Eheim Proxima 250 (sschot)


Tijdens de waterwissel worden de vissen even Rog, en daarna vinden ze toch een andere houding weer fijner....

IMG_20200520_140804_bewerkt_0625.jpg
IMG_20200520_141024_bewerkt_0626.jpg
IMG_20200520_141256_bewerkt_0627.jpg
IMG_20200520_142104_bewerkt_0628.jpg
 
Fijn dat ze zo rustig op de bodem gaan liggen, als ik bij mijn midden Amerikanen de waterstand laat zakken tot dit niveau breken ze de tent af :DD
 
Dat is pas een flinke wissel Steven :DD

Minimaal 2 x per week John..... Dus ze zijn het gewend, zeg maar.....

als ik bij mijn midden Amerikanen de waterstand laat zakken tot dit niveau breken ze de tent af

Soms lijken de Cupido's (als ze ergens van schrikken) ook net zweef vissen, onvoorstelbaar hoe hoog ze kunnen komen.....
 
Ze moeten nog worden opgehaald, maar ben gelukkig verder akkoord, zodat er ruimte gaan ontstaan om een koppel discussen apart te zetten.



 
Getriggerd door het mooie wat @Niwla heeft uitgevoerd met de HMF filters van AquaKallax, heb ik na enig tijd mij hierin te hebben verdiept, vandaag 2 stuks besteld in "standaard uitvoering" en 15cm uit de hoek komend.

Ik heb gekozen voor de 48cm hoge variant, heel misschien moet ik er nog iets onder doen, om hem op de juiste hoogte te krijgen, maar dat zie ik wel als ze binnen zijn.
Nu wil ik hier juist geen luchtpomp meer in gebruiken, om van het geborrel af te komen.

Nu is mijn oog gevallen op de Eheim Compacton om deze als opvoerpomp te gaan gebruiken in de HMF.
Verder overweeg ik om de ruimte achter de mat nog lekker vol te storten met BIO materiaal, beetje in de trend van baat het niet, dan schaadt het niet.

Alleen hoe groot ga ik de pompen dimensioneren. De bak is 250l. De bak is middels een filtermat in 2 gedeeld en er zal opgroeiend jongbroed (uit het ei komend) in deze bak(ken) komen. Zowel links als rechts komt een HMF te staan. De visjes moeten niet weg geblazen worden en ook niet door de mat getrokken worden.

Ga ik voor 2 x de 600 (liter per uur), ga ik voor de 1000 of is 300 wel genoeg? Omdat ik weinig ervaring heb met deze manier van aanpak, ben ik uitermate benieuwd of jullie hier een advies voor kunnen geven, gestoeld op kennis of ervaring.

edit: ik zie ook dat er vaak een stromingspomp wordt toegepast, omdat deze zuinig, klein, stil en efficient is...... Is dat beter als een "opvoerpomp"?
 
Laatst bewerkt:
Denk trouwens dat de regelbare Jebao Jecod DCP 2500 / 3000 misschien ook nog wel optie zijn, even zoeken tot hoever je ze kan terug regelen
 
mijn stelling bakken zijn met lucht aangedreven, dus hoeveel ik daar precies doorheen ram durf ik niet te zeggen.
maar meer dan 300-400l/u zal het niet zijn.. op +/- 200L netto water.

Dus 2x 300 is al meer dan voldoende.
 
Getriggerd door het mooie wat @Niwla heeft uitgevoerd met de HMF filters van AquaKallax, heb ik na enig tijd mij hierin te hebben verdiept, vandaag 2 stuks besteld in "standaard uitvoering" en 15cm uit de hoek komend.

Hahaha. Top!

Ik heb er nu eentje op lucht draaien en dat valt mij 200% mee, maar in mijn geval gaat het "maar" om een 30L bakje.
 
Levering HMF is binnen gekomen, maar met transport is er iets niet goed gegaan......

IMG_20200716_195010.jpg
IMG_20200716_195018.jpg


Contact per mail opgenomen, even kijken hoe men het gaat "afhandelen", maar ik ga ervanuit dat ik gewoon een nieuwe toegestuurd krijg.
 
Vandaag een Eheim compactON 600 en 1000 gehaald. De rechter HMF staat nu icm de 600 pomp. Dit werkt als een tierelier. Heb achter de HMF nog vol gestort met BIO ballen die ik had liggen. Nu draaien de spons filters nog even mee, maar volgende week ga ik die eruit halen, zodat het plaatje dan is hoe het kan worden.

Nu steekt de slang door de mat heen, maar dit vind ik slecht te richten, positioneren en knudde werken. Dit ik ga op zoek naar wat leidingwerk (pvc) wat ik hiervoor kan gebruiken, zodat ik de uitloop in ieder geval kan "richten"

IMG_20200717_154139.jpg
IMG_20200717_154154.jpg
IMG_20200717_154205.jpg


Ik zal volgende week ff een plaatje maken met de "bak" in de bak.
 
Ik had gisteren nog wat gedachten spinsels en deze zijn vannacht verder uitgewerkt........

Op de Eheim CompactON 600 zit een 12/16 mm slang. Ik had deze door de HMF. maar kon dat niet "sturen en richten" en liep krom en niet naar mijn zin, eingelijk dus gewoon knudde.

Daarom wat oude eheim verlopen opgezicht voor 16/22 slang. Hier heb ik de 12/16 door deze goed heet te maken, toch op weten te schuiven. Daarna naar 19 mm siloconen slang verlopen en dat weer over naar 20 mm pvc. Vandaaruit met een knietje verder kunnen bouwen en de uitstroom zo kunnen positioneren dat deze perfect recht door de HMF komt en op deze manier ook zorgt voor een rimpeling van het oppervlakte water.

IMG_20200718_104655.jpg
IMG_20200718_104731.jpg


De spons filter gaan er volgende week nog uit, maar laat het nu ff samen draaien om de baccies de kans te geven om "over te stappen".

Mocht de flow nu te hoog zijn in het geval van jongbroed, dan dus ik een stukje spons over de pvc buis, zodat de flow zeer diffuus wordt.

Omdat de bijgelverde dubbele zuignappen zorgen voor kieren tussen de HMF en de ruit, heb ik deze nu gebruikt om de boel klem te duwen, maar niet zoals het hoort. Ook hier ga ik nog op zoek naar een andere oplossing, maar zo blijft het in ieder geval prima staan.
 
Die kier vond ik ook een groot nadeel van de uitvoering met zuignappen. Dat probleem heb je niet bij de uitvoering met magneten. Je kan alsnog de benodigde magneten bestellen (bij verkoper of AliExpress) om daarmee te testen.
 
Die kier vond ik ook een groot nadeel van de uitvoering met zuignappen. Dat probleem heb je niet bij de uitvoering met magneten. Je kan alsnog de benodigde magneten bestellen (bij verkoper of AliExpress) om daarmee te testen.

Ik kan aan 1 kant er niet echt naast komen, maar mogelijk dat hij op twee magneten aan de achterkant al blijft "staan", want er staat verder geen kracht op en het heeft ook niets te houden. Ik zal ook eens op Ali kijken, dank voor de tip!
 
De beide HMF draaien ondertussen al eventjes.

Vandaag als laatste na mijn spons filters de Fluval U ook eruit getrokken.

Voordeel -> alle techniek is uit het zicht
Links een Eheim stream on van 1000 l/u
Rechts een Eheim stream on van 600 l/u
links zit de thermostaat er bij
en wat bio ballen

rechts zit de voeler van de Inkbird
en helemaal vol met bioballen

Vandaag ook aan de boven kant magneetjes geplaatst, alhoewel de kracht hiervan me nog een klein beetje tegen valt, misschien nog eens iets zwaardere kopen in de toekomst

Meteen ff waterwissel gedaan.

Al met al helemaal niet ontevreden hiermee

PXL_20200826_150113968.jpg
PXL_20200826_150123813.jpg
PXL_20200826_150134918.jpg
PXL_20200826_150141054.jpg
PXL_20200826_150233463.jpg
PXL_20200826_154553742.jpg
 
Ziet er goed uit! Hopelijk houden de magneten het. Anders inderdaad een paar extra regelen. Ik heb volgens mij ook nog wel bioballen liggen. Misschien gooi ik die er ook nog wel in.
 
Hi Steven,

Ik ben me aan het orienteren op een stukje extra filtering om mijn JBL s 1502 te ontlasten. Met name om grof vuil op te vangen. Een forum lid wees me op jullie HMF oplossing. Ik lees dat jij gebruik maak van een opvoer pomp en op de kalax site zie ik een soort van hevelpijp die op een luchtpomp zou moeten worden aan gesloten. Die kun je erbij bestellen naar aantal liters aquarium.

Zou dit systeem ook werken als ik de en uitlaat van filter hier in zou hangen? Is het beter om het systeem met de hevel aan te schaffen en dmv luchtpomp erbij te doen? Ik twijfel of de inlaat van de JBL genoeg zuigkracht heeft om het vuil naar de mat toe te trekken.

Hoe zit het met onderhoud?

Waar heb jij ze besteld?
 
Ha Michelle,

Zou dit systeem ook werken als ik de en uitlaat van filter hier in zou hangen?

De inlaat zou ik er wel in hangen, de uitlaat zou ik er niet in hangen, of er zoals in mijn situatie met de opvoerpomp, er doorheen laten prikken. Je schone water moet in ieder geval NIET in de HMF uitkomen. Ik denk dat het wel kan op deze manier, en als het tegen valt kan je altijd nog een opvoerpompje bij plaatsen om meer stroming te krijgen. Op deze manier blijft je JBL veel schoner, dus prima optie denk ik.

Is het beter om het systeem met de hevel aan te schaffen en dmv luchtpomp erbij te doen?

Ik zou het niet doen via een luchtpomp, persoonlijk. Veel te veel herrie. Met een opvoerpompje werkt het wel ook trouwens perfect.

Hoe zit het met onderhoud?

Dat is tot op heden 0. Hoe het op langere termijn gaat zijn, dat zal de toekomst nog moeten leren......

Waar heb jij ze besteld?

Gewoon in Duitsland.
 
Ik zet zo af en toe bij het afhevelen de slang op de spons. Geen idee. Gewoon om ff te kijken hoe vies hij is denk ik :ROFLMAO:
Van de buitenkant zie je het in ieder geval niets van.
 
Thanks voor de info (y)

Even checken of dit de shop is en de goede HMF filter. Me aquarium is 50 cm hoog dus lijkt me 48 cm prima.


Zal ik de luftheber er bij bestellen?

Nog een puntje. De zuignappen is geen optie wat ik lees ivm kier en de hang on gaat bij mij ook niet lukken ivm stabilisering strippen. Kan er niet gewoon een grote steen in zodat het op zijn plaats blijft? Die magneetjes lijkt me ook z on gedoe.
 
Vandaag voor het eerst eens onderhoud aan 1 HMF gepleegt. Oorzaak hiervoor lag in het feit dat ik mijn Eheim CompactON te veel ging horen en bang was voor vervuiling oid.
Tijdens het leeghalen van de ruimte die met bio ballen was gevuld, viel het op hoe plastic deze dingen nog steeds zijn zonder dat ik ook maar een bacterie laag kon voelen. Dus die heb ik eruit gehaald en niet meer terug geplaatst.

Uiteindelijk bleek de magneet van de rotor beschadigt te zijn, wat de bron is van de herrie. Nu kijken of ik een losse rotor voor een CompactON 600 kan bemachtigen, of dat de pomp vervangen rendabeler is. Valt me wel tegen van Eheim in deze.

Nu heb ik bedankt dat ik nog wat "brokken" filterschuim achter de HMF ga plaatsen, ipv de bioballen, om eens te kijken wat dat doet. Maar noodzakelijk lijkt het niet in ieder geval
 
Door de tegenvallende kwaliteit en de hoge kosten (als het al de goede rotor is) van de Eheim CompactON, besloten deze te gaan vervangen door een Tunze, namelijk de

Tunze Silence 1073.008

150 tot 800 liter per uur

Als deze binnen is, ff ook wat aanpassingen doen aan de "leiding" achter de HMF, omdat dit naar mijn bescheiden mening beter kan dan het nu zit, dus weer een klein projectje binnenkort
 
omdat ik de amper licht opbrengende ALI ledjes die zwaar aan het verkleuren zijn helemaal zat ben, heb ik vanuit Duitsland een tweedehands Daytime Cluster laten komen. Dit is niet de control, dus je kan geen 3 kanalen aansturen, alhoewel na enige observatie, ik denk dat dit nog aan te passen zou zijn, als ik dat zou willen, maar voorals nog niet die behoefte.

Unit kwam met 6 LED modules, waarvan ik er nu 4 ga gebruiken. Aan elke kant van de bak komt 1 x WW + NW. Netjes op zijn plek gemonteerd en de overige modules verwijderd.

Morgen nog even de stekkers afknippen en een TC420 er tussen hangen, dan kan ik daarna gewoon netjes met een programma gaan draaien, en ik denk dat ik heel weinig nodig zal hebben om al meer licht te hebben als met de ALI LED's.........

Kleine impressie

PXL_20210521_202641091.jpg
PXL_20210521_202650367.jpg
PXL_20210521_202701147.jpg
PXL_20210521_202714915.jpg
PXL_20210521_202728175.jpg
PXL_20210521_202737135.jpg
PXL_20210521_202824710.jpg
PXL_20210521_202844568.jpg
 
Zo vandaag maar ff aan de knutsel gegaan. Eerst de stekker van voeding en lamp verwijderd, en bepaald welke aders wat zijn. Daarna netjes voorzien van adereindhulsjes en passende connectoren voor de TC-420. Aansluiten, testen en werken.

Daarna even een 4 tal programma's in de TC 420 gestopt.
1 normaal
2 foto stand
3 onderhouds stand
4 ziekte stand

Omdat het niet goed uitkwam qua hoogte heb ik de eerder gebruikte kunstof nu verzaagd en hier ligt de Daytime nu op. Keurig qua hoogte, dekglazen lopen vrij en de lamp hangt lekker stuk boven het water oppervlakte.

Impressie

PXL_20210522_114619732_bewerkt_1242.jpg
PXL_20210522_114631954_bewerkt_1243.jpg
PXL_20210522_114643155_bewerkt_1244.jpg
PXL_20210522_114705247_bewerkt_1245.jpg
PXL_20210522_114717971_bewerkt_1246.jpg


De vissen zijn nog wel enorm geschrokken van al het gerotzooi, maar ja dat hoort er ff bij.......

PXL_20210522_114523562_bewerkt_1241.jpg
PXL_20210522_114738540_bewerkt_1247.jpg


En de rust is weer een beetje weergekeerd

PXL_20210522_124448652_bewerkt_1248.jpg


Als de lamp op 10% brand, dan zit ik al boven het niveau van mijn ALI ledje. Ik moet nog ff gaan puzzelen, maar denk dat hij op max 25% gaat branden, dat is meer dan genoeg. Mocht ik weer een nestje krijgen, dan kan ik hem via het programma foto direct op 100% zetten en kan ik prima fotograferen of filmen.

Voorlopig weer tevreden met deze update en nog modules over zodat ik nog allerhande kanten op kan bij wijzigingen....
 
En ook deze heb ik een jaar gebeuren, 750kWh. Je zou zeggen halve inhoud, half verbruik, maar dat is niet reëel.

Bijna geen licht
Geen externe filters
Geen stromingspomp
Geen UVC

Dus dat vergelijk gaat niet op en zal in "gelijke" condities denk ik op circa 1000kWh uitkomen.

Just ter info
 
Gisteren ff snel, omdat er te weinig tijd over was, tijdens het verversen mijn Eheim CompactON vervangen door een Jebao MDP-2500

De pomp is zo stil dat het geknerp van mijn CO2 diffusor meer herrie maakt als de pomp, onvoorstelbaar wat is dat ding stil. Draait nu op 30%, verbruikt 9W en geeft een hele berg meer water als de CompactON van 15W en 1000 l/u.

Zelfs de "stille" Tunze Silence 1073.008 maakt nu een pokke herrie...... Denk dat ik op zoek ga naar een ADP-2000 ter vervanging van de Tunze. Moet alleen ff 2 45 graden knietjes hebben om de stroming iets aan te passen en ik denk dat ik hier een stukje filterspons in ga stoppen om de straal te verminderen, zodat de stroming niet zo heftig is.

Verder zitten er momenteel nog 3 discussen in deze bak. Denk dat is die toevoeg beneden aan de groep, waarna ik wat ga verkopen. Wordt weer eens tijd voor vers bloed en wat "anders"
 
oja, en die mega Eheim staaf zit nu wel echt in de weg eigenlijk, dus ik denk dat ik deze maar even door een Schego of AM ga vervangen, zodat ik meer ruimte heb voor de pomp en het allemaal wat beter past.

edit: aangezien ik het goedkoopste aan een AM kan komen, wordt het een AM staaf van 300W
 

Terug
Bovenaan