Tumor bij sluierstaart


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
In het topic " Bacteriele infectie ( zweer) bij sluierstaart. " plaatste ik onderstaande foto's. Ik was bang dat mijn bronskleur man Quick aan dezelfde aandoening zou lijden.

IMG_0549.JPG IMG_0551.JPG IMG_0561.JPG IMG_0570.JPG

En nog even in beweging:



Ik heb bovenstaande foto's en video naar de Fancy Goldfish Store ( Dino Yan) in Voorschoten gestuurd, vooral ook omdat andere forumleden hier ook geen wond/zweer in zagen.

Op maandag 8 juni schreef ik:

"Vanmorgen ontving ik een mailtje van Dino van de FGS, en naar aanleiding daarvan heb ik hem zojuist gesproken. Volgens hem is het geen Mycobacterium marinum, maar een tumor die verwijderd kan worden. Aangezien ik geen auto rijd en we door de coronacrisis niet met de trein mogen reizen anders dan voor zeer dringende gevallen, ga ik deze tumor zelf verwijderen. ( 2 uur reistijd is trouwens toch te lang voor dit visje, dat wil ik hem niet aandoen). Ik vond nog een stalen doosje met chirurgische spulletjes, ik denk nog van mijn vader ( die gebruikte het aan boord). De overige benodigde spullen heb ik zojuist besteld. Er staat een mooie duidelijke video over het verwijderen van een tumor op YouTube, en met de inmiddels opgedane ervaring met Tigger moet dat op zich geen probleem zijn. Dino is overigens geen fan van Bactopur, dus dat zullen we maar niet meer gebruiken..."



"Ik heb met Tigger zo veel handelingen verricht: wond schoonmaken met een wattenstaafje, wond uitspoelen met waterstofperoxide, wond insmeren met propoliszalf...

Bij de spulletjes die ik heb besteld zit ook een verdovingsmiddel, dat werkt in ieder geval een stuk relaxter. Geen kans dat een vis plotseling uit je hand glibbert, zoals me bij Tigger ook een keer gebeurde. En de video hierboven is gelukkig heel duidelijk. Bij de spulletjes van mijn vader zitten ook fijne pincetten, en ik heb steriele scalpelmesjes besteld, die per stuk verpakt zitten. O ja, wat ook nog scheelt: ik heb ooit van een preparateur geleerd hoe je met een scalpel werkt, en heb later zelf thuis wat kleine diertjes zoals een spitsmuis en een vleermuis opgezet. Dus tussen laagjes ( bindweefsel en opperhuid) snijden en een tumor verwijderen lijkt me niet eens erg moeilijk. Morgen komen mijn mesjes binnen, de lange handschoenen zijn ook onderweg, en de spulletjes van Dino zullen ook niet te lang op zich laten wachten hoop ik..."

Dinsdag 9 juni schreef ik:

"Inmiddels zijn de scalpels ( mesjes) die ik had besteld binnen, en ik kreeg een mailtje van Dino dat hij de andere benodigdheden heeft opgestuurd. Verder heb ik nog een luchtpompje met twee uitgangen aangeschaft, zodat ik straks de keuken kan omtoveren in een operatiekamer. Ondertussen zijn Quick en Nicolientje enthousiast aan het spelen. Quick heeft duidelijk geen last van die bult. Die zit ook bovenop zijn kop, gelukkig niet in de buurt van zijn kieuwen of zijstreep. Dat maakt het allemaal wat beter te doen denk ik ( hoewel ik het filmpje toch nog wel een aantal keren zal afspelen hoor).

Over " gebakken" gesproken: als kind kreeg ik " anatomische les" aan de keukentafel, wanneer mijn pa een kerstkonijn, kip of vis klaarmaakte. Hij sneed ze altijd netjes open en wees mij precies waar de organen zaten. Denk ik ook een soort " hobby" van hem. Hij moest indertijd voor zijn rangen als koopvaardijofficier stage lopen in het ziekenhuis. De eerste Stuurman was namelijk ook de " Chirurgijn" aan boord, die op zee soms kleine operaties moest verrichten. Later bij de Zeesleepvaart deed hij dat ook. Vandaar de doosjes met chirurgische spulletjes die ik in mijn moeder's huis heb gevonden. Nu komen die goed van pas!"

Gisteren, woensdag 10 juni kwamen de spullen van Dino binnen. Nu is het wachten op de handschoenen.
 
Laatst bewerkt:
In de tussentijd ben ik me aan het inlezen op het onderwerp: anatomie van de goudvis/sluierstaart, soorten tumoren, oorzaken...

Het blijkt dat er relatief veel sluierstaarten last hebben van tumoren. Sommigen worden veroorzaakt door het DNA: sluierstaarten zijn natuurlijk kweekvormen, die ontstaan door kruisen en terugkruisen. HQ ( High Quality) Sluiers worden geselecteerd op gewenste eigenschappen. De fry die ontstaan uit meer dan 1000 eitjes worden verschillende keren ge- " cull'd" vanaf dat ze een paar cm groot zijn. Eerst wordt geselecteerd op staarten, daarna worden de grootste visjes apart gezet, enzovoort, tot alleen de allerbeste overblijven. De rest wordt als het goed is gedood. Maar soms komen er mindere kwaliteit visjes in de reguliere handel terecht, en het zijn deze visjes die je vaak in de LFS tegenkomt. Het is dan ook geen wonder, dat er regelmatig vissen zijn met een genetische afwijking waardoor tumoren veroorzaakt worden.

Normaal gesproken is er in de natuur sprake van " het recht van de sterkste", de zwakke broeders en zusters worden vanzelf uitgeselecteerd, alleen de sterkste vissen overleven en kunnen zich voortplanten. Bij sluierstaarten echter, wordt er op uiterlijke kenmerken geselecteerd door de mens, in beschermde omstandigheden. Laat sluiers los in de natuur en binnen de kortste keren houd je gewone goudvissen over... Sluiers zijn dan ook vaak gevoeliger voor infecties dan gewone goudvissen. Soms is het dan ook een virus dat de oorzaak kan zijn van een tumor, net zoals wratten bij de mens. Bij sluiers is het daarom extra belangrijk om de waterkwaliteit optimaal te houden.

Hieronder een paar interessante links die ik heb gevonden.



Dermal fibroma in goldfish, Carassius auratus (L.) - Wiley ...onlinelibrary.wiley.com › doi › abs

In de onderste link staat een omschrijving van een fibroom, een goedaardige tumor voor de rugvin. Hij is wit en ziet eruit als een rond schijfje. Ik denk dat die van Quick daarop lijkt. Sommige tumoren blijven steeds terugkomen. Ik moet dus zo goed mogelijk alles schoonmaken.
 
Laatst bewerkt:
Alles is binnen, de buitenquarantaine is weer ingericht. Ik zal nog een flesje waterstofperoxide en wondlijm halen en dan ben ik er klaar voor.
 
Spannend! Veel succes!
 
Dank je. Het wordt wel tijd ook, want het groeit wel snel daar boven op die kop van Quick. Hopelijk kan ik hem er van af helpen en heeft hij nog een mooi leven voor zich. Ik wil hem meteen meten voordat ik begin, of een foto maken als ik hem in mijn hand houd om over te zetten. Hij is nu behoorlijk groot, ik schat ruim 22 cm.
 
wanneer ga je de operatie uitvoeren en kunnen we live mee zien?
 
Ik heb inmiddels alles wat ik nodig heb in huis. Morgenmiddag wil ik de beide bakjes met luchtsteentjes en pompje op het aanrecht neerzetten en proefdraaien. Als alles naar behoren werkt, wil ik donderdagmorgen vroeg Quick uitvangen. Hij gaat dan eerst in het 20 l. bakje, waarna ik hem met de hand ga overzetten in het bakje met verdovingsvloeistof. Zodra hij onder zeil is ga ik hem op een badstof handdoekje neerleggen en ga ik eerst de plek waar de tumor zit schoonmaken. Daarna ga ik met mijn scalpel alles voorzichtig wegschrapen. Als dat gebeurd is maak ik de wond weer schoon met waterstofperoxide en bedek hem met wondpoeder. Mocht het heel erg bloeden dan heb ik nog vloeibare pleister om het mee af te dekken. Tussentijds moet ik met een spuitje steeds verdovingsvloeistof tussen de kieuwen spuiten. Als de wond bedekt is, gaat de Quick in de uitslaapbak om bij te komen. Op het moment dat hij goed bij is, en weer gaat rondzwemmen, gaat hij in ieder geval voor een paar uur naar de buitenquarantainebak. En daarna zien we hoe het gaat.

Live meekijken gaat helaas niet lukken, ik ben al blij als ik een paar foto's kan maken vooraf en achteraf. En dan nog, ik vind het zelf ook spannend. In een levende vis snijden heb ik nog nooit gedaan, wel wond schoonmaken, dode dieren prepareren, consumptievis fileren. Dit is toch nieuw. En ik heb niemand die voor mij de camera vast gaat houden...

Momenteel ben ik trouwens niet zo enthousiast over hem, hij heeft vanmorgen nauwelijks gegeten en hangt veel bovenin.
 
heb je niet iemand die je kan "assisteren" ?
 
Nee, het aquarium is echt mijn hobby. In het verleden sjouwde manlief wel eens met emmertjes toen ik nog niet de tuinslang gebruikte voor mijn waterwissel, maar sinds die tijd blijft hij boven in zijn werkkamer tot het aquarium verschoond is en alles opgeruimd. We hebben ooit wel eens samen mijn eerste goudvis Giebeltje bevrijd toen die vastzat in de kruik die op de bodem van het aquarium lag, maar dat is al heel lang geleden. Ik kan hem vragen of hij wil filmen, maar ik denk niet dat hij dat ziet zitten...
 
ik zou je zo willen helpen, al is het maar om te zien hoe zoiets er in het echt uit ziet. Maar ik snap je man wel, de mijne is eigenlijk precies zo, hij vindt het allemaal wel goed. Helpt als er een "noodsituatie" is, maar verder niet
 
Er staan wel veel filmpjes over dit onderwerp op YouTube. Die bekijk ik ook steeds om te zien hoe ik het moet doen. Onderstaande video gaat blijkbaar ook over een eigenaar die zelf opereert.

 
Wel super dat je dit doet hoor... Ik zou zelf echt overwegen om dit te laten doen...
Ben je al aan het aftellen?
 
Laten doen is geen optie, Dino zit te ver weg voor het OV. Ik moet Quick meteen na de operatie bij laten komen, daar helpt een treinreis niet bij. Hij moet echt in een bak met een pompje. Ik hoop alleen dat zijn conditie goed blijft, want het lijkt nu weer meer op iets dat opengesprongen is, en niet op een bult. En hij eet nauwelijks, net als Tigger een tijdje terug. Enfin, we gaan het zien. Schoonmaken en troep verwijderen kan sowieso, en ik doe mijn lange, gruwelijke oranje handschoenen aan. Mocht het toch nog een bacteriele infectie zijn, dan kom ik in ieder geval niet meer in aanraking met het water.
 
Nou ik wens je succes en zover ik weet is dit de eerste keer dat ik zoiets lees maar goed niets doen is als ik het zo lees ook geen optie.
 
Er staan wel veel filmpjes over dit onderwerp op YouTube. Die bekijk ik ook steeds om te zien hoe ik het moet doen. Onderstaande video gaat blijkbaar ook over een eigenaar die zelf opereert.



ik heb het filmpje heel aandachtig zitten te bekijken en daarna nog wat filmpjes over operaties aan vissen/tumoren. Wat een bijzonder iets om te zien. Ik zit echt voor je te duimen Nina, heel veel sterkte met je onderneming !!
 
Ik heb vanmorgen de pincetjes en andere benodigdheden uitgezocht, schoongemaakt en uitgekookt. Heb ze nu in een apart doosje zitten. Vanmiddag ga ik de luchtpomp met tweeweg-uitgang en de luchtsteentjes testen. Daarna zal ik alles opstellen en daar een foto van maken, met een lijstje van benodigdheden erbij.
 
Check-up gedaan, volgens mij heb ik alles compleet voor de operatie. De pomp werkt, maakt wel herrie maar om 08.30 beginnen moet wel lukken toch? De veterinaire handschoenen zijn groot, oranje en glad, die gebruik ik in ieder geval als ik in het aquarium moet zijn. Ik heb ook nog korte geruwde wegwerphandschoenen liggen, misschien dat ik die gebruik voor dit " klusje".

IMG_0622.JPG


v.l.n.r., van boven naar beneden: luchtpompje met schuimrubber doekje eronder vanwege het brommen, 2-way uitgang met 2 luchtsteentjes, 20l bakje, anaesthesie-bakje, Relax verdovingsvloeistof, wondpoeder, vitaminespray voor na de operatie over het voer, ketonalcohol, waterstofperoxide en pleisterspray wanneer het erg bloedt, watten, eierdopje voor spoelvloeistof, extra leesbrilletje, wegwerp-scalpel, klein spuitje voor wondspoeling, groter spuitje om anaesthesievloeistof bij te spuiten, vangbakje, loep met licht, diverse pincetten en tangetjes, fijn schaartje.

Werkvolgorde:
- Pomp aanzetten
- Anaesthesievloeistof ( 1 dopje op 10 liter, wordt dus 1/2 dopje want 5 liter) in de anaesthesiebak
- Instrumenten ontsmetten met ketonalcohol
- Instrumenten klaarleggen, eierdopje en kleine spuit vullen met waterstofperoxide, grote spuit vullen met water uit de anaesthesiebak, velletjes keukenrol klaarleggen
- Lange handschoenen aantrekken
- Quick uitvangen met vangbak
- Quick in 20l bak zetten
- Quick in anaesthesiebak zetten
- Quick in anaalvin knijpen om te checken of hij al slaapt
- Quick op werkvlak leggen met de " goede" kant naar mij toe
- Huid schoonmaken met wattenstaafje met waterstofperoxide
- Voorzichtig de tumor of wat het ook is met de scalpel wegschrapen. Wat er uitkomt op een stukje keukenrol leggen.
- Tussentijds met de grote spuit vloeistof in de kieuwen spuiten
- Wond tussentijds schoonspoelen met kleine spuit
- Als alles schoon en weg is, droogdeppen en bedekken met wondpoeder
- Eventueel pleisterspray eroverheen ( heeft dezelfde bestanddelen als superglue voor de huid)
- Quick in de 20l bak zetten om bij te laten komen.
- Als hij weer goed bij is, kan hij in de buitenquarantainebak. Dan krijgt hij wat voer met vitaminespray eroverheen. Als het goed gaat, mag hij zodra het kan weer terug het aquarium in.

Dit is dus hoe het zou moeten gebeuren. Mocht dit toch geen tumor zijn, dan heb ik in ieder geval een beter beeld van wat het wel zou kunnen zijn. Ik vind het zelf ook spannend hoor. Als dit lukt, heeft Quick hopelijk nog een mooi leven voor de boeg. Zo niet, dan heb ik in ieder geval mijn best gedaan.
 
ik heb serieus erg veel bewondering voor je hoor, succes ermee !!
 
Thnx, enne... de meeste dierenartsen doen niks met vissen, of als ze dat wel doen, zitten ze veel te ver weg. Of mensen zoals Dino, die ook tumoren kunnen verwijderen. Dat zijn er maar een handvol in het hele land. Indertijd had ik papegaaien( nu niet meer vanwege allergieen), daar deed ik ook veel zelf om dezelfde reden. Eigenlijk is het @michelle1 geweest die mij inspireerde. Zij werkt zelf in de zorg, en heeft destijds zelfs een microscoop aangeschaft om parasieten te kunnen herkennen. Zij heeft hier op het forum precies beschreven hoe zij haar sluiers met zoutbadjes of medicijnen behandelde, en van haar heb ik dus veel geleerd.
 
Vanmorgen om een uur of 9 begon ik dan... Ik was best wel zenuwachtig trouwens. Alles klaargezet en klaargemaakt. 3 ml Relax in de anaesthesiebak, alle instrumenten ontsmet, spuitjes gevuld, en toen Quick gevangen. Dat ging verbazingwekkend vlug, een schep en hij zat in het bakje. Daarna snel in de observatiebak gedaan en foto gemaakt. Met de hand overgezet in de anaesthesiebak. Ook dit ging prima. Even gewacht tot hij onder zeil was en hem op het werkblad gelegd. En toen met een wattenstaafje de huid schoongemaakt. Het bleek dat de huid weggevreten was, en er kwam een hoop pus uit. Met de scalpel toen alles schoongeschraapt. Ik kwam van alles tegen, maar geen tumor. Toch een zweer dus. Alles daarom nog een keer heel goed schoongespoeld met waterstofperoxide, drooggedept en daarna bedekt met wondpoeder. Quick teruggezet in de observatie/uitslaapbak, waar hij al snel bijkwam. Ik heb hem daarin gelaten terwijl ik ( met lange handschoenen aan!) het aquarium schoonmaakte, en toen ik daarmee klaar was, was Quick levendig genoeg om in de buitenquarantainebak te gaan. Daar zwemt hij nu rond. En heel toevallig ging mijn telefoon over ...Dino! Die kwam mijn nummer in een voicemailberichtje tegen en dacht dat ik net gebeld had. Ik heb hem meteen verteld hoe het gegaan was. Ik laat Quick nu in de buitenbak, om te genezen. Hij heeft voer gekregen met vitaminespray. Ik zal over drie dagen de helft van het water verversen, net als in het aquarium.

https://youtu.be/b7oxROxN6W0

https://youtu.be/8isG_BZEnKo

https://youtu.be/RU3Qwv604Og

IMG_0627.JPG
Quick op de operatietafel

https://youtu.be/Z965oqeTV5U

IMG_0630.JPG
Quick in de buitenquarantaine

Zo, nu zijn jullie op de hoogte. We gaan nu goed in de gaten houden of er niet ook zweren bij Nicolientje verschijnen. Quick blijft in ieder geval voorlopig buiten.
 
ziet er goed uit, nu het lange wachten....
 
Helaas kan ik een besmetting met Mycobacterium marinum ( vissen-TBC) nu niet uitsluiten, dus het is inderdaad afwachten. Onderzoek is in verhouding veel te duur jammer genoeg...
 
Dat is een flinke hap zeg! Hoop dat dit afdoende is. Gelukkig kan hij even lekker naar buiten.
Even afwachten dus. Wel tof dat je Dino beet had!
 
Ik heb zojuist een aardbeiennet gekocht, dat span ik vanavond over de quarantainebak voor de zekerheid. De komende weken mag hij aansterken. Ik denk trouwens dat ik dagelijks een paar emmers water uit de bak ga gebruiken voor de tuin, en dan met vers water aanvul. Dan krijgt hij dagelijks een 30 % waterwissel.
 
Zo, aangezien het niet om een tumor ging maar om een zweer, zal ik verdere updates in het andere topic zetten.

 
Groot hart hoor !
Zie in dat voorbeeld filmpje dat het doekje waar die op ligt erg nat was maar bij jouw niet. Is het niet slecht voor de schubben om hem op een droog doekje te leggen ?
 
Ik zag verschillende ondergronden, van bubbeltjesplastic tot een plastic rooster tot een papieren onderlegger. Ik gebruikte een microvezeldoekje. Bij het terugzetten in het water kwam er geen slijmhuid mee, dus ik denk dat het microvezeldoekje wel zacht genoeg was. Maar als ik nog eens een keer zoiets aan de hand heb, is dit misschien wel een idee. Dank je.
 

Terug
Bovenaan