Eindelijk plaats voor een groot aquarium


J

jievie

Guest
Na de uitbreiding van de woonkamer afgerond te hebben, is er nu eindelijk wat plaats gekomen voor een deftig aquarium.

De bedoeling is een volglasaquarium van 180x60x60cm te bestellen en er zelf het meubel + lichtkap rond te maken.

Hier komen dan Malawi (Mbuna's) cichliden in.

Ik dacht aan het volgende:

1. Aquarium van 180x60x60cm volledig in glas 12mm ( meerprijs t.o.v. 10mm te verwaarlozen )met overloop kamer naar externe biologische filter van 120x40x40cm. Hierin een pomp van ongeveer 2000 l/h.

Lijkt me voldoende voor een goede filtering ?

Aangezien ik geen techniek wil zien in de bak zelf komt de verwarming ( 2*300W ook in de filter te hangen )
Heeft het trouwens nut om de filter te voorzien van een luchtpompje ?

2. Meubel: Onderstel in vuren balkjes 44x44 gelijmd en geschroeft. Waarbij er 20 verticale staanders zijn ( dit omdat ik voor het gemak 2 grote kaders wil maken en deze onderling verbinden met kleinere kadertjes), elke staander bestaat dus uit 2 van die balkjes. De maximale onverspanning bedraagt ongeveer 40cm.
Betonplex als vloerplaat en achterwand in de kast om het geheel wat te verstijven en vanwege de watervastheid.
Langs de buitenzijde MDF 18mm die de zijkanten dan weer verstijven, uiteraard goed behandelend.
Op dit onderstel opnieuw een betonplex plaat + "mat" waar het aquarium dan op komt.

Dit moet volgens mij meer dan stevig genoeg zijn.

3. Lichtkap in watervast multiplex met LED verlichting aangesloten op een programmeerbare controller (TC420) : 2 rijen Koud wit en 1 RGB. ( Strips zijn 5 m lang, dus hier kan ik nog wat mee spelen ) Hiervoor heb ik voor een goede 100� alles kunnen bestellen via het internet. ( Voeding, controller, led strips, kabels )

4. Decoratie: Omdat de vrouw des huizes een rotsachterwand niet mooi vindt, komt er waarschijnlijk gewoon een zwarte Plexiglas plaat tegen de achterwand aan. Dit geeft een mooi effect en beschermd extra het glas.
Kalksteen of gele breuksteen als rotsopbouw (op 2cm tempex) en filterzand als bodembedekking.

Ik wacht nog op een nieuwe offerte voor de bak zelf, maar komen doet hij in ieder geval! De bak zelf komt op 390�, maar dan moet daar moet de overloop en biofilter nog bij komen.
Hopelijk kan ik tijdens de kerstvakantie het onderstel al in elkaar knutselen en daarna rustig verder gaan met de rest.
Uiteraard zullen er foto's volgen.

Indien er nog tips of opmerkingen zijn, hoor ik het graag.
 
Hoi,

In plaats van de plexiglas achterwand kun je ook gewoon zwarte folie bij de praxis of iets dergelijks halen en op de buitenzijde tegen het glas plakken, deze folie is namelijk ook aan de binnenzijde gewoon zwart!

Ik heb dat zelf ook gedaan en het geeft een mooi diepte effect zonder al te veel spiegeling wat erg hinderlijk kan zijn, en het is een stuk goedkoper.

Groetjes,

Gerrit
 
@Gerrit,

Aangezien er toch wat stenen in komen en er geen echte dike achterwand in komt, lijkt met me veiliger toch nog iets extra te hebben om het glas te beschermen.

Dan kan ik er ook nog indien nodig voorzichting stenen tegen laten steunen.
 
Het frame van het onderstel is al bijna klaar.

Enkel nog wat verstevigingen toevoegen hier en daar, als het schroefmachientje opnieuw opgeladen is.

333447jurgen_vandevennehotmail.com_0_84_img_20141224_122706.jpg


Hier komt nog een plaat bovenop en binnenin, eens het frame geverfd is.

In totaal zal het aquarium op 20 balkjes van 44x44mm steunen.

855812jurgen_vandevennehotmail.com_0_84_img_20141224_122716.jpg
 
Wat is tegen spaanplaat?
Als de constructie goed is,is dat net zo sterk.

Als ik deze constructie bekijkt,kan er 1/3 uit,en is het nog sterk.
 
Liever een paar balkjes te veel ...

Kan er iemand me zeggen met wat voor verf ik dit (+ de MDF) het best kan verven: Verf op water of solventbasis ? Of maakt dit niet zoveel uit ?
 
Maakt niet zoveel uit. Weet niet welke kleur je gebruikt? Als je wit pakt kun je beter watergedragen pakken. Dit vergeelt niet. Synthetische verf is hier gevoeliger voor
 
Het onderstel is ondertussen geverfd en behandeld met vernis.

De betonplex platen zitten er ook op.


855586jurgen_vandevennehotmail.com_0_84_jievie1.jpg


Er komt nog een tussenschot en een legger in, maar dat is nog een beetje afhankelijk van hoe groot ik de biofilter ga nemen.
Ik had eerst gedacht aan eentje van 120x40x40cm, maar dit lijkt me nogal groot als ik nu de kast zie: 3 van de 4 "vakken" zijn dan filter :) en hou ik nog kastruimte over van maar ong. 50 cm.


De onderdelen voor de LED verlichting zijn ondertussen al binnen, net als wat kleinere spullen.

Hopelijk krijg ik binnenkort de offerte binnen voor de bak ( de bouwer was gesloten tijdens de kerstvakantie.
 
Het wachten op de offerte begint lang te duren, ongeduldig als ik ben :)

Het wachten op de levering van de bak, zal nog langer lijken te duren vrees ik.


Ondertussen nog een paar vraagjes:

Iemand een mening over de grootte van de biofilter? Kan ik het best houden met wat ik in gedachten had (120x40x40cm) of is dit overkill ?

Haalt het trouwens iets uit om de filter af te dekken met (Plexi)glas om de vochtigheid in de kast wat te beperken ? Het is wel allemaal betonplex met afgekitte naden, maar ik wil toch liever geen sauna cre�ren in m'n kast.

Een verluchtingsroostertje is natuurlijk ook nog een optie.

Ik heb een Eheim compact+ 2000 pomp, ga ik hiermee genoeg stroming kunnen cre�ren ( waarschijnlijk maak ik hier een spraybar voor die van de linkerkant het water in de bak blaast) of is een extra stromingspomp geen overbodige luxe voor dit formaat van bak ? Indien nuttig, hoe sterk moet zoiets zijn ?
 
Geduld opbrengen vind ik ook erg lastig hoor.
Die onderkast is overigens wel erg mooi.
Dat word een grote bak van 1.80 zeg. heb je veel ruimte om je op uit te leven.
 
Offerte deze namiddag binnengekregen :)

Zaterdag langs de LFS om alles te bestellen.
 
Aquarium en filter zijn besteld, 2 a 4 weken levertijd. Ik hoop op 2 :)
 
Vorig weekend alvast de LED strips op lengte gemaakt en de verbindingen gesoldeerd en voorzien van krimpkousen.

Gisteren ben ik bij een voli�re bouwer wat Aluminium profielen en PVC verbindingstukjes gaan halen.

Hiermee ga ik morgen een frame op maat maken waar ik de strips aan kan hangen.

Lekker goedkoop ( 16� voor een frame van 1m60 waar ik 3 rijen LED op kwijt kan ), licht, watervast en makkelijk te gebruiken.

Alleen maar op maat zagen, PVC hoekjes erin en klaar.

Zal er morgen even wat foto's van posten.

Voor de hele programmeerbare LED installatie maar een goede 125� kwijt. Valt best mee in vergelijking met kant en klare sets zowel LED als TL.
 
Frame voor de ledverlichting ( 2x helder wit en 1 xRGB ) is klaar.

Profielen op maat gezaagd en de T stukjes erin geklopt.

5acd205238ada5f7e5072f25abbc6748.jpg


Ledstrips erop geplakt en wat straps errond voor de zekerheid.

0ab5700ef6fce51df0c72a1660a25fba.jpg


Detailfoto van de zijkant waar alle kabels samenkomen. De 2 witte strips zijn beide op een apart kanaal te zetten. Misschien dat ik eens probeer wat extra diepte te cre�ren door vanvoor en vanachter met verschillende lichtsterktes te werken.

31855a4e727152d89d8448684f172362.jpg


Licht !

747f918b48face9605ad2ab5045c1bf8.jpg
 
Lekker bezig hoor.Het begin ziet er al veelbelovend uit.
Vind het altijd knap als mensen eigenhandig zulke mooie dingen maken.
Toppie!!! :stars:
 
Nog steeds geen bericht van men bak, dus zal nog even moeten wachten op de levering. Ondertussen al maar wat verder gedaan met het meubel.

8ce66a0e1721d934b5e52ce193f5aa18.jpg


Achter de kast heb ik nog een ruimte van 10 cm, zodat ik nog aan de doorvoeren van de kabels en buizen kan. Hiervoor zijn de 2 zijkanten afneembaar. Rechts vooral zodat ik de biofilter er nog in en uit krijg indien nodig. Leek me stom alles vast te vijze en er dan nooit meer aan te kunnen

2e8db51fba42b7f056cf163fd438279e.jpg


Aan de rechterkant heb ik de plaat nog wat breder gelaten, deze wordt nog bijgezaagd als ik weet hoe breed de overloopkamer wordt.
Alles gemaakt met groene MDF 18mm. Deurtjes moet ik nog wat bijzagen en dan kan ik die ook ophangen. Daarna het leukste ( sarcastisch) werk, plamuren en schilderen.

Lichtkap uit multiplex maak ik pas als de bak er is, zodat die zeker past.
 
Deurtjes hangen eraan. Meteen een heel ander zicht.

f4d85307cd36eb8ba3b2eef7fe70b44f.jpg


Enkel het linkse kastdeurtje is voorzien van scharnieren, de 3 andere hangen vast met magneetjes.
Op die manier kan ik ze er makkelijk afhalen en heb ik meer ruimte als ik de filter wil onderhouden

1383b2da4efd4a3fa4cf2ae5dd5005d0.jpg
 
het aquarium staat klaar bij de LFS, nu nog thuis zien te krijgen.

Leveren gaat, maar de mogelijke momenten komen slecht uit i.v.m. mijn werk en 's weekends gaat het niet.

Straks even proberen te gaan kijken hoe hij ingepakt is en of ik hem in de auto krijg, anders op zoek naar een bestelwagen.

Aanhangwagen kan ik aangeraken, maar vertrouw ik precies niet zo :s
 
De biofilter ben ik gisteren al gaan afhalen.

Men bak al zien staan, lekker groot als je het zo voor je ziet.

Hopelijk deze morgen gaan afhalen.

Filter past gelukkig alvast in het meubel, geen meetfoutjes dus.

e5e0a1146d274169af052ec3ebe6c7a6.jpg
 
Gewoon wat op ebay rond gezocht.

Strips van 5 meter gekocht van koud wit 5630 60LED/m en RGB 5050 60Led/m, beide IP68

De witte zitten in een soort krimpkous, de RGB in een silicone "hoes".

Ik vond de lichtopbrengst eerst wat zwak, maar toen zag ik dat ze gedimd stonden op 35% (op de foto ). Als ik ze op 100 % zet geeft het zoveel licht dat je er zelfs niet naar kan kijken.
 
Kijk, dit zijn nou de projecten die ik graag volg.
Mooi, strak en vooral interessant..

een goed begin is het halve werk.... daar ben jij al mee begonnen!

ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
 
Ziet er goed uit!

Benieuwd wat je ervan gaat maken.

Maar zo te zien hoeven we niet al te lang te wachten, je wil nogal vooruit met alles zie ik.
 

Terug
Bovenaan