El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)


Laat hem dat maar niet horen.

Hij heeft ongetwijfeld wal wat tips voor je waardoor je er misschien zelfs 8 kan houden, zonder risico op vechten of verveling...
Maar Varanen is niet helemaal mijn biotoop he.
Een paar boom kippies (groene leguaan) is een optie.

OMG, What have i done?
What did i do???
 
Euhm, een goed idee gegeven.
Maar euh eet boomkip ook tosti?

Dat durf ik niet zeggen....
Maar Raoul, die lust vast wel tosti mét boomkip dus komt goed!

Euhm, een goed idee gegeven.
:eek:
Zo jammer dat ik mensen nooit op goede ideeën lijk te brengen... :cry:
En je bak ziet er net zo mooi uit.
It was't me!
 
IMG_20201008_141231.jpg
 
clif hanger? raad plaat? ik denk dat het een enorme afzetkegel is voor discus.
 
Ik ben helaas niet in staat geweest om alle 48 pagina’s van je post af te struinen. Ik zag dat je een jecod opvoerpomp gebruikt. Wellicht goed om even te checken, ik begreep dat er een versie is die roest. Niet iets wat je wilt hebben bij je discussen :)
 
Ik heb je laatst wat tips gegeven m.b.t. je problemen, heb je dat nog gelezen? Ik heb geen reactie gezien namelijk.

Ik sprak gisteren een kennis met heel veel discus-ervaring, meerdere prijzen gewonnen. Zijn conclusie was snel en duidelijk; pure stress, dat is letterlijk af te lezen aan ze.
3 Mogelijke oorzaken waarvan ik er 2 al eerder heb benoemd t.w. te veel licht en veel te veel vissen in de bak. De derde is op zich ook wel logisch; stress van de soorten bij-vissen. In jouw geval zeer aannemelijk de Geo's, dat ze elkaar niet aanvallen betekent nog zeker niet dat de Discussen ze prettig vinden in de bak....
18 Discussen in een bakje van 1000 liter netto (als het niet minder is), is op het randje, maar kan volgens de regel 50 liter per vis. Om beesten te zien in een hok waar ze hun kont niet in kunnen keren is debatable; ik heb ook buren die een Dalmatier 22 uur per dag in de bench hebben in de woonkamer. Naar mijn mening beetje van hetzelfde kaliber.
Ga gewoon naar een groepje van 6 discussen met wat kleine(!) bij-vissen of 10 zonder bij-vissen; dit is gewoon zielig voor die beesten.
 
Ga gewoon naar een groepje van 6 discussen
Geen verstand van discussen maar voelen deze vissen zich niet prettiger in een wat grotere groep of zou jij eigenlijk nooit meer dan 6 stuks adviseren?
 
Ja gelezen maar wilde er verder niet tegenin gaan om de sfeer niet te verzieken.

Maar als je toch aandringt 6 stuks is gewoon onzin in mijn beleving. Minimaal 10 voor een groep waarin de kans op een pispaaltje kleiner wordt.
En de Geo's zaten er niet in toen ze ziek werden.
Dus dat staat los van het ziek worden.

Verder heb ik eerder met succes discus en Geo's Red Head Tapajos die nog wat feller zijn dan deze bij elkaar gehad.

En 50 liter per vis op 1400 liter netto ik zie daar geen problemen mee. Voor 18 discus en 4 Geo.
Due schoolvisjes doen de discus verder niks.
Dat jij het anders doet en 180 graden andere kant op is jou keuze.

licht is inmiddels al veel minder dan 5 weken geleden. Maar ze hebben het maanden goed gedaan op dat licht en ik zie genoeg wildvang op groepen waar ik lid van ben die nog veel meer licht hebben. CO2 is ook een stuk minder dan in het begin. Maar ook dat zie ik niet als oorzaak.


Problemen zijn ontstaan toen ik begon met ..... voer. En ik ben nog steeds van mening zonder wetenschappelijke onderbouwing dat dit de vissen kwaad heeft gedaan.
Dat voer is naar de kliko verhuisd.

De vissen zijn mijn keuze en die blijven. En daar wil ik eigenlijk nu ook niks meer over horen want daar is al teveel gedoe over geweest afgelopen pagina's.


Op dit moment is het prima rustig in de bak.
Ik zie nu geen stress in de bak.

En dat te pletter zwemmen was geen stress ben ik 100% van overtuigd. Ze hadden gewoon pijn.


En het is niet dat ik vandaag met discus ben begonnen. Heb jaren wildvang discus gehad.

En die pomp is echt Chinees plastic dat roest echt niet. Is gemaakt voor zoutwater aqua en daar zou die dan niet overleven. Dus ook daar zie ik geen problemen mee.


Ik heb 5 wk intensief de vissen behandeld.
Daar waar een ander de helft uitval zou hebben gehad ben ik nog niks verloren.

Over wat gebeurd is is gebeurd en ik ben een beetje klaar met het gezeur hier in het album eigenlijk.
Het jaar nu goed.
Worden ze weer ziek dan gaan we verder kijken hoe en wat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zag de pomp zelf bij een vriend met zeewater roesten, vandaar de tip. Hij stond los van de situatie rondom eventueel zieke vissen.
 
In dit formaat bak niet nee; als de bak diepte zou hebben zodat ze niet alleen van links naar rechts kunnen zwemmen zou dat al een hele verbetering zijn. Maar daar zijn de bakmaten niet voldoende voor. Vergelijk het maar met de tijger in Artis vroeger die alleen maar de hele dag hetzelfde rondje liep; jaar in, jaar uit. Los van het leegvissen van natuurlijke bronnen, is dit ook voor mij DE reden om never wildvang te nemen tenzij echt niet anders kan. En zelfs dan, beter een andere soort die wel gekweekt is. Van mij mag er een wet komen die wildvang alleen toestaat aan kwekers 9die weten wat ze doen en kunnen zorgen voor goede F1 offspring voor de aqua's in de woonkamers. Daar zitten zoveel voordelen aan, behalve show of ego zie ik geen reden om wildvang te kopen. maar goed, dat is mijn mening en meer niet.
Grotere groep zal best een plus zijn, maar dan wel in een veeeeeel grotere bak. 18 Discusvissen; dan naar mijn mening minimaal 4000 liter, liefst 5000. Om je een idee te geven hoe ik zelf tegen 'bezetting' aankijk; mijn eigen bak is veel groter en heeft maten die de vissen ruimte geven niet alleen van links naar rechts te hoeven zwemmen. In deze bak zaten afgelopen jaar rond de 80 kleine visjes als tertra's, potloodvisjes, bijlzalmpjes, e.d.. Onlangs naar fase 2 gegaan en 6 kleine Altums en 6 Ivanacara Adoketa's toegevoegd met TOEN de gedachte van de Ivanacara's 2 koppels (hopelijk) over te houden en Altums over jaar met nog 4 uit te breiden naar 10. Na paar dagen observatie is het mij al lang duidelijk; misschien is 6 Altums al teveel, dus die 4 gaan er zeker niet bij komen. Ivanacara's blijft maar 1 koppel over ipv 2, ook 2 koppels hiervan gaat niet ok zijn. Het is zelfs heel goed mogelijk dat ik Altums over jaar oid ook alsnog terug ga brengen naar 1 koppel (als die er is). Jaar is genoeg om eea goed te observeren en belang dier staat voorop.
Daarnaast vind ik een rustig geheel veel mooier dan een flipperkast: ik had hiervoor 12 jaar lang een bak met 'maar' 1 trio Frontosa Blue Zaire (over mooie vissen gesproken....!). Begonnen met 6 stuks van 5 cm en uiteindelijk alpha-man met 2 vrouwen uitgeselecteerd.
Aangevuld met schooltje Synodontissen (kleine soort...) en 2 Aalen; en eigenlijk was dat al TE VOL.... En dan is mijn bak netto nog 500 liter groter en heeft maten waardoor de vissen veel meer kunnen dan van links naar rechts stressen....
 
@edwin fijn.
Die discussie mag je elders op het forum gaan voeren maar niet in dit album graag.
Soortgelijke discussies over wel niet wildvang zijn al topics voor en het formaat aquarium.
Dit aquarium voldoet voor het aantal discus wat ik heb. Punt.
 
Ha bekend spul :deal:
bij mij waren alle diepte liggers 5cm tekort gezaagd :DD

Geen stelpoten?
 
@edwin fijn.
Die discussie mag je elders op het forum gaan voeren maar niet in dit album graag.
Soortgelijke discussies over wel niet wildvang zijn al topics voor en het formaat aquarium.
Dit aquarium voldoet voor het aantal discus wat ik heb. Punt.
Koop nog een rek man. Maak een hele viskamer ;) youtube kanaal Raouls Fishtube.
 
Wat een gezeik hier zeg de laatste pagina's. Laten we dit prachtige foto album prachtig houden en rjoemman zijn ding laten doen. Het is overduidelijk een groot succes en er is meer dan voldoende kennis aanwezig. @rjoemman: proficiat hoe je je vissen verzorgd en hoe je je ziekte overwonnen hebt.

Ik heb het album ondertussen meerdere keren doorgenomen en al heel wat geleerd, ga daarvan heel wat toepassen bij mijn aankomend project.

Ik blijf dit met plezier volgen!
 
Zucht.
Vrouwen...
 
Zucht.
Vrouwen...

Wat is er mis?
Kun je het weer niet winnen?
Wanneer leer je nou eens dat je gewoon naar ze moet luisteren?
Hoe vaak moet ik dat nog zeggen?
Zo vind je nooit iemand he
 
Ik doe braaf stil zijn.
 
Je kan ze ignoren. Zoals Antje mij ignored ;)
 
Neuh ze zijn wel lief en dat weten ze.
 
Ze is jaloers
 
Stiekem wilt hij met jou knuffelen
Dat wordt niks, nooit.
1 vent vind ik meer dan genoeg!
Daar gelukkig mee en dat wil ik zo houden.
En hij is te oud joh, had mn vader kunnen zijn.

Af en toe wandelen, Komen eten, beetje hangen en kletsen, 2 of 3 zoenen en een afstandelijke knuffel, dat mag nog ;)
 

Terug
Bovenaan