummer en kan je daar waarschijnlijk wel water halen
 
Wanneer ga je starten?
Ik ga namelijk vandaag mijn zeoreactor in mijn sump zetten.
Om ruimte te maken moet ik er levend steen uithalen.

Ik kan dit nog wel heel even in mijn sump laten lggen voor je, maar geen weken..

Als je binnenkort gaat starten. Kan je hier (Assendelft) gratis en voor niets wel dat steen komen halen.

Is denk ik een half jaartje oud, heeft in mijn sump gezeten om mijn bak een beetje op te starten.
 
Bedankt voor alle reacties, ik ga vandaag naar die grote winkel bij schiphol, aquasaan/aquasan. Ik heb nog nodig: osmose apparaat, verwarming (zit er een bij maar die ziet er niet meer uit kan ik alleen met +/- instellen), levend zand/koraal zand en ik ga kijken of ik wat zeewater mee kan krijgen van hun. En ik moet denk ik even aquariumkit halen, want de stromingspomp die erbij zit, zit niet iets bij waarmee ik heb vast kan maken. Of ze moeten daar iets anders ervoor hebben. Maar ik heb nog wel een vraag: de bak is dus 80x40x50 maar het glas is 1,5 cm dik, is dat niet heel erg dik voor zo'n formaat? Hij is ook echt loodzwaar en we kregen hem maar net de zoldertrap op :p
Maar ik ben benieuwd hoe de aquasan eruit ziet. En ik laat het zeker weten wanneer ik de bak ga opstarten.
Gr.
Michael
 
AquaSan is fantastisch..
Maar niet groot.
Ze zijn aan het uitbreiden. Maar dat is een winkel waar je een keer geweest moet zijn..

Top zaak. Altijd gezellig en goeie koffie
 
Zeewater verkopen ze daar gewoon per liter.
Als jij uit hun showband water wil. Kan je dit gewoon kopen voor een cent of 30 de liter

Heel veel mensen kopen bij Sander water voor de wekelijkse verversing enzo
 
Nou ben helemaal geslaagd bij aquasan, erg leuke winkel inderdaad. Heb nu de bak draaien met levend zand, dood steen dus, en ga zo bacterieeen toevoegen heb bij hun kant en klaar zeewater gehaald en osmose water voor de top off. Ook een nieuwe stromingspomp, verwarming en een zoutdobber gehaald, heb nu ook 6 jerrycan's van 20 liter per stuk dus dan kan ik gewoon zeewater/osmose water halen. Heb wel nog vragen, de bak staat nu sinds zaterdag avond gevuld en heb de verlichting, verwarming en de stromingspomp aan maar moet de afschuimer nu ook aan? Heb wel even aangezet maar het bakje loopt binnen no time vol helaas, iets wat ik hieraan kan doen? Maar ik zal kijken of ik wat foto's kan posten.
Gr.
Michael
 
Maak idd even een filmpje als hij overstroomt..
Er zal vast iets wezen mbt afstellen dat niet helemaal lekker zit..
Het schuim moet zeg maar net aan de rand van de nek zitten en daar blijven. Overstromen hoort iig niet, probeer hem anders aan te zetten en iets hoger te hangen?

Aquaasan is inderdaad een gouwe tent, mijn vaste stek, en de kwaliteit van dieren (en dan doel ik vooral op de hardere en moeilijkere koralen) zal je nergens in nederland beter vinden
 
Nou inmiddels draait de bak een week, heb 2 keer bacterieen toegevoegt van microbe-lift special blend (wat stinkt dat spul zeg :p) maar de afschuimer staat nu goed afgesteld. Nu dus wachten, maar hoe lang moet ik eigenlijk wachten voordat de eerste bewoner in de bak kan? Het loopt erg uit een wat ik hoor namelijk, de ene zegt 3 weken als je waterwaardes goed zijn, de ander zegt 3 maanden. Dus ik heb geen idee, maar denk dat als je een goeie 3 a 4 weken wacht, je toch wel de eerste bewoner zou kunnen toevoegen? Gewoon een sterk visje of bijvoorbeeld een poetsgarnaal. En moet ik eigenlijk nog iets doen om te zorgen dat de bacteri�n gaan groeien? Hoorde namelijk dat sommigen voer toevoegen zodat het door de bacteri�n kon worden afgebroken en hiermee het ecosysteem op te bouwen, klopt dit? Ik zal zo proberen een foto toe te voegen, zit alleen nog te twijfelen of ik een hele grote schelp, zo een die van die blauwe lippen heeft, zal toevoegen. Heb een hele collectie aan dode koralen en erg mooie en grote schelpen, heb wel een mooi stukje dood koraal toevoegt links achterin (hopelijk zo op de foto te zien). Maar deze schelp is behoorlijk groot en er zit nog afgestorven koraal op.
Gr.
Michael
 
Ik zou lekker minimaal 6 weken de tijd nemen.

Beter iets langer wachten dan een hoop ellende (been there, done that)

Je krijgt zodirect bruine algen.
Deze gaan over naar groene algen.

Wacht tot alle groene algen afgestorven zijn..

Een vis zal zelfs nu al in leven blijven.. maar of het voor een beestje fijn vertoeven is is een tweede.

Doopvont schelpen (levende) kosten heel snel 100�++ ik zou zeker wachten met het inbrenhen van dergelijke dure dieren.
 
Oke, het is een lege schelp hoor, mijn opa heeft hem 40 jaar geleden gevonden in Saoedi-Arabie, dus vind het wel een gave toevoeging aan de bak. Bij de rifwachter zeiden ze dat een algenuitbraak niet nodig is, of is dit onzin?
Gr. Michael
 
Krijg helaas een error, dus de foto's komen morgen wel. Moet wel zeggen dat ik het altijd erg moeilijk vind om te wachten met dieren toevoegen. Toen ik net met zoetwater aquaria begon deed ik dit namelijk ook niet, ik wachte max 2 weken en voegde dan een paar visjes toe, heb hier nooit problemen mee gehad. Maar aangezien dit een nieuwe hobby is zal ik toch jullie advies opvolgen. Ik had trouwens wel nog een andere vraag, ik vind de mandarijnvis een ontzettend mooie vis en heb me er wel redelijk over ingelezen. Ik weet dus dat de voeding een probleem is en dat je hem eigenlijk pas kan toevoegen als je bak al een jaar staat te draaien zodat er een populatie eenoogkreeftjes (copepods) kan ontstaan. Maar is het dan niet mogelijk om voordat je uberhaupt vissen toevoegt, een populatie van deze eenoogkreeftjes op te bouwen? Door deze diertjes toe te voegen en dan kunnen ze in alle rust voortplanten zodat er genoeg voedsel zal zijn voor de mandarijnvis. Verder zit ik ook al wat na te denken over het bestand van vissen (wil ook graag koralen hoor, maar daar vraag ik later wel over). Ik zou bijvoorbeeld een koppelje annemoonvissen erg leuk vinden (volgensmij wil iedereen die start in de hobby deze vissen :p) en verder bijvoorbeeld een of twee vuurvisjes. En een dwergkeizer, zou dat kunnen? Of is de bak daar te klein voor en las ook dat hij niet helemaal reef safe is, dus misschien niet de beste keuze. Verder lijkt mij leuk als aller eerste visje, een azur juffertje, zijn niet prijzig en volgensmij makkelijk te houden. Hoor graag jullie meninh hierover (uiteraard komen er ook slakken en garnalen etc. in als clean up crew)
Gr. Michael
 
Azurjuffertjes (juffertjes in het algemeen) zijn bekend om hun agressiviteit. Je kan ze het beste als laatste toevoegen, en dan nog gaat het soms mis. Heb wel eens gehoord van iemand met een 700 liter aquarium dat het bij hem altijd mis ging.
Dus, tenzij je die als enige vis wil, zou ik er niet aan beginnen.
Het kan natuurlijk goed gaan, maar ik raad het niet aan.
 
Oh oke, maar wat zijn dan wel geschikte vissen voor mijn bak om mee te beginnen? Las namelijk oom dat je de annemoonvissen ook niet als eerste mag toevoegen omdat ze dan heel territoriaal worden. Dus is een vuurvis een goede optie om mee te starten? Vind het alleen zo jammer dan deze vissen zich vaak verschuilen, het liefste zou ik met een annemoonvis beginnen maar weet niet of dit kan? En zou iemand me willen uitleggen hoe ik foto�s kan uploaden, heb ze nou geconvert met het programma maar wat moet ik nu doen? (sorry dat het even off topic is)
Gr. Michael
 
Hier even een foto met blauwe en witte lichten aan:
michaelvd0705_7_(2).jpg


En nog even een foto met allen blauwe leds aan:
michaelvd0705_8_(2).jpg


Gr.
Michael
 
Okee ik zal het even opnieuw proberen, net even naar je nano reef gekeken, ziet er mooi uit! ;)
 
Nu moet hij het wel doen dan, hier met blauwe en witte leds aan:
Rn7G5kKZMLHRjainEGD7K2j6-di_3zQZ.jpeg


Hier met alleen de blauwe leds aan:
Rn7G5kKZMLHRjainEGD7K2j6-di_3zQZ.jpeg


(lijk wel een stuk blauwer dan dat het is)

Gr.
Michael
 

Terug
Bovenaan