Eheim 2213 ratelt


Tiemo2203

Active member
Lid geworden
27 oktober 2016
Berichten
36
Leeftijd
25
beste forum genoten,

Ik ben sinds een paar maanden in het bezit van een extern filter, namelijk de Eheim 2213.
Ik heb specifiek voor dit filter gekozen omdat ik mij heb laten vertellen dat Eheim een betrouwbaar merk is.
Helaas begon me pomp een maand geleden te ratelen, ik heb het filter toen helemaal schoongemaakt.
De watten vervangen, de filtersponsen uitgespoeld, het hele gebied rondom de impeller heb ik grondig schoongemaakt met een tandenborstel en wattenstaafjes en ook de slangen heb ik helemaal schoon gemaakt.
Het probleem leek verholpen en ik dacht dat het gewoon kwam omdat ik de eerste keer me filter te lang niet had schoongemaakt en alles was volgeslipt. Echter kwam hetzelfde probleem na het schoonmaken al na 2 weken terug. Weer heb ik alles schoongemaakt en daarnaast heb ik om de intake van het filter een oude filterspons, van een superfish intern filter, gehangen om de grote afval stukken helemaal buiten het filter te houden.
Het geluid komt nu steeds weer terug en de doorstroming van het filter is in zo'n situatie ongeveer 30-40% van wat hij normaal doet. als filter media heb ik van onderaf gezien: fijne filterspons, grove filter spons, biologische media, fijne filter spons en bovenop filtermatten met nog een dun filtersponsje daar overheen. De korf waar de media in zit kan nog gewoon normaal dicht en drukt ook niet tegen de motorhuis van het filter aan. Als er iemand is die weet wat ik kan doen zou ik erg blij zijn met diegene. Het filter is nieuw en de slangen en de filtermedia komen bij een goede aquarium zaak vandaan.

Alvast bedankt. Groet,

Tiemo
 
SJmF92AbhGtYiWtGLihUbAY7hVGtz2Ve.jpeg.jpg
 
Is de rotor niet stuk? Ik heb dat ook een keer gehad en toen bleek de rotor niet goed vast te zitten op de magneet zeg maar waardoor die niet goed en vol draaide.
 
Als je begint met fijne spons, zit hij snel verstopt, he.

Onder op met siporax beginnen, dan grove spons ,fijne spons, dan watten..

Ligt er een rooster boven op? met pootjes omhoog?
En maak hem niet helemaal schoon. ben je ook bacterie kwijt.

Eheim is betrouwbaar,als je hem goed behandelt.


Als hij vol zit, trekt hij valse lucht, dat is die herrie.
 
Verkeerde opbouw van het filter.

Zeker naar die Amerikaan geluisterd??

Als je de opbouw volgt van Eheim werkt deze super.

De fijne spons onderop, zit zo snel verstopt. Dan loopt het filter niet.
 
Verkeerde opbouw van het filter.

Zeker naar die Amerikaan geluisterd??

Als je de opbouw volgt van Eheim werkt deze super.

De fijne spons onderop, zit zo snel verstopt. Dan loopt het filter niet.
Pondguru is Brits xD

Maargoed “zijn” methode is in een Classic filter niet echt handig.

Denk trouwens dat ik het meer met John eens ben, miss is het asje gebroken?
 
Hier was de as niet echt gebroken maar hij zat niet vast meer aan de magneet. Volgens de lfs was dat met secondenlijm wel te verhelpen maar ik heb destijds maar een nieuwe gekocht.
 
Denk trouwens dat ik het meer met John eens ben, miss is het asje gebroken?

Dann draait hij nog steeds, hoor.
Vroeger waren ze ook al in 2 delen.
 
Denk trouwens dat ik het meer met John eens ben, miss is het asje gebroken?

Dann draait hij nog steeds, hoor.
Vroeger waren ze ook al in 2 delen.
Correct, mijn jbl 1501 werkte ook met gebroken as maar maakte wel een flinke herrie
 
Bertus ik bedoel niet dat de as gebroken is maar dat de magneet niet goed op de as vastzit en dus niet goed de boel laat meedraaien. Beter weet ik het zo even niet uit te leggen:sorry:
 
Bertus ik bedoel niet dat de as gebroken is maar dat de magneet niet goed op de as vastzit en dus niet goed de boel laat meedraaien. Beter weet ik het zo even niet uit te leggen:sorry:


Dat weet ik.

Heb het zelf ook vaak gehad,

Tubetje lijm , en het was gemaakt.

Heb nu 2 nieuwe in de la liggen. voor de 2226. en 28.
 
Haha, ja dat zei Frits hier ook en ik dacht gelijk toen aan jouw natuurlijk:D:D
 
@Bertus ik heb inderdaad me filter vanaf het begin gevuld met filters van grove naar fijn, heb dat fijne filter matje er dan ook net uitgehaald. @jessicapilon De impeller is nog helemaal intact, de as is heel de rubbertjes vallen mooi op zijn plek en ook het propellertje zelf zit vast aan het magnetische deel. Na het schoonmaken is hij dan ook erg stil en draait hij perfect. @Bertus ik heb er inderdaad een soort korfje bovenop liggen die gewoon bij het filter kwam, hij zit niet overdreven vol met filter media maar toch gaat hij na korte tijd raar geluid maken, ook als ik de filters niet schoon maak en alleen de impeller eruit haal en alles daar even met een tandenborstel schoon maak is hij weer dood stil en werkt alles perfect. Ik heb geen idee wat er nou precies voor zorgt dat hij dus gaat ratelen er zit nauwelijks vuil rondom de impeller.
 
Enigste oorzaak is lucht. wat in de rotorkamer zit.

Zou het weer zijn, steker er uit, en weer erin.

Je bent de eerst niet, en ook de laatste niet, hoor.
Gebeurt bij mij ook wel.

Heb een gietertje, dan vul in de pomp aan.
Kijk aan de zijkant, onderkant pomp ,en schud, dan zie je het .
 
helaas is het geen lucht dat in de pomp zit, dan kan je inderdaad door het kantelen van het filter vaak het gebrom oplossen. Dit is echter een scherper geluid als ik het zo kan noemen. Als ik ook kijk komt er geen zuurstof uit de uitstroom ook de slangen zijn 100% waterdicht aangesloten en heb dat laatst getest met een beetje melk, dit had ik rond de aansluiting van de slangen gedept maar geen melk werd opgezogen en ook geen witte vloeistof kwam uit het filter. Hij zuigt dus ook geen valse lucht aan. Als iemand wel weet wat het is zou ik het alsnog super graag horen, het zou fijn zijn als ik niet elke week me filter uit elkaar hoef te halen...
 
helaas is het geen lucht dat in de pomp zit, dan kan je inderdaad door het kantelen van het filter vaak het gebrom oplossen. Dit is echter een scherper geluid als ik het zo kan noemen. Als ik ook kijk komt er geen zuurstof uit de uitstroom ook de slangen zijn 100% waterdicht aangesloten en heb dat laatst getest met een beetje melk, dit had ik rond de aansluiting van de slangen gedept maar geen melk werd opgezogen en ook geen witte vloeistof kwam uit het filter. Hij zuigt dus ook geen valse lucht aan. Als iemand wel weet wat het is zou ik het alsnog super graag horen, het zou fijn zijn als ik niet elke week me filter uit elkaar hoef te halen...

Als jij het kraantje in de aanzuigslang (dus wat onderin de pot komt) eens heel langzaam dicht draait.
Wanneer begint de pomp dan te ratelen?

Als deze bij half open al begint te ratelen, weet je dat de pomp gaat ratelen bij minder doorstroom.

Dus dan is vervuiling de oorzaak.

Als je het filter exact vult als Eheim zegt, dan werkt deze het best.

Vervuilt het filter binnen één maand. Dan is de belasting van de bak te veel. Dus heb je een te klein filter.
 
Nou, vind dit zo vreemd.

Heb je er ook dubbele kranen op zitten? op de instroom?

En een enkele of dubbelle boven?
 
Ik heb helemaal geen kranen op de slangen zitten. Maar als ik de invoer slang met eigen hand dicht knijpt gaat hij niet zo ratelen. Ik vind het zelf dus ook heel raar, het zou inderdaad vervuiling kunnen zijn maar moeilijk vast te stellen
 
Hoe maak jij die pomp dan schoon?
Neem je dan je slangen ook mee?

Van vervuiling gaat hij niet ratelen, hoor.

Leg de kop eens in de gootsteen, met 6 cm water.of wat meer. laat hem daar eens draaien.
 
Misschien dat ie door veel vervuiling niet meer goed contact maakt waardoor hij niet goed ronddraait?
 
Ja het is inderdaad nogal gekloot zonder van die kranen ik trek nu gewoon de slangen met opzet stukken uit de bak. Maar in een teiltje water doet hij het perfect dus misschien dat er dan toch iets niet helemaal goed zit in de filterkorf zegmaar. Ik heb nu praktisch het filter gevuld zoals Eheim adviseert.
Als hij weer ratelen gaat zaal ik het melden, voor nu is het filter schoon en redelijk stil moet even biofilm laagje in het filter komen maar klinkt voor nu helemaal niet slecht.
 
Grof onder, fijner naar boven.
Heb er hier 8 staan draaien, en nergens geen last van.
2011-2013- 2224 2 x 2026 1 x 2028 1 x.

Zal hij toch ergens valse lucht aanzuigen, bij de instroom.
Wat jij niet ziet.
 
Je zou eens kunnen controleren of het filter geen valse lucht, naar binnen, trekt. Op het moment dat je opstart werkt e.e.a. nog naar behoren maar na verloop van tijd zit er teveel lucht in het filter, de onderdruk is dan weg, waardoor er veel minder debiet is en er extra geluid kan ontstaan.
 
Ik heb een Tetratec gehad die trok wat valse lucht daar waar de slang op de uitlaat vast zat en met een nieuw stuk slang was het euvel verholpen.
 
Hmmm hier ook last gehad van valse lucht. Was òf de aansluiting van kop op de pot , òf de koppeling van de slangen met de kop. Toen beiden in één keer aangepakt dus ik weet niet welk van de twee het is geweest (JBL e1501).

Ik kwam er achter 2 dagen na filter onderhoud, er bleef lucht uit de spraybar komen, met intervallen. Als ik met de pot schudde klonk dat als schudden met een pak melk dat maar half vol is.
Oja, een derde optie in mijn geval was mogelijk dat vuil bij het rubber van de kop. Maar geen geratel van de rotor.
 
Als het een ratelend geluid is dan zit het asje waarschijnlijk niet,of niet goed in de beide geleidings rubbertje's.

Als het ratelende geluid ophoud door de pomp te schudden en het gaat over dan is het overtollige lucht,dus 2 mogelijkheden.
 
En e wartels wat strakker aandraaien.

Door het in en uit halen,willen de slangen ook loswerken.

Nu zeg ik iets, niet gelijk aanvallen. ik draai de wartels wat strakker, met de waterpomptang. Ja, het is plastic, ,maar voorlopig heb ik nooit geen last gehad. en jullie wel.
 
Geen waterpomptang Bertus,vast is vast.Af en toe knip ik een beginstuk van de beide slangaansluitingen met een schaar 1 cm.Korter,dan heb je weer een vernieuwde aansluiting die met enige druk opnieuw perfect past.
 
Wat nou , Ga jij mij vertellen hoe?
Ik knip nooit af, dat hoeft ook niet.
 
Beste Bertus en leeftijdgenoot,,,ja inderdaad vertel ik dat jou.Een eheimslang laat naar verloop van tijd op de aan en afvoer van de pomp een uitstulping zien,de slang is ooit over de pvc bocht van de pomp geschoven en zat in eerste instantie goed vast,na regelmatig los en vast erop en weer terug kan daar wat ruimte op zitten en dat zie je ook aan de slangen,door nu een of 2x per Jaar daar 1 cm er vanaf te knippen hebben we weer een 100 % aansluiting,maar jij mag van mij best wel een waterpomtang gebruiken hoor tot het moment dat je de knelkoppeling doordraaid.

Die knelkoppeling is een beveiliging,die je met de hand mag vastdraaien,als je zo'n knelkoppeling losdraaid Bertus dan heb je nog steeds veel kracht nodig om de slang van de pomp te trekken,die gaat echt niet uit zichzelf los.
 
Is ook niet nodig om die slangen steeds los te halen.
Een keer vastzetten is klaar.

Zijn mooie dubbele kranen voor uitgevonden.
 
Ja het probleem is altijd verholpen als ik de pomp open maak en vervolgens doe ik even een snelle schoonmaak rondom de impeller. Het kan dus valse lucht zijn of toch iets van vervuiling rondom de impeller. Mocht het geluid terug komen zal ik eerst even proberen alleen het filter te ontluchten, dan kan ik de andere potentiële oorzaak uitsluiten. Ik had nog een laatste vraag omtrent het filter.
Is het noodzaak je slangen te vervangen als ze redelijk slijmerig zijn van binnen? Ik heb de groene Eheim slangen en ik kan zien dat er een redelijke aanslag in zit. Ik heb niet het idee dat het de stroming reduceerd maar ziet er niet echt fris uit. Is dit normaal, dien ik dit schoon te maken of dien ik de slangen te vervangen?
 

Terug
Bovenaan