Externe filter voor Juwel LIDO 120


Hier een leuk topic erover:

 
En een dunnere biofilm bereik je ook met diepvries voer ipv droogvoer hoef je verder niks voor te doen

Ik had het gelezen. En het is zeker een optie om te bekijken.

Hoe je opmerking zich verhoudt tot die van mij weet ik niet precies. Het een staat los van het andere.
Het ging hier om de verschillende mogelijkheden wat betreft indeling van filtermateriaal, waarbij ik aangeef dat niet per definitie de een beter is dan de ander, maar dat ze een verschillend effect kunnen hebben.

Ben je principieel tegen het werken met bodem en/of filtermateriaal om bepaalde dingen te bereiken? Is er wat jou betreft maar 1 goede manier?
 
@Ancistruz Het is niet zo erg voor je bacteriën om eens per maand of per twee maanden je filter open te maken, de eerste 2 bakjes met siporax te verwijderen om bij het onderste deel van je filter te komen. Als je ze verder maar niet gaat uitspoelen want dat is niet nodig. En natuurlijk niet laten uitdrogen. Het onderste bakje met filterspons kan je dan wel uitspoelen dat de flow weer terug komt. Maar inderdaad het is ietwat onhandig, maarja dat is hoe de flow van dat filter is ontworpen, van beneden naar boven. Jouw manier zal ongetwijfeld nu werken want je aquarium doet het volgens mij prima. Ik vermoed dat je alleen de levensduur van de siporax verkort.

Zelf heb ik dus ook geen zin om die jbl open te maken en schoon te maken dus heb er een extra potfilter voor gezet waar alleen maar filterspons in zit. Die zorgt dan voor de mechanische filtering en de JBL krijgt dan alleen 'schoon' water zonder grote deeltjes. Dan hoef ik alleen die open en schoon te maken en ik kijk dan eens per jaar ofzo in die JBL. Het is een tijd geleden dat ik dat filter heb gebruikt maar toevallig deze week alles weer ingericht om in gebruik te nemen voor een nieuw aquarium!
 
En een dunnere biofilm bereik je ook met diepvries voer ipv droogvoer hoef je verder niks voor te doen

Sinds kort geef ik bijna elke dag Bloodworms enz aan de visjes. iedereen zwemt er direct op af. zowel de tetras als de gouramis als de corys als de ancistrussen. heel vet te zien. ik verdeel het met een lepel. zorg eerst dat de tetras enzo krijgen dan andere kant doe ik de rest dan hebben de corys enz ook genoeg.
 
Sinds kort geef ik bijna elke dag Bloodworms enz aan de visjes. iedereen zwemt er direct op af. zowel de tetras als de gouramis als de corys als de ancistrussen. heel vet te zien. ik verdeel het met een lepel. zorg eerst dat de tetras enzo krijgen dan andere kant doe ik de rest dan hebben de corys enz ook genoeg.
Kijk hier eens voor de voedingswaarde van de diverse diepvriesvoeders.
 
Ik heb 2 jbl e902 en 1 jbl e702

Ben zeer tevreden met de filters.


Voor een 120 liter is een 702 prima. En een lido 120 is d8 ik meer voerkanf dan rechthoek. Dus dan zal de stroming van de 902 wel ietsje hard zijn maar dat kan je ook knijpen.
Knijpen? Daar hou ik persoonlijk niet zo van bij filters. Maar is het is ook te regelen door de uitstroom mogelijkheden aan te passen, bijvoorbeeld, bij een spraybar. (Meer of grotere gaatjes.)
 
Nou, ik wel. 1 hand hendel gaan ze allebei minder. bIj Potfilter de uitstroom tikje.
 
Ik had het gelezen. En het is zeker een optie om te bekijken.

Hoe je opmerking zich verhoudt tot die van mij weet ik niet precies. Het een staat los van het andere.
Het ging hier om de verschillende mogelijkheden wat betreft indeling van filtermateriaal, waarbij ik aangeef dat niet per definitie de een beter is dan de ander, maar dat ze een verschillend effect kunnen hebben.

Ben je principieel tegen het werken met bodem en/of filtermateriaal om bepaalde dingen te bereiken? Is er wat jou betreft maar 1 goede manier?
Zijn meerdere wegen die naar Rome gaan natuurlijk.
Maar niets staat los van elkaar natuurlijk, alles in het micro biologische klimaat van je aquarium heeft invloed op elkaar
 
Meer diepvries en minder droogvoer geven helpt hier beter bij dan rommelen in je filter....
Zoek maar ff op mineralisatie en dan krijg je op aquainfo.nl een heel mooi verhaal over de C:N verhoudingen van de diverse voeders en hoe je invloed uit kan oefenen

Je reactie klinkt best aanmatigend zo. Alsof je iets te zeer gesetteld bent in de rol van iemand die het altijd beter weet. En gedeeltelijk snap ik het wel hoor, dat zal in veel gevallen ook zo zijn. Je zal ongetwijfeld op veel gebieden meer kennis hebben van alles wat met aquaria te maken heeft dan ik.
Dat is ook een reden dat ik zelden hier mijn irritatie uit over een manier van doen. Omdat ik me meestal probeer te focussen op de kennis die anderen hebben en overdragen. Ik probeer zogezegd de toon wat te negeren. Zoals andere mensen niet steeds klagen over mijn enorm lange schrijfsels, waarvoor dank.
Maar het helpt denk ik wel als je advies geeft, dat dat advies klopt.

***Je zegt, meer diepvriesvoer en minder droogvoer geven. Dat helpt hierbij beter dan rommelen in je filter.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat jij een duidelijk beeld hebt van wat wij momenteel voeren.

*** Je zegt, zoek maar even op mineralisatie etc.

Dat had ik eerder al gedaan. Ik vond het erg interessante informatie, maar ook dusdanig complex dat ik het even geparkeerd had.

***Je zegt dat ik dan door mooi verhaal etc wel zal leren hoe ik daar op invloed moet/kan uitoefenen.

Dat had ik inderdaad gelezen. Op diezelfde site die inderdaad beregoede en sterk onderbouwde informatie levert. En ik wilde het op basis van die informatie proberen in de hoek van het filter, omdat je ergens moet beginnen, en het geheel van voer wat meer tijd nodig heeft voor mij. Dat kan.

Ik moet eerst eens gaan uitzoeken welke voeding dan beter is, en op welke manier ik dat kan inpassen in het voeren van de beesten in onze bakken. Ik geloof nooit dat het beter wordt van een grote schep bevroren muggenlarven in onze bakken, dagelijks. Het zal iets gecompliceerder liggen dan dat.

Bovendien wil ik dit niet ineens doen, om te grote veranderingen in ons aquarium te vermijden, en zicht te houden op welke verandering welk gevolg lijkt te hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je reactie klinkt best aanmatigend zo. Alsof je iets te zeer gesetteld bent in de rol van iemand die het altijd beter weet. En gedeeltelijk snap ik het wel hoor, dat zal in veel gevallen ook zo zijn. Je zal ongetwijfeld veel gebieden meer kennis hebben van alles wat met aquaria te maken heeft, dan ik.
Dat is ook een reden dat ik zelden hier mijn irritatie uit over een manier van doen. Omdat ik me meestal probeer te focussen op de kennis die anderen hebben en overdragen. Ik probeer zogezegd de toon wat te negeren. Zoals andere mensen niet steeds klagen over mijn enorm lange schrijfsels, waarvoor dank.
Maar het helpt denk ik wel als je advies geeft, dat dat advies klopt.

***Je zegt, meer diepvriesvoer en minder droogvoer geven. Dat helpt hierbij beter dan rommelen in je filter.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat jij een duidelijk beeld hebt van wat wij momenteel voeren.

*** Je zegt, zoek maar even op mineralisatie etc.

Dat had ik eerder al gedaan. Ik vond het erg interessante informatie, maar ook dusdanig complex dat ik het even geparkeerd had.

***Je zegt dat ik dan door mooi verhaal etc wel zal leren hoe ik daar op invloed moet/kan uitoefenen.

Dat had ik inderdaad gelezen. Op diezelfde site die inderdaad beregoede en sterk onderbouwde informatie levert. En ik wilde het op basis van die informatie proberen in de hoek van het filter, omdat je ergens moet beginnen, en het geheel van voer wat meer tijd nodig heeft voor mij. Dat kan.

Ik moet eerst eens gaan uitzoeken welke voeding dan beter is, en op welke manier ik dat kan inpassen in het voeren van de beesten in onze bakken.

Bovendien wil ik dit niet ineens doen, om te grote veranderingen in ons aquarium te vermijden, en zicht te houden op welke verandering welk gevolg lijkt te hebben.
Lijkt me niet meer dan logisch dat je het rustig aan wilt doen.
Wat het lezen betreft van artikelen:
In mijn optiek leer je er zelf het meeste van als je het zelf uitzoekt, ik heb er zelf wat avonden aan gespendeerd om uit te zoeken hoe het nu zit met de C:N ratio en de N:p ratio van de diverse voeders.

Dat je een compleet nieuw testament schrijft maakt mij niet uit, het is beter dan te kort door de bocht wat sommige hier doen.

En ik weet idd niet wat jullie voeren, wat ik wel weet is dat vaak word gesuggereerd dat diepvries voer slecht is voor je waterwaardes en je er alleen maar algen van krijgt.
Net als dat er nogsteeds luchtpompen worden geadviseerd aan beginnend aquarianen wat inmiddels achterhaald is.
 
@Ancistruz Het is niet zo erg voor je bacteriën om eens per maand of per twee maanden je filter open te maken, de eerste 2 bakjes met siporax te verwijderen om bij het onderste deel van je filter te komen. Als je ze verder maar niet gaat uitspoelen want dat is niet nodig. En natuurlijk niet laten uitdrogen. Het onderste bakje met filterspons kan je dan wel uitspoelen dat de flow weer terug komt. Maar inderdaad het is ietwat onhandig, maarja dat is hoe de flow van dat filter is ontworpen, van beneden naar boven. Jouw manier zal ongetwijfeld nu werken want je aquarium doet het volgens mij prima. Ik vermoed dat je alleen de levensduur van de siporax verkort.

Zelf heb ik dus ook geen zin om die jbl open te maken en schoon te maken dus heb er een extra potfilter voor gezet waar alleen maar filterspons in zit. Die zorgt dan voor de mechanische filtering en de JBL krijgt dan alleen 'schoon' water zonder grote deeltjes. Dan hoef ik alleen die open en schoon te maken en ik kijk dan eens per jaar ofzo in die JBL. Het is een tijd geleden dat ik dat filter heb gebruikt maar toevallig deze week alles weer ingericht om in gebruik te nemen voor een nieuw aquarium!


Heb je zo een constructie.
HTB1RatUfwvD8KJjSsplq6yIEFXaK.jpg
 
Lijkt me niet meer dan logisch dat je het rustig aan wilt doen.
Wat het lezen betreft van artikelen:
In mijn optiek leer je er zelf het meeste van als je het zelf uitzoekt, ik heb er zelf wat avonden aan gespendeerd om uit te zoeken hoe het nu zit met de C:N ratio en de N:p ratio van de diverse voeders.

Dat je een compleet nieuw testament schrijft maakt mij niet uit, het is beter dan te kort door de bocht wat sommige hier doen.

En ik weet idd niet wat jullie voeren, wat ik wel weet is dat vaak word gesuggereerd dat diepvries voer slecht is voor je waterwaardes en je er alleen maar algen van krijgt.
Net als dat er nogsteeds luchtpompen worden geadviseerd aan beginnend aquarianen wat inmiddels achterhaald is.

Dank je voor je reactie. Het was niet zo lelijk bedoeld als het misschien overkwam. Ik leer enorm veel van de kenners hier op het forum, en dus ook van jou.

Ik hoop dat je, mocht ik vragen hebben hierover, en dat sluit ik niet uit, mee wil denken. Ik probeer alleen nu zo veel mogelijk zelf uit te zoeken om niet teveel vragen te hoeven stellen :) en het is voor mij ingewikkelde materie.

En trouwens, wij voeren momenteel minder diepvries dan we deden, omdat we meestal vrij veel levend voer hebben voor onze dwergkogelvis, die erg miezemeut op. diepvriesvoer. En daardoor voeren we dat meestal ook bij de andere bakken. Maar ik ben beslist niet tegen het voeren van diepvriesvoer :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja is zeker wel goed, maar niet alles wat ze nodig hebben zit daar in.
Iedere dag patat en frikandellen is ook niet goed:D
ik wissel af. ik zei bloodworms enz. enz is dus nog meer.
Maar Ik heb sinds eergister ook repashy

Sws geef ik ze ook om de dag granulate en vlok enz
maak je maar geen zorgen ze eten beter dan ik :)
 

Terug
Bovenaan