Eheim Proxima 325, 60x40x40 en plantenbakje van GCJ

Wat heb je prachtige bakken! Erg creatief ingericht!
 
Wat heb je prachtige bakken! Erg creatief ingericht!

Dank je voor het compliment!

Creatief weet ik niet, meestal doen we maar wat en kijken dan wat het wordt. En daarna doen we het weer anders :)
 
Een heel mooie bak, mooie verdeling van planten ook.
 
Een heel mooie bak, mooie verdeling van planten ook.

Ook jij bedankt voor het compliment. Leuk dat je dat zegt van de planten. We vinden het zelf nog wel lastig omdat alles in deze bak ineens heel veel groter groeit dan in eerdere bakken. De verhoudingen worden dus volstrekt anders dan we vooraf hadden ingeschat.

Maar, we merken duidelijk een groot verschil in mogelijkheden tussen deze bak (oppervlak 130x50cm) en de vorige (100x40cm). Dat verschil is enorm wat mij betreft.
 
We gaan vandaag de grote bak veranderen. Ook gaan we vissen uitvangen, die we morgen wegbrengen naar de aquariumzaak.

Veel planten in dit aquarium groeien groter dan in onze vorige bak. Of het nu door het licht komt of door iets anders, het is wat het is.
Dat betekent dat we wekelijks veel moeten snoeien om het mooi te houden, en dan nog is het niet wat we hadden verwacht op basis van eerdere inschattingen.

Met ons huidige vissenbestand zitten we hoger dan we liefst zouden zien, zeker omdat op termijn ook nog wat visjes vanuit andere bakken naar de grote bak zullen komen. Vandaag willen we het vast zo maken dat het beter past bij wat we willen zien en bij de toekomstige veranderingen.

Op dit moment hebben we in totaal 5 ancistrussen en 1 clown pleco. De clown pleco en de 2x baby ancistrus gaan verhuizen. Ook de 13x corydoras panda gaan verhuizen. We hebben nog corydoras pygmeus, die blijven, en in de toekomst komen daar uit een andere bak nog corydoras Habrosus bij. Die passen qua grootte beter bij wat we graag zien. Samen met de japonica's is het daarmee druk genoeg op de bodem. We verwachten de japonica's niet meer aan te vullen wanneer ze doodgaan. We hebben ze nu rond de 3,5 à 4 jaar, dus we hopen er nog een paar jaar plezier van te hebben.
Van de overgebleven 3x ancistrus zullen we er 2 in de grote bak en 1 in de 100ltr bak houden.

De meeste stengelplanten gaan uit de grote bak. In de hoek waar die stonden gaan we wat maken met hout, crypto's en rode tijgerlotus. En de grote groen/bruine echinodorus. Geen idee nog hoe of wat, ik ben wel benieuwd wat het gaat worden.
 
Flinke klus dus! Maak je ook een before foto van de huidge stand? Is wel leuk vergelijken straks met de andere bezetting+inrichting
 
En natuurlijk hebben we ons beiden vergist in of we nog zand hebben staan voor de tijdelijke bak.

Gelukkig werkt mijn man in waterbehandeling en hebben ze daar ladingen filterzand staan. Net even een zak gehaald.
 
De voor-foto's :)

IMG_20200906_112355.jpg


IMG_20200906_112132.jpg


IMG_20200906_112211.jpg


IMG_20200906_112243.jpg


IMG_20200906_112317.jpg
 
Ja daar mag je de schaar op loslaten Marjan en ik mis nog iets van een bruggetje :DD :DD ;)
 
  • Haha
Waarderingen: GCJ
Een echte onderwaterjungle.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Een voordeel van de lage spraybar gecombineerd met de dubbele aanzuig (skimmer- en normaal aanzuigstuk), is nu ideaal voor ons. Met het verplaatsen van planten als echinodorus en crypto's zal het nodige aan klei uit de bodem opdwarrelen. Met 2 forse dotten filterwatten op de skimmerdelen (het enige dat hoog in de bak zit) kunnen we beide filters door laten draaien tijdens de verandering, wat voor de vissen en andere bewoners neem ik aan prettiger zal zijn.

IMG_20200906_114808.jpg


IMG_20200906_115028.jpg


IMG_20200906_115717.jpg


Klaar voor de tijdelijke bewoners.
 
Succes met de verbouwing:))
 
Hoeveel liter is deze bak Marjan? Ik lees 325 in de titel maar dat is niet de inhoudt denk ik.

Edit: sorry ik zie opeens en plantenbakje staan ;)
 
Hoeveel liter is deze bak Marjan? Ik lees 325 in de titel maar dat is niet de inhoudt denk ik.

Edit: sorry ik zie opeens en plantenbakje staan ;)

Nu ben ik zo nieuwsgierig waarom jij denkt dat dit geen 325ltr inhoud zou zijn? :)
 
Ja ik dacht juist wel dat dit een bak van 325 liter was maar las eerst alleen 60x40x40 en dacht deze oogt veel groter. Maar de foto zal dan van de 325 liter zijn.
 
Ja ik dacht juist wel dat dit een bak van 325 liter was maar las eerst alleen 60x40x40 en dacht deze oogt veel groter. Maar de foto zal dan van de 325 liter zijn.

Deze bak is 130x50x50, dus de 325 is bruto.
 
Ja zoiets had ik al ingeschat hoor en qua inhoudt vergelijkbaar met de Fusion 120 al is die weer 10cm hoger.
 
Ook over naar zand met je cory's? Of blijven die op grind

Wij gebruiken altijd zand in onze bakken. Wij gebruiken filterzand 0,7-1,25mm. Tot 2mm is zand, daarboven begint grind.

We zien hier bij de panda's wel dat ze zand door de kieuwen spoelen. Voor de habrosussen is het te grof denk ik. Evengoed houden ze op de afgeronde korrels mooie baarddraden.
 
Het omgooien ging net zo goed als waar ik bang voor was. Ik had geen flauw benul welke kant het op moest. We zouden maar enkele planten verplaatsen, maar om de vissen volgens planning uit te vangen moesten we de hele bak leeg trekken. Daardoor alles overhoop dus bodem ook maar wat schoongemaakt.
We kwamen er achter dat de panda's gezinsuitbreiding hadden gehad, dus moesten ook de kleintjes uitvangen.

Inmiddels staat de decoratie weer in de bak. De planten zijn voorlopig op een plek gezet, maar moeten zich duidelijk nog zetten, en we hebben een stuc-kuip/bak vol met stengelplanten en vissen die vandaag weggebracht gaan worden. Ondanks dat ik dat een goed idee vind baal ik er enorm van.

Het wordt vanzelf beter, maar het is niet ons meest briljante aquarium-moment.

IMG_20200906_193332.jpg


15994552151316309368540925621135.jpg
 
Welke vissen gaan er weg? Bak ziet er mooi uit ben benieuwd hoe het er uit ziet als de mist is weggetrokken :p
 
We doen onze corydoras panda's weg inclusief de babies, 2x baby ancistrus (1x licht goud albino en 1x licht geel met zwart/blauwe ogen) en een clown pleco.
 
Is altijd meer werk dan je hoopt te hebben, maar het resultaat mag er zijn! Beneiwud idd zonder mist
 
Ziet er toch goed uit Marjan en iets aanpassen kan altijd nog.
 
Ziet er toch goed uit Marjan en iets aanpassen kan altijd nog.

We hebben het meeste op de gok moeten planten, zagen echt bijna niets. Maar op zich maakt dat niet veel uit voor nu. We geven het een paar weken om zich te zetten, en om te kijken hoe het zich zo ontwikkelt, en daarna kunnen we aanpassingen gaan doen. Dat komt wel goed.

Maar ik begin zelden met zo weinig inspiratie. Daar baalde ik van.
 
De bak is aardig opgeklaard. De kikkerbeet die links vast hoorde te zitten is door het behoorlijk stromende binnenfilter daar losgeslagen en is rechts bij de tijgerlotus gaan hangen. Alles staat nog schots en scheef omdat het ineens in een andere positie staat, maar het begin is er.

Ik zie nu al punten waar we dingen moeten veranderen, maar we laten het eerst een paar weken bijkomen.

Het is erg wennen zonder de Panda's. Die waren erg dominant aanwezig op de bodem. Zal wennen zijn, en zo hebben we vast plek voor de inkomende Habrosussen.

De overgebleven Ancistrussen hebben we afgeleid met courgette en dat lijkt te werken.
Hoe de verdeling van de 3 over de 2 bakken wordt gaat liggen aan de geslachten. Het zijn allemaal nog betrekkelijk jonge vissen en wij zien geen verschil. Ze hebben allemaal 2 kkeine knobbeltjes op hun koppie. Misschien waren het 5 dames. In elk geval zullen er uiteindelijk 2 in de 325ltr zitten en 1 in de 96ltr.

IMG_20200907_141303.jpg


IMG_20200907_141138.jpg



 
Ook bij Iggy wat achterstallig onderhoud en een overvloed aan drijfplanten.

Vanavond maar eens wat snoeien en misschien wat kleine aanpassingen doen in deze bak.



Dit is de 60ltr cube. We hebben besloten hier in de toekomst nadat Iggy er niet meer is een plantenbak van te houden. Geschikt om planten om te schakelen naar onderwater, om ze zo nodig te vermeerderen, maar het kan tegelijkertijd ook functioneren als mogelijke quarantaine-bak of opvangbak bij lastige situaties.

We houden hier momenteel in Iggy, 9x corydoras habrosus en een onbekend aantal donkerrode garnaaltjes.

Met een eheim classic 2213 + een aquael versamax mini hob blijft dit water gelukkig zeer constant en helder.
 
We waren hier duidelijk nog niet uitgeraast met de bakken.

Vandaag met een volgende stoelendans een volgende stap gezet naar 3 bakken totaal.

In de 325 hebben we vandaag mannetje gourami weer teruggezet bij het vrouwtje vanuit de 96. Hij was daar aan het logeren met het warme weer.
Ook hebben we toegevoegd de 10x (blijkbaar gezinsuitbreiding gehad) corydoras habrosus uit de 60ltrcube.



Daarna hebben we, met dank aan @Nicolientje-W, de geslachten van onze ancistrussen bepaald (denken we). We denken dat de albino in de 325 een dame is. In de 96ltr zat een dame en een heer Lemon blauwoog. De dame van dat stel is nu verhuisd naar de 325ltr.



En file op de boomstam:



De heer blijft alleen in de 96ltr, en die heeft nu gezelschap van Iggy de witte Betta. Iggy heeft zijn eigen klimop en Anubias meegenomen van de 60 naar de 96ltr. We hebben in de 96ltr de Aquael turbo 500 vervangen door Iggy's mini-hob.
In het filmpje ontdekt Iggy ook dat het hier onderin wat harder waait dan in de 60ltr. We moeten nog kijken hoe zich dat ontwikkelt en of we de stroming over de bodem moeten matigen.



We hadden eigenlijk plannen in de 96ltr bij de Ancistrus 20 a 25 Microdevario Kubotai te doen, maar uiteraard gaat dat niet bij Iggy, en dat heeft geen haast.



Joey de rode betta is verhuisd van de 30cube naar de 60cube, waar verder alleen nog de rode garnalen zitten nu.
We hebben die bak opnieuw beplant. Dat is nog geen succes maar daar wordt nog aan gewerkt.
Joey heeft ook zijn eigen mini-hob mee, en zijn eigen Anubias en plankje met Fissidens.

IMG-20200910-WA0001.jpg



En de 30ltr halen we leeg.

Er gaan hier vandaag weer een berg planten de groene bak in, maar het voelt wel ok.
 
Terug
Bovenaan