Externe filter voor Juwel LIDO 120


FrankPes

Active member
Lid geworden
3 juni 2019
Berichten
28
Leeftijd
30
Goedemiddag allemaal,

Ik wil graag een externe filter aanschaffen voor mijn Juwel LIDO 120. Ik ben niet zo tevreden over de standaard interne filter en als deze er uit is heb ik meer ruimte in de bak.

Nu is mijn oog gevallen op de JBL CristalProfi e702 of de e902.

Als ik kijk naar het aantal liters dat JBL erbij zet zouden ze beide kunnen, maar ik lees her en der dat de informatie van de fabrikanten in de praktijk niet altijd klopt.

Welke van deze twee filters zouden jullie aanraden voor mijn aquarium? Of is er een andere filter die jullie mij aanraden?

Alvast bedankt!

Groet,
Frank
 
Oké! Bedankt hugop en RichD1011.
 
Goedemiddag allemaal,

Ik wil graag een externe filter aanschaffen voor mijn Juwel LIDO 120. Ik ben niet zo tevreden over de standaard interne filter en als deze er uit is heb ik meer ruimte in de bak.

Nu is mijn oog gevallen op de JBL CristalProfi e702 of de e902.

Als ik kijk naar het aantal liters dat JBL erbij zet zouden ze beide kunnen, maar ik lees her en der dat de informatie van de fabrikanten in de praktijk niet altijd klopt.

Welke van deze twee filters zouden jullie aanraden voor mijn aquarium? Of is er een andere filter die jullie mij aanraden?

Alvast bedankt!

Groet,
Frank
Zeg maar gerust altijd niet...
De waardes die de fabrikant opgeeft kan je met een gerust hart halveren.
Als je dan nogsteeds 2x aquariuminhoud door het filter kan trekken zit je gebeiteld
 
Ik heb 2 jbl e902 en 1 jbl e702

Ben zeer tevreden met de filters.


Voor een 120 liter is een 702 prima. En een lido 120 is d8 ik meer voerkanf dan rechthoek. Dus dan zal de stroming van de 902 wel ietsje hard zijn maar dat kan je ook knijpen.
 
Met het vierkante van de bak ben ik ook bang dat met een 902 de stroming te hard zal zijn.
Al zal je dit met een spraybar zelf altijd kunnen aanpassen door de gaatjes wat groter te maken.
Maar een 702 zal voor de lido 120 prima zijn.
 
Hier op het moment een tetratec ex 600 draaien op mijn lido. Meer dan naar wens en het water is eigenlijk altijd helder en vrijwel zweefvuilloos, voor zover je dan ooit 100% uit je bak kunt krijgen
 
Ik heb hier op een 120 ltr een Fluval 306 draaien. Ben daar zeer tevreden over. Wordt via Amazon .de voor 80 € thuisgeleverd met filtermateriaal.
Bij een reeds ingedraaide plas alleen de bijgeleverde kool vervangen door siporax o.i.d.
Suc6
 
Ik heb voor mijn Lido 120 een jbl e1502.
Hiervoor had ik een 902 en was helemaal niet tevreden over de stroming.
Mijn 1502 met spraybar staat voluit en de stroming is perfect, alle blaadjes bewegen een beetje.
 
Kijk eens op Marktplaats voor een filter.
Heb ik ze van Eheim over genomen.
 
Ik heb voor mijn Lido 120 een jbl e1502.
Hiervoor had ik een 902 en was helemaal niet tevreden over de stroming.
Mijn 1502 met spraybar staat voluit en de stroming is perfect, alle blaadjes bewegen een beetje.
1502 op een 120 liter. Dat is een tsunami voor vissen.
 
Wij hebben op onze lido 120 de jbl 702. Het voldoet maar houdt niet veel over naar mijn mening.

Als je een lichte tot normale stroming zoekt, is de 702 prima. Als je een stevige stroming zoekt, dan zou ik voor de 902 gaan.

Wij hebben beide filters werkend en ze voldoen erg goed.
 
Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik ben er toch nog niet helemaal uit of ik nu de e702 of e902 neem.

De Ramirezi’s die ik in de bak heb zwemmen hoeven niet heel veel stroming dus wat dat betreft zou de e702 volstaan. Al weet ik natuurlijk niet wat voor vissen ik in de toekomst zal hebben.

Denken jullie dat eventuele aanpassingen aan de spraybar / licht knijpen van de e902 voldoende zijn om de stroming wat terug te brengen zodat de ramirezi’s het nog naar hun zin hebben?

Zie ook dat de e902 een extra filtermand heeft ten opzichte van de e702. Extra plek voor filtermateriaal lijkt mij een goed iets, al is het de vraag of het gezien de bakmaat uit maakt.
 
Opzich met een spray bar verdeel je de stroming ook al aardig goed waardoor het allemaal wel mee valt hoe hard het gaat.
 
Wij hebben op onze lido 120 de jbl 702. Het voldoet maar houdt niet veel over naar mijn mening.

Als je een lichte tot normale stroming zoekt, is de 702 prima. Als je een stevige stroming zoekt, dan zou ik voor de 902 gaan.

Wij hebben beide filters werkend en ze voldoen erg goed.
Ik heb indd zelf 2x de JBL e902 op de Aquatlantis Fusion 100 waar ik zeer tevreden over ben.

Ik heb op de 75 liter van Superfish een JBL e702. ben ik opzich ook tevreden over. maar er is wel een maar je merkt beduidend verschil tussen de 902 en de 702. qua stroming.

ik merk ook dat de 702 sneller terug loopt in stroming dan de 902, hoe dat komt geen idee.
 
Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik ben er toch nog niet helemaal uit of ik nu de e702 of e902 neem.

De Ramirezi’s die ik in de bak heb zwemmen hoeven niet heel veel stroming dus wat dat betreft zou de e702 volstaan. Al weet ik natuurlijk niet wat voor vissen ik in de toekomst zal hebben.

Denken jullie dat eventuele aanpassingen aan de spraybar / licht knijpen van de e902 voldoende zijn om de stroming wat terug te brengen zodat de ramirezi’s het nog naar hun zin hebben?

Zie ook dat de e902 een extra filtermand heeft ten opzichte van de e702. Extra plek voor filtermateriaal lijkt mij een goed iets, al is het de vraag of het gezien de bakmaat uit maakt.
Als je die keuze nu hebt om te kiezen voor 902 of 702. dan zou ik direct de 902 gaan. heeft meerdere pluspunten

1. Zoals Tuinkabouter ook zegt. dmv spraybar en de gaten ietsje groter maken kan je de stroming manipuleren.
2. Stel dat je in de toekomst naar een maat of 2 groter gaat. dan heb je ook een goede filter, 902 filters 900l pu dan halveren is 450 liter. al gaje dan naar een 200 liter bak dan is deze perfect.
3. meer manden om filtermedia in te vullen


voor die 3 tientjes meer. 902 imo
 
Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik ben er toch nog niet helemaal uit of ik nu de e702 of e902 neem.

De Ramirezi’s die ik in de bak heb zwemmen hoeven niet heel veel stroming dus wat dat betreft zou de e702 volstaan. Al weet ik natuurlijk niet wat voor vissen ik in de toekomst zal hebben.

Denken jullie dat eventuele aanpassingen aan de spraybar / licht knijpen van de e902 voldoende zijn om de stroming wat terug te brengen zodat de ramirezi’s het nog naar hun zin hebben?

Zie ook dat de e902 een extra filtermand heeft ten opzichte van de e702. Extra plek voor filtermateriaal lijkt mij een goed iets, al is het de vraag of het gezien de bakmaat uit maakt.
Als je die keuze nu hebt om te kiezen voor 902 of 702. dan zou ik direct de 902 gaan. heeft meerdere pluspunten

1. Zoals Tuinkabouter ook zegt. dmv spraybar en de gaten ietsje groter maken kan je de stroming manipuleren.
2. Stel dat je in de toekomst naar een maat of 2 groter gaat. dan heb je ook een goede filter, 902 filters 900l pu dan halveren is 450 liter. al gaje dan naar een 200 liter bak dan is deze perfect.
3. meer manden om filtermedia in te vullen


voor die 3 tientjes meer. 902 imo
 
Ik heb zelf op een 80cm van 125 liter een Eheim 2213 met een cap van rond de 440 liter en dat is voldoende in de praktijk. Wat extra kan geen kwaad maar goed echt nodig is het niet.
 
Tsunami is echt onzin, ik heb dit filter nodig om de juiste stroming door de hele bak te krijgen met mijn co2. Ik vertel alleen wat mijn ervaring is.
 
Dus een filter van 1500 l per uur op een bak van 120 liter heb jij Nodig "let op" met nadruk op nodig om de juiste stroming te krijgen?

ik trap daar niet in. maar goed dat is mijn mening.
 
Ik heb op een bak van 80cm ook meer dan voldoende aan een eheim 2213 van 440 liter en de bak is dicht beplant en de voeding komt overal.
 
De flow van een filter wordt vaak gezien als een soort heilige graal (kijk ook maar naar het Rio 450 topic - waar het interne 1000l/u filter direct wordt afgekeurd) maar het belangrijkste is mijn inziens de inhoud en opbouw van het filter. Heb je veel oppervlakte voor biologische filtering dan is flow helemaal niet zo belangrijk. Het enige wat je met een sterkere flow door je filter bereikt is meer mechanische filtering wat wellicht voor iets helderder water kan zorgen, maar niet perse ook betere kwaliteit. Bij biologische filtering zie ik eigenlijk weinig verschil, daarbij is de inhoud van het filter veel belangrijker.

Wil je dan toch meer voedingsstoffen en co2 door je bak verspreiden dan kun je gemakkelijk een extra stromingspompje aanbrengen.

Mijn 2 centen :)
 
Het is ook niet zo dat de planten door (veel) stroming als een gek hoeven te bewegen maar in de regel kun je stellen dat een capaciteit van 2-3x de inhoudt van de bak voldoende is.
 
Dus een filter van 1500 l per uur op een bak van 120 liter heb jij Nodig "let op" met nadruk op nodig om de juiste stroming te krijgen?

ik trap daar niet in. maar goed dat is mijn mening.

Waar zou je in moeten trappen? ik probeer je niks te verkopen of wijs te maken.
Maar dit antwoord zegt genoeg over jou persoon.
Als je me niet geloofd had je ook verder kunnen vragen naar een filmpje of waar de spraybar zit of hoe ik co2 toevoeg etc etc, maar je hebt gelijk je mening klaar.

vind het jammer dat de inbreng van iemand zo beoordeeld wordt.

Succes met dit forum, want hier heb ik geen zin in.
 
Waar zou je in moeten trappen? ik probeer je niks te verkopen of wijs te maken.
Maar dit antwoord zegt genoeg over jou persoon.
Als je me niet geloofd had je ook verder kunnen vragen naar een filmpje of waar de spraybar zit of hoe ik co2 toevoeg etc etc, maar je hebt gelijk je mening klaar.

vind het jammer dat de inbreng van iemand zo beoordeeld wordt.

Succes met dit forum, want hier heb ik geen zin in.
Ieder zijn mening toch?
Ik vind zelf een 1502 op een 120 liter too much.
en als menig geven om de c02 goed door de bak te krijgen, gaat er bij mij niet in. maar goed ik kan natuurlijk zwaar er naast zitten hoor. ik geef enkel mijn mening.

En wat zegt genoeg over mij als persoon? dus jij weet nu wie ik ben en hoe ik in elkaar steek?

knap hoor.

je moet doen waar je goed bij voelt. als jij vindt dat de 1502 goed voor je bak is prima.

Maar nogmaals mening verschillen.

maar je hoeft mij geen success te wensen met dit forum, dit forum draait zowiezo door zonder of met mij.

Maar goed. genoeg over dit. want ik ben niet hier om jou af te zeiken.
 
De flow van een filter wordt vaak gezien als een soort heilige graal (kijk ook maar naar het Rio 450 topic - waar het interne 1000l/u filter direct wordt afgekeurd) maar het belangrijkste is mijn inziens de inhoud en opbouw van het filter. Heb je veel oppervlakte voor biologische filtering dan is flow helemaal niet zo belangrijk. Het enige wat je met een sterkere flow door je filter bereikt is meer mechanische filtering wat wellicht voor iets helderder water kan zorgen, maar niet perse ook betere kwaliteit. Bij biologische filtering zie ik eigenlijk weinig verschil, daarbij is de inhoud van het filter veel belangrijker.

Wil je dan toch meer voedingsstoffen en co2 door je bak verspreiden dan kun je gemakkelijk een extra stromingspompje aanbrengen.

Mijn 2 centen :)
Waarom een stromingspomp als je het ook op kan lossen met een zwaarder filter vanaf dag 1?
Scheelt ook weer in aanschaf en stroom kosten lijkt mij...
 
Waarom een stromingspomp als je het ook op kan lossen met een zwaarder filter vanaf dag 1?
Scheelt ook weer in aanschaf en stroom kosten lijkt mij...
Zijn best een aantal redenen voor eigenlijk en betreffende de stroomkosten is dat compleet omgekeerd. Bewegend water kost natuurlijk vermogen/stroom om te maken. Doe je dit door je filter heen (meer weerstand ivm filter media en opvoerhoogte) dan kost dit altijd meer energie. Een aparte stromingspomp is dan energiezuiniger en flexibeler. Je kunt meerdere kleine pompjes gebruiken om een betere flow te maken of variërende flow voor een wat natuurlijker effect. Enfin, het is gewoon flexibeler dan werken met 1 uitstroom van een extern filter.

Als voorbeeld deze eheim stromingspomp, 1500-3500 l/u (netto, geen verlies door weerstand etc) voor 2.5 watt. Ter vergelijking de JBL CristalProfi e1502 greenline (wat al een erg zuinige filter is) doet 1400 l/u (zonder media, slangen en opvoerhoogte dus eigenlijk maar 700 l/u) voor 20 watt. Als je ipv daarvan een JBL CristalProfi e402 greenline zou nemen doet die 450 l/u (dus netto 225) voor 4 watt. Doe daar de eheim stromingspomp bij en je hebt 3725 l/u stroming voor 6.5 watt ipv 700 l/u voor 20 watt met de e1502. Zoals je ziet nogal een verschil.

Dus als het voor de waterkwaliteit niet nodig is om een 1500 l/u externe filter aan te sluiten, zou ik dit zeker niet doen. In snel stromende filters hebben bacteriën minder kans om te groeien wat zorgt voor minder filtercapaciteit per inhoud van je filter. Dus een relatief langzaam stromend filter (helemaal voor externe potfilters) is dan wellicht beter. Relatief langzaam zou naar mijn mening, maar toegegeven ook een beetje natte vinger werk zo'n 2 a 3x de inhoud van je bak zijn. Ook de reden waarom een SUMP / bioloog filter altijd zo lekker werkt. De stroming in het filter zelf is meestal niet al te hoog en hierdoor krijgen de bacterieen alle ruimte om het water te filteren.

Ik wil overigens niet beweren dat een e402 meer / beter het water zou filteren dan een e1502. De e1502 heeft een veel grotere capaciteit voor filtermedia en zal hierdoor duidelijk een hogere filtercapaciteit hebben. Het ging me even over de vergelijking dat puur een filter nemen met hoog l/u omdat je veel stroming wil hebben (meestal) geen goed idee is.

Samenvattend: Flexibeler, goedkoper, zuiniger, en beter biologische filtering. Negatief zou zijn een mindere mechanische filtering.
 
Zijn best een aantal redenen voor eigenlijk en betreffende de stroomkosten is dat compleet omgekeerd. Bewegend water kost natuurlijk vermogen/stroom om te maken. Doe je dit door je filter heen (meer weerstand ivm filter media en opvoerhoogte) dan kost dit altijd meer energie. Een aparte stromingspomp is dan energiezuiniger en flexibeler. Je kunt meerdere kleine pompjes gebruiken om een betere flow te maken of variërende flow voor een wat natuurlijker effect. Enfin, het is gewoon flexibeler dan werken met 1 uitstroom van een extern filter.

Als voorbeeld deze eheim stromingspomp, 1500-3500 l/u (netto, geen verlies door weerstand etc) voor 2.5 watt. Ter vergelijking de JBL CristalProfi e1502 greenline (wat al een erg zuinige filter is) doet 1400 l/u (zonder media, slangen en opvoerhoogte dus eigenlijk maar 700 l/u) voor 20 watt. Als je ipv daarvan een JBL CristalProfi e402 greenline zou nemen doet die 450 l/u (dus netto 225) voor 4 watt. Doe daar de eheim stromingspomp bij en je hebt 3725 l/u stroming voor 6.5 watt ipv 700 l/u voor 20 watt met de e1502. Zoals je ziet nogal een verschil.

Dus als het voor de waterkwaliteit niet nodig is om een 1500 l/u externe filter aan te sluiten, zou ik dit zeker niet doen. In snel stromende filters hebben bacteriën minder kans om te groeien wat zorgt voor minder filtercapaciteit per inhoud van je filter. Dus een relatief langzaam stromend filter (helemaal voor externe potfilters) is dan wellicht beter. Relatief langzaam zou naar mijn mening, maar toegegeven ook een beetje natte vinger werk zo'n 2 a 3x de inhoud van je bak zijn. Ook de reden waarom een SUMP / bioloog filter altijd zo lekker werkt. De stroming in het filter zelf is meestal niet al te hoog en hierdoor krijgen de bacterieen alle ruimte om het water te filteren.

Samenvattend: Flexibeler, goedkoper, zuiniger, en beter biologische filtering. Negatief zou zijn een mindere mechanische filtering.
Maar als ze adverteren bij mij filter bv met 11watt. dan kan mijn filter toch geen 12 watt of 15 watt gebruiken. dan alleen 11watt ?
 
Maar als ze adverteren bij mij filter bv met 11watt. dan kan mijn filter toch geen 12 watt of 15 watt gebruiken. dan alleen 11watt ?
Ja zeker daar zeg ik toch niets over? Mijn vergelijking is puur het verschil tussen extra stroming creëren met een groter filter versus een stromingspomp en kleiner filter. Wat ik dus bedoel is dat je niet een groter filter moet nemen alleen omdat je extra stroming wil hebben. Je had ook een 4w filter kunnen kopen en 2w stromingpompje.

Die 11 watt is zeker een e902?

De vergelijking wordt dan: e902 geeft bruto 900 l/u dus netto 450 l/u (wat mijn inziens overdreven is voor een Lido 120). Efficiënter is dan een e402 die genoeg capaciteit heeft voor een Lido 120 en een simpel stromingspompje van 1000 l/u (voorbeeld) met verbruik van 2.8watt. Kom je op 6.8 watt en 1225 l/u ipv jouw 11 watt en 450 l/u met de e902. Qua aanschafwaarde ontloopt het elkaar ook niet echt.
 
Ja klopt,

Ik heb een Fusion 100 he,

DIe Doesje had een 1502 op de lido 120

Tsjah, zo kan je het ook zien indd.
 

Terug
Bovenaan