Endlers versus Guppen.


Een paar weken geleden was ik bij een aquariumzaak en zag daar een paar mooie endlers. Ik kwam eigenlijk voor iets anders, maar ik wilde eigenlijk toch wel een paar nieuwe endler vrouwen meenemen om zo ook 'nieuw bloed' toe te voegen in mijn groepje. Nou had ik dit maar nooit gedaan. Na ongeveer twee dagen gingen mijn 'oude' endlers raar doen, ze lagen op de bodem en ze schommelde tijdens het zwemmen. Helaas zijn er twee van mijn oude vrouwtjes overleden. De schade valt relatief mee, want inmiddels gaat het weer beter.
De nieuwe endlers hadden overigens helemaal niks.

Ik heb in de afgelopen 4,5 jaar nog nooit problemen gehad met mijn endlers en ik vermoed dat het een kruisbesmetting was geweest. Heb in het verleden nog nooit problemen gehad met de endlers. Helemaal hard maken kan ik het niet, maar ik had meteen de nieuwe endlers er uit gehaald en in een andere bak gedaan. Ook een aantal keren het waren verschoond.
 
Kruisbesmetting/botsende bacterieculturen is een veel voorkomend fenomeen bij guppen/endlers, ik ken een endlerkweker uit Rockanje die zelfs een hele week erover doet om endlers over te wennen, dat gaat met slechts een paar druppels per dag.
 

Terug
Bovenaan