Eindelijk plaats voor een groot aquarium


Nog een beetje mistig, maar je ziet tenminste al alle stenen liggen :)

cd2e6759bba7afef3b05193d43bb7328.jpg
 
Nog niet helemaal glashelder, maar de dosis easylife filtermedium van gisteren en de waterwissel van deze middag hebben al wonderen gedaan. Ondertussen ook eens paar plukken valisneria geplant. We zullen wel zien of ze het gaan overleven :)



c740b5d938b007c125e36f3a7aba09eb.jpg
 
De mist is opgetrokken en heb al wat liggen spelen met de Led verlichting. Ik vind de koelere verlichting het mooist, als ik er wat onderwater foto's bijneem van het meer komt dat er het best bij in de buurt.

8d9512c2c6070e46033b5238c85b1ffb.jpg


Nu nog op zoek naar de vissen zelf :)
 
Harry1 zei:
Snel het hout schilderen voor het te laat is.

Die groene MDF kan er wel even tegen hoor, die krijgt geen water te zien. Moet nog even tijd vinden voor de lichtkap te maken, dan kan ik alles nog wat aanpassen om mooi aan te sluiten en dan in 1 keer alles van een lik verf voorzien.
 
De eerste vissen zitten erin

PSEUDOTROPHEUS SOCOLOFI 1M/2V
PSEUDOTROPHEUS ACEI 1M/2V
METRIACLIMA ESTHERAE RED 1M/3V
LABIDOCHROMIS CAERULEUS WHITE Nkhata Bay 4 stuks

2e328128a239b289bd31ab347cc000ea.jpg


Moeillijk ze op foto te kunnen vastleggen, filmen is wat makkelijker :)

[video]https://www.youtube.com/watch?v=dMG0udVAbqg[/video]
 
Hopen dat het glas mooi schoon blijft, en de bodem mooi helder.
Het ziet er Toppie uit :thumbs:
 
Nog een filmpje om het af te leren :)

[video]vuAlfg5OkFE[/video]
 
Bijna klaar met de ombouw. De 2 dekplaten nog laten zagen en wat kleine aanpassingen ( verluchtingsroosters, ... ) en het verven kan beginnen.

Daarna nog wat geluidsisolerende platen aan de binnenkant van de deuren en dan kan ik eindelijk de garage eens opruimen :)

e5ad01d76a6e3f43b8dcf5f1db0c3d44.jpg
 
Bedankt, ben er ook best tevreden over :)

Vissen doen het goed, wel nog beetje schuw, maar voeg binnenkort de rest van het bestand toe. Schijnt dat ze zich dan wat meer op hun gemak voelen.
 
Nog een hele hoop stenen toegevoegd. Aan schuilplekken geen gebrek nu :). Heb er ondertussen ook nog een groep van 11 Saulosi's in los gelaten, redelijk jonge vissen, dus allemaal nog hetzelfde kleurtje.

VOOR:

8d9512c2c6070e46033b5238c85b1ffb.jpg



NA:


cec8645182c14ed41b28afd91ad52516.jpg
 
Voila, zo goed als klaar ermee :) de 2 afdekplaten moet ik nog verven maar die zie je toch niet op de foto :)

94a722d589373faab9ecca46aa5f6ba8.jpg
 
Ziet er gelikt uit zo!
Wat heb je voor materiaal gebruikt voor de afdek kap als ik vragen mag?

Die toegevoegde stenen maken het wel opeens heel anders, ziet er ook weer beter uit.
 
GewoonJoey zei:
Ziet er gelikt uit zo!
Wat heb je voor materiaal gebruikt voor de afdek kap als ik vragen mag?

Die toegevoegde stenen maken het wel opeens heel anders, ziet er ook weer beter uit.

De buitenkant van de kap is ook gewoon groene MDF 18mm zoals de rest van de bekleding. Vanbinnen zit er een rand van 12mm multiplex in die op de glazen rand van het aquarium rust. De 2 scharnierende platen zijn ook gemaakt van die multiplex. De hele binnenkant van de lichtkap is behandeld met 2 lagen vloeibare rubber. Bovendien liggen er stukken doorzichtige golfplaat op de bak om de condensatie op te vangen, in principe komt de lichtkap dus niet in contact met vocht buiten de occasionele druppel water die ik waarschijnlijk wel eens zal morsen tijdens het waterverversen.

In de kap zit er achteraan ook nog eens een verluchtingsrooster, er kan dus lucht circuleren langs de achterkant van de bak naar het rooster vanonder aan de zijkant.
 
Klinkt allemaal heel ingewikkeld zo..
Misschien is een fotootje wel leuk voor diegene van de techniek?

Het maken van een kast is vaak hetzelfde maar iedereen heeft weer een ander staaltje techniek voor de lichtkap.
 
zal als ze helemaal af is eens een foto va de lichtkap maken, dan zie je ook hoe ik de Led verlichting gemonteerd heb.
 
Mogelijk ga ik deze dan opslaan in mijn bestand:)
Ben namelijk alvast druk bezig voor een toekomstige bak.
Alles wat nog ontbreekt is het idee voor de led en lichtkap.

Ben benieuwd!
 
Geen probleem, op de vorige pagina van dit topic staat alvast wat meer info over de led verlichting. Koste 2x niks in vergelijking met kant en klare sets, maar ben er wel zeer tevreden van.

Ik voel ze ook niet echt warm worden, waarschijnlijk omdat het aluminium frame ze goed koelt.
 
De lichtkap is ook klaar, mulitplex is spijtig genoeg wel niet zo goed verwerk en verfbaar als MDF, maar het resultaat valt nog mee.

9eadecf547bc884bf07c8c27bb27b92e.jpg


Detail van de binnenkant met ophanging led balk. Condensatie op dekplaten goed zichtbaar, blij dat ik ze erop liggen heb :)

830d131e9c4baf010788dc960d9b60d6.jpg


Binnenkant is behandeld met vloeibare rubber, lekker vettig goedje.

Nu alleen nog even langs de DHZ om iets te gaan halen om de kap en ledbalk in openstaande positie te kunnen blokkeren.

Hier en daar de verfdruipers in de kap nog wat wegwerken en eindelijk genieten van een volledig afgewerkte bak :)

@ gewoonJoey,

De plank aan de buitenkant is dus groene MDF, het lagere plankje aan de binnenkant is 12mm multiplex. Deze rust beneden op de glazen rand. Vanboven is deze wat lager, zodat de 2 multiplex afdekplaten er op kunnen rusten en alles 1 geheel vormt als de lichtkap dicht is.
 
Van een stukje komkommer zijn ze nooit vies :)

571925654ab66d752428e043cb897a19.jpg
 
mooi bak en kast hoor
1 ding zie ik wel zie dat de thermostaat van de cv vlak bij de bak hangt of dit nu zon goede plaats is ivb vocht en warmte van de bak is maar de vraag

groet

jaap
 
Heb er nog geen problemen van ondervonden. Qua vochtigheid in de woonkamer is er ook niks veranderd sinds de bak er staat.

De thermostaat is trouwens draadloos en kan dus verhangen worden moest het nodig zijn
 

Terug
Bovenaan