Wat is er nieuw

Ervaring actieve kool

Geen idee maar ik heb deze ook en de tijd dat ik die nodig had hielp het perfect. ja ja eigen ervaring.
Dus zomaar in de ronde schreeuwen dit dat klopt niet klopt wel. houd er mee op man.

Dus je moet het toe laten dat fabrikanten met verkeerde verkoop labels hun producten aan bieden, dus als jij een stofzuiger gaat kopen die sterke zuigkracht heeft (want dat staat op het label) en hij blijkt te blazen.. oke maar niet zeuren dan he.
Waarom zou ik dan een product moeten vertrouwen als het label al niet eens klopt.
Oke jouw ervaring werkt het dus wie weet werkt het dan ook wel maar dan mag je niet bij een product dat chemische filtert er biologische erop zetten, dit heet product reclame misleiding naar consumenten !
dus dan mag ik er niks over zeggen ? oke..

Wauw Ed! ik heb nooit mee gemaakt dat als ik een stofzuiger koop waar op staat STOFZUIGER dat het dan gaat blazen en ik denk dat niemand dat ooit heeft mee gemaakt tenzij dat ding stuk is. of niet goed gelezen.

Active Kool is toch ook chemisch?
Edit: Ik las ff te snel. je hebt gelijk in de zin over Superfish, Mijn oprechte excuses.

Wauw Ed! ik heb nooit mee gemaakt dat als ik een stofzuiger koop waar op staat STOFZUIGER dat het dan gaat blazen en ik denk dat niemand dat ooit heeft mee gemaakt tenzij dat ding stuk is. of niet goed gelezen.

Active Kool is toch ook chemisch?
Edit: Ik las ff te snel. je hebt gelijk in de zin over Superfish, Mijn oprechte excuses.

Ja daarom..dat verkoop label klopt niet.. staat biological filtermedia op.. en dat is Carbon niet maar chemical filtermedia zou correct zijn.
Vroeger kon het hoor met stofzuigers die konder zuigen en blazen ..geinig als opa of opma het niet door had en dat ding op blazen was gezet 😀
Maar nee stofzuiger kopen die blaast is wel mogelijk maar dan is het een productiefout en zit de condensator verkeer gepoold op de electromotor.. komt zelden of nooit voor omdat ze getest worden in de fabriek voor ze naar de winkel gaan.

@edje555

Ik heb nu zelf deze gevonden:
https://www.aquaplantsonline.nl/tec...filterkool-2513101-1-liter-met-perlonzak.html
Maar als ik het dus goed begrijp:
Als ik dit ga toevoegen aan mijn filter, en voeg vervolgens de plantenvoeding toe, zou dit er direct uit gefilterd worden?

Hoe beter de kwaliteit van aktief kool des te meer/beter het absorbeert van chemischhe stoffen uit je water dus ja ook je plantenvoeding omdat elk aktief kool dit absorbeert ongeacht merk.
Fosfaat , nitraat , kalium , ijzer zijn in feiten gewoon opgeloste chemische stoffen in het water net als kleurstoffen of medicatie resten omdat dit ook is gemaakt van chemische stoffen zal het geabsorbeerd worden door aktief kool.
Dus het maak niks uit elk merk je neemt, het is gewoon de hoofdtaak van Aktief kool om chemische stoffen uit je water te filteren meer doet aktief kool namelijk niet.
Aktief kool werkt c.a 2-4weken afhankelijk van hoeveel chemische stoffen er in het aqaurium aanwezig is of wordt geproduceerd, dus gooi jij plantenvoeding erin dan neemt aktief kool dat gewoon op en raakt wat sneler verzadigd en werk dan niet meer.

Actieve kool werkt inderdaad maar zo'n 4 weken. Hoe lang heb je die kool nu in gebruik? Zou best kunnen dat je gewoon een nieuw potje moet kopen.

Ik ben zoals velen hier ook geen fan van actieve kool in een beplant aquarium. Ik gebruik het sporadisch na een medicijn kuur bijvoorbeeld, maar niet standaard. Naar mijn ervaring zou een wekelijkse waterwissel moeten volstaan om eventueel wat kleur uit het water te filteren.

Ik word dus gewoon in de zeik genomen bij de dierenwinkel?
Dit middel draagt dus absoluut niks bij aan de groei van mijn planten?

Dan vraag ik me wel af waarom mijn planten zo hard groeien...
Carbo wordt gebruikt als vloeibare koolstof, een soort CO2 vervanger dus. Het helpt op zich wel wat voor je plantengroei omdat planten CO2 opnemen.

• Leuk
Waarderingen: GCJ
De fabrikant van dit product mag zijn verkoop label op deze pot ook wel eens aanpassen..

Carbon Biological filter media ???? euhh Carbon chemical filter media moet dat zijn..
Over aktief kool filteren heet chemische filtering en niet biologische omdat biologische filteren door bacterien wordt gedaan die hechten in een substraat dat daar geschikt voor is zoals siporax, eheim substrate pro etc etc..

Zomaar even een opmerking hoor waarmee Super-fish adverteerd op dit potje dus zoveel vertouwen in het aktief kool dat hun verkopen zou ik niet hebben🙄
Carbon is wel een organische stof van plantenresten maar het filtert enkel chemische stoffen uit je water dus ook zodoende kleurstoffen en medicatie resten en macro's zoals fosfaat nitraat kalium en ijzer ofwel Ferro.
Er staat feitelijk, vertaald, op het etiket: Carbon biologische filtermedium. Wat het dus ook is, van biologische oorsprong. Het bijvoegelijk naamwoord verwijst naar filtermedium, niet naar Carbon. Ik denk dat daar niet zoveel mee mis is.

het filtert enkel chemische stoffen uit je water dus ook zodoende kleurstoffen en medicatie resten en macro's zoals fosfaat nitraat kalium en ijzer ofwel Ferro.
Een check en dubbel check gedaan maar ik vind alleen maar dat actieve kool geen nitraat en fosfaat uit het water haalt. Kalium niet gecheckt.

Een check en dubbel check gedaan maar ik vind alleen maar dat actieve kool geen nitraat en fosfaat uit het water haalt. Kalium niet gecheckt.

In elk geval niet de nitraat en fosfaat die wij toevoegen. Staat ook in mn link dacht ik.

Er staat feitelijk, vertaald, op het etiket: Carbon biologische filtermedium. Wat het dus ook is, van biologische oorsprong. Het bijvoegelijk naamwoord verwijst naar filtermedium, niet naar Carbon. Ik denk dat daar niet zoveel mee mis is.

Nee dat is het product samenstelling of waar het van oorsprong/gemaakt is, het doeleinde is water filteren dus mag het niet de naam dragen biologische filter media maar chemical filter media. het gaat om het doel wat dit product moet doen niet zijn oorsprong of samenstelling van het product zelf.
De samenstelling of het organische is geproduceerd moet op de gebruikaanwijzing of in inhoud text staan zoals hoeveel gewicht en samenstelling en of toevoegingen.

Normaal mens interperteerd vierkanten doperwten in pot toch ook niet als ronde doperwten in een pot.. (omdat men als leek dit niet zou weten dat erwten rond zijn, zullen zij ook dit aannemen dat doperwten vierkant zijn in dit potje) dus zal Carbon biological filter media ook als biologische worden geinterpeteerd en niet chemische, dus misleidend voor de consument en dat mag niet volgens de reclame labels wet
.

Laatst bewerkt:

klopt, fosfaat en nitraat wordt maar heel weinig van opgenomen, omdat het organische stoffen zijn en geen chemische zoals celaten in plantenvoeding.
excuus das een foutje van mijn kant.

Hoe beter de kwaliteit van aktief kool des te meer/beter het absorbeert van chemischhe stoffen uit je water dus ja ook je plantenvoeding omdat elk aktief kool dit absorbeert ongeacht merk.
Fosfaat , nitraat , kalium , ijzer zijn in feiten gewoon opgeloste chemische stoffen in het water net als kleurstoffen of medicatie resten omdat dit ook is gemaakt van chemische stoffen zal het geabsorbeerd worden door aktief kool.
Dus het maak niks uit elk merk je neemt, het is gewoon de hoofdtaak van Aktief kool om chemische stoffen uit je water te filteren meer doet aktief kool namelijk niet.
Aktief kool werkt c.a 2-4weken afhankelijk van hoeveel chemische stoffen er in het aqaurium aanwezig is of wordt geproduceerd, dus gooi jij plantenvoeding erin dan neemt aktief kool dat gewoon op en raakt wat sneler verzadigd en werk dan niet meer.

Je informatie komt niet (volledig) overeen met die op aquainfo volgens mij. Doorgaans hecht ik veel waarde aan informatie die daar staat.
Is jouw informatie beter dan hetgeen daar staat?

Nee dat is het product samenstelling of waar het van oorsprong/gemaakt is, het doeleinde is water filteren dus mag het niet de naam dragen biologische filter media maar chemical filter media. het gaat om het doel wat dit product moet doen niet zijn oorsprong of samenstelling van het product zelf.
De samenstelling of het organische is geproduceerd moet op de gebruikaanwijzing of in inhoud text staan zoals hoeveel gewicht en samenstelling en of toevoegingen.

Normaal mens interperteerd vierkanten doperwten in pot toch ook niet als ronde doperwten in een pot.. (omdat men als leek dit niet zou weten dat erwten rond zijn, zullen zij ook dit aannemen dat doperwten vierkant zijn in dit potje) dus zal Carbon biological filter media ook als biologische worden geinterpeteerd en niet chemische, dus misleidend voor de consument en dat mag niet volgens de reclame labels wet
.
Je gooit het begrip zelfstandig naamwoord wat door elkaar ben ik bang, maar goed dat is off topic en verder niet zo interessant.

Je informatie komt niet (volledig) overeen met die op aquainfo volgens mij. Doorgaans hecht ik veel waarde aan informatie die daar staat.
Is jouw informatie beter dan hetgeen daar staat?

Fosfaat en nitraat haalt het er bar weinig uit omdat het organische stoffen zijn dus das een fout van mijn kant..
Maar verder mag jij vinden hoor... ga gerust je gang met filteren over Aktief kool op een planten bak en kiep er vooral plantenvoeding in..nutteloos om te doen en mijn geld is het niet..dat ik weggooi :thumbs:

Even totaal off topic. maar ik raak soms in de war

@GCJ wie reageert er wanneer? want ik achtte te lezen dat jij en je man of vrouw beide reageren met 1 account of klopt dat niet?

Fosfaat en nitraat haalt het er bar weinig uit omdat het organische stoffen zijn dus das een fout van mijn kant..
Maar verder mag jij vinden hoor... ga gerust je gang met filteren over Aktief kool op een planten bak en kiep er vooral plantenvoeding in..nutteloos om te doen en mijn geld is het niet..dat ik weggooi :thumbs:

Dit antwoord komt zo niet in de buurt bij mijn vraag dat ik er vanuit ga dat het een vergissing is.
En verder laat ik het er maar bij.

Aan topicstarter: in een van de eerste reacties zie je een link met bijzonder veel nuttige informatie over actieve kool en het gebruik ervan in een aquarium.
Zonder andere reacties opzij te willen zetten wil ik je toch, als je over actieve kool blijft filteren, adviseren dat artikel eens door te lezen.

Succes en plezier met je aquarium.

Even totaal off topic. maar ik raak soms in de war

@GCJ wie reageert er wanneer? want ik achtte te lezen dat jij en je man of vrouw beide reageren met 1 account of klopt dat niet?

Ik post momenteel op deze account en niet op een andere account. Ik ben de enige die hier stukken plaatst op deze account. Ik beleef deze hobby samen met mijn man. Is het zo duidelijker?

Je gooit het begrip zelfstandig naamwoord wat door elkaar ben ik bang, maar goed dat is off topic en verder niet zo interessant.

Dus biological filter media moet dan als chemical filter media worden geinterpeteerd ?

Doelstelling produckt > Mechanische filteren van water = Mechanische filter media die eigenschappen heeft om vuil deeltjes in water op te vangen
Doelstelling product > biologische filteren van water = Biologische filter media gebruiken die eigenschappen heeft om bacterien te huisvesten
Doelstelling procuct > Chemische filteren van water = Chemische filter media gebruiken die deze eigenschappen heeft om chemische verbindingen te absorberen uit water .

Dus ik koop een potje waarop staat in grote letters CARBON > op het potje onder deze text staat Biological filter medium .. zegt dat iets over de samenstelling of het doel waar het voor is ?

Het is aktief koolstof Super geaktiveerd op het potje > zegt dat iets over de samenstelling waar dit van gemaakt is ? Nee alleen dat het Carbon ofwel koolstof is en super geaktiveerd maar niet of het van organische afkomst is dit weet alleen iemand die dat dus weet maar een leek niet.

Dus mag Carbom ofwel aktief kool nooit de naam mee krijgen biological filter medium omdat het namelijk als doel chemische filtert..en niet biologische zoals op het potje staat.

Wat is hier nou zo moeilijk aan te begrijpen dat veel mensen er dan vanuit gaan dat het biologische filtert in plaats van Chemische filtert als men geen kennis heeft wat Carbon nu eigenlijk is.

Maar goed we... stop er over..dit topic ging niet over reclame label wetten en zulke dingen..

Ik post momenteel op deze account en niet op een andere account. Ik ben de enige die hier stukken plaatst op deze account. Ik beleef deze hobby samen met mijn man. Is het zo duidelijker?
Nee ik bedoel niet dat je op andere accounts post.
Ik dacht eerst dat jij en je man op 1 account post. vandaar de verwarring. want ik had soms het idee van wie post nu? snap je

"Dus biological filter media moet dan als chemical filter media worden geinterpeteerd ?
In mijn gedachten gang wordt er gewoon bedoelt dat het een van oorsprong biologisch filtermedium is. Het bijvoeglijk naamwoord biologisch slaat op het zelfstandig naamwoord filtermedium. Die beide woorden horen bij elkaar. Dat is ook te zien omdat er staat met een hoofdletter: Biologisch filtermedium, als een nieuwe aparte zin dus. Maar dat is mijn gedachten gang, of die juist is weet ik niet. Bij etikettering en reclame uitingen worden juist op dit soort zaken goed opgelet om problemen te voorkomen. Maar fouten zijn nooit uit te sluiten.

Laatst bewerkt:
Nee ik bedoel niet dat je op andere accounts post.
Ik dacht eerst dat jij en je man op 1 account post. vandaar de verwarring. want ik had soms het idee van wie post nu? snap je

Zoals ik zei, ik ben de enige die op deze account post 🙂

"Dus biological filter media moet dan als chemical filter media worden geinterpeteerd ?
Zo hoort het op het potje te staan chemical filter media omdat het chemische filteren is en niet biologische filtert wat nu op het potje staat met biological filter media en dat klopt niet en is misleidende reclame maken op product labels.
Je koopt dus een product dat niet doet wat op het potje staat namelijk biologische filteren.

Zoals ik zei, ik ben de enige die op deze account post 🙂
Dat begrijp ik nu wel. ik verklaarde mijn vraag enkel. zoals je kon lezen 🙂

Maar goed. back to topic.

Zo hoort het op het potje te staan chemical filter media omdat het chemische filteren is en niet biologische filtert wat nu op het potje staat met biological filter media en dat klopt niet en is misleidende reclame maken op product labels.
Je koopt dus een product dat niet doet wat op het potje staat namelijk biologische filteren.
Nou ja, er staat op het potje dat het een Biologisch filtermedium is. Niet dat het biologisch filtert... Maar goed, als jij denkt dat het fout is dan houden we het hier bij.

actieve kool is een goed product, haalt veel zooi uit je aquarium alsook die nare bruine kleur van het hout 🙂
Ik zet op mijn grote bak 1 fluval U4 met enkel actieve kool, in mijn bak als ik medicijnen er moet uitkrijgen bvb

Veel over en weer gedoe omtrent etiketten, merken, verschillen in kwaliteit, hier en daar wat taalkunde en vooral heel veel semantiek...
Allemaal zeer interessant maar eigenlijk vraagt de Ts twee zaken:
-hoe kan je verkleuring van het water aanpakken
-hoe kan je best medicijnresten verwijderen.

De antwoorden staan er eigenlijk al maar ze verdwijnen een beetje in het niets doordat het geroezemoes overheerst...
Kort en bondig:

een gele/bruine kleur.

Zou purigen hier een oplossing kunnen zijn?

:thumbs:
Zoals Théa aangaf is purigen ideaal om verkleuring van het water aan te pakken.
Langdurig bruikbaar, regenereerbaar, geen impact op voeding en zeer efficiënt.

medicijnen uit het water te filteren

Met (nieuwe) actieve kool.
Tijdens gebruik van medicijnen altijd tijdelijk de purigen verwijderen en na de kuur eerst even over actieve kool filteren en daarna pas de purigen opnieuw toevoegen.

En handjes geven! 😉

Nou ja, er staat op het potje dat het een Biologisch filtermedium is. Niet dat het biologisch filtert... Maar goed, als jij denkt dat het fout is dan houden we het hier bij.

Waarom zou kool niet biologsich filteren , de structuur is ideaal ?
Kool voor chemische behandeling max. 2 dagen , daarna wordt het vanzelf biologisch .
Dan gaan de bacterien teren op de stoffen die in de kool opgeslagen zitten en natuurlijk ook het passerende water .

Waarom zou kool niet biologsich filteren , de structuur is ideaal ?
Kool voor chemische behandeling max. 2 dagen , daarna wordt het vanzelf biologisch .
Dan gaan de bacterien teren op de stoffen die in de kool opgeslagen zitten en natuurlijk ook het passerende water .
Misschien wel, Erwin. Ik denk zelfs ook dat je daar een punt hebt. Maar daar ging mijn reactie niet over. Moet je even terug lezen. Het ging over een opmerking over een etiket waarop ik reageerde.

Maar wat kan je beste dan in dat gat doen van zo aquaflow

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan