Extern filter


Als ik dan kijk bij de online shops zie ik dat er enkel een witte,zwarte en blauwe spons bij zit,
had jij ook enkel die 3 sponzen erbij?
 
Filtermedia blauw, wit en zwart.
En verder alles erbij om m aan te sluiten op je bak: dubbelkranen, slangen, buisje, korfje.
Alleen de afvoerslang was niet lang genoeg voor mijn bak, maar ik heb altijd wel wat stukjes en stukken slang nog liggen, dus met wat puzzelen deed ie t.
 
Even een kleine tip voor wie voor het eerst een extern filter wil scoonmaken:
Zet de slangkranen dicht, tenzij je ook meteen een waterwissel wilt doen....
 
Hij bevalt prima, hoor m niet en levert mooi schoon water.
De mijne was inclusief filtermedium. Ik heb er een stuk of 3 blauwe schijven uitgehaald en siporax (de buisjes) uit mijn interne filter ingedaan, dan is ie meteen geënt.
Volgens de gebruiksaanwijzing kun je allebei erin doen en ik heb dus een mix.

En ik realiseer me nu n.a.v. jouw vraag dat ik de filters er verkeerd om in heb zitten, geloof ik. Even kijken of ik daar iets over kan vinden op internet.

Juist ja....
onderin moet dus de spons, dan fijne spons dan siporax. Ik heb dus onderin de siporax en daar bovenop een sponsschijf en dan koolstofschijf....
ach ja, al doende leert men.
Siporax moet je zeker niet onderin doen.

Ik heb altijd eerst Eheim mech (klei buisjes) voor het vuil. Dan 1 spons (blauw). Daaarna veel siporax. Als laatste een witte schijf.
Dat is echt de klassieke Eheim opbouw. Alleen hebben ze voor siporax dan natuurlijk Eheim substrate.
 
Zou persoonlijk de koolstofschijf eruit halen en bewaren voor wanneer je hem nodig hebt (b.v. na een medicatie kuur).
 
Siporax moet je zeker niet onderin doen.

Ik heb altijd eerst Eheim mech (klei buisjes) voor het vuil. Dan 1 spons (blauw). Daaarna veel siporax. Als laatste een witte schijf.
Dat is echt de klassieke Eheim opbouw. Alleen hebben ze voor siporax dan natuurlijk Eheim substrate.
Ok, dan wissel ik het morgen weer om (vandaag geen tijd voor)

De koolschijf werd aanbevolen om restanten van stoffen die tijdens de productie van het filter weg te filteren. Daar zat voor mijn gevoel wel wat in, nieuw plastic heeft altijd een speciale geur.
 
Aangezien je voor de Eheim Classic hebt gekozen, de volgende 'waarschuwing'.
Ik heb afgelopen jaar een classic teruggebracht omdat hij valse lucht aanzoog. Wat bleek nu, het elleboogje onderin de emmer, waarvan ik dacht dat die vrij draaiend was, is dat niet. Moet helemaal worden aangedraaid.
Kon even door de grond zakken bij de winkel toen me dat werd onthuld.
 
Maar met een JBL 1502 met het voorfilter bovenin dan? Niet dat ik dat heb hoor maar uit interesse.
Vraag ik me ook af, volgens mij werk die het zelfde als bijvoorbeeld de Eheim Pro. Er zit een spons bovenin waar het water eerst doorheen gaat, daarna gaat het pas naar beneden.
De spons kan je dan makkelijk uitspoelen zonder dat je alle andere materialen eruit moet halen.
Lijkt mij dat je dan niet nog een 2e spons onderin gaat doen.

Wat ik ook nog niet begrijp is waarom we altijd eindigen met filtervlies/watten. Als je de theorie volgt dat je van grof naar fijn moet filteren, moet je die dan niet ook voor het biofilter/Siporax plaatsen?
Zelf plaats ik het ook aan het einde, maar vraag me nu dus af waarom.
 
Vraag ik me ook af, volgens mij werk die het zelfde als bijvoorbeeld de Eheim Pro. Er zit een spons bovenin waar het water eerst doorheen gaat, daarna gaat het pas naar beneden.
De spons kan je dan makkelijk uitspoelen zonder dat je alle andere materialen eruit moet halen.
Lijkt mij dat je dan niet nog een 2e spons onderin gaat doen.

Wat ik ook nog niet begrijp is waarom we altijd eindigen met filtervlies/watten. Als je de theorie volgt dat je van grof naar fijn moet filteren, moet je die dan niet ook voor het biofilter/Siporax plaatsen?
Zelf plaats ik het ook aan het einde, maar vraag me nu dus af waarom.
Omdat je anders de bruine drap die rond je filtermedia dwarrelt je aquarium in blaast.
 
Omdat je anders de bruine drap die rond je filtermedia dwarrelt je aquarium in blaast.
Dat zal het inderdaad wel zijn. Maar heel theoretisch bekeken wil je al geen bruine drap in de Spirorax...wellicht is dat technisch niet (altijd) helemaal haalbaar.

Deze meneer doet het wel met de classic (@ 2min.):


Zelf heb ik mijn Oase Filtosmart volgens zijn andere instructies ingedeeld, en die werk perfect.


Ben van plan mijn Biomaster en Eheim Pro ook om te bouwen volgens zijn tips.
 
Laatst bewerkt:
Zelf heb ik trouwens ook al gehad dat filterwatten uit de filter de bak in geblazen worden...dat is pas ellendig om uit je planten te krijgen! Dan nog liever bruine drap die weer terug het filter ingezogen wordt.
Gebruik dus liever vlies/pads.
 
Dat zal het inderdaad wel zijn. Maar heel theoretisch bekeken wil je al geen bruine drap in de Spirorax...wellicht is dat technisch niet (altijd) helemaal haalbaar.

Deze meneer doet het wel met de classic (@ 2min.):


Zelf heb ik mijn Oase Filtosmart volgens zijn andere instructies ingedeeld, en die werk perfect.


Ben van plan mijn Biomaster en Eheim Pro ook om te bouwen volgens zijn tips.

Het nadeel daarvan is dat het moeilijker schoon te maken is omdat het onderin je filter zit. Maar wie weet is het beter!

Ik gebruik zelf ook gewoon een fijne spons en geen watten om dezelfde reden.
 
Het nadeel daarvan is dat het moeilijker schoon te maken is omdat het onderin je filter zit. Maar wie weet is het beter!

Sorry als ik te ver door draaf, maar vindt het wel een interessante discussie.
Vooropgesteld denk ik dat Lysia een filter gekozen heeft die bij haar wensen past.

Maar verder gaand op de indelign van de filtermedia.
Die blauw spons die Biljoenblik bijna onderin heeft zitten wil je toch ook vrij regelmatig spoelen?
Dus waarom niet ook het fijne filter daar gelijk achter plaatsen? Is de Siporax te zwaar?

Als het om gebruiksvriendelijkheid gaat zou ik om te beginnen niet voor een Classic filter kiezen.
De Classic is ontworpen op eenvoud, betrouwbaarheid en goede werking. Niet op gebruiksvriendelijkheid.

Zelf heb ik een voorkeur voor Oase, daar kan ik wel snel bij het voorfilter (Biomaster en mindere mate Filtosmart).

Ik ben niet uit op mijn gelijk, maar juist benieuwd naar ieders logica achter de verschillende mogelijkheden/keuzes.
Misschien veranderd dat mijn eigen keuzes.
 
Sorry als ik te ver door draaf, maar vindt het wel een interessante discussie.
Vooropgesteld denk ik dat Lysia een filter gekozen heeft die bij haar wensen past.

Maar verder gaand op de indelign van de filtermedia.
Die blauw spons die Biljoenblik bijna onderin heeft zitten wil je toch ook vrij regelmatig spoelen?
Dus waarom niet ook het fijne filter daar gelijk achter plaatsen? Is de Siporax te zwaar?

Als het om gebruiksvriendelijkheid gaat zou ik om te beginnen niet voor een Classic filter kiezen.
De Classic is ontworpen op eenvoud, betrouwbaarheid en goede werking. Niet op gebruiksvriendelijkheid.

Zelf heb ik een voorkeur voor Oase, daar kan ik wel snel bij het voorfilter (Biomaster en mindere mate Filtosmart).

Ik ben niet uit op mijn gelijk, maar juist benieuwd naar ieders logica achter de verschillende mogelijkheden/keuzes.
Misschien veranderd dat mijn eigen keuzes.
No offense taken! Ik heb zelf nog weinig ervaring en gebruik in deze dus puur mijn eigen logica. In principe is ervaring meestal beter dus als het in de praktijk anders werkt dan is het natuurlijk slim om daar iets mee te doen. Volgens mij is het bij eheim trouwens "normaal" om bovenin het filter(waar het water eerst doorheen gaat voor het naar beneden gaat, een blauwe spons te hebben en dan van onder naar boven mech pro (2 manden)-->bio mech-->eheim substrat+een witte spons. Ik heb zelf de 2e mand mech pro vervangen voor siporax.
282817_0_82_2075.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik kwam op dit forum echter ook een plaatje tegen van een Classic model waar de blauwe spons idd als 1 na onderste filtermedium geplaatst was. Hoe je dat dan makkelijk schoonmaakt zonder mandjes is mij een raadsel.
 
Ik kwam op dit forum echter ook een plaatje tegen van een Classic model waar de blauwe spons idd als 1 na onderste filtermedium geplaatst was. Hoe je dat dan makkelijk schoonmaakt zonder mandjes is mij een raadsel.
De classic vult van onder en het water wordt er dan van boven uitgepompt. De nieuwere eheim pompen vullen van boven, en het water gaat dan door al het media en daarna terug naar boven.
 
De classic vult van onder en het water wordt er dan van boven uitgepompt. De nieuwere eheim pompen vullen van boven, en het water gaat dan door al het media en daarna terug naar boven.
Ja dat klopt, en dat verklaard inderdaad wel waarom de blauwe spons verder naar onderen zit. Maar houdt dit dan in dat je elke keer alle filtermedia eruit moet halen(zonder mandjes) om de blauwe spons schoon te kunnen maken?
 
Ja dat klopt, en dat verklaard inderdaad wel waarom de blauwe spons verder naar onderen zit. Maar houdt dit dan in dat je elke keer alle filtermedia eruit moet halen(zonder mandjes) om de blauwe spons schoon te kunnen maken?
In plaats van de mandjes gebruik je dan meestal een filterzak. Je haalt dan de hele zak er uit en legt die tijdelijk in een emmer aquarium water.

Siporax zit standard al in een netje waar je het gewoon in kan laten zitten:
1669048999209.png
 
In plaats van de mandjes gebruik je dan meestal een filterzak. Je haalt dan de hele zak er uit en legt die tijdelijk in een emmer aquarium water.

Siporax zit standard al in een netje waar je het gewoon in kan laten zitten:
Bekijk bijlage 351942
Ah okee, ik heb de siporax uit het netje gehaald, maar dat maakt het inderdaad logischer.
 
Het meest ideale zou een filtermedium zijn die op zn beurt een deel biologisch materiaal vasthoud, maar niet dicht slipt. Hier heb je een deel sterke stroming voor nodig, maar als je je filter niet goed op bouwd slipt hij bij het fijne materiaal dicht. Een dichtgeslipt filter draait niet meer op volle vermogen en zal daarom geen optimale uitstroom en bacterie cultuur kunnen onderhouden. Zo gauw siporax zn gangetjes verstopt raakt verliest het zn waarde. Daarnaast kunnen filterwatten de uitstroom heel erg verpesten. Ik zou daarom filterwatten niet gebruiken om alles volledig af te sluiten maar altijd een opening zonder watten open laten zodat er tijdens een verstopping of veel vervuiling voldoende water kan blijven stromen. Dat er smurrie uit het filter het water in komt is niet erg. Wat erger is dat je filter verstopt raakt, zijn optimale vermogens verliest en jij je water niet goed gefilterd krijgt en continu moet schoonmaken wat de bacteriën verstoren aan de binnenkant.

Bij een schoon aquarium en weinig voeren kan een filter die groot genoeg is en een goedde uitstroom zichzelf ook wel weer schoonspoelen. Maar als je filter verstopt raakt of dicht slipt dan verlies je dus vermogen en is het dus of te klein voor al het biologisch materiaal, stroomt niet snel genoeg, of je aquarium is te bevuilt. Dit is de rede waarom een dikke bodem een goedde optie kan geven om het mechanische filter te helpen alle biologische materialen te verwerken, of je moet minder vuil produceren door meer dode en rotte planten optijd te snoeien, minder te voeren, minder vissen te hebben. Op die manier kan je een filter in balans komen met je aquarium, ingebouwd extern intern maakt niet uit je hoeft het dan niet schoon te maken. De bacteriën moeten zich hechten aan het filtermateriaal en als er geen zuurstof meer bij kan omdat het dicht is geslipt krijg je niet de juiste bacteriën die je in je filter wilt. Deze bacteriën gebruiken namelijk minder zuurstof en verwerken minder snel de slechte chemische verbindingen om in voedingstoffen.

Ik denk niet dat het makkelijk is siporax optimaal te gebruiken omdat de meeste filters uiteindelijk vuil ophopen en dan kan je beter een grover filter gebruiken en gewoon vaker je bodem schoonmaken met een slangetje. Dan kan je mechanische filter optimaal je water zuiveren en je bodem kan zich vooral focussen op het biologisch materiaal. Dat is mijn visie althans over een filter. Maar verschillende wegen leiden naar rome in iedergeval 😄
 
Maar met een JBL 1502 met het voorfilter bovenin dan? Niet dat ik dat heb hoor maar uit interesse.
Die voorfilters zijn erg grof.

En ik ben gewoon heel erg fan de ouderwetse klei buisjes. Ik heb het idee dat daar andere bacterien op gaan zitten die organisch vuil omzetten.
Dus daarom gebruik ik altijd die buisjes.
 
Die voorfilters zijn erg grof.

En ik ben gewoon heel erg fan de ouderwetse klei buisjes. Ik heb het idee dat daar andere bacterien op gaan zitten die organisch vuil omzetten.
Dus daarom gebruik ik altijd die buisjes.
Ik heb laatst een post van iemand gelezen dat de aanhechting van siporax ook niet goed was en ik kan me voorstellen dat bacteriën zich goed kunnen hechten aan klei in tegenstelling tot glas. Ik snap wel wat je bedoelt. 😄
 
Die voorfilters zijn erg grof.

En ik ben gewoon heel erg fan de ouderwetse klei buisjes. Ik heb het idee dat daar andere bacterien op gaan zitten die organisch vuil omzetten.
Dus daarom gebruik ik altijd die buisjes.
Waar baseer je je idee op dat daar andere bacteriën op zitten ? Hoe weet je zit?
 
Waar baseer je je idee op dat daar andere bacteriën op zitten ? Hoe weet je zit?
Ik heb dat eens ergens gelezen.

Maar ik vind ook dat de buisjes en wat er op ‘groeit’ anders eruitziet als wat op de siporax zit, die daarboven zit.
 
Ik heb dat eens ergens gelezen.

Maar ik vind ook dat de buisjes en wat er op ‘groeit’ anders eruitziet als wat op de siporax zit, die daarboven zit.
Kan zijn doordat het een ander structuur heeft? Of dat het als eerst de troep opvangt dat ie anders uitziet?
 
Als ik dit allemaal zo lees, zou het wel eens een idee kunnen zijn om mijn interne filter als voorfilter voor het externe filter te gebruiken. Dat is makkelijker schoonmaken dan de Eheim en dan hang ik de aanvoerslang van de Eheim aan het eind van het interne filter...
 
Als ik dit allemaal zo lees, zou het wel eens een idee kunnen zijn om mijn interne filter als voorfilter voor het externe filter te gebruiken. Dat is makkelijker schoonmaken dan de Eheim en dan hang ik de aanvoerslang van de Eheim aan het eind van het interne filter...
Deze lijkt mij ook wel iets.

 
Als ik dit allemaal zo lees, zou het wel eens een idee kunnen zijn om mijn interne filter als voorfilter voor het externe filter te gebruiken. Dat is makkelijker schoonmaken dan de Eheim en dan hang ik de aanvoerslang van de Eheim aan het eind van het interne filter...
Is je externe filter dan niet aan het zuigen aan je interne filter?
 
Is je externe filter dan niet aan het zuigen aan je interne filter?
Let daar inderdaad mee op. Ik werk regelmatig met professionele pompen leverancier zoals Van der Ende Groep. Zij hameren er steevast op dat de aanzuigkant van een pomp zo weinig mogelijk belemmerd mag worden. Anders gaat de levensduur van de pomp hard achteruit. Van je flow capaciteit zal ook niet veel overblijven.
 
alleen filtersponzen in je filter steken , dan heb je mechanische en biologische filtratie.
Ik ken aquarianen die zo al jaren filteren en topbakken hebben staan.
 
Ik ben groot voorstander van Lavasteen voor biologische filtratie. Het heeft een hoge oppervlakte, en kan niet verstopt raken, omdat het niet hol is. Hierdoor is het effectieve filtratievermogen wel iets lager dan gemiddeld, maar de meeste systemen hebben eerder te veel biologische filtratie dan te weinig. Zo ook de mijne. Ik moet als een malle stikstof doseren om de waarden boven de 0 te krijgen voor de plantjes.
 
Maakt het dan uit hoe groot je lavakorrels zijn? Voor mijn vijverfilter maak ik gebruik van lavasplit 16-32mm. Is dat dan ook geschikt voor het aquarium of moet het daarvoor fijner zijn?
 

Terug
Bovenaan