Extern filter schoonmaken


ron35

Well-known member
Lid geworden
10 september 2017
Berichten
139
Leeftijd
41
Locatie
Barendrecht
Beste forumleden,

Wat is jullie ervaring met filter schoonmaken? ik wil het nu doen op de volgende manier:
Biologische filtermanden: blijf ik af vanwege bacteriën.
Filtermatten maak ik schoon in oud aquariumwater, zitten hier nu ook belangrijke bestandsdelen in of is dit voornamelijk in de bioloog?

De reden van de vraag is omdat ik nu bijna 6 maanden niet aan het filter heb gezeten behalve pre filter.
Heb een klein beetje bruine alg in me aquarium zie ontstaan.

Ga van de week tevens helft water verversen.
Waterwaardes zijn top.

Dank je wel
 
Wat bedoel je met filtermatten en welk filter heb je?
De helft van het water verversen is over het algemeen best veel,hoeveel en vaak doe je normaal verversen dan?
 
Aquarium 250 liter, wekelijks 25 liter.
Filter oase biomaster thermo 600
 
Denk dat je dan de sponzen bedoeld ipv matten? de sponzen kan je ook wat uitknijpen onder de kraan of in aquawater zodat je niet alle bacteriën kwijtraakt maar beste kan je naar de uitstroom van het filter kijken.
Als er weinig belasting in je bak is dan kan het voldoende zijn door enkel het voorfilter schoon te maken zoals je al gedaan hebt.

Je kan de wekelijkse verversing ook verdubbelen naar 20% dus 50 liter bv.
 
Na een half jaar kun je de sponzen weleens wat uitspoelen maar ik zou ze niet allemaal tegelijk doen als er meerdere inzitten. Ook in de sponzen zitten namelijk bacterien.
 
Oke, bedankt, ik heb in fases me bestaande filtermateriaal omgewisseld voor biohome
 
Voorheen op me 220ltr aqua had ik een E1501 van JBL. Deze deed ik zo'n twee keer per jaar schoonmaken. Blubber eruit. Sponzen (niet alles) omspoelen in oud ververst aquariumwater en het keramische filtermateriaal liet ik intact als dit niet te vuil was.
 

Terug
Bovenaan