El gran rio Amazonas de Raoul (rjoemman)

Ik was zeer tevreden over de werking van kaldnes in mijn wervelbed-vak van min bioloog. Spul was in no time keurig geel-bruinig en heeft jarenlang prima zijn werk gedaan. Echter, je moet die radartjes wel gewoon op tijd vervangen. Als ze eenmaal uit elkaar vallen dan is het een drama en een grote nachtmerrie in bak en bioloog.
 
Ik vind dit soort dingen zo leuk om te lezen, buiten dat ik ontzettend geniet van de foto's en filmpjes deze schitterende bak en de bijbehorende techniek. Zoveel zaken waar ik tot voor kort nog nooit van had gehoord, erg leerzaam allemaal.
 
Er is heel veel communicatie gaande in het aquarium
Op de foto niet heel goed te zien maar:
- de vis rechtsboven denkt dat ie een Heckel is, de middelste streep zet ie non-stop aan/uit terwijl de rest of uit of half aan is.
- de vis rechtsonder reageert erop maar dan alle strepen aan/uit

Geen idee wat ze vertellen, Morse code

Ja het glas is vies, ik weet het.


DSC_1231.jpg
 
Dat was me nog niet eens opgevallen, er gebeurt zo veel leuks tegelijk in je bak, en niet alleen bij je Discussen. Dat gedrag van die Endler guppen, je Rode fantoomzalmpjes, je Microgeophagus Altispinoza, je Apistogramma cacatoides, Macrogeophagus winnemuelleri, je L-nummers, iedere keer als ik dat filmpje afspeel zie ik weer iets anders. Jij hebt niet eens een tv nodig...
 
Er is heel veel communicatie gaande in het aquarium
Op de foto niet heel goed te zien maar:
- de vis rechtsboven denkt dat ie een Heckel is, de middelste streep zet ie non-stop aan/uit terwijl de rest of uit of half aan is.
- de vis rechtsonder reageert erop maar dan alle strepen aan/uit

Geen idee wat ze vertellen, Morse code

Ja het glas is vies, ik weet het.


Bekijk bijlage 309056
jammer van die ramen. Het r was niet dat je iets beters te doen had vandaag...
 
Er is heel veel communicatie gaande in het aquarium
Op de foto niet heel goed te zien maar:
- de vis rechtsboven denkt dat ie een Heckel is, de middelste streep zet ie non-stop aan/uit terwijl de rest of uit of half aan is.
- de vis rechtsonder reageert erop maar dan alle strepen aan/uit

Geen idee wat ze vertellen, Morse code

Ja het glas is vies, ik weet het.


Bekijk bijlage 309056
Ze lijken beter op kleur als voor de kuur, veel intenser
 
Je hebt veel bereikt, een enorme inspanning die zich uitbetaald heeft in de juiste verzorging/ behandeling.
 
Dat was me nog niet eens opgevallen, er gebeurt zo veel leuks tegelijk in je bak, en niet alleen bij je Discussen. Dat gedrag van die Endler guppen, je Rode fantoomzalmpjes, je Microgeophagus Altispinoza, je Apistogramma cacatoides, Macrogeophagus winnemuelleri, je L-nummers, iedere keer als ik dat filmpje afspeel zie ik weer iets anders. Jij hebt niet eens een tv nodig...
Als je in de buurt ben mag je best een keer een bakkie doen hoor.
 
Rustig maar.

Het is ongetwijfeld een prima filtermedium als je kijkt naar de microfilm. Maar het is gewoon niet practisch. Gaat door je hele bioloog heen, is een broeinest voor slakken
Dan gebruik je het verkeerd..
 
Lijkt me leuk! Maar ik denk dat dat nog een poosje gaat duren met die #£¥@# Corona...
 
47 pagina s veel leesvoer maar erg mooie plaatjes.

Ziet er erg goed uit en mooie vissen (y)
 
Dan gebruik je het verkeerd..

Werd gebruikt zoals moet, maar als het water steeg lag die K1 overal.
En zoog vast tegen de pomp.
En de slakken vonden het een feest daar.
Kortom, wij hadden er wat ruzie mee en her vervangen door siporax lijkt me geen verkeerde wissel ;)
 
Werd gebruikt zoals moet, maar als het water steeg lag die K1 overal.
En zoog vast tegen de pomp.
En de slakken vonden het een feest daar.
Kortom, wij hadden er wat ruzie mee en her vervangen door siporax lijkt me geen verkeerde wissel ;)
Het is ook zeker niet aan te raden kaldnes in het uitstroomdeel van de bioloog te stoppen. In mijn 3-compartimenten bioloog had ik het in het 1e en later in het 2e vak. Instroom-vak bioloog is zowiezo het meest logisch voor een wervelbed met kaldnes omdat stroming daar toch al sterk aanwezig is. Aangezien kaldnes drijft en mijn bioloog water vanaf de bodem aanzuigt naar het volgende vak, nooit een probleem geweest. Todat kalnes vervangen moest worden, de splinters gingen toen wel door de hele bioloog heen en werden zelfs door opvoerpomp aquarium in gespuugd. In mijn bak is dat echt een mission impossible; nu, anderhalf jaar later, zo nu en dan nog steeds een splinter hier en daar.

Dus; prima filtermedium, maar echt niet langer dan 8/9 jaar gebruiken en dan meteen alles vervangen.
 
Dat is ook niet wat @Nanoe zegt he, bij Nanoe en bij mij zat het K1 in het 2e filtervak.
Eerste vak mechanisch filteren met sponzen en fleece, 2e vak K1, 3e vak Siporax en dan pompvak.
We hebben zo'n beetje dezelfde setup..
En we zeggen ook nergens dat het K1 slecht is he, we zeggen alleen dat het 'ons' niet bevalt en dat is iets heel anders dan dat het slecht is of dat we het verkeerd gebruikten want het werkt echt wel.
Maar bij Nanoe ging er een plaag aan slakken in dat spul wonen.
Bij mij waren het de baby mini-japonica garnalen die daarin gingen wonen.


We hebben nu beiden gewoon een keuze gemaakt om het spul te verwijderen.
En nu het eruit is bij ons beiden gaat het ook niet meer kunnen splinteren.


En verder wil ik graag de discussie over K1 hierbij afsluiten, want het is wel vervuiling in mijn foto album he.
Willen jullie verder over K1 babbelen, dat kan, maar graag in een nieuw draadje in techniek.
 
En verder wil ik graag de discussie over K1 hierbij afsluiten, want het is wel vervuiling in mijn foto album he.
Willen jullie verder over K1 babbelen, dat kan, maar graag in een nieuw draadje in techniek.
Hier dacht ik al vanaf vorige pagina. goed dat je dat zegt. Dit is indd een foto album. geen technische discussie draad :)
dus wij verwachten meer filmpjes en foto's van de Gebakken schietschijven!
 
Nu nog ff een lelijke afzet kegeltje erin en je bent eerdaags opa ;)

Ik heb drie van die dingen besteld.
In feite heb ik nu alles in huis om een kweek te proberen, nu moeten de vissen nog klaar zijn (zal je zien ik heb 18 vrouwtjes hoor :br: ).

Ik ga binnenkort wat profielen bestellen dan ga ik boven een vrije slaapkamer ombouwen tot kwee/quarantaine kamer.
Dan komen de drie bakken bij elkaar te staan met nog ruimte voor 3 extra bakken maar ik zal met 4 bakken beginnen.
Dus ik speur marktplaats nog even af voor een bak van 1m welke geschikt is om ook in het rek te zetten.

Ik moet nog wat voorbereidend werk gaan doen zoals aanleggen van water en riool vanuit de badkamer naar deze aangrenzende kweekkamer.
Ook moet ik de stopcontact op die kamer voorzien van een aarde draad maar dat is maar een klein klusje.
 
.
In feite heb ik nu alles in huis om een kweek te proberen, nu moeten de vissen nog klaar zijn (zal je zien ik heb 18 vrouwtjes hoor :br: ).
Zet er 1 man bij en geloof mij. die heeft de beste leven wat er bestaat :D
 
Dat is ook niet wat @Nanoe zegt he, bij Nanoe en bij mij zat het K1 in het 2e filtervak.
Eerste vak mechanisch filteren met sponzen en fleece, 2e vak K1, 3e vak Siporax en dan pompvak.
We hebben zo'n beetje dezelfde setup..
Het ligt er helemaal aan waar je focus ligt met filteren en hoe je bioloog is opgebouwd inderdaad.

En we zeggen ook nergens dat het K1 slecht is he, we zeggen alleen dat het 'ons' niet bevalt en dat is iets heel anders dan dat het slecht is of dat we het verkeerd gebruikten want het werkt echt wel.
Maar bij Nanoe ging er een plaag aan slakken in dat spul wonen.
Bij mij waren het de baby mini-japonica garnalen die daarin gingen wonen.
Bij mij zitten er ook garnalen in de bioloog, briljant. Ze houden bioloog schoner, niet schoon(!), en kweken als een gek. Aangezien mijn jonge maanvisjes mijn aquarium veel sneller dan verwacht hebben ontdaan van mijn ganralen heb ik nu prima zelfgekweekt levend voer zo nu en dan. Ik weet wel zeker dat jouw discussen en geo's dit ook zeker zullen gaan waarderen. Ik vind het jagen op de garnalen ook wel een leuk effect hebben op het gedrag van mijn vissen, ze zijn soms ecvht aan het zoekjen tussen stenen, achterwand, etc.

We hebben nu beiden gewoon een keuze gemaakt om het spul te verwijderen.
En nu het eruit is bij ons beiden gaat het ook niet meer kunnen splinteren.
Om die reden heb ik het er ook niet meer in zitten, er is genoeg keuze in andere filter-media.

En verder wil ik graag de discussie over K1 hierbij afsluiten, want het is wel vervuiling in mijn foto album he.
Willen jullie verder over K1 babbelen, dat kan, maar graag in een nieuw draadje in techniek.
Ik heb nog eens naar wat filmpjes en foto's gekeken en ben erg benieuwd hoe het nu met de vissen gaat.
Mocht het niet goed gaan dan denk ik dat ik 3 mogelijke oorzaken zie naast parasieten ed:
- Te fel licht? Zeker gezien het wildvang betreft?
- Staat je bak wel op een juiste plaats? Worden ze niet teveel verstoord en daardoor gestresd?
- Ik ben bang dat je bak ook een beetje teveel vis bevat, al is dit een gevaarlijke discussie..... 18 Discussen, 3 Geo's en nog een buts bij-visjes van minder spannend formaat; klopt dit? Ik heb een iets grotere bak dan jij en heb vissen gehouden als Frontosa's, Discussen, grotere Z-A cichliden, Malawi, etc over de afgelopen 35 jaar. Als ik nu 1 ding heb geleerd wat gewoon een feit is; 95% van aquarianen doen aan over, over, en nog eens overbezetting. Even los van je huidige problemen, geeft dit gewoon altijd meer zorgen en ellende mbt vervuiling, ziektes, levensverwachting- en gedrag vissen, onderhoudkosten en-inspanning en je portemonee!... Over wie wat mooi vindt mbt een druk, of juist een rustig aquarium, ga ik niet debateren; dat is een kwestie van smaak. ;) Ik heb zelf deze fout mbt overbezetting vaak genoeg gemaakt om het te uiteindelijk in te gaan zien; helaas moet je het wel zelf leren, de aqua-shop vindt altijd wel dat er nog iets bij kan... Om je een vergelijking te geven hoe ver mijn bak af staat van jouw bezetting, bijna 180 graden. Mijn bak is Netto ongeveer 1500 liter, Bruto iets boven de 2000 liter. Ik heb, na anderhalf jaar alleen wat tetra's, garnalen, cory's en ander klein spul, onlangs 6 Altums en 6 Adoketás toegevoegd. Waarbij ik hoop 1 of 2 paartjes Adoketa's over te houden (ik denk 1). Anderen geef ik tzt weg, want daar is mijn bak te klein voor.... Ik wilde naar 10 Altums, maar twijfel nu al heel sterk of 6 eigenlijk niet al max is? Daarom komende jaar afwachten en kijken hoe eea gaat verlopen. Daarnaast ook veel wenselijker om mogelijke 4 extra Altums uit heel ander nest te krijgen. Maar ben ban dat mijn bak nu al over max zou kunnen zitten met 6 volwassen Altums tzt. Persoonlijk zou ik je adviseren max 6/7 Discussen zonder de Geo's of 1 koppeltje Discussen met de Geo's. Misschien 6/7 discussen met de Geo's ook nog wel goed te doen(?). Als je een goed tijdelijk onderkomen hebt om daar eens 12 van de 18 discussen een paar weken te stallen, zou je het eens kunnen proberen met 'maar' 6 discussen naast je Geo's en de rest. Maar iki snap ook best dat dit zaken zijn die je nu niet wilt horen na een flinke investring in die prachtige vissen.

Een ander mogelijk vermoeden is dat, naar mijn eigen observering, wildvang-vis VEEL minder geschikt is voor gezelschaps-aqua's dan F1. Ook dit is een discussie die ik niet verder wil voeren, want deze is net als bezetting en veel/weinig vis altijd een heel gevaarlijke... ;) Maar, na toch wel wat jaartjes ervaring en zeker niet alles-wetende, ben ik wel tot het standpunt gekomen van alleen F1 of Fx, tenzij niet anders mogelijk, altijd de voorkeur heeft. Wildvang imo alleen in echte biotopen, en dan bedoel ik ook echte biotopen zoals zelden in de huiskamer zichtbaar, of bij de kwekers met kennis en kunde. Er kleven vaal zoveel meer nadelen aan wildvang; maar goed, dit is mijn mening en meer niet.

Ik ben benieuwd hoe je bak zich de komkende maanden verder gaat ontwikkelen en zal het zeker blijven volgen. Succes met het prachtige project!
 
De hele ochtend zijn de Sterbai lekker druk in de bak en ik zie de Discus er steeds achteraan gaan.
De Sterbai legt eitjes op het glas, tja dat moet je niet voor de neus van de Discus doen he, heerlijk vers gelegd eitje, feestmaaltijd.

Ook kan je daarna zien als je aandachtig kijkt hoe de strepen van een van mijn Discus steeds veranderd.

 
Heeft het er ook mee te maken dat strepen als schutkleur kunnen dienen, dus de onderdanige discussen maken zich a.h.w. onzichtbaar, terwijl de dominante discus en zijn tegenstander zichzelf laten zien door de strepen " uit te zetten" ? Heel interessant om te zien, dit gedrag.
 
Heeft het er ook mee te maken dat strepen als schutkleur kunnen dienen, dus de onderdanige discussen maken zich a.h.w. onzichtbaar, terwijl de dominante discus en zijn tegenstander zichzelf laten zien door de strepen " uit te zetten" ? Heel interessant om te zien, dit gedrag.
Precies!
 
Ik ga binnenkort wat profielen bestellen dan ga ik boven een vrije slaapkamer ombouwen tot kwee/quarantaine kamer.
Dan komen de drie bakken bij elkaar te staan met nog ruimte voor 3 extra bakken maar ik zal met 4 bakken beginnen.
Je begint op @RichD1011 te lijken ;)) Nu niet al je planten gaan weggooien hoor :deal::DD
 
Neuh, bak zonder plantjes is niet mijn ding....


Nog even kraan water gemeten, zat wat variatie in afgelopen periode, ik zit in een mengwater gebied.
Nu is het weer goed.
IMG_20201005_171651.jpg


En in het aquarium met toevoeging van planten bemesting en voer en ...
IMG_20201005_172232.jpg
 


Lachen :cool:

Zijn die discussen een beetje aan het duwen en aan het happen komt er zo'n bulldozer doorheen gezwommen.
Zie je die tosties allemaal zo kijken van ey, we zijn hier aan het matten hoor! :DD

Goed om te zien dat het weer lekker gaat daar (y)
 
Leuk om te zien dat het weer top gaat met het aquarium.

Ik ben zelf nog op zoek naar een geleidbaarheidsmeter, mag ik vragen welk merk/type je gebruikt?
 
Maak er een terrarium van :)
bovengedeelte ook een glasplaten kitten :)
 
Laat hem dat maar niet horen.

Maar Varanen is niet helemaal mijn biotoop he.
Een paar boom kippies (groene leguaan) is een optie.
 
Terug
Bovenaan