Even van me af schrijven. Nieuw aquarium kapot.


RednasNL

Well-known member
Lid geworden
16 oktober 2018
Berichten
741
Ik heb gister een nieuw aquarium opgehaald.

eenmaal thuis de verpakking weg gehaald.
Nou viel me al meteen op dat het karton helemaal vastgeplakt zat aan de kitnaad van de bodemplaat.


20220617_193202.jpg


Ik heb het karton zo goed als mogelijk verwijderd met een lauw sopje en een doek.

Daarna ben ik het aquarium langzaam gaan afvullen en om de zoveel tijd alle naden en randen gecontroleerd op lekkages.
Toen de bak ongeveer 30% gevuld was voelde ik in een hoek dat er glas schilfers los kwamen. Daarop ben ik gestopt met vullen en heb het meeste water eruit gehaald.
Ik heb net meteen contact opgenomen met de verkoper en het eerste antwoord wat ik kreeg was dat HS aqua geen garantie geeft op barsten alleen op kitnaden en lekkages.
Barsten zouden namelijk komen door het foutief opzetten van het aquarium.
Ik heb aquarium getest op mijn keukenblad, dit is een massief stenen blad, zo glad als een spiegel en kaarsrecht (waterpas).
Hij ging kijken wat hij voor me kan doen maar toch zakt me de moed in de schoenen van dit soort situaties.
20220618_072446.jpg
20220618_072455.jpg
 
De Europese wet schrijft naar mijn weten voor dat de verkoper garantie dient te verstrekken voor alle gebreken, tenzij ze kunnen bewijzen dat de koper de schade zelf veroorzaakt heeft.

Met een streng verwoordde email kom je een heel eind. "...of we zijn gedwongen een advocaat in de arm te nemen".

Vraag voor de zekerheid even na bij het juridisch loket wat je opties zijn! Volgens mij heeft de producent bij een kort geding geen poot om op te staan, maar ik ben geen advocaat.

Geen juridisch advies, dus. ;)
 
Hahahaha Dankje :p ik heb om te beginnen maar normaal contact opgenomen met de ltf. Zelfde verhaal als ik hier deelde bij hem neer gelegd. Daarna een mail met bij behorende foto's. Net een mail terug gehad van lfs dat hij maandag contact met de leverancier op neemt en tot een passende oplossing probeert te komen.

Mocht dat allemaal niet naar wens zijn ga ik inderdaad terugvallen op de strengere mail eventueel contact opnemen met de rechtsbijstand. Maar wil eigenlijk niet dat het tot daar moet komen. Imo heb ik niks fout gedaan en denk ik zelf dat dit gewoon een fout in het glas ofzo was.
 
Dat is flink balen Sander en ik zou ook denken dat dit onder de garantie moet vallen. Heb je deze via een bezorgdienst geleverd gekregen?
 
Dat is flink balen Sander en ik zou ook denken dat dit onder de garantie moet vallen. Heb je deze via een bezorgdienst geleverd gekregen?
Nee ipv 35 euro bezorgkosten ben ik een uurtje gaan rijden :p eenmalig was dat goedkoper, als ik nu nog een keer terug moet dan was bezorgen achteraf goedkoper geweest
 
Ja maar afwachten hoe ze dan reageren want als ze moeilijk willen doen zeggen ze straks dat het met het vervoer is gebeurt maar ja als ze een beetje service geven dan lossen ze het netjes op.
 
De Europese wet schrijft naar mijn weten voor dat de verkoper garantie dient te verstrekken voor alle gebreken, tenzij ze kunnen bewijzen dat de koper de schade zelf veroorzaakt heeft.

Met een streng verwoordde email kom je een heel eind. "...of we zijn gedwongen een advocaat in de arm te nemen".

Vraag voor de zekerheid even na bij het juridisch loket wat je opties zijn! Volgens mij heeft de producent bij een kort geding geen poot om op te staan, maar ik ben geen advocaat.

Geen juridisch advies, dus. ;)
+1 Heel juist geformuleerd!
 
Wat mij verbaasd is dat het karton nog aan de bodem vastgeplakt zat, erg slordig en waarschijnlijk na het lijmen / fabriceren te snel in de verpakking.

Maar voor 30 % vullen met als negatief resultaat dat er splinters van het glas springen, daarbij gaan mijn gedachten in de richting van er heeft iets ( hards) onder het glas gelegen aan de rand van het glas waardoor er puntbelasting is ontstaan.

Begrijp wel uiteraard, dat het aanrecht geheel vlak is, maar beter was geweest om de bak op een grote handdoek te plaatsen, maar dat is achteraf.

Verder hoop ik dat je eruit komt met de leverancier.
 
Bovenstaande kan maar op een vlakke ondergrond lijkt me dat sterk zeker zo aan de zijkant
Het lijkt er meer op dat de bak tijdens vervoer te hard op 1 kant is gezet.
Trouwens de verpakking is ook niet echt geschikt voor vervoer zo op zijn minst een stuk piepschuim in de doos en bak had dit kunnen voorkomen lijkt me.
Kortom de fabrikant heeft de plank flink mis geslagen.
Nog wat je hebt toch 14 dagen retour recht zonder opgave van reden
als nette kopende partij kan je aangeven dat de bak beschadigd is aangekomen.
 
Ik neem al jullie adviezen mee! Maar wacht wel eerst de reactie maandag af. Dat van die handdoek heb ik ook over nagedacht maar in de beschrijving stond duidelijk een harde vlakke ondergrond vandaar dat ik ervoor koos hem direct op het aanrecht te zetten.

De verpakken laat zeker weten te wensen over daar was ik zelf ook echt niet van onder de indruk. Net als van het karton dat mee verlijmd was met de bodemplaat. Geeft mij wel aan dat er snel snel gewerkt is door de fabrikant.

Dat er iets mis is gegaan met vervoer zou natuurlijk kunnen maar niet van mijn kant. Ik heb de bak met lfs samen in mijn auto gezet en ik had zelf schuimen matten bij me die je normaal onder het zwembad legt. Vanuit de auto naar binnen heb ik ook allemaal voorzichtig gedaan. Dus ik durf vrijwel uit te sluiten dat aan mij heeft gelegen.

Van de punt belasting op die hoek heb ik ook over nagedacht en gecontroleert maar er is buiten kleine scherfjes glas geen korrel zand te vinden. Natuurlijk had ik zowel de bak als het aanrecht grondig schoongemaakt voor plaatsen.

Uiteindelijk kan het altijd dat het door mezelf is gekomen op een of andere manier die ik nog niet bedacht heb, maar voorzichtiger en secuurder dan ik nu te werk ben gegaan is bijna onmogelijk. :)
 
Even een toelichting zelf doen we als aquarium liefhebbers over het algemeen erg voorzichtig met onze spullen cq bakken.
Helaas is dat bij pakket diensten cq vervoerders niet altijd het geval.
TS is zoals te lezen correct te werk gegaan en zoals bij de foto te zien is de verpakking is duidelijk niet geschikt als verpakking voor een glazen bak.
 
Jij moet gewoon een nieuwe bak krijgen, geen passende opl enz.
haha een passende oplossing is voor mij ook kostenloos een nieuwe bak, met minder neem ik geen genoegen. Wil hem zelfs nogmaals zelf op gaan halen als tegemoetkoming ;)
 
Tja persoonlijk zou ik en tegemoetkoming voor brandstof en de tijd meer op zn plaats vinden want dit is niet jouw schuld en je wordt zo wel met veel extra kosten opgezadeld. Maar goed een nieuwe bak zal natuurlijk centraal staan voor jou Sander.
 
Even een toelichting zelf doen we als aquarium liefhebbers over het algemeen erg voorzichtig met onze spullen cq bakken.
Helaas is dat bij pakket diensten cq vervoerders niet altijd het geval.
TS is zoals te lezen correct te werk gegaan en zoals bij de foto te zien is de verpakking is duidelijk niet geschikt als verpakking voor een glazen bak.
Als ik wist dat het door mijn eigen toedoen gekomen is dan had ik ook niet moeilijk gedaan, ik heb adhd etc. en heb genoeg kapot gemaakt in mijn leven(moedwillig en per ongeluk). Ondertussen ben ik wel zo ver dat ik daar mijn verantwoordelijkheid in neem en dat soort dingen als "straf" zelf moet oplossen/vergoeden.
 
Flipper 34

De verpakking liet duidelijk te wensen over, en ik hoop zeker dat RednasNL voorzien wordt van een nieuwe bak.

Maar als er tijdens het transport iets fout gegaan was ( of bij de handelaar) dan had tijdens het uitpakken, karton verwijderen etc.De glasscherven elders gelegen, en niet zoals in dit geval op het aanrecht bij en na het vullen.

De eraf gesprongen glasscherven, zijn zie foto op het aanrecht zichtbaar, vandaar mijn redenatie.
 
Ik vind ook dat het feit dat het karton aan de kit plakt een teken dat de bak te snel ingepakt is. Dan bestaat ook de kans dat de glasplaten niet meer goed uitgelijnd waren en er daardoor ongelijkmatig druk op komt bij het vullen. Het beste was geweest om het karton te laten zitten en er meteen mee terug te gaan.
Maar als je enthousiast bent over je nieuwe bak begrijp ik dat je het dan toch maar gaat proberen.
 
Als ze toch nog moeilijk gaan doen over een volledige vergoeding/ nieuwe bak, kun je als tussenoplossing voor dat je naar een advocaat stapt, ook een consumentenorganisatie inschakelen. (Al moet je daar dan wel lid van zijn/ een familielid hebben dat lid is.) In Nederland bijv consumentenbond, in België bijv testaankoop.
Veel bedrijven vinden het al niet leuk als je daar mee aan komt zetten, en is een stuk goedkoper dan een advocaat....
 
Als er door de leverancier gekozen wordt om uit coulance een nieuwe bak te mogen ontvangen, dan mag je daar echt heel blij mee zijn.

Maar ze kunnen ook reageren in de zin van " het transport" is door de nieuwe eigenaar verzorgd, en kunnen dan reageren in de zin van dan houdt het op na meenemen van het aquarium.

Lysia een advocaat inschakelen, of een consumentenorganisatie in een opening's gesprek gesprek ( advocaat) ben je al meer kwijt dan wat het opleverd, en zij zullen er door dit beperkte schade-bedrag zeker adviseren om daar niet aan te beginnen, maar de kosten van een eerste gesprek moeten wel betaald worden, ( bij een advocaat) dus pas op met procederen.

Rekening gehouden met mijn openings zin denk ik dat de leverancier dit niet vergoed omdat wanneer zij dit wel doen, voor de toekomst dit een kostenpost kan worden die niet te overzien is, een ieder met een stukje afgebroken glas gaat dus vragen om een nieuw aquarium.

Indien het een redelijk bekend bedrijf is zullen zij zich achter de voorwaarden bewegen / verschuilen van levering/ ophalen etc.

Zomaar niet makkelijk, maar ik blijf dit volgen, zeker met mijn opening's zin ben ik erg benieuwd hoe dit afloopt.
 
Ik denk dat jouw aanpak goed is. Eerst gewoon in gesprek gaan. Als dat niets oplevert kun je met behulp van de rechtswinkel een brief schrijven waarin je verwijst naar conformiteit. Een advocaat loont eigenlijk nooit in dit soort kwesties.
 
Als er door de leverancier gekozen wordt om uit coulance een nieuwe bak te mogen ontvangen, dan mag je daar echt heel blij mee zijn.

Maar ze kunnen ook reageren in de zin van " het transport" is door de nieuwe eigenaar verzorgd, en kunnen dan reageren in de zin van dan houdt het op na meenemen van het aquarium.

Lysia een advocaat inschakelen, of een consumentenorganisatie in een opening's gesprek gesprek ( advocaat) ben je al meer kwijt dan wat het opleverd, en zij zullen er door dit beperkte schade-bedrag zeker adviseren om daar niet aan te beginnen, maar de kosten van een eerste gesprek moeten wel betaald worden, ( bij een advocaat) dus pas op met procederen.

Rekening gehouden met mijn openings zin denk ik dat de leverancier dit niet vergoed omdat wanneer zij dit wel doen, voor de toekomst dit een kostenpost kan worden die niet te overzien is, een ieder met een stukje afgebroken glas gaat dus vragen om een nieuw aquarium.

Indien het een redelijk bekend bedrijf is zullen zij zich achter de voorwaarden bewegen / verschuilen van levering/ ophalen etc.

Zomaar niet makkelijk, maar ik blijf dit volgen, zeker met mijn opening's zin ben ik erg benieuwd hoe dit afloopt.
Als ik het goed begrepen heb maakt het niet uit wie het transport verzorgd. De lfs gaf aan dat ze in princippe alleen garantie bij problemen met de kitnaden en lekkages geven. Omdat problemen met het glas(barsten etc) door foutief handelen van de klant moet komen. Dit is natuurlijk de grootste bs. Kan zeker, en is misschien in veel gevallen ook zo maar zeer zeker niet altijd. Er kunnen genoeg fouten gemaakt worden door een fabrikant en leverancier. Als ik alleen al kijk naar alle kitrestjes overal in en op de bak, karton dat op de bodem plakt, manier van verpakken dan zegt dat misschien wel al iets over een stukje kwaliteit. Dan is het lekker makkelijk om ieder probleem op de klant af te schuiven.
 
En ik ben ook zeer zeker niet van plan hier lang mee te kutten, dat trek ik geestelijk helemaal niet. Maar gezien mijn aandeel in het verhaal zou ik het zeer op prijs stellen als er serieus naar gekeken word en het liefst natuurlijk dat het vergoed word.
 
Die bak is absoluut niet goed in elkaar gezet!

De kit was nog niet eens droog, toen de bak al in een doos werd gezet.

Waarschijnlijk is de bak daardoor niet geheel vlak uitgehard. En daardoor is een ruit wat uit gaan steken.
Dit geeft op een harde ondergrond een directe puntbelasting. En daar kan het glas niet tegen.

Jou eerste foto met kitresten in de doos, zegt al genoeg. Bak was nog niet uitgehard. Dan kan deze ook niet op transport.

Als tip voor een toekomstige bak. Zet deze op een 1cm dikke laag tempex. Of een underlayment.
Dit zorgt ervoor dat er geen puntbelasting kan ontstaan.
 
Als tip voor een toekomstige bak. Zet deze op een 1cm dikke laag tempex. Of een underlayment.
Dit zorgt ervoor dat er geen puntbelasting kan ontstaan.
Bedankt voor de tip! Dit is al een antwoord op 1 van de vragen die ik hier binnenkort zou gaan stellen :)
 
Even een kleine update.

Mijn vrouw was de binnenkant van de bak af aan het drogen en wees me op de kitnaad aan de binnenkant aan de kant van de barst.

Ik krijg er geen goede foto van gemaakt maar ik denk dat dit best eens de oorzaak kan zijn geweest. Alle andere kitnaden zijn mooi vlak en strak zonder oneffenheden

Maar deze naad is heel onregelmatig met "scheuren" of sneeen erin ofzo lijkt het. Maar krijg er op geen mogelijkheid een goede foto van.
20220619_125959.jpg
20220619_125956.jpg
 
Nu even alle vederdag verplichtingen en dan straks eens aan de slag met de bouwlamp ofzo. Kijken of ik wat duidelijke foto's gemaakt krijg.
 
Misschien een idee RednasNL om met de gemaakte foto met jou mobile ,( ga ik vanuit ) en van de bodem en het nog vastzittende karton deze door te sturen naar de LFS .

Dan is daar meteen duidelijk dat het lijmen van jou bak een haastklus is geweest.
 
Die foto's heb ik al meteen gestuurd toen ik contact met de lfs had opgenomen. Deze naad is me helemaal niet opgevallen, maar nu ik het gezien heb ben ik ook echt overtuigd dat het probleem niet bij mij ligt. Ik probeer vanavond duidelijke foto's te krijgen en deze stuur ik dan ook meteen naar de lfs
 
Ga toch meer geloven in een gunstig verloop voor jou, ondanks mijn eerdere reactie's.Alles bij elkaar is dit geen reclame voor een, wat voor vissenwinkel dan ook.
 
Ga toch meer geloven in een gunstig verloop voor jou, ondanks mijn eerdere reactie's.Alles bij elkaar is dit geen reclame voor een, wat voor vissenwinkel dan ook.
Ik hoop het, ik ben er nu sterk aan het denken om maandag even te bellen en met de bak langs te rijden. In het echt zie je duidelijk dat de benoemde punten gewoon echt een gebrek aan kwaliteit zijn. Het kan zijn dat ik pech heb gehad en spuit 11 uit de productie heb gekregen.
 
Dit is het beste wat ik ervan gemaakt krijg kwa foto's en filmpjes
 

Bijlagen

  • 20220619_174358.mp4
    70.2 MB
Ben zelf ook helemaal niet gecharmeerd van zwarte siliconenkit, maar dit terzijde.
 
Ben zelf ook helemaal niet gecharmeerd van zwarte siliconenkit, maar dit terzijde.
Roeien met de riemen die je hebt, ik wil perse een 60x60x60 en zit met een bepaald budget.
Het liefst liet ik een volledige rimless optic white met doorzichtige kit maken ;)
 
Je moet gewoon zeggen dat je bak al stuk was bij de aflevering, daar heb jij de fotos van genoeg duidelijk.
Morgen vind ik dat je simpel om een nieuwe kunt vragen.
Geen gesodemieter ermee
 

Terug
Bovenaan