Wat is er nieuw

Extreem veel bruinalg

Jilly

Active member
Lid geworden
12 augustus 2014
Berichten
38
Het leed dat bruinalg heet...

Nieuwe aquarium:
Bak: Oase stylline 175
Filter: Biomaster thermo 350
Verlichting: 2x premium led 65, 6 uur per dag
CO2: reactor extra lang, dropchecker lichtgroen tot geel
Plantenvoeding: all-in one Plantedbox (bijna op, dan Lean)
Onderhoud: 1x per week 50% waterwissel

Bewoners: gelukkig nog niks!

4 weken lang leek alles perfect te gaan. Alles was nieuw, rustig opstarten vanuit een dry-start met in-vitro plantjes. Alles ging perfect, het groeide goed. 1x wat bruinalg op de ruit en stenen, maar dit was met een goede poetsbeurt weer weg.

De nitrietpiek kwam en ging weer weg.

Ik wilde graag wat bijzondere plantjes zoals de anubias Snow White en de Crypto Flamingo. Nog een 2e ronde plantjes toegevoegd nadat mijn water wat stabieler leek te worden. Ook kon de eerste lichting plantjes voor het eerst gesnoeid worden.

Toen veranderde alles. Week 4. Nieuwe planten en eerste knipbeurt. Alg. Heel, veel alg. Zo veel alg dat ik bang ben dat al mijn zorgvuldig uitgezochte plantjes het niet gaan overleven.

Het is op onderstaande foto mooi te zien op de voorgrond,hele slierten flinterdunne bruinalg. Dit is het resultaat van 6 dagen. 6 dagen geleden heb ik minstens zo'n hoeveelheid grondig schoon gemaakt en weggeknipt. Om moedeloos van te worden.

De test strips geven en verhoogde nitraat aan. Ik zal morgen een druppeltest doen.

Natuurlijk wist ik, een nieuw aquarium en nieuw filter kan nooit zonder algen opstarten. Maar dit? Dit is extreem, de planten groeien als kool maar de algen nog veem harder. Overal lees ik, bruin alg, heb geduld... maar dit? Is dit wel bruinalg, of wat anders? Moet ik vaker water gaan wisselen, gaan stunten met CO2, verlichting, stroming? Geduld hebben js erg lastig, ik twijfel momenteel aan alles. Ik weet het even niet meer. Maar dit kleine kapitaaltje zo naar de filesteinen zien gaan vind ik maar niks.

Foto's, week 6 (nu), week 4 (eerste snoeibeurt+extra planten) en week 3, toen ik nog trots was op mijn nieuwe bakje.
 

Bijlagen

  • 20221211_181441.jpg
    20221211_181441.jpg
    484.1 KB · Weergaven: 194
  • IMG-20221223-WA0028.jpeg
    IMG-20221223-WA0028.jpeg
    258.8 KB · Weergaven: 183
  • 20221204_194439.jpg
    20221204_194439.jpg
    427.3 KB · Weergaven: 187
Ik zie de foto's en schrik er zelf weer van.😢 Ongelofelijk hoe een aquarium binnen 1 week tijd zo kan veranderen, alsof je er maanden geen liefde en aandacht aan hebt gegeven.
 
Als er trouwens nog iemand een goede schoonmaaktip heeft, de sliertjes zijn heel fragiel, ik krijg ze niet van de planten afgetrokken, met een tandenborstel lukt ook slecht. Als ik alles weg snoei met alg hou ik niks over...
 
Als er trouwens nog iemand een goede schoonmaaktip heeft, de sliertjes zijn heel fragiel, ik krijg ze niet van de planten afgetrokken, met een tandenborstel lukt ook slecht. Als ik alles weg snoei met alg hou ik niks over...
Filterwatten?
 
Ik zie de foto's en schrik er zelf weer van.😢 Ongelofelijk hoe een aquarium binnen 1 week tijd zo kan veranderen, alsof je er maanden geen liefde en aandacht aan hebt gegeven.
Ik vind het eerlijk gezegd best wel meevallen🙈
Misschien is het vooral zo erg in vergelijking met eerdere bakken die je hebt gehad? Mijn bak is ook nog jong, en ik heb ook redelijk wat bruinalg, blauwalg en staghorn en blijf maar gewoon poetsen. Ik heb wel het idee dat het minder aan het worden is.
 
Ik vind het eerlijk gezegd best wel meevallen🙈
Misschien is het vooral zo erg in vergelijking met eerdere bakken die je hebt gehad? Mijn bak is ook nog jong, en ik heb ook redelijk wat bruinalg, blauwalg en staghorn en blijf maar gewoon poetsen. Ik heb wel het idee dat het minder aan het worden is.
Heb je wel naar de goede foto gekeken? Momenteel zie ik mijn planten niet eens meer door de hoeveelheid alg en jij vind dit wel meevallen? Ik zal morgen betere foto's maken, maar ik kan me niet voorstellen dat jou bakje met een schoonmaakinterval van 7 dagen er nog erger is dan dit.

Ik heb trouwens een fout gemaakt in het het openingsverhaal zie ik. Ik heb een 600 liter filter geen 350. Een spraybar aan de korte zijde naar beneden gericht richting de monte carlo.
Ik heb een oase 350 skimmer die zelfs op de hoogste stand het wateroppervlak niet helder krijgt.

Savonds veel "last" van assimilatie en bellen. Zodra de lampen CO2 uit staan wordt dit minder. Heb wel het idee dat de pomp nog ergens luchtzuigt gezien deze soms wat "scheetjes" laat.

Verder heb ik aquasoil van Dennerle met daaronder lava steen.
 
Filterwatten?
De plantjes zijn zo fragiel, ik sloop er nog alles mee. Maar weinig keuze vrees ik. Filterwatten heb ik nog liggen dus we gaan dat morgen proberen. Bedankt voor het meedenken!
 
Het lijkt me roetalg
Roetalg ken ik niet, ik kan op google weinig goede fotos vinden.
Deze alg is bruin, flinterdun, stinkt niet, heel erg lang, wappert mee in de stroming en laat zich zeer gemakkelijk verwijderen. Of tenminste, je trekt het zeer gemakkelijk stuk, er blijft telkens een laatste restje achter op de plant wat vervolgens in enorm tempo weer groeit.
 
Ik heb hier ook last van met me nieuwe aqaurium. Het lijkt alsof me waterpest het niet gaat overleven zo bruin is het. Maar ik heb nog geduld. Sinds ik een paar dagen geleden co2 ben gaan toevoegen zie ik wel weer wat groene stukjes maar het schiet nog niet echt op. De planten in me bak zonder co2 groeien veel en veel harder. Deze bak is wel al lang ingedraait. De bruin alg belemmerd de groei ernstig en zelfs de normaal zo snel snelgroeiende waterpest kan hier geen verandering in brengen want zoals gezegd lijd die er ook onder.. ik had gelezen dat snelgroeiende planten een oplossing kunnen zijn voor bruinalg maar ik heb er niet echt succes mee. Ik ga bij m'n volgende waterwissel misschien maar wat alg proberen te verwijderen.. dat heb ik nog niet gedaan want inderdaad ging ik er ook van uit dat het wel goed komt.
 
Bruinalg zie je vaak bij de opstart want dan is er in de regel veel organische belasting en je bacteriecultuur is nog niet op orde. Geen paniek en dat trekt met normaal onderhoud wel weg.
 
Geen paniek en dat trekt met normaal onderhoud wel weg
Daar ging ik eigelijk ook vanuit, dus vandaar dat ik me nog niet heel erg druk maakte. De nieuwe stukjes waterpest zijn namelijk ook mooi helder groen, dus de plant gaat niet dood. Het schiet alleen nog niet erg op.. maar ja ik dacht ook even gaat dit nog wel goed, want het is het is bij mij ook erger als normaal deze keer..
 

Goedemorgen,

Dank voor alle reacties.

Ik denk niet dat het roetalg in, Synedra zou als ik de oorzaken zo lees zeker kunnen. Ik ga zo weer schoonmaken en zal betere foto's toevoegen.

Ik heb al een aantal snelgroeiend in de bak zitten. Ik denk dat ik in plaats van 1x per week 2x per week waterwissels van 50% ga uitvoeren en ik las dat een UV lamp kan helpen bij Synedra. Die van Oase is nu in de uitverkoop, dat wil ik wel een kans geven.
 
Als ik de plaatjes op internet bekijk zit er een duidelijk verschil tussen synedra en bruin alg. Je heb het ook over sliertjes die heeft bruinalg toch niet?
 
Als ik de plaatjes op internet bekijk zit er een duidelijk verschil tussen synedra en bruin alg. Je heb het ook over sliertjes die heeft bruinalg toch niet?
Ik vind het lastig om het verschil te zien via google plaatjes. Beide zijn diatomen en synedra is schijnbaar een vorm van bruinalg als ik het goed begrijp.

Het zijn absoluut slierten! Ik zal zo betere foto's delen. Super bedankt voor het meedenken.
 
Ik vind het lastig om het verschil te zien via google plaatjes. Beide zijn diatomen en synedra is schijnbaar een vorm van bruinalg als ik het goed begrijp.

Het zijn absoluut slierten! Ik zal zo betere foto's delen. Super bedankt voor het meedenken.
Ik heb nog nooit slierten bruinalg gezien.. kan aan mij liggen hoor maar bij mij ziet bruin alg er uit als aanslag zeg maar
 
Dat is denk ik Synedra en dat oogt als bruine draadalg. Google er maar eens op. Je ziet het soms voorbij komen.
Inderdaad ook een diatoom.
 
Synedra heeft inderdaad slierten, misschien baardalg anders? Draadalg zou ook nog kunnen. Ik heb trouwens niet goed naar de foto's van hem gekeken btw dus ik noem maar dingen op met slierten.. 😁
 
Hierbij betere foto's. In mijn eerdere zoektocht kwamen foto's van bruinalg naar voeren waarbij ik ook slierten zag, maar synedra klopt qua oorzaken heel erg denk ik.

Dan nu de vraag, wat te doen?!
 

Bijlagen

  • 20221224_100911.jpg
    20221224_100911.jpg
    366.9 KB · Weergaven: 110
  • 20221224_100908.jpg
    20221224_100908.jpg
    397.4 KB · Weergaven: 109
  • 20221224_101049.mp4
    51 MB
  • 20221224_100914.jpg
    20221224_100914.jpg
    413.4 KB · Weergaven: 106
Bruinalg krijg je bij veel organische belasting dus je bacteriecultuur moet op orde komen en mss dat je het met een tandenborstel wat kan weghalen.
 
maar synedra klopt qua oorzaken heel erg denk
Ik moet zeggen dat ik voor dit topic nog niet eerder van synedra had gehoord. Aangezien je nu zo goed als zeker weet wat het is, ligt de oplossing denk ik niet ver weg. Ik neem aan dat iemand je wel kan helpen hier of dat het ergens op internet staat.
 
Bruinalg krijg je bij veel organische belasting dus je bacteriecultuur moet op orde komen en mss dat je het met een tandenborstel wat kan weghalen.
Dit lijkt me echt geen bruinalg.. als ik op synedra zoek ziet dat er precies hetzelfde uit als op zijn foto's en hij herkent de mogelijk oorzaak die er bij past.
 
Dit lijkt op synedra inderdaad.
Ik zou de verlichting opschroeven, je hebt nu 6 uur, en is dit gedimd? Een tekort aan licht kan een oorzaak zijn. Daarnaast de bak goed schoonhouden en inderdaad een extra waterwissel kan helpen.
 
Volgens mij staat het licht er los van tenzij je door te weinig licht veel plantenresten hebt. Diatomen zie je bij bakken met veel maar ook met weinig licht.
 
Ik heb hier een youtube video gevonden. Misschien heb je er wat aan. Niet bijzonder veel over te vinden op internet..

 
Volgens mij staat het licht er los van tenzij je door te weinig licht veel plantenresten hebt. Diatomen zie je bij bakken met veel maar ook met weinig licht.
Het ging mij er vooral om dat het licht niet in verhouding lijkt met de voeding en co2. Dat lijkt me niet bij te dragen aan gezonde plantengroei. Als ik de waardes van verlichting opzoek kom je tot net boven de 20 lumen per liter, dat is al niet al te veel.
 
Het ging mij er vooral om dat het licht niet in verhouding lijkt met de voeding en co2
In de youtube video die ik hier net gepost heb staat ook iets met het licht als oplossing om er vanaf te komen..
 
Het ging mij er vooral om dat het licht niet in verhouding lijkt met de voeding en co2. Dat lijkt me niet bij te dragen aan gezonde plantengroei. Als ik de waardes van verlichting opzoek kom je tot net boven de 20 lumen per liter, dat is al niet al te veel.
Nou ja ik heb in de Fusion ook net 20 lumen per liter en dat is geen vetpot maar voor de meeste trage groeiers voldoende.
 
Nou ja ik heb in de Fusion ook net 20 lumen per liter en dat is geen vetpot maar voor de meeste trage groeiers voldoende.
In wat je zegt is "trage groeiers" key. Ik heb het idee dat er in de bak van de TS planten staan die veel licht nodig hebben. Daarbij wel het voorbehoud dat het niet m'n expertise is. Misschien dat @benvo er iets over kan zeggen.
 
Ja dat klopt Rens maar goed is een nieuwe bak die in de zesde week zit dus ik denk dat alles qua bacterien nog moet stabiliseren. Ik heb het ook wel gezien dat je het pas na enkele weken ziet.
 
Ja dat klopt Rens maar goed is een nieuwe bak die in de zesde week zit dus ik denk dat alles qua bacterien nog moet stabiliseren. Ik heb het ook wel gezien dat je het pas na enkele weken ziet.
Dat denk ik ook, ik verwacht ook wel dat het met goed schoonhouden vanzelf minder wordt. Op een ander forum zag ik nog dat mensen succes hadden met het toevoegen van osmosewater ipv leidingwater, maar het was niet duidelijk wat in het leidingwater fan de oorzaak was.
 
Nee want ik verwacht niet in ons kraanwater veel organische stoffen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan