Even een gedachtengang checken...


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Ik heb momenteel 2 filters bij mijn bak, een Eheim 2275 en een JBL e902. Vanwege ruimtegebrek in mijn kast draait momenteel alleen de 2275, wat ik jammer vind omdat ik het juist wel prettig vind om 2 filters te hebben draaien.

Nou vroeg ik me af of het mogelijk zou zijn om 2 e902 te nemen (dat past namelijk wel) en die dan via een y-stuk en een verloopje aan te sluiten op mijn 16/22 spraybar, waarbij ik de instromen uiteraard gescheiden hou. Ik zou dan (onbelast) van 1250 naar 1800 l/u gaan en van 7 liter filtermateriaal naar 15,2.
 
Wel handig te vertellen welk aqua je hebt.

Ik heb op mijn dochters fusion 100 2x de e902 maar op mijn 150 1x eheim 2275 en 1xjbl e1502

maar had voorheen de 902 en de 1502 naast elkaar in de fusion 100
 
Zou dan denk ik opteren om beide filters naar het aquarium te brengen en de uitstroom aan weerskanten van een spraybar te doen die over de volle lengte is geplaatst
 
Het gaat om een 150x45x60 bak en door de manier waarop de hele boel opgebouwd is gaat de suggestie van @tuinkabouter helaas niet werken. Ik heb namelijk niet de mogelijkheid om een slang naar de andere kant van de bak te brengen; alle in- en uitstroom moet via de droogkamer aan de linkerkant van de bak. Het combineren van de uitstroom van beide filters zou me ook 1 slang schelen, wat prettig zou zijn omdat de doorvoer van de kast naar de droogkamer vrij krap is.

Wat ook nog een optie zou zijn, is om een grotere 'lekbak' te maken voor in mijn kast en daar de 2275 en de e901 in te zetten. Ik heb nu een eurobak, maar die is net te klein voor beide filters en met een grotere bak zou ik ze wel kwijt kunnen. Ik zou dan echter ook de uitstroom van beide willen combineren via mijn spraybar vanwege de ruimte in de droogkamer. Mijn spraybar is trouwens een Eheim Installatieset en die kan aardig meer water aan dan mijn 2275 nu levert. Ik weet alleen niet of die filters elkaar niet in de weg gaan zitten als ik ze samen via een uitloop laat gaan.
 
Als je 1x pijp25 kwijt kan in je droogkamer kom je misschien net aan ermee weg met 2 filters op 1 uitstroom
Pijp 32 zou mooier zijn
 
ik vrees dat het geen goed idee is om de uitstroom over 1 spraybar te plaatsen, de filters gaan nooit gelijk dichtslippen en degene met het beste debiet gaat de andere tegenwerken. Volgens mij kan dat nooit goed zijn voor de pompmotors. Inderdaad misschien met een dikkere uitstroom, eventueel met terugslagkleppen maar ik zou ze apart houden.
 
Laatst bewerkt:
Hoezo niet?
Je moet het water ergens in transporteren, 2 filters op 1 16/22 slang gaat hem niet worden
Dat meende ik in je reactie te lezen, dat ik er met 25mm misschien net mee weg kom. 35mm wordt sowieso heel krap met ook 38mm aan aanzuiging erbij. Dan kan ik nog beter een poging gaan doen om toch iets om te bouwen en de spraybar te splitsen, maar dan krijgt die 902 wel een lange uitstroomslang.
 
In Helmond bij de LFS Hebben ze ook op de 2 meter bak 2 filters. Links en rechts aanzuig en uitstroom voor elk filter.. De ene uitstroom boven de ander onder. 2 JBL Cristalprofi 902e lijkt me een goede keuze. Heb je ook al gekeken naar de 1502e?
 
Laatst bewerkt:
In Helmond bij de LFS Hebben ze ook op de 2 meter bak 2 filters. Links en rechts aanzuig en uitstroom voor elk filter.. De ene uitstroom boven de ander onder. 2 JBL Cristalprofi 902e lijkt me een goede keuze. Heb je ook al gekeken naar de 1502e?

De 1502 als vervanging voor beide filters heb ik ook naar gekeken, maar dat vind ik een beetje kapitaalvernietiging omdat mijn Eheim net 3 jaar oud is en op zich de bak goed schoon houdt. Ik had de e902 er ook puur bij als backup voor het geval er problemen zouden zijn met de Eheim.

Het probleem met de aanzuig en uitstroom van 1 van de filters naar de andere kant verplaatsen is dat ik door de opstelling van de bak (ingebouwd in een wandmeubel) niet achter de bak langs kan met slangen. Ik zou dan een slang vanaf het filter boven de bak langs naar de uitstroom moeten laten lopen en de vraag is even hoeveel druk ik dan over ga houden, aangezien je dan namelijk over een uitstroomslang van zo'n 120-150cm praat en dan komt de spraybar daar nog bij. Ik wil de boel wel via de spraybar (die dus makkelijk deelbaar is) laten lopen, want toen ik de uitstromen gewoon in de bak had hangen had ik veel te veel stroming.
 
Dat meende ik in je reactie te lezen, dat ik er met 25mm misschien net mee weg kom. 35mm wordt sowieso heel krap met ook 38mm aan aanzuiging erbij. Dan kan ik nog beter een poging gaan doen om toch iets om te bouwen en de spraybar te splitsen, maar dan krijgt die 902 wel een lange uitstroomslang.
Nee ik bedoelde 2 slangen naar boven en dan op weerskanten van een spraybar aansluiten
 
Nee ik bedoelde 2 slangen naar boven en dan op weerskanten van een spraybar aansluiten
En dan is het geen probleem dat een van de slangen tussen de 1,5 en 2 meter lang wordt? Dan verlies ik toch ook heel veel druk van het filter dat op die lange slang zit?
 
En dan is het geen probleem dat een van de slangen tussen de 1,5 en 2 meter lang wordt? Dan verlies ik toch ook heel veel druk van het filter dat op die lange slang zit?
Dat valt denk ik wel mee, zolang je geen scherpe bochten enzo hebt.
Als het past neem je een maatje weet niet uit m’n hoofd wat een E902 heeft qua slang maar als je dat aan sluit op een 16/22 zou dat wel los lopen qua verliezen
 
Een e902 heeft 12/16 slang en die kan ik met een aansluitstuk rechtstreeks aan die Eheim spraybar koppelen, dat is het mooie van dat systeem. Qua loop van de slang is het dan wel het mooiste om de spraybar te splitsen, dan krijg ik de minste rare bochten. Ga ik eens uitproberen, nu de bak toch ergens anders staat kan ik er een stuk beter bij. :)
 
Als je 1x pijp25 kwijt kan in je droogkamer kom je misschien net aan ermee weg met 2 filters op 1 uitstroom
Pijp 32 zou mooier zijn

Ik weet niet wat voor pijp je hier bedoelt maar 25mm zou toch meer dan voldoende moeten zijn voor 1500 liter per uur. Wij gebruiken 25mm pvc icm onze 8000 liter opvoerpomp uit het bioloog...
 
Heb je misschien een foto van je huidige situatie? Dat zegt soms meer dan duizend woorden ?. En kan leiden tot een nog beter advies.

Had op mijn vorige bak de uitstromen van mijn Eheim pompen aangesloten aan weerszijde op een spraybar over de volle lengte van mijn bak. Dit werkte perfect maar ik had ook openingen aan weerszijde zitten om dat te kunnen doen.

Gr. Ed
 
Ik weet niet wat voor pijp je hier bedoelt maar 25mm zou toch meer dan voldoende moeten zijn voor 1500 liter per uur. Wij gebruiken 25mm pvc icm onze 8000 liter opvoerpomp uit het bioloog...
Hangt ook een Btje van de wanddikte af, PN20 heeft een dikkere wand dan PN10 waarmee je door een PN10 meer water krijgt dan door een PN20 met dezelfde maat.

Maar vind het wel wat 8000L/U door pijp25, of bedoel je dat je een pomp hebt aa gesloten die 8000L/U zou moeten halen?
 
Zo ver ik altijd begrepen heb is 1 inch pijp (2,5cm binnen diameter) geschikt tot 10.000 liter per uur met een pomp en zo'n 4500 liter per uur als je die door zwaartekracht (bij een hevel bijvoorbeeld) laat stromen.
 
Hangt ook een Btje van de wanddikte af, PN20 heeft een dikkere wand dan PN10 waarmee je door een PN10 meer water krijgt dan door een PN20 met dezelfde maat.

Maar vind het wel wat 8000L/U door pijp25, of bedoel je dat je een pomp hebt aa gesloten die 8000L/U zou moeten halen?

We hebben een pomp die 8000 l/u aan kan en dat hebben we er bij het indraaien / testen ook wel even doorheen laten gaan. En zelfs tussen 90 en 100% vermogen zie je verschil in de opvoer bak dus het is niet zo dat de buis daar beperkt.

Uiteraard draait nu de pomp langzamer want zelfs in een bak van 2.5 meter krijg je anders een golfslagbad.

Mijn punt was meer die bak van ons heeft 25mm buizen, die bak van raoul ook (pomp van 10k). En bij ons is het nagenoeg opvoer bak, pomp 25mm buis aquarium zonder weerstand. Die twee potfilters samen komen op max 1500 liter per uur uit als ik het zo snel door reken. En daar gaat nog wat van af omdat het een gesloten systeem is waardoor je weerstand krijgt van het filter zelf.

Ik zie dan ook niet in hoe die 25mm buis (welke wand dikte je ook gebruikt) op enige manier een beperkende factor is in dit circuit.

PS, onze garnalen bak draait met een 2100 liter pomp zelfs op 12/16 buizen. Al verliezen we daar wel merkbaar capaciteit.
 
Laatst bewerkt:
Hierbij een paar foto's van hoe het nu zit. Hou er wel rekening mee dat de bak straks weer volledig ingebouwd is en slangen buitenom volledig onmogelijk zal zijn.

Wat ik dus zou willen is mijn tweede filter ook in de kast plaatsen (moet nog een bak maken/vinden waar ze samen in kunnen) en dan de uitstroom combineren. Mooiste zou natuurlijk zijn als ik ook de instromen zou kunnen combineren, maar ik weet dat dat absoluut niet kan.

De spraybar is op te delen en met wat gepuzzel lukt het net om 4 slangen door het gaatje te krijgen, maar dat is vrij krap.

IMG_20200510_135323536.jpg
IMG_20200510_135337489.jpg
IMG_20200510_135348399_MP.jpg
 
Ben net ook even het forum door aan het zoeken geweest op PVC en ik krijg de indruk dat er wel gedaan wordt wat ik zou willen met behulp van een pvc constructie. Zou ik dan niet twee PVC buizen aan kunnen sluiten op mijn 16/22 installatieset en die dan in de kast uit kunnen splitsen naar de 2 filters? Of krijg ik dan ook dat ze elkaar tegen gaan werken?
 
Het zit er dan dik in dat je grotere pomp je kleinere tegen gaat werken.

Je kan een kleinere 12/16 slang met wat ronde bochtjes (van bijv Eheim) gebruiken om je uitstroom naar de andere kant te voeren volgens mij en hem dan aan te sluiten aan de andere kant van je spraybar. Hierdoor zal je weinig flow verliezen en werken de pompen elkaar niet tegen. Je hebt zoals ik het zie de ruimte om dat te doen, slang kan je makkelijk op maat knippen, er komt zo ook geen spanning te staan op de slang waardoor een vernauwing ontstaat bij bochten. Dit laatste kan namelijk wel flow verlies geven en meer kans op verstoppingen.

Persoonlijk zou ik afstappen van de "lekbak" zodat je de ruimte hebt om je 2 pompen daar neer te zetten. Die "lekbak" geeft in mijn ogen alleen schijnveiligheid.

Het is even puzzelen ? maar het komt vast goed ?.

Gr. Ed
 
Het zit er dan dik in dat je grotere pomp je kleinere tegen gaat werken.

Je kan een kleinere 12/16 slang met wat ronde bochtjes (van bijv Eheim) gebruiken om je uitstroom naar de andere kant te voeren volgens mij en hem dan aan te sluiten aan de andere kant van je spraybar. Hierdoor zal je weinig flow verliezen en werken de pompen elkaar niet tegen. Je hebt zoals ik het zie de ruimte om dat te doen, slang kan je makkelijk op maat knippen, er komt zo ook geen spanning te staan op de slang waardoor een vernauwing ontstaat bij bochten. Dit laatste kan namelijk wel flow verlies geven en meer kans op verstoppingen.

Persoonlijk zou ik afstappen van de "lekbak" zodat je de ruimte hebt om je 2 pompen daar neer te zetten. Die "lekbak" geeft in mijn ogen alleen schijnveiligheid.

Het is even puzzelen ? maar het komt vast goed ?.

Gr. Ed


Dat met die slang was ook mijn uiteindelijke conclusie en ik heb de aansluitstukjes voor de spraybar ook wel liggen. Op zich snap ik je redenatie over de lekbak, maar ik ben nogal nerveus geworden over lekkage nadat half januari 1 filter is gaan lekken en dat me een grote schade opgeleverd heeft aan kast en parketvloer. Daarna kwamen we er ook nog achter (elk nadeel heb zijn voordeel en zo) dat er vloerbalken verrot waren, dus inmiddels hebben we een complete verbouwing achter de rug en een betonvloer in de woonkamer. Inmiddels ben ik wel klaar met alle ellende en ik heb nu wel vochtsensoren in de kast gemaakt, maar die bak om het filter geeft toch het gevoel dat ik de eerste paar liter op kan vangen als een filter wat begint te druppen door een lekke o-ring oid. Als er een slang knapt ben ik uiteraard zwaar de klos, maar daar helpt ook niks tegen. De ruimte voor een lekbak heb ik op zich ook wel in de kast, ik zal hem alleen zelf moeten maken omdat 46x46cm geen standaard maat is en de bakken in de handel onvoldoende "vloeroppervlak" hebben.
 
@Friesian Netjes! Welke maat buis heb je daarvoor gebruikt?

16 x 1,5 pvc drukbuis van de Wildkamp. En als extra informatie.. de ene lijm is de andere niet. Eerst licht schuren beide plekken van verbindingen en gelijmd met Griffon uni 100.

Kijk ook even in het handige tips topic van benvo naar de tang die ik gebruik.:)
 
En dan is het geen probleem dat een van de slangen tussen de 1,5 en 2 meter lang wordt? Dan verlies ik toch ook heel veel druk van het filter dat op die lange slang zit?
ikzelf heb bijna 4 meter slang tussen filter en aquarium en het verlies is minimaal met wanneer hij naast de bak staat , ik heb in het verleden ook met pvc gewerkt en moet wel zeggen dat je met een knietje meer verlies hebt dan met een ronde bocht omdat het water daar makkelijker doorstroomt
 
16 x 1,5 pvc drukbuis van de Wildkamp. En als extra informatie.. de ene lijm is de andere niet. Eerst licht schuren beide plekken van verbindingen en gelijmd met Griffon uni 100.

Kijk ook even in het handige tips topic van benvo naar de tang die ik gebruik.:)
Probleem daarmee is is dat je binnendiameter van je buis nog maar 13mm is dus kleiner is dan de 16mm van je slang
 
Probleem daarmee is is dat je binnendiameter van je buis nog maar 13mm is dus kleiner is dan de 16mm van je slang

Op zich hoeft dit trouwens geen probleem te zijn maar het kan inderdaad wel, natuurlijk. In mijn geval werkt het wel goed. Mijn filter is een JBL 1502 die een slangenmaat 16/22 kent. Mijn spraybar is een 12/16 buis. Ook ik heb dus een vernauwing in mijn toevoer vanuit het filter naar mijn bak. Het werkt bij mij dus zonder verdere nadelen.
 
Op zich hoeft dit trouwens geen probleem te zijn maar het kan inderdaad wel, natuurlijk. In mijn geval werkt het wel goed. Mijn filter is een JBL 1502 die een slangenmaat 16/22 kent. Mijn spraybar is een 12/16 buis. Ook ik heb dus een vernauwing in mijn toevoer vanuit het filter naar mijn bak. Het werkt bij mij dus zonder verdere nadelen.
Die slangen hebben niet zomaar een maar gekregen, althans lijkt mij van niet
 
de uitstroom knijpen is niet zo een groot probleem de aanvoer moet je iets voorzichtiger mee zijn want daar bestaat de kans dat de wateraanvoer te klein wordt tenopzichte van het debiet van de pomp
 
Werkt bij mij ook gewoon naar behoren. Geen verlies is stroming uitput. Maak ook gebruik van dezelfde pvc buizen en bochtjes als Friesian. In deze bochtjes zit trouwens geen haakse bocht maar een mooie ronde bocht.

Gr. Ed
 
Het zou mij wel wat lijken om de aanzuiging wat krapper te maken, zodat die mooi strak om de rand heen loopt. Fluval heeft daar ook mooi klemmen voor icm hun geribbelde slang, maar helaas krijg je die slang niet aan een JBL gemonteerd.
 
Ik zie alleen geen meerwaarde in de pvc stuk van Andre en een normale meegeleverde outset van bv JBL ?
 

Terug
Bovenaan