Siporax moet je zeker niet onderin doen.Hij bevalt prima, hoor m niet en levert mooi schoon water.
De mijne was inclusief filtermedium. Ik heb er een stuk of 3 blauwe schijven uitgehaald en siporax (de buisjes) uit mijn interne filter ingedaan, dan is ie meteen geënt.
Volgens de gebruiksaanwijzing kun je allebei erin doen en ik heb dus een mix.
En ik realiseer me nu n.a.v. jouw vraag dat ik de filters er verkeerd om in heb zitten, geloof ik. Even kijken of ik daar iets over kan vinden op internet.
Juist ja....
onderin moet dus de spons, dan fijne spons dan siporax. Ik heb dus onderin de siporax en daar bovenop een sponsschijf en dan koolstofschijf....
ach ja, al doende leert men.
Ok, dan wissel ik het morgen weer om (vandaag geen tijd voor)Siporax moet je zeker niet onderin doen.
Ik heb altijd eerst Eheim mech (klei buisjes) voor het vuil. Dan 1 spons (blauw). Daaarna veel siporax. Als laatste een witte schijf.
Dat is echt de klassieke Eheim opbouw. Alleen hebben ze voor siporax dan natuurlijk Eheim substrate.
Maar met een JBL 1502 met het voorfilter bovenin dan? Niet dat ik dat heb hoor maar uit interesse.Siporax moet je zeker niet onderin doen.
Vraag ik me ook af, volgens mij werk die het zelfde als bijvoorbeeld de Eheim Pro. Er zit een spons bovenin waar het water eerst doorheen gaat, daarna gaat het pas naar beneden.Maar met een JBL 1502 met het voorfilter bovenin dan? Niet dat ik dat heb hoor maar uit interesse.
Omdat je anders de bruine drap die rond je filtermedia dwarrelt je aquarium in blaast.Vraag ik me ook af, volgens mij werk die het zelfde als bijvoorbeeld de Eheim Pro. Er zit een spons bovenin waar het water eerst doorheen gaat, daarna gaat het pas naar beneden.
De spons kan je dan makkelijk uitspoelen zonder dat je alle andere materialen eruit moet halen.
Lijkt mij dat je dan niet nog een 2e spons onderin gaat doen.
Wat ik ook nog niet begrijp is waarom we altijd eindigen met filtervlies/watten. Als je de theorie volgt dat je van grof naar fijn moet filteren, moet je die dan niet ook voor het biofilter/Siporax plaatsen?
Zelf plaats ik het ook aan het einde, maar vraag me nu dus af waarom.
Dat zal het inderdaad wel zijn. Maar heel theoretisch bekeken wil je al geen bruine drap in de Spirorax...wellicht is dat technisch niet (altijd) helemaal haalbaar.Omdat je anders de bruine drap die rond je filtermedia dwarrelt je aquarium in blaast.
Dat zal het inderdaad wel zijn. Maar heel theoretisch bekeken wil je al geen bruine drap in de Spirorax...wellicht is dat technisch niet (altijd) helemaal haalbaar.
Deze meneer doet het wel met de classic (@ 2min.):
Zelf heb ik mijn Oase Filtosmart volgens zijn andere instructies ingedeeld, en die werk perfect.
Ben van plan mijn Biomaster en Eheim Pro ook om te bouwen volgens zijn tips.
Het nadeel daarvan is dat het moeilijker schoon te maken is omdat het onderin je filter zit. Maar wie weet is het beter!
No offense taken! Ik heb zelf nog weinig ervaring en gebruik in deze dus puur mijn eigen logica. In principe is ervaring meestal beter dus als het in de praktijk anders werkt dan is het natuurlijk slim om daar iets mee te doen. Volgens mij is het bij eheim trouwens "normaal" om bovenin het filter(waar het water eerst doorheen gaat voor het naar beneden gaat, een blauwe spons te hebben en dan van onder naar boven mech pro (2 manden)-->bio mech-->eheim substrat+een witte spons. Ik heb zelf de 2e mand mech pro vervangen voor siporax.Sorry als ik te ver door draaf, maar vindt het wel een interessante discussie.
Vooropgesteld denk ik dat Lysia een filter gekozen heeft die bij haar wensen past.
Maar verder gaand op de indelign van de filtermedia.
Die blauw spons die Biljoenblik bijna onderin heeft zitten wil je toch ook vrij regelmatig spoelen?
Dus waarom niet ook het fijne filter daar gelijk achter plaatsen? Is de Siporax te zwaar?
Als het om gebruiksvriendelijkheid gaat zou ik om te beginnen niet voor een Classic filter kiezen.
De Classic is ontworpen op eenvoud, betrouwbaarheid en goede werking. Niet op gebruiksvriendelijkheid.
Zelf heb ik een voorkeur voor Oase, daar kan ik wel snel bij het voorfilter (Biomaster en mindere mate Filtosmart).
Ik ben niet uit op mijn gelijk, maar juist benieuwd naar ieders logica achter de verschillende mogelijkheden/keuzes.
Misschien veranderd dat mijn eigen keuzes.
De classic vult van onder en het water wordt er dan van boven uitgepompt. De nieuwere eheim pompen vullen van boven, en het water gaat dan door al het media en daarna terug naar boven.Ik kwam op dit forum echter ook een plaatje tegen van een Classic model waar de blauwe spons idd als 1 na onderste filtermedium geplaatst was. Hoe je dat dan makkelijk schoonmaakt zonder mandjes is mij een raadsel.
Ja dat klopt, en dat verklaard inderdaad wel waarom de blauwe spons verder naar onderen zit. Maar houdt dit dan in dat je elke keer alle filtermedia eruit moet halen(zonder mandjes) om de blauwe spons schoon te kunnen maken?De classic vult van onder en het water wordt er dan van boven uitgepompt. De nieuwere eheim pompen vullen van boven, en het water gaat dan door al het media en daarna terug naar boven.
Dan gooi je gewoon siporax in het onderste mandje. Werkt perfect.Maar met een JBL 1502 met het voorfilter bovenin dan? Niet dat ik dat heb hoor maar uit interesse.
In plaats van de mandjes gebruik je dan meestal een filterzak. Je haalt dan de hele zak er uit en legt die tijdelijk in een emmer aquarium water.Ja dat klopt, en dat verklaard inderdaad wel waarom de blauwe spons verder naar onderen zit. Maar houdt dit dan in dat je elke keer alle filtermedia eruit moet halen(zonder mandjes) om de blauwe spons schoon te kunnen maken?
Ah okee, ik heb de siporax uit het netje gehaald, maar dat maakt het inderdaad logischer.In plaats van de mandjes gebruik je dan meestal een filterzak. Je haalt dan de hele zak er uit en legt die tijdelijk in een emmer aquarium water.
Siporax zit standard al in een netje waar je het gewoon in kan laten zitten:
Bekijk bijlage 351942
Die voorfilters zijn erg grof.Maar met een JBL 1502 met het voorfilter bovenin dan? Niet dat ik dat heb hoor maar uit interesse.
Ik heb laatst een post van iemand gelezen dat de aanhechting van siporax ook niet goed was en ik kan me voorstellen dat bacteriën zich goed kunnen hechten aan klei in tegenstelling tot glas. Ik snap wel wat je bedoelt. 😄Die voorfilters zijn erg grof.
En ik ben gewoon heel erg fan de ouderwetse klei buisjes. Ik heb het idee dat daar andere bacterien op gaan zitten die organisch vuil omzetten.
Dus daarom gebruik ik altijd die buisjes.
Waar baseer je je idee op dat daar andere bacteriën op zitten ? Hoe weet je zit?Die voorfilters zijn erg grof.
En ik ben gewoon heel erg fan de ouderwetse klei buisjes. Ik heb het idee dat daar andere bacterien op gaan zitten die organisch vuil omzetten.
Dus daarom gebruik ik altijd die buisjes.
Ik heb dat eens ergens gelezen.Waar baseer je je idee op dat daar andere bacteriën op zitten ? Hoe weet je zit?
Kan zijn doordat het een ander structuur heeft? Of dat het als eerst de troep opvangt dat ie anders uitziet?Ik heb dat eens ergens gelezen.
Maar ik vind ook dat de buisjes en wat er op ‘groeit’ anders eruitziet als wat op de siporax zit, die daarboven zit.
Deze lijkt mij ook wel iets.Als ik dit allemaal zo lees, zou het wel eens een idee kunnen zijn om mijn interne filter als voorfilter voor het externe filter te gebruiken. Dat is makkelijker schoonmaken dan de Eheim en dan hang ik de aanvoerslang van de Eheim aan het eind van het interne filter...
Is je externe filter dan niet aan het zuigen aan je interne filter?Als ik dit allemaal zo lees, zou het wel eens een idee kunnen zijn om mijn interne filter als voorfilter voor het externe filter te gebruiken. Dat is makkelijker schoonmaken dan de Eheim en dan hang ik de aanvoerslang van de Eheim aan het eind van het interne filter...
Let daar inderdaad mee op. Ik werk regelmatig met professionele pompen leverancier zoals Van der Ende Groep. Zij hameren er steevast op dat de aanzuigkant van een pomp zo weinig mogelijk belemmerd mag worden. Anders gaat de levensduur van de pomp hard achteruit. Van je flow capaciteit zal ook niet veel overblijven.Is je externe filter dan niet aan het zuigen aan je interne filter?
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.