Ervaringen met opstarten JBL Christalprofi Greenline?


A

Anouk_D

Guest
Onlangs heb ik vanwege de opstart van een nieuwe bak 2 JBL Christalprofi Greenline pompen aangeschaft. De e1501 en de e1901. Allebei heb ik ze uitgerust met een nieuw voorfilter (combifilter basket II). Ik dacht: aansluiten, een paar keer op de start knop drukken, stekker er in en het water stroomt in de bak, maar niets was minder waar. Indrukken van startknop (tot 200x aaneen) leidde niet tot aanzuigen van water. Uiteindelijk handmatig de pompen en slangen gevuld en dan nog met veel geduld en doorzettingsvermogen (totaal 4-5 uren bezig geweest) eindelijk de pompen draaiende gekregen.

Ik vind op dit forum en elders online geen mensen met dezelfde ervaringen. Ik doe ofwel iets doms, of ik heb behoorlijk pech met de twee exemplaren die ik heb aangeschaft.

Vandaar mijn vraag: hoe is dit jullie vergaan?
En ook: kan ik hier bij iedere schoonmaakbeurt naar uitzien of zou dat meevallen?
 
Ik heb de 901 en vul de pot zover mogelijk en sluit hem dan aan en zet de stroom erop. In de regel loopt hij dan gelijk en anders gebruik ik enkele malen die startknop. Moet toch vrij makkelijk kunnen hoor.
 
Die opstart knoppen zijn echt geweldig... niet dus.

ik heb 3 filters met opstartknoppen (gehad), Tetratec, JBL en Eheim.. bij allemaal werkt het voor geen meter.

de allereerste keer opstarten gaat altijd wat lastiger, zometeen als je onderhoud hebt gepleegd is de hevel al gecreeerd en zitten de slangen al vol, dan gaat het makkelijker.

maar mocht het niet meteen werken dan moet je even aan de uitstroom van het filter zuigen, dus aan het stukje waar het water weer de bak inkomt, hiermee zuig je het lucht uit t filter en creer je weer de hevel.

had ook in de gaten dat als je je filter opstart (zeker met die knoppen) je uitstroom boven water moet zitten.
 
Die knoppen zijn echt ondingen..
Ik deed na onderhoud eerst de uitstroom open en dan de instroom met het idee dat zo het water meteen goed ging stromen en de lucht er bij de uitstroom uit ging.
9/10 ging dat goed, en ik heb hem nooit gevuld terug geplaatst.
Dat gesjouw aan die plastic randjes vond ik maar niks
 
Ik heb de 901 en vul de pot zover mogelijk en sluit hem dan aan en zet de stroom erop. In de regel loopt hij dan gelijk en anders gebruik ik enkele malen die startknop. Moet toch vrij makkelijk kunnen hoor.
Op youtube zien die enkele malen er inderdaad zeer gemakkelijk uit. Maar 200+ keer indrukken scheelt weer een kwartiertje sportschool ;)
 
Yup, zijn die 2 zwarte dingetjes aan weerskanten van de hendel waarmee je dat slangending vast zet
Dank. Dat is begrijpelijke taal. De handleiding is best goed te lezen als je eenmaal hebt uitgevogeld wat wat is, maar dat er geen onderdelenlijst met namen in dat boekwerk zit is voor de echte beginnen zoals ikzelf onhandig. Wil het graag allemaal goed doen (niet voor niks 3400 liter pompvermogen op een 450 liter bak), maar het is nog een hele puzzel zo.
 
Heb de 701 en geen enkel probleem met de startknop, keer of 10 drukken en het waterbegon te lopen.
 
Ik moet zeggen dat ik mijn nieuwe Tetra toen ik hem voor het eerst gebruikte ook vrij makkelijk en snel in gang kreeg en weliswaar met de uitstroom onder water in de bak.

Al ga ik binnenkort overschakelen op 2 JBL 's e901 en ben benieuwd wat het word,hopelijk ook zonder problemen.
 
De opstartknop bij de Tetratec ging hier destijds erg zwaar en werkte ook niet maar bij deze 901 heb ik er wel goede ervaringen mee.
 
Die knop heeft bij mij 1x gewerkt... Toen ik hem nieuw had. Heb je de uitstroom wel boven het waterniveau? Dat staat in de handleiding dacht ik.
Ja, uitstroom was bij start boven waterniveau maar helaas werkte het niet.
 
Ik gebruik naast de 901 nog een 2213 als reserve en op de 80cm een 2213 en op de Aqua 65 een 2211. Dan staat er nog een op reserve droog op zolder en wel de 2215.
 
Gek genoeg heb ik bij mijn JBL e 901 greenline nooit de, als hierboven omschreven, problemen gehad. De Pomp staat gewoon in de onderkast en werkt na het, zonodig, vullen meteen. In de sporadische gevallen dat het niet goed gaat volstaat een of twee keer drukken op de knop. Bij Eheim ligt dat anders. Daar moet wél aan gezogen worden.
 
Klopt ook Ben en vaak druk ik er wel even op maar loopt de filter gelijk weer. Dan is het een kwestie van even het lucht eruit halen.
 
Gek genoeg heb ik bij mijn JBL e 901 greenline nooit de, als hierboven omschreven, problemen gehad. De Pomp staat gewoon in de onderkast en werkt na het, zonodig, vullen meteen. In de sporadische gevallen dat het niet goed gaat volstaat een of twee keer drukken op de knop. Bij Eheim ligt dat anders. Daar moet wél aan gezogen worden.
Kijk dat lees ik graag Ben.:thumbs:
 
Ik heb de E901. Ik heb de voorfilters (halve maantjes) verwijderd omdat deze naar mijn mening de werking van het filter belemmerde. Ze zaten te snel vol met smurrie en nu na ong 2 jaar gaat het veel beter.
De opstart knop heb ik nog nooit gebruikt. Ik vul het filterhuis onder de gootsteen tot aan de rand toe vol met water en plaats dan de kop erop. Het overtollige water loopt de gootsteen in en het filter bevat bijna geen lucht. Op deze manier heb ik nog nooit problemen gehad met opstarten.

Mvg Robin
 
Ik heb de E901. Ik heb de voorfilters (halve maantjes) verwijderd omdat deze naar mijn mening de werking van het filter belemmerde. Ze zaten te snel vol met smurrie en nu na ong 2 jaar gaat het veel beter.
De opstart knop heb ik nog nooit gebruikt. Ik vul het filterhuis onder de gootsteen tot aan de rand toe vol met water en plaats dan de kop erop. Het overtollige water loopt de gootsteen in en het filter bevat bijna geen lucht. Op deze manier heb ik nog nooit problemen gehad met opstarten.

Mvg Robin
Das een zeer interessante werkwijze die ik wel wil gaan proberen van zodra ik deze filters ter beschikking heb.:thumbs:
 
Das een zeer interessante werkwijze die ik wel wil gaan proberen van zodra ik deze filters ter beschikking heb.:thumbs:

Ik heb in het onderste bakje keramische pijpjes zitten. Als ik me me niet vergis, hoort dit er vanaf de fabriek niet in en heb ik hier zelf voor gekozen. Het filter draait alweer een paar jaar naar volle tevredenheid op mijn bak.
 
Ik heb in het onderste bakje keramische pijpjes zitten. Als ik me me niet vergis, hoort dit er vanaf de fabriek niet in en heb ik hier zelf voor gekozen. Het filter draait alweer een paar jaar naar volle tevredenheid op mijn bak.
Normaal zitten er toch in alle filters van die witte ronde keramische pijpjes in.
 
Ik heb de E901. Ik heb de voorfilters (halve maantjes) verwijderd omdat deze naar mijn mening de werking van het filter belemmerde. Ze zaten te snel vol met smurrie en nu na ong 2 jaar gaat het veel beter.
De opstart knop heb ik nog nooit gebruikt. Ik vul het filterhuis onder de gootsteen tot aan de rand toe vol met water en plaats dan de kop erop. Het overtollige water loopt de gootsteen in en het filter bevat bijna geen lucht. Op deze manier heb ik nog nooit problemen gehad met opstarten.

Mvg Robin
Heb je de sponsjes eruit gehaald of het gehele mandje?
 
Is trouwens ook wel een beetje het doel van een voorfilter Maargoed

Al had je je mandje eruit gehaald was je filter nutteloos geworden omdat dan de in en uitstroom niet meer gescheiden werd.
 

Terug
Bovenaan