Wat is er nieuw

eigen ontwerp bed aquarium 1.40/40/20 (Beginnertje)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Beginnertje
  • Startdatum Startdatum
Hoef je geen sorry voor te zeggen 😉
Het is daarnaast zeer onwaarschijnlijk dat je dit soort vissen in winkels tegen komt.

Doorkijkbak! vet!, zou er wel wat hout in plaatsen om wat hoogteverschillen te cre�ren. Zet je stengelplanten ook even uit elkaar, ongeveer een pink ertussen houden. Krijgen de onderste bladeren ook goed licht en heb je sneller een mooie volle bos, met beperkt licht.

Succes met je bak! Zal vast lekker slapen zo 🙂

Bedankt voor de reacties 🙂

Ik heb momenteel 16 danio's en vind dat denk ik wel genoeg.

Op de grond zou ik er nog wel een groepje beestjes bij willen hebben.

Ik denk nog een stel coridoras (aanvulling van de gold stripe) + ander soort erbij.

Zijn er bijv bepaalde dwerg cyclide die ik zou kunnen houden in deze bak.
Ook vroeg ik mij af of er nog meer varianten zijn van de antenne baarsjes of bepaalde familie leden die mooi zijn.

Denkend dat er nog garnalen in komen.

@ Intercooler

Ik ben van plan een groot stuk kien hout in de bak te zetten (zo lang mogelijk) een soort boog.
Hier word door verschillende winkels momenteel naar gezocht.

Die ik dan vervolgens helemaal vol met lavamos/mos/plantjes wil zetten
Zodat de garnalen over heel de bak te zien zijn.

Coridora panda is erg leuk om te zien in een groepje

Dit is inderdaad de leukste/mooiste coridora die ik er naar mijn mening bij kan doen.
Ik hoop dat ze hier een beetje kleintjes van hebben zwemmen.

Dat zal leuk staan bij de gold stripes.

Ja de panda is een van de leukere.
Ik heb zelf ook 3 pandatjes wil er nog meer maar helaas zijn ze zo duur.
Ze blijven ook redelijk klein en zijn erg actief.

Nog even wat foto's

Grondeltje blijft een mooi beestje.

fotomap1.jpg

gold stripe (zie ze trouwens weinig in het forum)
fotomap2.jpg

zwanger/ziek/dikkertje?
fotomap3.jpg

kiekeboe
fotomap4.jpg

koekoek
fotomap5.jpg

totaaltje vanuit ligpositie in bed
fotomap6.jpg

poes kan ze ogen er ook niet vanaf houden
fotomap7.jpg

Om te beginnen vind ik dit een zeer mooie bak!
Ik heb wel een algemene vraag aan iedereen die in dit topic reageerd;

Als ik andere onderwerpen op het forum lees dan wordt er altijd heel goed gelet bij het geven van advies op de totale besetting van de bak. Hier hebben we een zeer fraaie bak met iets meer dan 100L inhoud. Als ik de 1cm vis per liter regel aanhoud (ik weet natuurlijk dat dit niet altijd op zal gaan) en ik lees wat voor vissen er al in zwemmen dan kom ik tot het volgende lijstje:
8 Danio rerio 8 x 6cm = 48
8 Chinese Danio 8 x 4cm = 32
6 coridora gold stripe 6 x 7,5 = 45
1 algeneter ??

Als ik dit optel dan kom ik al aan minimal 125 L netto en mogelijk mis ik nog enkele vissen.

Nu is mijn vraag natuurlijk, zit deze bak nu op de maximale besetting of valt het in dit geval mee omdat deze bak veel langer is dan de meeste bakken met deze inhoud?

Nog even voor de duidelijkheid, ik probeer niemand aan te vallen ik wil alleen iets proberen te leren.

groeten, Lauwrensz

Hoi Lauwrensz,

Zo leren we allemaal bij.
Vragen is weten!🙂
Naar mijn mening kan er nog wat bij.

Hierbij rekening houdend met

visjes die op verschillende plekken zwemmen.

coridoras /saigon onder
danios boven
garnalen rechts ander bij het hout.

Tevens heeft deze bak een groot oppervlakte aan grond waardoor de grondels heel veel ruimte hebben om hun gang te gaan.

De danios hebben dus heel de bak voor zich zelf.
Ook zijn het allemaal kleine visjes (hier komt ook niks groters bij dan 4 cm)

Ik koop alles ook zo klein mogelijk in.

Coridoras 2 cm
danios 2-3 cm
grondeltje 4 cm

Ook is er nog een bak op komst (zodra ik verhuis)

Dit word een bak van 4.00/100/50 waar dit grut dan ook in komt.

(vaak heb je een tussenmuur tussen woonkamer/keuken)
deze volledige muur word een aquarium (worden al tekeningen voor gemaakt)

Hoor graag wat de andere hier van vinden.

Vandaag wat nieuwe visjes uitgezocht.
Het gene waar ik naar zocht hadden ze liggen.

Nieuw erbij erbij en voorlopig mijn bestand.

1 grondel (zelfde als ik hierboven heb gefotografeerd)
koppeltje antenne baarsjes
8 x sterbai coridora
2 x gold stripe coridora
16 rode garnaaltjes (vond de blue fairy 8,95 p/s:O even te veel van het goeie)

Huisje met java mos (voor garnaaltjes) ook kunnen ze hier mooi onder schuilen mochten ze dat willen.
Groot stuk kienhout. Dit word volledig met planten gestopt zodat de garnaaltjes ook een lekker plekje hebben.
Mochten ze dat nu al niet hebben met al die planten.

Eerste paar foto's

fotomap_10.jpg
fotomap11.jpg
fotomap12.jpg

Ik geef ze nu even rust (laat het hout even zakken)
Later wat meer foto's

Leuk uitzicht zo vanuit je bed.

Dat dacht ik dus ook 🙂

Nieuwe visjes hebben het erg naar hu zin zo te zien.

De sterbai en gold stripes vormen nu een school van 16 stuks die door de bak aan het scharrelen zijn.
Erg leuk gezicht.

Garnaaltjes zitten over heel de bak.
ik hoop dat deze op een gegeven moment een beetje kleintjes gaan maken.
Daar wil ik er nog wel wat meer van in zitten.

Ik heb net een aquarium ingericht ... maar het staat op de verkeerde plaats, in mijn woonkamer ! Ik wil het ook aan het voeteinde van mijn bed !

🙂

Die van mij staat op 2 m van mijn bed en de pomp maakt echt een lawaai, en als ik slaap is het licht wel uit dat maak zo;n zoem geluid maar overdag is het wel grrrr

BettaFish96 zei:
Die van mij staat op 2 m van mijn bed en de pomp maakt echt een lawaai, en als ik slaap is het licht wel uit dat maak zo;n zoem geluid maar overdag is het wel grrrr

😀

Ieder voordeel heb z'n nadeel ... !

@crash cowboy alles is mogelijk!

Ik heb het ook alleen op deze manier kunnen doen omdat de kast waarop het aquarium staat een onderdeel is van het bed. (kan nooit omvallen)

Hier zijn vast andere oplossingen voor te bedenken. (bijv diepere kast)
Mocht je hulp nodig hebben kwa berekeningen/idee�n etc: dan roep je maar.

@Bettafish

Misschien is het dan tijd voor een andere pomp (een ander rotortje) of even goed schoonmaken.
Die van mij is volledig geluidloos dus kan prima slapen.

Succes beide!

Beginnertje zei:
@crash cowboy alles is mogelijk!

Ik heb het ook alleen op deze manier kunnen doen omdat de kast waarop het aquarium staat een onderdeel is van het bed. (kan nooit omvallen)

Hier zijn vast andere oplossingen voor te bedenken. (bijv diepere kast)
Mocht je hulp nodig hebben kwa berekeningen/idee�n etc: dan roep je maar.
Dank je ! Mijn aquarium is te groot hoor, en weegt nu alles bij elkaar 900 kilo schat ik. Dat krijg ik nooit meer van z'n plaats, en het zakt door de vloer van mijn slaapkamer ... Maar het lijkt me heel gaaf om te hebben !

Haha nee dat lijkt me dan geen strak plan.
Misschien een idee voor een volgend aquarium 🙂

Er zijn op deze manier veel dingen mogelijk.
Ik had hem bijv ook 60-70 cm hoog kunnen maken.
Dan heb je een soort muur als aquarium ook gaaf!
Voor mij was het ook gewoon uitproberen en geloven in het gene wat je in gedachten heb.

Tot nu toe is het allemaal goed gegaan.

Dat geluid is al vanaf ik hem kocht zat bij het aquarium en het geluid ook.

Houd je wel rekening met de temperaturen? De meeste van je vissen worden het best op kamertemperatuur gehouden, iets wat Ramirezi's en C. sterbai niet kunnen waarderen. De bodem is ook niet erg geschikt voor Mikrogeophagus ramirezi. Mikrogeophagus betekent letterlijk 'kleine aardeter'. Die doe je geen plezier met zo'n grove bodem. Zand heeft de voorkeur.

Ik geef lbakker gelijk dat de bak overbevolkt is. De l. per vis richtlijn slaat vooral op de vervuiling en niet zozeer op zwemruimte. Met alleen een intern filtertje en wekelijks 20l. verversen kan je best eens problemen gaan krijgen.

He Jones,

Bedankt voor de info

Betreft de temperatuur.
Ik heb alle visjes bij de zelfde verkoper gekocht.

De danio's algeneters en garnalen zaten allemaal op 24 graden.
De ramirezi's zaten op 25 graden.

Ik heb de bak nu zelf op 24 graden staan en kan deze eventueel verhogen naar 25 graden.
Naar mijn weten is 24 graden de minimale temperatuur voor de ramirezi's.
De sterbai kunnen al vanaf 22 graden gehouden worden dus 24 graden moet daar ook aan voldoen.

Ik heb zeg maar een middenweg gezocht voor alle visjes.

Zelf heb ik ruim 2 jaar ramirezi's gehad met soort gelijk grind en is dit nooit een probleem geweest.
Tevens waren in de zaak er ruim 15 aquaria met ramirezi's gevuld.

Verschillend van zand tot klein grind.

Het zal niet ideaal zijn maar voldoet naar mijn mening en die van de zaak voldoende.

Ik ben er mee eens dat er redelijk veel vis in zit.
Nu is alles nog klein dus zie ik geen problemen.

Er staat nog een bak klaar (leeg) in te draaien.
Mocht ik problemen constateren rondom de bezetting dan kan ik altijd actie ondernemen.

Kwa bezetting ben ik nu ook klaar dus komt er niks meer bij.
Ik kijk het de komende weekjes aan en test/ververs elke week en speel daar op in.
Eventueel met wat grotere waterwissels/grotere interne pomp (eventueel extern is ook nog een optie)
Ik heb nog een eheim prof staan van mijn 200 liter bak die zo aangesloten kan worden mocht dit nodig zijn.

Het is weer even vogelen hoe en wat nodig is maar dat komt zeker goed.

Het is absoluut geen aanval op je doen en laten, het is slechts advies zodat je zo lang mogelijk en zo veel mogelijk plezier van je bak hebt! en ook niet de minste reden, zodat je vissen zo goed mogelijk gehouden worden.

Ik kan eigenlijk ook niet anders dan me bij Jones aansluiten.

Beginnertje zei:
De danio's algeneters en garnalen zaten allemaal op 24 graden.
De ramirezi's zaten op 25 graden.

Ik heb de bak nu zelf op 24 graden staan en kan deze eventueel verhogen naar 25 graden.
Naar mijn weten is 24 graden de minimale temperatuur voor de ramirezi's.
De sterbai kunnen al vanaf 22 graden gehouden worden dus 24 graden moet daar ook aan voldoen.

Tevens waren in de zaak er ruim 15 aquaria met ramirezi's gevuld.

Het zal niet ideaal zijn maar voldoet naar mijn mening en die van de zaak voldoende.

Ik vind zelf ook dat je de niet alle vissen houdt, zoals je ze het beste zou kunnen houden. maar na je reactie van "dat moet voldoende zijn" zal ik hier niet verder op in gaan.. het is jouw bak, jij beslist.

Ik wil er echter wel aan toevoegen, dat als een winkel chinese danio's op 24 graden houdt, dat absoluut niet zegt dat dit ook daadwerkelijk goed is. het argument "de winkel doet het ook" vind ik dan ook totaal niet opgaan.

ik heb bij winkels ook wel 30 ramirezi's in een 60cm bakje gezien, dat wil nog niet zeggen dat dit op lange termijn goed gaat.

geniaal man, een aquarium aan je voeteneind!

In winkels verblijven de vissen maar tijdelijk en staat winst maken voorop, daarom wordt vaak gekozen voor een gulden middenweg. Als vervolgens iemand daar vissen koopt gaat dit niet meer op, want als het goed is zouden de vissen daar de rest van hun leven moeten blijven en om ze gezond te houden moet aan bepaalde voorwaarden voldaan worden. Temperatuur wordt vaak gezien als onbelangrijk, terwijl dit juist een enorme invloed heeft op het welzijn en de gezondheid van vissen. Misschien nog wel meer dan de waterwaardes, zeker op de lange termijn.
Onderschat niet hoe belangrijk de omgevingstemperatuur is voor koudbloedige dieren als vissen. Hun hele functioneren hangt ervan af.

De behoeftes van jouw vissen lopen dermate uiteen dat het niet mogelijk is om een gulden middenweg te zoeken zonder alle vissen tekort te doen. Ze passen gewoon niet bij elkaar en dit gaat problemen opleveren. Vind je dat niet doodzonde van zo'n mooie bak (en natuurlijk de vissen zelf)?

Door subtropische vissen te warm te houden worden ze hyperactief en gaan ze veel sneller dood, dan wanneer ze op de juiste temperatuur gehouden worden. Jouw danio's kunnen prima tijdelijk 24 graden hebben, maar jaarrond is dit echt te warm, met alle gevolgen van dien. Dit geldt ook voor de Corydoras gold stripe en zeker voor je 'algeneters Saigon'.

Wanneer je voltropische vissen te koud houdt (en 24/25 graden is echt koud voor Ramirezi's) zijn ze vatbaarder voor ziektes en zeker doorgekweekte Ramirezi Gold kunnen dat niet verdragen.

Je 'algeneters Saigon' is een hillstreamloach. Deze subtropische vissen hebben een hoge zuurstofbehoefte en aparte voedingsgewoonten. Naar mijn mening horen dergelijke vissen niet in een gezelschapsbak thuis.

Verder zijn Corydoras en Ramirezi's een stressvolle combinatie voor de Ramirezi's en een potentieel gevaarlijke combinatie voor de Corydoras. Corydoras snappen het concept van territoria niet en banjeren vrolijk door het territorium van de Ramirezi's. De Corydoras wegjagen heeft geen zin, want ze snappen het gewoon niet. Jouw bak heeft een even groot oppervlak als een Rio 125 en ik denk dat iedereen hier voor zo'n bak de combinatie van Ramirezi's met 16 (!) Corydoras (of �berhaupt met Corydoras) afraadt.

Heel eerlijk, heb je je ingelezen over de vissen die je aangeschaft hebt? Dit is ontzettend belangrijk, want als je niets weet over o.a. de herkomst, het gedrag en de voedingsgewoonten van vissen, kan je ze nooit goed verzorgen.

@ swits

Ik voel mij niet aangevallen hoor.
Ben alleen maar blij dat jullie deze info geven.
Daardoor kan ik er nu/de volgende keer beter op inspelen.

Ik heb het hier over een zaak die al ruim 50 jaar bestaat (waar ik al mijn vissen al jaren haal)
Ik zou er dan vanuit kunnen gaan dat zij een goeie ervaring met vissen hebben.

Ik heb het dus niet over (wat ik wel is een keer heb gezien)

Ik kom er al jaren en begrijp dat een bedrijf winst wil maken maar ga er ook vanuit dat een zaak die al zo lang bestaat met veel tevreden klanten juist advies geeft.

Nogmaals zou het goed kunnen dat het niet de perfecte omstandigheden zijn.
Ik ben van de websites/forum/verkoper uit gegaan en heb daar op visjes uitgekozen.

Mocht dit volgens jullie niet goed zijn gegaan dan zou dat goed kunnen maar heb ik hier geen baat bij gehad. ( op een gegeven moment moet je een keuze maken en ga je daar van uit)

@jones

Betreft inlezen.
Ik heb het volgende gedaan.

Ik heb al alle visjes per stuk opgezocht en hiervan de volgende gegevens van genoteerd.

Temperatuur
Ph
Gh

Bij alle visjes stond een minimaal en maximaal aangegeven.
Deze heb ik onder elkaar gezet en heb gekeken of ik van boven naar beneden op een temperatuur/ph/gh kan uitkomen waar alle visjes gelukkig mee zijn. (naar mijn idee gelukkig mee zijn)

Ook wel uitgaande van deze gegevens (gewoon via forum/eerste opties op google gevonden)

coridora gold stripe 22-26 6.4-7.4 4-8
coridora sterbai 23-26 6.5-7.5 5-12
antenne baarsjes 24-26 6-7 2-10
algeneter saigon 21-24 6.5-7.5 5-10
luipaard danio 18-24 6.5-7.5 5-12

Mijn waardes 24 6-7 6-8

Info als ''Corydoras snappen het concept van territoria niet en banjeren vrolijk door het territorium van de Ramirezi's''

Heb ik verder geen info over gevonden (ook wel heb ik niet vanuit kunnen gaan)

Tevens hebben de luipaard danio's momenteel eitjes gelegd wat mij een goed teken lijkt.
Ik heb de visjes al gekocht dus kan er niet mee aankomen om ze terug te brengen.

Ik kijk het even aan en laat nu een andere bak indraaien op 26-27 graden met zand.
Zodat ik moet het nodig zijn enkele visjes kan overzetten.

Voor zover ik de bak bekeken heb

Planten : doen het goed (klein beetje alg) verder groeit alles als een gek.
visjes : geen uitval/ontlasting prima/actief/vriendelijk tegen over elkaar.
garnalen : al een aantal verveld/eten prima
Mocht mij iets opvallen bij welk visje dan ook dan zal ik daar op inspelen.

Zonder verder echt inhoudelijk te reageren wil ik toch even toevoegen dat je info betreft de mikrogeophagus ramirezi niet klopt. deze zitten toch echt graag op 27-28(+).

uitkijken met die Danio frankei - Luipaard danio's, heb ze zelf ook gehad en als je deze constant op een (te) hoge temperatuur houdt, zoals ik zelf ook heb gedaan, worden het ontzettende hyperactieve etterbakken.

En dat van territoria en dwergcichliden,

http://www.cichlidenkwekers.nl/dwergcic ... municatie/

Beginnertje zei:
Betreft inlezen.
Ik heb het volgende gedaan.

[uitleg]
Het is gewoon zo jammer dat je w�l een samenstelling visbestand topic had lopen, maar (i) over veel soortjes die je uiteindelijk hebt gekocht niets meer hebt gevraagd en (ii) bepaalde juiste en goedbedoelde informatie (ik h�b verteld over ramirezi's en je bodem, bijvoorbeeld) terzijde hebt geschoven. Nu zit je met een allesbehalve optimaal bestand en dat hierdoor eerder visjes heen zullen gaan (de frankei's gaan hun maximale leeftijd bij lange na niet halen, bijvoorbeeld) is eigenlijk gewoon ontzettend zonde.

Zo'n fraaie bak had beter verdiend, meen ik 🙂

~ Ivo

topic even niet gevolgd en zie nu dit!
met Ivo eens...
zonde

Ik ben wel benieuwd hoe het er hier me staat??? Hoe loopt het met de bak en de bewoners?

Wat een leuk topic en wat een leuke bak! Vooral voor mij erg interessant aangezien ik een soort gelijk project heb. Iets kleiner (75x22x35) en niet aan het voeteneinde van mijn bed. Maar wel naast mijn badkuip. Waar ik voornamelijk mee worstel is de geringe diepte (20cm) en dat ik het lastig vind daar een goede inrichting en visbestand bij te vinden...

Vandaar dat dit project mij wel veel inspiratie gaf en heb het dan ook allemaal doorgelezen. Ik hoop dat het met de vissen nog goed gaat! Ben ook wel benieuwd naar een updateje.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan