Eheim powerled+ niet voldoende of hoogte

Heb nu sinds kort dat mijn snelgroeiers na snoeien aan de onderkant geen bladeren meer krijgen. Zie niet zo snel wat voor tekort dat kan zijn ?
Licht en/of waterdistributie. Zie ik daar nu lood om je Vallisneria? Dat lijkt me voor je waterkwaliteit wat minder...
 
Licht en/of waterdistributie. Zie ik daar nu lood om je Vallisneria? Dat lijkt me voor je waterkwaliteit wat minder...
Vreemd hebben eigenlijk alleen meer licht gekregen door weghalen drijfplantjes en snoeien.
Dacht dat lood geen kwaad kon, zit een weekje in de bak vorige keer deed de valisneria nana het niet heb dus nieuwe gekocht. Heb lood nog even laten zitten om de valisneria meer wortels te geven voordat ze plant. Zal het morgen eruit halen.

Kreeg het horen dat de valisneria niet tegen co2 schommelingen kon en dat misschien de reden was dat ze het niet goed hadden gedaan.
 
Vreemd hebben eigenlijk alleen meer licht gekregen door weghalen drijfplantjes en snoeien.
Dacht dat lood geen kwaad kon, zit een weekje in de bak vorige keer deed de valisneria nana het niet heb dus nieuwe gekocht. Heb lood nog even laten zitten om de valisneria meer wortels te geven voordat ze plant. Zal het morgen eruit halen.

Kreeg het horen dat de valisneria niet tegen co2 schommelingen kon en dat misschien de reden was dat ze het niet goed hadden gedaan.

Misschien heb je hier iets aan, geen wortels nodig voor het planten van vallisneria.

 
Misschien heb je hier iets aan, geen wortels nodig voor het planten van vallisneria.

Thanks zal inderdaad mijn probleem wel zijn geweest dan. Is moeilijk ze op de plek te houden in soil. Ga het proberen.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Vreemd hebben eigenlijk alleen meer licht gekregen door weghalen drijfplantjes en snoeien.
Dacht dat lood geen kwaad kon, zit een weekje in de bak vorige keer deed de valisneria nana het niet heb dus nieuwe gekocht. Heb lood nog even laten zitten om de valisneria meer wortels te geven voordat ze plant. Zal het morgen eruit halen.

Kreeg het horen dat de valisneria niet tegen co2 schommelingen kon en dat misschien de reden was dat ze het niet goed hadden gedaan.
Eigenlijk is Vallisneria een plant die van wat harder, meer alkalisch water houdt. Dus CO2 zal de plant niet zo gauw om vragen maar de tolerantie is erg groot. Ze kunnen het trouwens lange tijd slecht "doen". Het is wel bekend dat de verschillende soorten heel divers kunnen reageren op de omstandigheden in een bak. Zo te zien heb je de Vallisneria Nana? Dat is in iedere geval een variant die een langere aangroeifase kent dan andere Vallisneria's. Je kan de plant ook gerust in het licht zetten, trouwens. Zet ze niet in een al te grote groep. Je kan ze trouwens meteen planten, ze vormen ook onder de grond wortels. Dat duurt als gezegd bij de nana wat langer waardoor het lijkt alsof de plant niet aanslaat en zelfs wel nu en dan een blad laat vallen. Gewoon laten staan, heeft ze eenmaal wortels zal ze ook regelmatig afleggers (jonge plantjes) geven.
 
Eigenlijk is Vallisneria een plant die van wat harder, meer alkalisch water houdt. Dus CO2 zal de plant niet zo gauw om vragen maar de tolerantie is erg groot. Ze kunnen het trouwens lange tijd slecht "doen". Het is wel bekend dat de verschillende soorten heel divers kunnen reageren op de omstandigheden in een bak. Zo te zien heb je de Vallisneria Nana? Dat is in iedere geval een variant die een langere aangroeifase kent dan andere Vallisneria's. Je kan de plant ook gerust in het licht zetten, trouwens. Zet ze niet in een al te grote groep. Je kan ze trouwens meteen planten, ze vormen ook onder de grond wortels. Dat duurt als gezegd bij de nana wat langer waardoor het lijkt alsof de plant niet aanslaat en zelfs wel nu en dan een blad laat vallen. Gewoon laten staan, heeft ze eenmaal wortels zal ze ook regelmatig afleggers (jonge plantjes) geven.
Denk dat ze te diep geplant waren. Ga ze morgen op de nieuwe manier planten.

Voor de planten die ineens kaal worden aan de onderkant. Ik heb eigenlijk altijd al 1 deel van de eheim spraybar naar beneden langs het raam lopen zodat dat gedeelte ook stroming heeft.

Heb ook foto van de algen toegevoegd. Heb nu een week de drijfplanten met 95% uitgedund.
Ga volgende week maar is om de dag voedingtoevoegen ipv per week.
 

Bijlagen

  • 20201009_180604.jpg
    20201009_180604.jpg
    199.5 KB · Weergaven: 94
  • 20201009_180550.jpg
    20201009_180550.jpg
    205.6 KB · Weergaven: 83
Ook planten kennen een limiet wat voedselopname betreft. Dus vaker voeden is zinvol en meer effectief. Ik zie veel groene alg, er bestaat een zachte variant en een harde punt alg soort. Beide soorten hebben als overeenkomst dat het kan wijzen op een CO2 tekort. Bij de harde variant kan er ook een fosfaat tekort zijn. Je kan ook even proberen te meten of er niet ergens een voedsel tekort is wat je planten betreft en misschien is het goed om je waterdistributie te controleren, d.w.z. komt je bemesting overal? Gebruik je ook bodembemesting? Tenslotte zijn de meeste planten in onze bakken moerasplanten die hun voeding grotendeels via de wortels opnemen en minder via de waterkolom.
 
Lood is giftig, zelfs zwaar giftig, dus kun je beter niet in je systeem hebben. Zelfs zo giftig dat voor de hengelsport in NL al een loodverbod aan zit te komen
 
Wat zijn je huidige waterwaardes trouwens ?
Heb je snelgroeiende planten die het wel goed doen?
Wat en hoeveel aan planten voeding voeg je wekelijks toe ?
 
Was weer een maandje geleden. Bij het controleren merkt ik dat mijn ph 7,2 was dus denk dat na vorige week iets lekte. De planten deden het al wat slechter terwijl ph 6.6 was.

Voeg per week de helft van de aanbevolen hoeveelheid voeding voor el toe van aquariumbemesting. Dit doe ik omdat ik altijd zag dat po en nh3 hoog bleven en ik niet 50% wissel.
50ml basis micro
60ml zelf gemaakte macro de helft dus.
Maandje geleden weer paar grond capsules toegevoegd.
Merk bij testen wel altijd dat de no3 sneller opgaat dan de po4. Heb biohome dus misschien dat die wat verstoord met de nitrificatie.

Waardes
Kh 4
Ph 7
Gh 5.5
No3 1
Po4 0,2
Sio2 0.2
Fe 0.1

Edit 20m later na calibreren pen zit weer op 6.5ph. Heb tevens wat aan de co2 gezeten.
 
Laatst bewerkt:
Wat zijn je huidige waterwaardes trouwens ?
Heb je snelgroeiende planten die het wel goed doen?
Wat en hoeveel aan planten voeding voeg je wekelijks toe ?
Ook planten kennen een limiet wat voedselopname betreft. Dus vaker voeden is zinvol en meer effectief. Ik zie veel groene alg, er bestaat een zachte variant en een harde punt alg soort. Beide soorten hebben als overeenkomst dat het kan wijzen op een CO2 tekort. Bij de harde variant kan er ook een fosfaat tekort zijn. Je kan ook even proberen te meten of er niet ergens een voedsel tekort is wat je planten betreft en misschien is het goed om je waterdistributie te controleren, d.w.z. komt je bemesting overal? Gebruik je ook bodembemesting? Tenslotte zijn de meeste planten in onze bakken moerasplanten die hun voeding grotendeels via de wortels opnemen en minder via de waterkolom.


Oh jah heb jbl aquabasis plus gegarandeerd 5 jaar effectief 😁 https://www.jbl.de/nl/producten/detail/2348/jbl-proflora-aquabasis-plus

De grond die opraakt verdenking denk ik dan ook niet.
 
Lood is giftig, zelfs zwaar giftig, dus kun je beter niet in je systeem hebben. Zelfs zo giftig dat voor de hengelsport in NL al een loodverbod aan zit te komen
Klopt maar eigenlijk pas als het gaat corroderen zal niet heel snel gebeuren. De hengelsport daar en tegen laat erg veel lood achter wat nooit meer wordt opgeruimd.
 
volgens je waterwaardes verdenk ik je ervan je plantjes uit te hongeren ;);)
Tijdje hogere waarde no3/po4 en sporen toevoegen zodat de planten kunnen concurreren met de algen
 
volgens je waterwaardes verdenk ik je ervan je plantjes uit te hongeren ;);)
Tijdje hogere waarde no3/po4 en sporen toevoegen zodat de planten kunnen concurreren met de algen
Thanks voor het advies. Zal is volledige dosis aanhouden had inderdaad weekje of 2 geen macro toegevoegd. De jbl schaal voor po4 is alleen 0.1tm 0.4 veilige waarde. Dacht nitraat zal dan ook nog wel voldoende zijn aangezien het niet 0 is.
 
Probeer een constante te krijgen in je toevoegingen en waterwaardes en hou alles bij in een dagboek.
 
Weet alweer waarom ik de verlichting niet op 95% had gezet, heb gelijk weer baardalg. Denk dat ik maar extra lamp erbij ga kopen, zit te denken aan HVP powerline, kunnen extra diep blijkbaar.
Co2 ook iets verhoogd zit nu op 6.5PH. Alle lood is verwijderd uit het aquarium, heb @Giebeltje der manier geprobeerd maar dat is toch wat kloten met de valiseria nana versie :)
 
Klopt maar eigenlijk pas als het gaat corroderen zal niet heel snel gebeuren. De hengelsport daar en tegen laat erg veel lood achter wat nooit meer wordt opgeruimd.
Nou, er bestaat wel gevaar als er een loodverbinding met fosfaat aangaat PO4^3. En ik meen ook te weten in zacht zuur water. In elk geval als het in verbinding komt met vochtige lucht. Maar ik ben geen chemicus, misschien kunnen anderen daar meer over zeggen. Bij die Hengelsport is er overigens een "Green Deal" gemaakt die het gebruik van lood op termijn in de hengelsport verbiedt.
 
Weet alweer waarom ik de verlichting niet op 95% had gezet, heb gelijk weer baardalg. Denk dat ik maar extra lamp erbij ga kopen, zit te denken aan HVP powerline, kunnen extra diep blijkbaar.
Co2 ook iets verhoogd zit nu op 6.5PH. Alle lood is verwijderd uit het aquarium, heb @Giebeltje der manier geprobeerd maar dat is toch wat kloten met de valiseria nana versie :)
Waarom zou je er eigenlijk een extra lamp bij willen kopen wanneer blijkt dat je huidige licht op 95% baardalg veroorzaakt?
 
Waarom zou je er eigenlijk een extra lamp bij willen kopen wanneer blijkt dat je huidige licht op 95% baardalg veroorzaakt?
In mijn hoofd dacht ik dat het aan de felheid van het licht lag maar je bij het lezen van je reactie is natuurlijk de hoeveelheid licht. :p
 
Terug
Bovenaan