eheim pompt slecht


Ik vind trouwens ook dat er een naar mijn idee vrij kleine schoepjes in zitten om 1250 ltr per uur te verpompen. 3 schoepjes van nog geen cm hoog lijkt vrij weinig. De rotor draait wel.Dat kan ik zien als ik de dop aan de perszijde verwijder. Je voelt ook een kleine luchtstroom. Of het toerental goed is kan ik natuurlijk niet bepalen.
 
Ik zou eens willen weten hoe je aan dit filter bent gekomen?

Of dit filter slechter is gaan werken, of dat deze dat altijd zo heeft gedaan.

Heb je zelf al wat vervangen?

Zit de afsluitdop met rubber ring op zijn plaats.

Eheim 7211568?

22455B6A-65B7-44AA-A798-56C6358C2074.jpeg



840A1FDD-21AE-41F9-B8E9-7DF397CF1179.jpeg





Op het filmpje op 1:10

 
Ik heb hem van iemand overgenomen. Hij heeft het altijd zo gedaan. Ik was altijd van mening dat hij het goed deed. De rubber afsluitdop zit goed op zijn plaats. Er zit trouwens geen ring om toe.
 
Die in de kop niet? die 2 rubber lagertjes.



Vergelijk eens hoe die van jou is.

En van bovenaf, in het filter.
of je wat mist.

Enne, kantel de pomp eens wat schuin, dat hij gaat lopen.
dan langzaam terug.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
alles is compleet. Wat mij nof het neest voor de had ligt is dat het toerental te laag is. Is de rotor wel de rotor die er bij hoort. Er zij nl ook rotors met 5 schoepen in de handel.
 
Ja, dat weet ik. Ik heb zelf schoepen in voorraad.

Gaat ook om de rotor, he. of die past.
Magneet zo ge zegt.
 
Eheim ROTOR VOOR PROF. 3 2074/2076/2078
EHEIM ROTOR VOOR PROF. 3 2074/2076/2078

Deze is verkeerd...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ja oke, maar zit er origineel eentje in met 3 schoepen?
 
shopping
Ja, deze. zt erin.
Is origineel.



Zou de pomp leeg maken, in emmers. dan vol water zetten.

Kijken of hij loopt.




Draait hij wel voldoende?
 
Heb jij er een roostertje in, en of watten?

Hij doet het weer!

Ik voel me zo stom. Zoals je je altijd stom voelt wanneer je het meest voor de hand liggende heb nagelaten.

Nadat je zei dat er iets afsluit, heb ik alles gecontroleerd. Uiteindelijk besloot ik om de filterwatten (de witte onder het rooster) te vervangen. En ja hoor. Hij loopt weer als een zonnetje.

Ik had drie weken geleden (twee weken voordat ik mijn bak vernieuwde) mijn filter een grote beurt gegeven. Ik ging ervan uit dat ik voorlopig geen watten hoefde te vervangen. Normaal doe ik dit iedere drie maanden. Wat een tunnelvisie.
Kennelijk heeft het gerommel in mijn oude bak de watten sneller doen verzadigen met vuil dan normaal.

Ik ben zo blij dat hij weer goed loopt.

Bedankt voor al jullie hulp.

Hartelijke groet,

Leonardo

Was er ook 1.
 
zoals ik zij weet ik niet of het toerental goed is. De pomp heb ik gisteravond in een teil gezet met voldoende water en ingeschakeld. Maar geen straal water.
 
Er is een groot euvel in dit hele topic....! Enerzijds is hier sprake van een ( wat oudere?) pomp, niet nieuw meer dus. Dan komen er een aantal zaken voorbij die van absolute noodzaak zijn om de pomp goed te kunnen laten functioneren:
1) een gebroken KERAMISCHE as, is een oorzaak dat de pompkracht door extra wrijving al met bijna 30-40% vermindert, er zit niet voor niets een HELE as in!
Gebruik NOOIT een andere materiaal, metaal word tdoor de wrijving warm en dat vervormt de KUNSTSTOF vatting in de magneet....!
2) Alle NATUURRUBBEREN onderdelen van Eheim pompen "vergaan" op den duur door de bijtende werking van zuur water en worden dan enerzijds dunner maar ook poreus.
3) Op alle plaatsen waar volgens EHEIM van origine rubbers horen te zitten, die nje die minimaal 1 x per 2-3 jaar daarom te vervangen.
4) Cruciaal is de toevoerslang, als deze knikt of ergens een beetje geknepen wordt of kan dichtslibben met vuiligheid, dan vermindert dat de watertoevoer al dramatisch.
5) Je hoeft de aanzuigknop maar één keer te demonteren en na vervangen van alle losse onderdelen weer te monteren. Gebruik hem daarna NOOIT meer.
6) Een zeer vaak gemaakte "fout" is het veel te vast op elkaar drukken van filtermedia, of het in de verkeerde volgorde aanbrengen, dwz. altijd ( gezien vanaf aanvoerzijde) van grof naar fijn
7) Als je korrels gebruikt in e mandjes dan kan het zo maar zijn, dat deze de gaatjes van de mandjes afdichten, waardoor de waterstroom zeer geremd wordt, oplossing is :
Grove filtermat op de bodem van de mandjes en daarop dan de media, overoigens is een FIJNE filtermat in het geheel overbodig!

Hopelijk heeft de TS hier wat aan!
 
zoals ik zij weet ik niet of het toerental goed is. De pomp heb ik gisteravond in een teil gezet met voldoende water en ingeschakeld. Maar geen straal water.


Ik zou na aankoop van een 2e hands filter ook eerst een revisie uitvoeren.

Rubbers vervangen. En de rotor plus as.

Dit heb ik met mijn classic 600 ook gedaan. Zie.
https://www.aquaforum.nl/threads/aq...50-van-biljoenblik.89512/page-28#post-1904229

Een rotor kan gewoon versleten zijn. Ik zou wel origineel kopen. Dus geen alibaba.

Zie verder de post van @BigSmoke .
 
ali verkoopt ook origineel spul
 
zoals ik zij weet ik niet of het toerental goed is. De pomp heb ik gisteravond in een teil gezet met voldoende water en ingeschakeld. Maar geen straal water.


Die rotor geeft een plons water.. zeg je u tegen.

Paar keer op en neer?
Kan luchtbel onder zitten, he.

Of de rotor draait niet goed.
Als het in de kop zit, kan het niet moeilijk zijn.


Was vroeger zo ik nog weet een slechte kop.
WErden dan ingeruild.



Woonde je in 3119. was je al geholpen.

Zoals meerdere, die langs zijn geweest.
 
er zit geen luchtbel onder. Misschien moet ik toch maar kijken naar een revisiesetje. (as, rotor)
 
Mijn gok zou uitgaan naar de as die gebroken is net zoals Bigsmoke ook in zijn lijstje aangeeft.
De rotor draait dan niet mooi vrij meer en ondervindt veel weerstand.
Heb je dit reeds gecheckt?
 
Vroeger waren de assen in in 2 delen. liepen ze ook prima.

Zit op gesloten in de motor, he.
 
Vroeger waren de assen in in 2 delen. liepen ze ook prima.

Zit op gesloten in de motor, he.

Ik bedoel de as waar de rotor omheen draait.
Die komt eruit als je de rotorbeschermkap eraf haalt.
Onderdeel 7444390 van de tekening in de 1e post.
 
Vroeger waren de assen in in 2 delen. liepen ze ook prima.

Zit op gesloten in de motor, he.

Klopt Bertus.

Ik heb alleen wel het idee dat vroeger de magneet anders in elkaar zat.

Als het asje nu breekt, dan blijft de magneet niet meer goed gecentreerd zitten.
Vroeger wel.
 
Ik heb gekeken wat de opbrengst van de pomp was voordat de as gebroken was. Dit was toen 270 ltr per uur Nu zitten er 2 breuken en is de opbrengst nog steeds 270 ltr per uur. En qua geluid is er ook geen verschil. Dus dat er veel meer weerstand zou zijn valt er mee.En ja ik heb gezien dat pets place ze ook heeft en de prijs valt ook mee.
 
270 liter is veel te weinig lijkt me met bruto zo n dikke 1200 liter.
 
  • Leuk
Waarderingen: FvdP
270 liter is inderdaad erg weinig.
Ik vind het trouwens verbazend dat er geen verschil zit met of zonder as.
Je zou denken dat hij uit het midden wordt gedrukt door de waterverplaatsing.
 
Het is niet zo verbazend. Dat komt doordat de breuk binnen in de rotor zit.Dan heb je weinig tot geen last van een breuk.
 
Maar dan draait hij toch niet hard genoeg.

Of hij spoelt door het filter ,en dan ook wat eruit,.




Is dat in de gootsteen? die 270 l.
 
270 liter is inderdaad erg weinig.
Ik vind het trouwens verbazend dat er geen verschil zit met of zonder as.
Je zou denken dat hij uit het midden wordt gedrukt door de waterverplaatsing.


Zit hij wel goed n het midden? of hij draait op halve kracht, door de spoel.

WAs vroeger een fout in de kop.
 
als hij niet in het midden zat dan moet je dat kunnen horen denk ik. Wat bedoel je met een fout in de kop?
 
 
Op google vind je veel.

Maar had je hem ook in de gootsteen getest? losse kop?
Of de motor goed draait.
 
Contact
Ferry Koek
Lid geworden:
6 aug 2010
Berichten:
285
Ik ben vandaag ook bij Eheim langs gereden en heel netjes een nieuwe kop mee gekregen. hij draait weer perfect zonder lekkage. Vreemde is wel dat de man zij dat het met het type nummer 2074 wat ik had eigenlijk nog niet was voorgekomen. 2071 2072 en 2075 is een productiefout in de kop geweest waar men bekend mee is. Maar met de 2074 had dit niet moeten zijn. Maar de man deed ook zonder bon bij mij totaal niet moeilijk. het was binnen lopen. even een kort praatje en hop weg was ik weer met een nieuwe.
 
ok maar daar denk ik niet dat ik daar nog iets aan heb mocht dit het geval zijn . Daar is hij denk ik veel te oud voor........
 
Hoe oud is deze post. Want ik denk niet dat ik daar nog wat aan heb mocht dit het geval zijn . Ben bang dat hij daar te oud voor is . Deze pomp is ook ook niet meer nieuw te koop........
 
ja ik heb hem in de gootsteen gehad en ook toen kwam er nauwelijks water uit aan de bovenkant
 

Terug
Bovenaan