Wat is er nieuw

Eheim powerled+ niet voldoende of hoogte

AQUAR3LL3

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2020
Berichten
620
Locatie
Hoogvliet
Heb de volgende verlichting boven mijn eheim incpiria 430. In totaal zo,n 8000lumen voor 400L. De bodem plantjes hebben het nou nooit echt super gedaan, groeien niet veel. Is het nou zo simpel om er nog een lamp bij te hangen of is eheim nou gewoon niet al te best of is het de hoogte van 60cm dat de grond niet goed verlicht kan worden.

Zit te twijfelen om een kleine incpiria te kopen en hier dan andere verlichting bij te kopen wat zouden jullie aanraden met 60cm hoogte.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200929-124427_Chrome.jpg
    Screenshot_20200929-124427_Chrome.jpg
    74 KB · Weergaven: 100
  • Screenshot_20200929-124227_Chrome.jpg
    Screenshot_20200929-124227_Chrome.jpg
    102.8 KB · Weergaven: 115
als voorgrond plantjes te weinig licht krijgen hebben ze vaak de neiging omhoog te groeien, ipv netjes over de bodem. Als ze wel netjes over de bodem groeien, maar alleen heel traag dan kan het ook een andere oorzaak hebben....

De LEDS van eheim is opzich niks mis mee. ze doen niet onder voor de meeste andere led lampen die je kunt kopen.
Maar 20 lumen per liter is niet bepaald veel. en zeker niet op deze bak hoogte, ik weet niet welke voorgrond plantjes je hebt?
 
Voor de dubbelcheck; je hebt ze niet gedimd?
Goed punt ze zijn gedimd naar 80% omdat ik echt een algen explosie krijg als ze 95% draaien heb natuurlijk ook best wat planten bovenin de bak. Eigenlijk stuk minder lumen dus.

als voorgrond plantjes te weinig licht krijgen hebben ze vaak de neiging omhoog te groeien, ipv netjes over de bodem. Als ze wel netjes over de bodem groeien, maar alleen heel traag dan kan het ook een andere oorzaak hebben....

De LEDS van eheim is opzich niks mis mee. ze doen niet onder voor de meeste andere led lampen die je kunt kopen.
Maar 20 lumen per liter is niet bepaald veel. en zeker niet op deze bak hoogte, ik weet niet welke voorgrond plantjes je hebt?

Had dwergnaaldgras en nu nog wel een paar sprietjes maar vermeerdere/voorplanten doet het niet. Heb het uiteindelijk maar verwijderd maar ook veel andere planten doen het aan de onderkant niet. Laatst 10 bossen valesneria nana is uiteindelijk allemaal verdwenen nu. Veel planten starten goed met de groei. Alleen na paar x snoeien groeit het onder niet meer goed.
 

Bijlagen

  • 20200929_191453.jpg
    20200929_191453.jpg
    110.8 KB · Weergaven: 113
Dit lijkt gewoon op te weinig licht. Met name naaldgras wil intens licht. Je kan dus het best planten uitkiezen die passen bij de lichtsterkte die je kan bieden.
 
Je kunt gewoon wat verlichting bij plaatsen. Maar zou dan eerst de dimmer op 100 procent zetten. Wie weet heb je dan geen extra lamp nodig
 
Ten eerste moet je de lichtsterkte aanpassen aan de planten die in je bak staan, of juist andersom: kies de planten uit die passen bij je verlichting.
Vervolgens moet je er voor gaan zorgen dat er voldoende voeding en eventueel CO2 voorradig is.
Alg ontstaat door een gebrek: als je je bak meer licht geeft, dan vragen je planten meer voeding en CO2.
Als er een gebrek van 1 of beide is, dan gaan je planten daardoor slechter groeien en de algen profiteren daar direct van!
 
Ok mijzelf in de nesten gewerkt. Mijn ph is al 6.6 ken dus niet meer co2 toevoegen met mijn galaxy raspboras, 6.5 is volgens mij aan de lage kant.

Kan ik dan beter een daylight bijkopen vanwege hoge lumen of plant met meer kleur. Wit is ook gewoon hele spectrum toch ?
 
Ok mijzelf in de nesten gewerkt. Mijn ph is al 6.6 ken dus niet meer co2 toevoegen met mijn galaxy raspboras, 6.5 is volgens mij aan de lage kant.

Kan ik dan beter een daylight bijkopen vanwege hoge lumen of plant met meer kleur. Wit is ook gewoon hele spectrum toch ?
Waarom zou je niet lager kunnen gaan? Dat is geen enkel probleem hoor.
 
Goed punt ze zijn gedimd naar 80% omdat ik echt een algen explosie krijg als ze 95% draaien heb natuurlijk ook best wat planten bovenin de bak. Eigenlijk stuk minder lumen dus.
Je had op 100% sterkte 20 lumen de liter; op 80% gedimd blijft daar nog maar 16 van over en dan moet het nog 60cm door water reizen naar de bodem. Je bodemplanten met name krijgen dus te weinig licht.
Als je bovenin je bak alg krijgt bij 95+% gedimd licht maar onderin niet en je wil geen extra co2 toevoegen; kun je overwegen om wat drijfplantjes toe te voegen of vallisneria te planten, waar je dan wel moet opletten dat die planten geen schaduw werpen over je planten onderin. Anders is de eenvoudigste optie minder ver dimmen, meer co2 en meer bemesting tzt.
Edit; of plantjes op de bodem die niet zoveel licht nodig hebben natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Ok mijzelf in de nesten gewerkt. Mijn ph is al 6.6 ken dus niet meer co2 toevoegen met mijn galaxy raspboras, 6.5 is volgens mij aan de lage kant.

Kan ik dan beter een daylight bijkopen vanwege hoge lumen of plant met meer kleur. Wit is ook gewoon hele spectrum toch ?
Als je niet met PH omlaag wil, kan je dan niet de KH verhogen? Dan gaat de concentratie co2 in het water ook omhoog.
 
Ok mijzelf in de nesten gewerkt. Mijn ph is al 6.6 ken dus niet meer co2 toevoegen met mijn galaxy raspboras, 6.5 is volgens mij aan de lage kant.

Kan ik dan beter een daylight bijkopen vanwege hoge lumen of plant met meer kleur. Wit is ook gewoon hele spectrum toch ?
Even voor de duidelijkheid. Waarom zou je dan CO2 moeten toevoegen? Zijn er duidingen dat je pH te hoog zou zijn? Of misschien wel te laag? Nee, dit is niet de manier. Begin bij het begin. Zorg ervoor dat je vooraf weet wat je dieren nodig zijn en je planten. Wat de planten betreft kies je wat je kan bieden. Je hebt nu verlichting die maximaal rond de 20 lumen bieden dan kan je dus geen planten hebben die 40 lumen vragen. Wil je dit toch dan moet er eerst iets aan je hardware veranderen. Kies je daar voor dan moet je trouwens ook realiseren dat dit je dieren kan beïnvloeden. Meer licht betekend een versterkte groei voor je planten en dientengevolge een grotere vraag naar CO2 en overige bemesting. Denk daarbij ook aan bodemvoeding. Dat betekend helemaal niet dat je pH lager zou moeten zijn. Het kan zelfs zo zijn dat je pH hoger uitkomt wat ook weer wat beter zou kunnen zijn voor je vissen. Wat hier erg belangrijk zal worden is; weet vóór je koopt. Dat geldt voor hardware maar ook en misschien nog meer voor je planten en vissen. Informeer dus jezelf. Je Lfs. zal je zeker informeren maar vergeet nooit, de goeden niet te na gesproken, dat deze mensen bepaalde belangen hebben. Door de kennis die je opgedaan hebt kan je daar dan wel doorkijken.
 
de verlichting veranderen levert vaak wat alg op, maar in mijn ervaring is dat tijdelijk.

ik zit op 70 lumen per liter, tegenwoordig zonder co2, en zonder alg.
 
de verlichting veranderen levert vaak wat alg op, maar in mijn ervaring is dat tijdelijk.

ik zit op 70 lumen per liter, tegenwoordig zonder co2, en zonder alg.
huh 70? Wat is dan het geheim om geen alg te krijgen. Je moet dan wel een CO2 tekort hebben toch?
 
de verlichting veranderen levert vaak wat alg op, maar in mijn ervaring is dat tijdelijk.

ik zit op 70 lumen per liter, tegenwoordig zonder co2, en zonder alg.
huh 70? Wat is dan het geheim om geen alg te krijgen. Je moet dan wel een CO2 tekort hebben toch?
Veel drijfplanten? Of een erg hoge bak?
 
huh 70? Wat is dan het geheim om geen alg te krijgen. Je moet dan wel een CO2 tekort hebben toch?

geen idee.

ik heb gemakkelijke planten die co2 niet perse nodig hebben, dat scheelt natuurlijk. Maar de Co2 staat nu ruim 4 weken uit zonder alg problemen.

mijn bak is 40 cm hoog, geen drijvers anders dan wat valisineria dat langs het oppervlakte groeit.

Bemesting is niet erg hoog maar wel dagelijks via dosseerpompje.
waterverversing is 30% per week
TDS is altijd onder de 100
Visbezetting is relatief laag.
5 japonicas en 5 clithons op 70 liter als schoonmaak crew
 
Goh opmerkelijk . Misschien een kwestie van tijd dan, maar ik zou de algen inmiddels wel verwacht hebben ja.
Zouden de gezonde niet veeleisende planten dan echt de algen onderdrukken... Interessant
 
ik denk dat een goed draaiend aquarium zonder algprobleem een combinatie van factoren is. En CO2 is absoluut een factor die kan helpen. maar het idee dat veel licht ook betekend dat je veel co2 nodig hebt heb ik nooit echt geloofd/ervaren.

Maar; Klik, klik en klik. van waterplanten is talloze keren aangetoond dat deze algengroei belemmeren. Het blijkt dat deze planten zelf antialgmiddeltjes
maken om algvrij te blijven (een vorm van allelopathie), in een afgesloten omgeving zoals een aquarium kan dat best een sterk effect geven denk ik.

in de onderzoeken zijn vooral echte waterplanten (Egeria, Cabomba, najas, potamogeton, valisneria, ceratophyllum) genoemd maar ook Myriophyllum en die is amfibisch. het is dus niet uit te sluiten dat een substantieel deel van de aquariumplanten dit in meer of mindere mate kan. Gemakkelijke aquariumplanten zijn vaak gemakkelijk omdat ze goed aangepast zijn aan het onderwaterleven of echte waterplanten. Het lijkt me geen gekke gedachte dat dit ws ook soorten zijn die het beste algen kunnen bevechten. (muv wellicht varens, mossen en reophyten)

Het is niet voor niets dat vaak gemakkelijke snelgroeiers worden bijgezet bij algenuitbraken. Het werkt, vaak hoor je dat dat komt omdat ze voedingstoffen wegnemen voor de alg ( maar als dat zo zou zijn zou voedingstoffen op een andere manier verwijderen net zo goed moeten helpen) maar het lijkt mij vooral een kwestie van chemische oorlogsvoering.
 
Ik denk dat ik het met je eens ben op dit vlak. Het klinkt zeer aannemelijk.
Wel vind ik het moelijk te geloven dat planten bij zulke hoge lichtintensiteiten geen problemen krijgen zonder CO2. Maar wellicht hebben ze mechanismen om met die omstandigheden om te gaan.

Planten die wel in de problemen komen vergaan, gaan suikers lekken en veroorzaken juist algen. Maar met de juiste selectie van planten zou je dat dus zo veel mogelijk kunnen voorkomen/minimaliseren.

Ik vind het een interessante gedachte.

Wegnemen van voedingstoffen daar geloof ik ook niet in inderdaad. Wel dat het deels gebeurt, maar niet dat het een mechanisme is dat algen voorkomt.
 
Laatst bewerkt:
Even voor de duidelijkheid. Waarom zou je dan CO2 moeten toevoegen? Zijn er duidingen dat je pH te hoog zou zijn? Of misschien wel te laag? Nee, dit is niet de manier. Begin bij het begin. Zorg ervoor dat je vooraf weet wat je dieren nodig zijn en je planten. Wat de planten betreft kies je wat je kan bieden. Je hebt nu verlichting die maximaal rond de 20 lumen bieden dan kan je dus geen planten hebben die 40 lumen vragen. Wil je dit toch dan moet er eerst iets aan je hardware veranderen. Kies je daar voor dan moet je trouwens ook realiseren dat dit je dieren kan beïnvloeden. Meer licht betekend een versterkte groei voor je planten en dientengevolge een grotere vraag naar CO2 en overige bemesting. Denk daarbij ook aan bodemvoeding. Dat betekend helemaal niet dat je pH lager zou moeten zijn. Het kan zelfs zo zijn dat je pH hoger uitkomt wat ook weer wat beter zou kunnen zijn voor je vissen. Wat hier erg belangrijk zal worden is; weet vóór je koopt. Dat geldt voor hardware maar ook en misschien nog meer voor je planten en vissen. Informeer dus jezelf. Je Lfs. zal je zeker informeren maar vergeet nooit, de goeden niet te na gesproken, dat deze mensen bepaalde belangen hebben. Door de kennis die je opgedaan hebt kan je daar dan wel doorkijken.
Voeg co2 toe voor planten en algen tegen te gaan. Heb heel veel fissidens fontanus en al is het een mosje, begreep ik dat het veel licht en vo2 nodig had.

Met 98% lichtintensiteit en ph 7.0 had ik last van baardalg en draadalg. Ph 6.8 alleen nog last van draadalg.

Hierna ph nog wat gaan verlagen voor de draadalg. 6.6ph en dan heb ik er nog steeds last van durf niet verder aangezien ik kh/ph tabel als enige leiddraad probeer aan te houden met een verlagende ph grond. Hierna voor draadalg het licht steeds lager gaan zetten 80% had wat draad alg moest 1x per 2 weken schoon gemaakt worden te overzien.
Hierna drijfplantjes toegevoegd en sindsdien geen last van alg. Af en toe haal ik een 3 kwart drijfplanten eruit en dan komt de alg weer terug.

Laatst mijn co2 fles vervangen dus zit weer opnieuw te spelen. Lfs luister ik niet echt naar zoek het eerst uit en dan koop ik gericht. En ja heb ook een zwak als ik af en toe voer haal dat ik impulsief een vis koop met alleen info die ik dan snel op het internet ken vinden, meestal aquainfo 🤩
 
Als je niet met PH omlaag wil, kan je dan niet de KH verhogen? Dan gaat de concentratie co2 in het water ook omhoog.
Probeer eigenlijk alleen ph te controleren toevoegen van poedertjes om waardes te beinvloeden zijn allemaal tijdelijk en hebben veel aandacht nodig doe ik liever niet 😁 mijn garnalen hebben ook liever laag kh.
 
Probeer eigenlijk alleen ph te controleren toevoegen van poedertjes om waardes te beinvloeden zijn allemaal tijdelijk en hebben veel aandacht nodig doe ik liever niet 😁 mijn garnalen hebben ook liever laag kh.

Wat voor garnalen heb je dan? Caridina of Neo-caridina?
 
Beide 😅 yellow king kong, red crystals en blue dreams.

Ok, ik dacht altijd dat die beter niet samen gehouden konden worden ivm de verschillende waterwaarden die ze nodig hebben.
 
Ok, ik dacht altijd dat die beter niet samen gehouden konden worden ivm de verschillende waterwaarden die ze nodig hebben.
Gulden middenweg qua waardes gekozen. Heb na 6 maanden nog alle drie de soorten. Je ziet wel dat het stukken beter (voortplanting) met de neo's gaat dan de cardinas.
 
Boven mijn bak heb ik zo gemiddeld 50 lumen per liter. Maar daar kan ik toch echt niet zonder CO2. Wat die 70 lumen betreft, daar verbaas ik me dus over en ben ook benieuwd hoe dit op de langere termijn afloopt.
 
Voeg co2 toe voor planten en algen tegen te gaan. Heb heel veel fissidens fontanus en al is het een mosje, begreep ik dat het veel licht en vo2 nodig had.

Met 98% lichtintensiteit en ph 7.0 had ik last van baardalg en draadalg. Ph 6.8 alleen nog last van draadalg.

Hierna ph nog wat gaan verlagen voor de draadalg. 6.6ph en dan heb ik er nog steeds last van durf niet verder aangezien ik kh/ph tabel als enige leiddraad probeer aan te houden met een verlagende ph grond. Hierna voor draadalg het licht steeds lager gaan zetten 80% had wat draad alg moest 1x per 2 weken schoon gemaakt worden te overzien.
Hierna drijfplantjes toegevoegd en sindsdien geen last van alg. Af en toe haal ik een 3 kwart drijfplanten eruit en dan komt de alg weer terug.

Laatst mijn co2 fles vervangen dus zit weer opnieuw te spelen. Lfs luister ik niet echt naar zoek het eerst uit en dan koop ik gericht. En ja heb ook een zwak als ik af en toe voer haal dat ik impulsief een vis koop met alleen info die ik dan snel op het internet ken vinden, meestal aquainfo 🤩
Wat heeft vervangen van de fles er mee te maken? Dat verandert toch niets aan je ph setpoint. Of heeft je bak een paar dagen zonder co2 gezeten?
 
Wat heeft vervangen van de fles er mee te maken? Dat verandert toch niets aan je ph setpoint. Of heeft je bak een paar dagen zonder co2 gezeten?
1e keer dat ik mijn fles heb vervangen, durfte het nog niet aan om met de vorige setting verder te gaan.
 
1e keer dat ik mijn fles heb vervangen, durfte het nog niet aan om met de vorige setting verder te gaan.
Aha ok zou niet uit moeten maken. Je controller regelt alles
 
Wat voor bodem heb je en hoe dik?
Zit er voeding in je bodem?
Heb je goeie waterstroming tot op de bodem?
 
Wat voor bodem heb je en hoe dik?
Zit er voeding in je bodem?
Heb je goeie waterstroming tot op de bodem?
Heb jbl aquasoil met jbl aqua basis plus en dan zitten er her en der nog wat voedingscapsules in van aquariumbemesting. Achter aan ligt de soil wel 5cm hoog met daaronder nog 3/4cm jbl lavasteen. Vooraan heb ik alleen soil en zand.

Aha ok zou niet uit moeten maken. Je controller regelt alles
Geen controller stel het bij met de hand 🧐
 
Als je verlichting de lumen geeft als aangegeven zou dit voldoende moeten zijn om de meeste plantjes te laten groeien.
Ik zou van een plantje 3 gezonde delen nemen en herplanten
1ste deel in je je bodem zoals nu
2de deel in een klein bloempotje met rijk substraat in/op de bodem
3de deel in een klein bloempotje met rijk substraat halverwege van de waterhoogt hangen

Indien enkel het 3de potje veel beter groeit lijkt meer licht de oplossing
Groeit 2 en 3 goed ,beter rijker voeden
Groeien ze allemaal nog niet goed waterwaardes aanpassen
 
Heb nu sinds kort dat mijn snelgroeiers na snoeien aan de onderkant geen bladeren meer krijgen. Zie niet zo snel wat voor tekort dat kan zijn ?
 

Bijlagen

  • 20201009_111223.jpg
    20201009_111223.jpg
    350.6 KB · Weergaven: 97
Aha ok zou niet uit moeten maken. Je controller regelt alles
Toch kan er wel een verschil in de instelling van je CO2 voorkomen. Bij een leeg rakende fles komt het voor, niet altijd overigens, dat je de druk naar je bak toe moet bijstellen. Dat is dan ook wel weer afhankelijk van je de invoervorm. Bij een afnemende druk kan bijvoorbeeld je diffuser anders gaan werken en stel je dit zo nodig bij. Bij een nieuwe fles moet ik eigenlijk altijd wel weer mijn instellingen finetunen.
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: maar goed... 😀
      Terug
      Bovenaan