Ervaring actieve kool


RicardoDimm

Well-known member
Lid geworden
17 april 2019
Berichten
70
Leeftijd
30
Hallo allemaal,

Voor mijn aquarium van 70L maak ik gebruik van actieve kool van het merk Superfish. gebruik het vooral om eventueel medicijnen uit het water te filteren en een gele/bruine kleur.
Deze kleur staat vooralna het voeren van bloedwormen of mini garnalen met knoflook.

Nu heb ik het idee dat de actieve kool van Superfish amper tot niet werkt. De kleur wordt met de dag slechter in plaats van beter.

Dus aan jullie de vraag; met welk merk actieve kool hebben jullie goede ervaringen? Welk merk kunnen jullie mij aanraden?

Alvast bedankt,
Ricardo
 
Er zit inderdaad wel verschil in kwaliteit maar hou er rekening mee dat het ook plantenvoeding eruit trekt dat is gechelateerd.

 
Er zit inderdaad wel verschil in kwaliteit maar hou er rekening mee dat het ook plantenvoeding eruit trekt dat is gechelateerd.

Dat is inderdaad bekend. Echter heb ik plantenvoeding wat niet eruit word gefilterd door actieve kool.
 
Dat is inderdaad bekend. Echter heb ik plantenvoeding wat niet eruit word gefilterd door actieve kool.

Hoezo wordt dat er niet uit gehaald dan want dat heeft toch ook een chelaat mag ik aannemen? Welke gebruik je dan?
 
Hoezo wordt dat er niet uit gehaald dan want dat heeft toch ook een chelaat mag ik aannemen? Welke gebruik je dan?

colombo-flora-grow-carbo-250-ml.jpg
 
Ja dat is carbo oftewel vloeibare co2 maar dat is iets anders dan vloeibare plantenvoeding. Ik doel dan meer op bv Profito.
 
Dat is inderdaad bekend. Echter heb ik plantenvoeding wat niet eruit word gefilterd door actieve kool.

Als je dat in de bodem bij de wortels hebt zitten dan niet, maar vloeibare plantenvoeding die je in het water gooit zal eruit gefilterd worden met name ijzer, kalium en beetje fosfaat + nitraat wordt geabsorbeerdt, spoorelementen weer niet omdat de molecul te klein is om geabsorbeert te worden door aktief kool.
En er zit veel verschil in merken aktief kool, de beste zijn van Sera, Velda of fluval ook die van Eheim wil nog wel eens verschillen per batch in kwaliteit.
Superfish staat nou niet echt bekent om kwalitet maar een buget merk die best ook leuke spullen maakt voor lage prijsjes.
 
Laatst bewerkt:
 
Als je dat in de bodem bij de wortels hebt zitten dan niet, maar vloeibare plantenvoeding die je in het water gooit zal eruit gefilterd worden met name ijzer, kalium en beetje fosfaat + nitraat wordt geabsorbeerdt, spoorelementen weer niet omdat de molecul te klein is om geabsorbeert te worden door aktief kool.
En er zit veel verschil in merken aktief kool, de beste zijn van Sera, Velda of fluval ook die van Eheim wil nog wel eens verschillen per batch in kwaliteit.
Superfish staat nou echt bekent om kwalitet maar een buget merk die best ook leuke spullen maakt voor lage prijsjes.

Mijn planten groeien in ieder geval als kool. Moet ze wekelijks bijknippen.
Of dat nou komt door de ''plantenvoeding'' of omdat de actieve kool niet werkt, geen idee.

Maar deze van colombo word er dus niet uitgefilterd en is goed genoeg voor de groei van mijn planten.

Hebben jullie nog advies voor actieve kool waar ik de kleur van mijn water weer wat beter kan krijgen?
 

Dat is geen plantenvoeding.. maar een noodmiddel tegen algen en planten doen er verder niks mee dan alleen bij een te hoge doseering verslijmen. het is namelijk een ontsmettings middel al hoofd bestanddeel Glutaraldehyde dat is opgelost in een vloeistof.
 
Dat is geen plantenvoeding.. maar een noodmiddel tegen algen en planten doen er verder niks mee dan alleen bij een te hoge doseering verslijmen. het is namelijk een ontsmettings middel al hoofd bestanddeel Glutaraldehyde dat is opgelost in een vloeistof.

Ik word dus gewoon in de zeik genomen bij de dierenwinkel?
Dit middel draagt dus absoluut niks bij aan de groei van mijn planten?

Dan vraag ik me wel af waarom mijn planten zo hard groeien...
 
Mijn planten groeien in ieder geval als kool. Moet ze wekelijks bijknippen.
Of dat nou komt door de ''plantenvoeding'' of omdat de actieve kool niet werkt, geen idee.

Maar deze van colombo word er dus niet uitgefilterd en is goed genoeg voor de groei van mijn planten.

Hebben jullie nog advies voor actieve kool waar ik de kleur van mijn water weer wat beter kan krijgen?

Asl aktief kool niet goed werkt om je water helder te krijgen dan werkt het ook niet dus zal het ook niet je plantenvoeding opnemen.. zo simpel is dat.
 
Ik word dus gewoon in de zeik genomen bij de dierenwinkel?
Dit middel draagt dus absoluut niks bij aan de groei van mijn planten?

Dan vraag ik me wel af waarom mijn planten zo hard groeien...

Aktief kool is namelijk nogo voor een beplant aqaurium en het verbetert ook niet de groei van planten maar juist andersom omdat het voedingsstoffen uit het water ontrekt die planten nodig hebben.

Aktief kool is alleen goed inzetbaar op aqauriums zonder planten zoals sluiers en chiclides die de planten toch slopen dus een plantlozebak of je hebt een ziekte gehad en medicatie toegediendt en je wil tijdelijk over aktiefkool filteren om de medicatie resten uit het water te verwijderen.
Maar verder heeft aktief kool totaal geen nut in een beplant aqaurium dan tegen werken in de groei van planten omdat het voedingstoffen ontrekt die planten nodig hebben, ook moet je geen aktief kool gebruiken in een opstartfase van een aqaurium omdat het ook amonium eruit filter en zo de bacterien in het filter minder snel zullen aangroeien en de opstart fase verlengt in weken.
 
Asl aktief kool niet goed werkt om je water helder te krijgen dan werkt het ook niet dus zal het ook niet je plantenvoeding opnemen.. zo simpel is dat.

Klopt Ed maar goed ik ga uit van wel werkende kool want dat wil de TS graag. Maar goed we gaan terug naar de directe vraag lijkt me.
 
Dit middel draagt dus absoluut niks bij aan de groei van mijn planten?

Het kan helpen want daaruit halen de planten weer koolstof en zonder echte co2 is dat soms voldoende. Het hangt dus van de omstandigheden af maar het is geen echte plantenvoeding met sporen zoals bv Profito.
 
@edje555

Volgens deze website is het wel degelijk plantenvoeding.

Maargoed, we wijken behoorlijk af van mijn vraag...

Allemaal fabels en verkoop praatjes het is een ontsmettings middel waar algen van dood gaan en bij de juiste doseering de planten verder niet aangetast worden door Glutaraldehyde, dit is een ontsmettingsmiddel dat in ziekenhuizen wordt gebruikt om operatie instrumenten steriel te maken dus in hoge concentraties is het zelf giftig als de pest en kanker verwekkend.
in jouw flesje zit 2-4% oplossing dus verder wel ongevaarlijk maar als je een flinke overdoseering doet in je aqaurium verbranden je planten en verslijmen omdat ze er ook van dood gaan en zelfs vissen kunnen op lange termijn er aan overlijden dus het is een goiedje dat je niet lang moet gaan gebruiken.
 
Het kan helpen want daaruit halen de planten weer koolstof en zonder echte co2 is dat soms voldoende. Het hangt dus van de omstandigheden af maar het is geen echte plantenvoeding met sporen zoals bv Profito.

Allemaal fabels en verkoop praatjes het is een ontsmettings middel waar algen van dood gaan en bij de juiste doseering de planten verder niet aangetast worden door Glutaraldehyde, dit is een ontsmettingsmiddel dat in ziekenhuizen wordt gebruikt om operatie instrumenten steriel te maken dus in hoge concentraties is het zelf giftig als de pest en kanker verwekkend.
in jouw flesje zit 2-4% oplossing dus verder wel ongevaarlijk maar als je een flinke overdoseering doet in je aqaurium verbranden je planten en verslijmen omdat ze er ook van dood gaan en zelfs vissen kunnen op lange termijn er aan overlijden dus het is een goiedje dat je niet lang moet gaan gebruiken.

Mijn planten groeien zoals gezegd uitstekend, dus dat is verder ook het probleem niet.
Ik wil de kleur uit mijn aquarium filteren met goede actieve kool. Daar zou ik dus graag wat advies over willen.

Is er een plantenvoeding wat NIET wordt gefilterd door actieve kool? Of bestaat dat uberhaubt niet?
 
Misschien wat meer info en een foto van het aquarium zodat we kunnen zien wat de kleur is van het water. Dat water word ergens geel/bruin van. Heb je iets van nieuw hout erin? Wat doe je aan onderhoud/verversen?
 
Misschien wat meer info en een foto van het aquarium zodat we kunnen zien wat de kleur is van het water. Dat water word ergens geel/bruin van. Heb je iets van nieuw hout erin? Wat doe je aan onderhoud/verversen?

Ben nu op het werk, dus nu even lastig om een foto te maken. Kan ik vanavond wel doen.
Ik heb nu 5 maanden spiderwood er in. Verersen 1x in de week ongeveer 30%. Filter raak ik in principe niet aan, tenzij het verstopt raakt. Dat spoel ik het een klein beetje uit in aquariumwater.
 
Mijn planten groeien zoals gezegd uitstekend, dus dat is verder ook het probleem niet.
Ik wil de kleur uit mijn aquarium filteren met goede actieve kool. Daar zou ik dus graag wat advies over willen.

Is er een plantenvoeding wat NIET wordt gefilterd door actieve kool? Of bestaat dat uberhaubt niet?

Als je water nog steeds met aktief kool verkleuring toont dan heeft kan dat 3 oorzaken zijn, A je gebruikt te weinig kool of het aktief kool werkt gewoon niet en is van slechte kwaliteit of het is gewoon kool en geen aktief kool.
Water verkeurt altijd als je planten en vissen in een aqaurium doet en soms als je kienhout/spiderwood als decoratie gebruikt kan dit extra verkleuring geven in het water, verder is dat geen probleem zolang het maar niet erg verkleurt zodat het licht opbrengst naar je planten minder wordt door het donkere water.
Dus aktief kool heeft enkel zin om medicatie na een ziekte in een beplant aquarium te verwijderen, ga je het toch inzetten en vloeibare plantenvoeding met ijzer/kalium etc etc toevoegen dan zal aktief kool dit er deels weer uit filteren,.
Tijdelijk filter met aktief kool om je water hel;der te maken heeft ook weinig zin omdat wanneer je het aktief kool er weer uit haalt het water daarna weer gaat verkleuren door plantenresten vispoep en andere organische afvalstoffen van voerresten of afgifte van kienhout/spiderwood/kurk etc etc...

Dus het is gewoon zonde van je geld om over aktief kool te gaan filteren in een beplant aquarium en nutteloos omdat het de planten tegen werkt + als je plantenvoeding toedient het ook weer deels eruit gefilterd wordt dus je jaagt je alleen maar op kosten zonder resultaat.
 
Als je elke week 30% ververs is toch niet normaal dat je geel of bruin water heb? Ik zie hier op forum weinig aquariums met verkleurd water tenzij ze dit zelf willen.
 
Goed, conclusie is dus eigenlijk; geen actieve kool gebruiken om de hele lichte verkleuring tegen te gaan.
Geel/bruine kleur is echt minimaal hoor, wellicht dat ik dat niet duidelijke genoeg vermeld heb. Het is eigenlijk ook alleen te zien als je door ze zeikant van het aquarium kijkt.

Ik zal de plantenvoeding die ik heb eerst opmaken, en daarna kijken voor betere plantenvoeding die hier al is benoemd. Actieve kool zal ik uit het filter halen.
 
Bekijk bijlage 279744

Dit is wat er momenteel in mijn filter zit.

De fabrikant van dit product mag zijn verkoop label op deze pot ook wel eens aanpassen..

Carbon Biological filter media ???? euhh Carbon chemical filter media moet dat zijn..
Over aktief kool filteren heet chemische filtering en niet biologische omdat biologische filteren door bacterien wordt gedaan die hechten in een substraat dat daar geschikt voor is zoals siporax, eheim substrate pro etc etc..

Zomaar even een opmerking hoor waarmee Super-fish adverteerd op dit potje dus zoveel vertouwen in het aktief kool dat hun verkopen zou ik niet hebben:rolleyes:
Carbon is wel een organische stof van plantenresten maar het filtert enkel chemische stoffen uit je water dus ook zodoende kleurstoffen en medicatie resten en macro's zoals fosfaat nitraat kalium en ijzer ofwel Ferro.
 
De fabrikant van dit product mag zijn verkoop label op deze pot ook wel eens aanpassen..

Carbon Biological filter media ???? euhh Carbon chemical filter media moet dat zijn..
Over aktief kool filteren heet chemische filtering en niet biologische omdat biologische filteren door bacterien wordt gedaan die hechten in een substraat dat daar geschikt voor is zoals siporax, eheim substrate pro etc etc..

Zomaar even een opmerking hoor waarmee Super-fish adverteerd op dit potje dus zoveel vertouwen in het aktief kool dat hun verkopen zou ik niet hebben:rolleyes:
Carbon is wel een organische stof van plantenresten maar het filtert enkel chemische stoffen uit je water dus ook zodoende kleurstoffen en medicatie resten en macro's zoals fosfaat nitraat kalium en ijzer ofwel Ferro.

Dus het is heel goed mogelijk dat dit gewoon niet werkt? Dit filter dus sowieso geen kleur uit het water?
 
Ik vraag me bij kool altijd af hoe lang dat actief kan blijven.
Daar moeten toch ook goede producten in blijven hangen.

De enige toepassing die ik direct kan begrijpen is dat je een zakje kool in je filter legt na een medicatiekuur.
Maar na een paar dagen moet die kool toch verzadigd zijn.
 
De fabrikant van dit product mag zijn verkoop label op deze pot ook wel eens aanpassen..

Carbon Biological filter media ???? euhh Carbon chemical filter media moet dat zijn..
Over aktief kool filteren heet chemische filtering en niet biologische omdat biologische filteren door bacterien wordt gedaan die hechten in een substraat dat daar geschikt voor is zoals siporax, eheim substrate pro etc etc..

Zomaar even een opmerking hoor waarmee Super-fish adverteerd op dit potje dus zoveel vertouwen in het aktief kool dat hun verkopen zou ik niet hebben:rolleyes:
Carbon is wel een organische stof van plantenresten maar het filtert enkel chemische stoffen uit je water dus ook zodoende kleurstoffen en medicatie resten en macro's zoals fosfaat nitraat kalium en ijzer ofwel Ferro.
Geen idee maar ik heb deze ook en de tijd dat ik die nodig had hielp het perfect. ja ja eigen ervaring.
Dus zomaar in de ronde schreeuwen dit dat klopt niet klopt wel. houd er mee op man.
 

Terug
Bovenaan