Eheim Proxima 250 (sschot)


ondertussen wat stappen verder.
Eheim is vervangen door een AM
En je Tunze is ook vervangen door een Jecod/Jebao ADP-2000

Omdat de flow output van deze pompen op 30% nog steeds heel erg hoog is, in vergelijk met de oude pompjes, heb ik een verloop 20 naar 25mm PVC gehaald en een 45 graden knie in 25mm.
In deze knie heb ik nu filterspons om maat gemaakt, zodat de doorstroming wel prima is, maar het ook blijft zitten als ik de pompen eventjes op 100% laat draaien.

Hier de rechter pomp uitstroom
PXL_20220402_123330298_bewerkt.jpg
PXL_20220402_123527221_bewerkt.jpg


en hier de linker pomp uitstroom
PXL_20220402_123347866_bewerkt.jpg
PXL_20220402_123403897_bewerkt.jpg


Het leuke is dat de pompjes zo stil zijn, dan de CO2 diffusor nu "veel" geluid maakt en je de belletjes door het membraam hoort komen.

Hierbij een snel totaaltje met te weinig licht en na rommelen, dus nog niet super helder

PXL_20220402_130842213_bewerkt.jpg
 
flow links 30%


flow links 100%


flow rechts 30%


flow rechts 100%


Op deze manier is er wel prima doorstroming, maar worden de vissen niet plat geblazen.
En het is echt superstil, zeker op de 30%.

Erg tevreden met deze wifi controlled pompjes van Jecod/Jebao
 
van het weekeinde nog een kleine tegenvaller gehad. Sponsje was uit het pijpje/knietje geschoten -> resultaat harde straal heeft het water uit de bak gestuwd. Alle electra nat, vloer nat, wat een puinhoop.........

Ondertussen is bijna alles weer in orde, eigenlijk zonder restschade. Alleen mijn energie meter lijkt de geest te hebben gegeven door het vocht, nou dat valt dan alles mee.

Hoe heb ik het nu opgelost om herhaling te voorkomen.......

Spons zit nu in het pijpje tussen beide knietjes in, en voor het laatste knietje zit nu een stukje panty wat mbv de knie gespannen is en op zijn plek wordt gehouden. Als een panty niet snel verteerd, dan blijft dit lang zitten. Maar heb op dit moment ook even de knietjes iets minder naar het oppervlakte gericht, even zien hoe het gaat.

Achteraf: stom, maar het is gebeurd en de les is getrokken
 
Dat is schrikken en balen Steven maar goed je leert ervan en de schade is gelukkig beperkt gebleven.
 
Na alle gedoe van onlangs, heb ik gekozen om wat aanpassingen door te voeren, ter voorkoming van nieuwe waterpret buiten het aquarium. Daarom alles leeg gehaald en een andere aanpak en opbouw gekozen als voorheen.

Resultaat is
van 2 pompen terug naar 1
van 2 HMF terug naar 1
gebruik maken van een XO, waardoor ik flexibel ben, en er zo goed als onmogelijk water de bak kan uitspuiten. De boel zit klem tussen links en rechts, dus het kan eigenlijk ook niet uit elkaar gedrukt worden, alhoewel ik verwacht dat met de dubbele uitstroom dit probleem ook is verholpen.

Nu heb ik 2 rustige uitstromen, als de pomp (ADP-2000) op 30% draait. Als ik de boel opvoer naar 100% wordt het zo ook geen wildwaterbaan en het blijft fluisterstil.

De andere Jecod/Jebao is al verkocht. Nu heb ik nog de HMF van Kallax over, en een opvoerpompje van Tunze. Dus als iemand met een HMF wil werken en in 1 x klaar wil zijn, stuur maar een PB

Hier een filmpje van hoe het nu is

 
Zou je hmf bewaren, laatst had ik hier een hmf die volledig verstopt zat en niet meer schoon te krijgen was waardoor de bak bijna overstroomde (gebeurde niet omdat ik er een waterslot op heb zitten dus die schakelde de toevoer uit) dus moest ik het hmf zelf vervangen (was na 3 jaar gebruik van het hmf)
 
Zou je hmf bewaren, laatst had ik hier een hmf die volledig verstopt zat en niet meer schoon te krijgen was waardoor de bak bijna overstroomde (gebeurde niet omdat ik er een waterslot op heb zitten dus die schakelde de toevoer uit) dus moest ik het hmf zelf vervangen (was na 3 jaar gebruik van het hmf)

Dan vervang ik de spons wel, maar om daarvoor nu een complete Kallax te bewaren, dat hoeft van mij niet. En het kan hier, althans door een vervuild HMF, niet overstromen...........
 
nu de bak weer "veilig" draait, een groep Stocker discussen aangeschaft.



De goudvissen gaan uiteraard weg, want die hoef ik niet.
Vissen zitten nog volop in de groei, eens kijken wat hiervan te "maken" is
 
Ik zie inderdaad nu niets maar dat kan ook met de problemen van het forum te maken hebben wat nu speelt.
 
Koppel Stocker Briljant Turquoise heeft voor het eerst de eieren uit weten te broeden, ze hebben wat oefen tijd nodig gehad.

Klein nestje, circa 30 jongen

Kijken of ze ze op de huid weten te krijgen, we gaan het zien.......


PXL_20230824_125806743.jpg
 

Terug
Bovenaan