Erger geworden bult


Laguna98

Member
Lid geworden
25 december 2021
Berichten
7
Leeftijd
25
Hallo, mijn vis heeft al lange tijd een bult. Een deel ervan is opeens donkerbruin geworden en het lijkt alsof de bult uit elkaar gaat vallen. Eng! Ook steekt er een witachtig dun staartje uit. Ik zal een foto sturen van hoe de bult er normaal uitzag en fotos van hoe het opeens is veranderd.
De vis gedraagt zich normaal en zwemt goed.

Weet iemand wat dit betekent en wat ik nu moet doen??
 

Bijlagen

  • 20A51AE2-6677-4647-BE95-F8F081814884.jpeg
    20A51AE2-6677-4647-BE95-F8F081814884.jpeg
    163.3 KB · Weergaven: 139
  • C2F760DF-6848-46A4-8794-B0A724AA4AA6.jpeg
    C2F760DF-6848-46A4-8794-B0A724AA4AA6.jpeg
    136.7 KB · Weergaven: 126
  • 14FED267-17DB-4B1E-9E7F-C7DCE7AE30C0.jpeg
    14FED267-17DB-4B1E-9E7F-C7DCE7AE30C0.jpeg
    145.9 KB · Weergaven: 113
Ik denk dat @michelle1 je hierover goed kan adviseren. Even afwachten zou ik zeggen op wat zij je kan vertellen.

Gr. Ed
 
Ik zeg een grote tumor. Dat komt relatief vaak voor bij goudvissen bij mijn weten.
Maar het grind en aquarium doet mij ook vermoeden dat deze vis niet in een adequate bak wordt gehouden. Wat zijn de afmetingen van de bak?
 
Klopt het dat er ook een bultje bij de bek zit?

Hoe lang heeft deze vis de bult al? Wat heb je gedurende de tijd zien veranderen?

Het kan ook lymfocysthis zijn. Een wratachtig gezwel, veroorzaakt door een irido-virus. Dit kan openbarsten, heb ik begrepen (had zelf een maanvis hiermee zwemmen). Is geen behandeling voor, de vis moet het zelf te boven komen, maar symptomen kunnen minder worden wanneer je de vis optimaal verzorgt (goed eten, goed water, goede huisvesting, geen stress). Is van zichzelf niet dodelijk, kan wel de vis vatbaarder maken voor andere problemen, met name bacteriële infectie, dus een tweede aandoening eigenlijk. Lees wisselende info over hoe besmettelijk dit is.

Hoe is de vis nu gehuisvest? Met wie, en in hoeveel liter, en wat voor filtering? Met iets meer info hierover kan passender advies gegeven worden over hoe je dit het beste aan kunt pakken.
 
Klopt het dat er ook een bultje bij de bek zit?

Hoe lang heeft deze vis de bult al? Wat heb je gedurende de tijd zien veranderen?

Het kan ook lymfocysthis zijn. Een wratachtig gezwel, veroorzaakt door een irido-virus. Dit kan openbarsten, heb ik begrepen (had zelf een maanvis hiermee zwemmen). Is geen behandeling voor, de vis moet het zelf te boven komen, maar symptomen kunnen minder worden wanneer je de vis optimaal verzorgt (goed eten, goed water, goede huisvesting, geen stress). Is van zichzelf niet dodelijk, kan wel de vis vatbaarder maken voor andere problemen, met name bacteriële infectie, dus een tweede aandoening eigenlijk. Lees wisselende info over hoe besmettelijk dit is.

Hoe is de vis nu gehuisvest? Met wie, en in hoeveel liter, en wat voor filtering? Met iets meer info hierover kan passender advies gegeven worden over hoe je dit het beste aan kunt pakken.
Ja er zit een bultje bij de bek. Ik heb deze vis anderhalfjaar en hij had de bult al toen ik hem kreeg(ik denk dat de bult kleiner was). Echt opeens is de bult donkerder geworden een gedeelte.
 
Klopt het dat er ook een bultje bij de bek zit?

Hoe lang heeft deze vis de bult al? Wat heb je gedurende de tijd zien veranderen?

Het kan ook lymfocysthis zijn. Een wratachtig gezwel, veroorzaakt door een irido-virus. Dit kan openbarsten, heb ik begrepen (had zelf een maanvis hiermee zwemmen). Is geen behandeling voor, de vis moet het zelf te boven komen, maar symptomen kunnen minder worden wanneer je de vis optimaal verzorgt (goed eten, goed water, goede huisvesting, geen stress). Is van zichzelf niet dodelijk, kan wel de vis vatbaarder maken voor andere problemen, met name bacteriële infectie, dus een tweede aandoening eigenlijk. Lees wisselende info over hoe besmettelijk dit is.

Hoe is de vis nu gehuisvest? Met wie, en in hoeveel liter, en wat voor filtering? Met iets meer info hierover kan passender advies gegeven worden over hoe je dit het beste aan kunt pakken.
Wat bedoel je met gehuisvest. Hoeveel liter ben ik niet zeker maar de afmetingen zijn: 28(zijkant)x43(breedte)x36(hoogte). De filter is met een filter cartridge,aqua-flow 100.
 
Tja wat is het zou ik je niet kunnen zeggen. De bult is open gesprongen de zwarte plek zal necrotisch zijn en wta er uit komt kan van alles wezen.

De vis word zeker niet optimaal gehouden. Wat zou ik doen,

Ik zou trachten in de bult te drukken bij de al open delen. Kijken of wat erin zit eruit komt. Dr. Pimple popper.............. Zou dit wel even in een apart emmertje ofzo doen met vers water op dezelfde temperatuur als aquarium waar hij inzit. Zoveel mogelijk prut eruit en dan schoonmaken met oplossing betadine (betadine aangelengd met water) Vis even op 1 hand en boven water zoveel mogelijk onder wat druk op de wond en erom heen. Beter meerdere gaasjes gebruiken en 1 strijk met gaasje. Dus niet met gaasje in de wond draaien en dan ook nog erom heen dan verspreid je zaken.

Als huid verder zwart word is keuze om aan te zien of weg te halen.

Water aquarium elke dag fiks verschonen 80 tot 100% en elke dag de wond schoon maken en kijken hoe het afloopt. Als vis duidelijk ziek word euthaniseren met kruidnagel olie.

Maar dit is wat ik zou doen en begrijp ook dat niet iedereen dit zo maar even kan doen. Wellicht dierenarts of koi dealer?
 
Bij online koi zaken heb je allerhande wond behandelings spullen. Verdoving, ontsmetting etc. Het is maar net hoe ver je wil gaan.
 
Dank voor je aanvullingen @Laguna98 !

Omdat hij ook een bultje bij de bek heeft denk ik aan die lymphocystis. Omdat het op meerdere plekken op de vis aanwezig is. Wat Michelle aan geeft over necrotisch (dood) weefsel vermoed ik ook, daarom wordt het zwart en sterft af. Ik kan je niet adviseren over weefsel wegsnijden, daar heb ik geen ervaring mee.

Klopt het dat je vis met een soortgenoot zit? Hoe is het daarmee? Is die gezond?

Wat bedoel je met gehuisvest. Hoeveel liter ben ik niet zeker maar de afmetingen zijn: 28(zijkant)x43(breedte)x36(hoogte). De filter is met een filter cartridge,aqua-flow 100.
Over hoe je goudvissen het beste kunt houden, kun je o.a. hier veel goede informatie lezen: https://aquainfo.nl/artikel/carassius-auratus-goudvis/
Onder het kopje 'aquarium' staat e.e.a. helder uitgelegd, over bakmaat, filtering, en waterwissels.
Over hoe het zit met de stikstofcyclus (omzet van goudvisontlasting door je filter naar minder 'schadelijk' water) in het aquarium heeft @Giebeltje een mooi stuk geschreven: https://aquaforum.nl/threads/stikstofcyclus-speciaal-voor-goudvis-sluierstaarthouders.171486/
 
Dank voor je aanvullingen @Laguna98 !

Omdat hij ook een bultje bij de bek heeft denk ik aan die lymphocystis. Omdat het op meerdere plekken op de vis aanwezig is. Wat Michelle aan geeft over necrotisch (dood) weefsel vermoed ik ook, daarom wordt het zwart en sterft af. Ik kan je niet adviseren over weefsel wegsnijden, daar heb ik geen ervaring mee.

Klopt het dat je vis met een soortgenoot zit? Hoe is het daarmee? Is die gezond?


Over hoe je goudvissen het beste kunt houden, kun je o.a. hier veel goede informatie lezen: https://aquainfo.nl/artikel/carassius-auratus-goudvis/
Onder het kopje 'aquarium' staat e.e.a. helder uitgelegd, over bakmaat, filtering, en waterwissels.
Over hoe het zit met de stikstofcyclus (omzet van goudvisontlasting door je filter naar minder 'schadelijk' water) in het aquarium heeft @Giebeltje een mooi stuk geschreven: https://aquaforum.nl/threads/stikstofcyclus-speciaal-voor-goudvis-sluierstaarthouders.171486/
Er is een ander klein visje(ander soort) ,maar die is gezond
 
Dit ziet er uit als een tumor, Lymphocystis is wit/grijsachtig en kleiner. Dat gaat vanzelf weg bij goede leefomstandigheden. Zowel Lymphocystis als tumoren komen regelmatig voor bij Koi, Goudvissen en Sluierstaarten. Een vis met een tumor ( en soms heeft een vis meerdere tumoren) kan lang overleven. Wordt het te hinderlijk voor de vis dan kun je overwegen de tumor te (laten) verwijderen. Er zijn meerdere filmpjes over dit onderwerp. Voorwaarde is wel dat de vis in optimale omstandigheden kan herstellen.



En hier mijn eigen ervaring met verdoven etc. (Het bleek echter uiteindelijk geen tumor te zijn )

 
wat heb ik precies nodig ?
Gezwel/tumor/abses gaat om wat erin zit. Wat dit is zul je niet zonder medische kennis en/of apparatuur/kweek weten. Kan ook kanker wezen dan weet je ook niet uitzaaiingen ofzo.


Verdoving is zo en zo handig zodat vis beetje rustig blijft. Iets om wond te ontsmetten. Beetje logica in je hoofd ;)

Je heb diverse verdovingsflesje waar gebruiksaanwijzing op staat. Die volgen. Vis word rustig dan makkelijker te hanteren. Ik zou bij voorkeur zo veel mogelijk in water laten dus 1 hand of iemand anders houd vis vast zodat je goed bij bult kan. Met name kop en kieuwen in water laten.

Ik denk als je waar dat witte al uitkomt dat als je daar druk geeft met vingertoppen er nog wel meer naar boven komt al dan niet hard. Ik vermoed dat het wat zachter is gezien zijn leven in water. Wat eruit komt wil je niet in aquarium. Weg gooien. Dat eruit geeft natuurlijk verlichting/haalt druk weg. Als het niet eruit past, klein sneetje maken zodat het eruit kan. Zo min mogelijk snijden, scheuren. Scalpel is dan ook handig of ander vlijmscherp mesje. Er zitten geen schubben dus alleen het bovenste laagje (velletje) insnijden alleen als het moet. Dan is zaak dat het goed en schoon geneest dus wat ontsmetting is daarvoor nodig en fris en fruitig aquarium watertje. Smurrie eruit afwachten hoe ontwikkeld.

Duimen dat overgebleven "vel" de wond weer afdekt en nieuwe huid gaat aanmaken en de boel niet gaat ontsteken. Als huid verder en verder gaat afsterven is het necrotisch Zwart en dat komt niet meer tot leven. Daar is geen doorbloeding. Je wil bloedrood wondrand zien dat betekend door bloeding. Moet er ook weer niet uitspuiten he dus niet in de wond gaan snijden. Zie het als grote blaar die je door prik om vuiligheid eruit te laten. Niet hele blaar openen maar zo min mogelijk.

Let wel ik ben geen dierenarts en geen chirurg he.

Ik heb bij een sluier een tumor weg laten halen door iemand die wist wat hij deed en paar uur later was vis ook dood. Nu moest mijne een paar uur op transport dus stress factor erbij.

Je kan ook dierenarts bellen en vragen of die het wil doen. In voorschoten bij Fancy Fish store kun je ook vragen of hij wil doen.

De bult op lip zou ik zo laten als hij geen last van heeft.
 

Terug
Bovenaan