Extern filter


Hoe bouw je zo'n filter op? Ook nog sponsen ervoor of erna?
 
Dat hangt van je beoogde opbouw af. Zit het split achter je pomp dan hoef je er niets mee te doen. Zit het voor je impeller dan kan er steengruis in komen, wat niet goed is voor de pomp. In dat geval zou ik steen en impeller scheiden d.m.v. een laag filterwatten.

In mijn bak zit lava er enkel in voor biologische filtratie, en zit het filter zelf vol met spons. Het gefilterde water gaat dan via de uitvoerslang de bak met lavasplit in en stroomt daaruit terug in het aquarium.
 
Het meest ideale zou een filtermedium zijn die op zn beurt een deel biologisch materiaal vasthoud, maar niet dicht slipt. Hier heb je een deel sterke stroming voor nodig, maar als je je filter niet goed op bouwd slipt hij bij het fijne materiaal dicht. Een dichtgeslipt filter draait niet meer op volle vermogen en zal daarom geen optimale uitstroom en bacterie cultuur kunnen onderhouden. Zo gauw siporax zn gangetjes verstopt raakt verliest het zn waarde. Daarnaast kunnen filterwatten de uitstroom heel erg verpesten. Ik zou daarom filterwatten niet gebruiken om alles volledig af te sluiten maar altijd een opening zonder watten open laten zodat er tijdens een verstopping of veel vervuiling voldoende water kan blijven stromen. Dat er smurrie uit het filter het water in komt is niet erg. Wat erger is dat je filter verstopt raakt, zijn optimale vermogens verliest en jij je water niet goed gefilterd krijgt en continu moet schoonmaken wat de bacteriën verstoren aan de binnenkant.

Bij een schoon aquarium en weinig voeren kan een filter die groot genoeg is en een goedde uitstroom zichzelf ook wel weer schoonspoelen. Maar als je filter verstopt raakt of dicht slipt dan verlies je dus vermogen en is het dus of te klein voor al het biologisch materiaal, stroomt niet snel genoeg, of je aquarium is te bevuilt. Dit is de rede waarom een dikke bodem een goedde optie kan geven om het mechanische filter te helpen alle biologische materialen te verwerken, of je moet minder vuil produceren door meer dode en rotte planten optijd te snoeien, minder te voeren, minder vissen te hebben. Op die manier kan je een filter in balans komen met je aquarium, ingebouwd extern intern maakt niet uit je hoeft het dan niet schoon te maken. De bacteriën moeten zich hechten aan het filtermateriaal en als er geen zuurstof meer bij kan omdat het dicht is geslipt krijg je niet de juiste bacteriën die je in je filter wilt. Deze bacteriën gebruiken namelijk minder zuurstof en verwerken minder snel de slechte chemische verbindingen om in voedingstoffen.

Ik denk niet dat het makkelijk is siporax optimaal te gebruiken omdat de meeste filters uiteindelijk vuil ophopen en dan kan je beter een grover filter gebruiken en gewoon vaker je bodem schoonmaken met een slangetje. Dan kan je mechanische filter optimaal je water zuiveren en je bodem kan zich vooral focussen op het biologisch materiaal. Dat is mijn visie althans over een filter. Maar verschillende wegen leiden naar rome in iedergeval 😄
In mijn filters zijn watten nooit gebruikt. Het zijn lastige dingen om te reinigen als je dit al kan. Nee, in mijn filter heb ik altijd filterdoek gebruikt. Dit neemt geen ruimte in, een velletje past altijd onder een spons bijvoorbeeld. En filterdoek kan je uitstekend uitspoelen en het is voor herhaald gebruik geschikt. Het is bovendien. verkrijgbaar in allerlei graduaties. Mijn voorfilter, bij JBL filters altijd bovenin, spoelde ik zo eens in de drie weken , soms in een maand uit. Mijn hele filter reinigen, waarin siporax (!), werd eens per jaar schoongemaakt. Trouwens die siporax gingen bij mij echt jaren mee en bleven hun werking prima doen!
 
Die voorfilters zijn erg grof.

En ik ben gewoon heel erg fan de ouderwetse klei buisjes. Ik heb het idee dat daar andere bacterien op gaan zitten die organisch vuil omzetten.
Dus daarom gebruik ik altijd die buisjes.
Voorfilters, ook in een JBL, kan je zo grof of fijn maken zoals je wilt. In mijn JBL voorfilter zat een grove spons met daaronder filterdoek met een aangepaste graduatie. (Ik had filterdoek met verschillende fijnheidsgraduaties.) Maar je kan natuurlijk ook een ander type spons gebruiken.
 
Interessant en leerrijk topic voor iemand die nog niet in het buitenfilterwereldje zit (y)
en ook wil gaan omschakelen van intern naar extern.
Ik zou zeggen,gooi die jarenlange ervaring i.v.m. filters maar in de groep :)
Zo hoeven wij (beginners) niet al te veel vragen te stellen en krijgen we toch alle info mee ;)
Leuk :)
 
In mijn filters zijn watten nooit gebruikt. Het zijn lastige dingen om te reinigen als je dit al kan. Nee, in mijn filter heb ik altijd filterdoek gebruikt
Ja dat ja helemaal mee eens! Het woord doek daar kon ik even niet op komen maar een filterdoek is een filterwat maar dan 10 keer beter 😁 hoewel! (Jullie:ugh🙄) ik heb laatst mijn filterwatten en vieze sponsen in wat water gespoeld en bekeken wat daar allemaal uit kwam. En de variatie micro en macro leven wat zich daar in huist is zo erg groot. Dat een filter met alleen een spons en doeken, die zonder te veel bevuiling een biofilm kan behouden en daarmee het water schoon maakt, heb je die micro en macro leven niet zo veel in je filter zitten (het belang er van is daarmee misschien ook afgenomen)

dus je zou eventueel kunnen zeggen dat filterwatten net zo goed werken als filterdoeken doen, maar het heeft een andere functie. Een filterdoek filtert het water maar is goed schoon te maken, filterwatten raakt verstopt, dus kan je niet heel je filter mee afsluiten. Maar filterwatten hoef je niet schoon te maken in dat geval. De filterpomp zal goed doorlopen en de filterwatten doen hun ding. Dat kan weer voordelen op zichzelf hebben misschien.
 
Ik ben groot voorstander van Lavasteen voor biologische filtratie. Het heeft een hoge oppervlakte, en kan niet verstopt raken, omdat het niet hol is. Hierdoor is het effectieve filtratievermogen wel iets lager dan gemiddeld, maar de meeste systemen hebben eerder te veel biologische filtratie dan te weinig. Zo ook de mijne. Ik moet als een malle stikstof doseren om de waarden boven de 0 te krijgen voor de plantjes.
lavasteen heeft inderdaad een groot biologisch oppervlakte maar vergis u niet, de lavasteen kan wel degelijk verstopt slaan.
In het zwemvijverwereldje worden zwemvijvers gefilterd met lavastenen maar er zijn veel mensen die hiervan terugkomen omdat het kan verstoppen.
 
lavasteen heeft inderdaad een groot biologisch oppervlakte maar vergis u niet, de lavasteen kan wel degelijk verstopt slaan.
In het zwemvijverwereldje worden zwemvijvers gefilterd met lavastenen maar er zijn veel mensen die hiervan terugkomen omdat het kan verstoppen.
Ik verwacht dat in dit soort gevallen de verstopping is veroorzaakt door blad en soortgelijk groot afval dat nooit in een aquariumfilter terechtkomt.

Vijverfiltratie en aquariumfilters zijn principieel identiek, maar toch een wereld apart.
 
Ik was lekker eigenwijs tegen de lfs laatst, hij zei toen ik watten wilde kopen ook al dat dit 10 keer beter was dan watten en ik dacht uhu praat me maar wat duurders aan 😂 ik had al zo veel wat ik moest halen ik zal is besparen dacht ik. nou... Al die moeite die het me nou gekost heeft filterwatten elke keer te ontstoppen 🙄 mn garnalen vinden het een lekker kostje om op te eten wat er tussen zit. Met filterwatten heb je "gratis" garnalen voer dat wel 😄
Ik verwacht dat in dit soort gevallen de verstopping is veroorzaakt door blad en soortgelijk groot afval dat nooit in een aquariumfilter terechtkomt.

Vijverfiltratie en aquariumfilters zijn principieel identiek, maar toch een wereld apart.
De lavasteen zelf die verstoppen of bedoelen jullie de smalle doorgangen tussen de lava stenen die verstoppen? Het kan allemaal wel eens gebeuren natuurlijk, hoewel je met een sterke stroming wel heel erg moeilijk de doorgangen van lavasteen kan verstoppen. De poreuze oppervlakte van lavasteen kan zeker makkelijk verstopt raken. Er blijven organische materialen hangen in de porien en groefjes en gaatjes en als er op de oppervlakte van de lavasteen de bacteriën groeien krijgen de bacteriën in de porien niet meer genoeg zuurstof en verliest het zn poreuze waarden. Dan kan je netzogoed knikkers gebruiken, spons voor het organisch materiaal, knikkers voor de bacteriën en een mattie voor het fijne spul 😁
 
Mocht mijn lavasteen verstoppen, kan ik de helft naar buiten in de filterbeek doen en er weer verse lava uithalen. Al denk ik niet dat dat snel gaat gebeuren.
Ander vraagje: kun je oude panty's gebruiken als netje om het e.e.a. makkelijk uit het filter te kunnen halen of verstopt het dan juist sneller?
 
Hier zie je filterdoek in meerdere mesh (=grof/fijnheid) graduaties. Mijn filterdoek was en is niet bedoelt om bacteriën op te slaan maar om te filteren. Daarom is het ook toegepast op plaatsen waar dit nuttig is namelijk het mechanische filterdeel. In het biologische deel wordt zorggedragen voor het bacteriële deel.

 
ok, doen we dat
Voor een paar euro kan je ook 3mx3m aan muggengaas halen bij een solow enzo misschien is dat wat 😄 ik heb dat tegenwoordig standaard om mn filters heen zitten bevalt goed 😄 pantys blokkeren de stroming wel heel erg maar om me garnalen buiten te houden werkt dat weer wel goed 😄
 
Ik heb nog een heleboel muggengaas liggen, en daarvan werd gezegd dat er weekmakers in kunnen zitten die schadelijk kunnen zijn.
 
Ik heb nog een heleboel muggengaas liggen, en daarvan werd gezegd dat er weekmakers in kunnen zitten die schadelijk kunnen zijn.
In al het buigbaar plastic zitten weekmakers lees ik maar misschien zijn het andere weekmakers.. ik heb nog geen problemen ondervonden na andershalve maand in iedergeval. Ik denk dat als je het een keertje goed met warm water spoelt de meeste weekmakers aan de buitenkant er wel af is als ik lees dat het op kamertemperatuur al vluchtig en vloeibaar is 😄
 
In al het buigbaar plastic zitten weekmakers lees ik maar misschien zijn het andere weekmakers.. ik heb nog geen problemen ondervonden na andershalve maand in iedergeval. Ik denk dat als je het een keertje goed met warm water spoelt de meeste weekmakers aan de buitenkant er wel af is als ik lees dat het op kamertemperatuur al vluchtig en vloeibaar is 😄
PE(Polyethyleen) bevat geen weekmakers. Het is specifiek gemaakt om benodigdheid van weekmakers te elimineren.

Overigens kan de minimale hoeveelheid weekmakers in dat kleine stukje horgaas echt geen kwaad.
 

Terug
Bovenaan