eheim pompt slecht


Even nagevraagd bij verschillende verkooppunten, maar iedereen is van mening dat de impeller zelf niet kan slijten. Hoogstens de as maar dat ga je horen. in de vorm van een schurend geluid.

Ok...

Je kan ook zo een ding kopen en kijken of het helpt. is het niet zo dan heb je er 1 als voorraad is het wel zo dan is het verholpen.
je praat hier over een tientje of 2?
 
Heb je de TOEVOER slang al eens laten lopen en gezien of daar een DIKKE straal uitkomt? De pomp kan namelijk nooit meer water wegdrukken, dan wat er wordt toegevoerd. Daarnaast is het zo dat de OPVOERHOOGTE, dat is de afstand tussen de bovenkant van de filterkop en het HOOGSTE punt van de uitstroomslang NOOIt meer mag zijn dan ong. 120 cm. langer is niet erg.
De rotor die in mijn Eheim 2227 zit (1260 liter bruto heeft 6 bladen en als ik die in een emmer laat draaien ( alleen de kop) dan spuit de uitlaat, mits net boven water, wel een meter of wat omhoog.
 
dat is de afstand tussen de bovenkant van de filterkop en het HOOGSTE punt van de uitstroomslang NOOIt meer mag zijn dan ong. 120 cm. langer is niet erg.

Ik dacht dat die hoogte niet zo belangrijk was bij een gesloten systeem maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen.
 
goeiemiddag, vanochten alles nog een keer buiten gezet en een proefopstelling gemaakt. Daarbij heb ik het volgende gemeten bij een opvoerhoogte van ongeveer 60cm. Dat is dus de afstand bovenkant pomp tot bovenkant aquarium. Gebruikt zijn voor de aanzuig 16/22mm slang en voor de pers 13mm en 23mm. Hierbij had ik een opbrengt van 660 ltr resp 785 ltr. Hieruit blijkt dus dat een grotere diameter aanmerkelijk meer water opbrengt. Een persslang van 16mm heb ik niet kunnen testen omdat ik deze niet had helaas. Wat ook bleek is dat de opvoerhoogte niet zoveel uitmaakt. Zolang de uitstroom maar gelijk is met de zuig. Immers als je de pers positieoneert dan gaat het water al uit zichzelf stromen. Ik kan met deze uitkomsten wel leven. Wat ik ga doen is een vaste leiding maken van 25mm pvc buis . Ik heb dan een inwendige diameter van ongeveer 22 mm. In dan ook geen knikken in de leiding.
 
En misschien dat ik ook eens ga kijken of die 5 blads rotor ook in de pomp van mij past......
 
Even een ander vraagje Waar kan ik volgens jullie de mandjes het best mee vullen? Of kan ik mijn oude filter media recyclen? Momenteel zitten er keramische pijpje in die mi wel wat minder zijn qua kwaliteit. Vervolgens in tray 3 jbl micromec en tray 4 (de bovenste) jbl clearmec.
 
Vulling als volgt:
Als je water van BOVEN naar beneden door de mandjes druipt, doe dan in alle mandjes ONDERIN een grove blauwe mat en daarop wat je maar wil, ikzelf gebruik pijpjes in boevnste bak en in onderste doe ik siporax.
Dat werkt al meer dan 20 jaar meer dan uitstekend.
Als het water andersom in je filter komt dan de bak met pijpjes onderin en die met siporax bovenin.

Standtijd in mijn 350 liter bak en een (bruto) doorstroming van 1050 liter, ongveer 3 maanden. Le twel ik gebruik op de aanzuigkorf ALTIJD een spons voorfilter van Eheim, te verkrijgen bij Hornbach. Die spondfilter knijp ik elke week leeg onder een stromende kraan..Anders gaan er garnalen en slakjes mee en dat wil je liever niet.
 
wat bedoel je precies met dan gaan er slakken en garnalen mee? En wat voor pijpjes gebruik je? Plastic? En hoeveel trays heb jij dan? Ik heb nl 4.....
 
Wij gebruiken deze op de aanzuigbuis verkrijgbaar bij ome ali
 

Bijlagen

  • gaaskorfjes.jpg
    gaaskorfjes.jpg
    46.2 KB · Weergaven: 57
ik begrijp het.
 

Terug
Bovenaan